Stop de windmolen waanzin

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Ruuben »

JantjeV8 schreef: 24 aug 2020, 07:49
De oliemaatschappijen lieten de boortorens toch ook gewoon in zee zakken.. Ongekend, die gemakzucht.
Waar was dat precies?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door pelletpower »

Redelijk gebruikelijk bij alle maatschappijen.

Brend spar is uiteindelijk niet afgezonken door tussenkomst Greenpeace. Of althans verder ontmanteld om schade te beperken.

@Remco. Verder lukt t maar een paar mensen hier op t forum om na besparen/ isoleren ook daadwerkelijk andere leefgewoonten te ontwikkelen. Jammer genoeg horen we niets meer van deze mensen.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door willem »

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/229160 ... rdzee.html

En dan hebben we het nog niet over de rest v/d wereld.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Ruuben »

Wat wil je hier mee zeggen?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door pelletpower »

Windmolens. Findering is er
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door willem »

Ruuben schreef: 24 aug 2020, 15:05 Wat wil je hier mee zeggen?
Dat men in het Noordzee gebied behoorlijk aan het touwtrekken is, welles/nietes spelletje.
En de rest v/d wereld ... wat denk je van landen waarvan de Regeringen een financiële honger hebben om
het in hun eigen kontzakken te stoppen of waarvan de druk of mond van een maatschappij groter is
dan de weerstand van een land, voorbeelden te over, vraag me niet welke die kan je zelf ook bedenken.
Boudewijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 feb 2018, 23:39

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Boudewijn »

pelletpower schreef: 24 aug 2020, 13:53

@Remco. Verder lukt t maar een paar mensen hier op t forum om na besparen/ isoleren ook daadwerkelijk andere leefgewoonten te ontwikkelen. Jammer genoeg horen we niets meer van deze mensen.
Jawel hoor,we hebben geen led ,gewone fietsen,geen vaatwasser,geen zonnepanelen.De auto alleen op lange afstanden.Maandbedrag elektro,gas en water 45 euro,kpn is meer.Het lichtnet is hier heel erg vervuild door zonnepanelen en andere shit van de buren.Kortegolf midden en langegolf ontvangen kan hier al lang niet meer.De fm bromt en ruist ook.De digitale regeling van de houtkachel werkt overdag niet meer,en de digitale uitlezing op draai en freesbank zijn overdag onbruikbaar.Kijk maar eens op het Zendamateursforum emc daar kun je lezen wat zonnepanelen ,geschakelde voedingen,internet en tv kijken via het lichtnet veroorzaken.Ik betaal voor schone stroom en ik wil die rommel van de buren niet hebben.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door remco d »

Ik heb de panelen wel en zie, zeker het deel wat ik opwek en meteen verbruik, wel als iets positiefs qua ecologie en omgaan met de wereld, als iedereen dit doet gaat dit denk ik wel fossiele input schelen (als het dat nu al niet doet?) Dat de stroom vervuilt raakt lijkt me een op te lossen technisch probleem?

Dat je ervoor betaald vind ik te makkelijk. Ik betaal voor heel veel dingen waar ik nooit gebruik van zal maken. Wat zou jouw antwoord zijn om de opwek van stroom duurzamer te maken?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door pelletpower »

Ok Boudewijn. Geen panelen en 45€ all in? Respect! Das gewoon niet gebruiken en uiteindelijk natuurlijk het beste!
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door remco d »

pelletpower schreef: 25 aug 2020, 12:31 Ok Boudewijn. Geen panelen en 45€ all in? Respect! Das gewoon niet gebruiken en uiteindelijk natuurlijk het beste!
Dat had ik er natuurlijk ook bij mogen zetten! Gevalletje pot verwijt de ketel van mij. Maar blijft even de vraag: is er geen oplossing voor de vervulling in het stroomnet?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door LeaD »

Daar dienen netfilters voor . Alle omvormers dienen hierover te beschikken , alleen is er geen controle op ...
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door ready to burn »

Nog wat sombere sommetjes die tot nadenken stemmen. :(

alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door alefarendsen »

remco d schreef: 24 aug 2020, 10:40 Zo min mogelijk van alles gebruiken blijft de beste oplossing. In de praktijk helaas lastig vind ik. Hoewel in ons gezin ieder jaar een daling in verbruik nog lukt. Voornamelijk door investeren (isolatie, houtkachel) wat ook direct de valkuil is, de volgende stappen in "minder verbruiken" zullen voormalig moeten komen door verandering in gedrag. Dat is lastiger dan geld betalen ergens voor.
Waarom is dat lastig Remco? Dat lijkt (en ook bij ons) bij iedereen het geval, maar ik ben benieuwd wat jou / jullie tegenhoudt om gedrag (verder) aan te passen?

Mijn sterkste motivaties is nog steeds het nageslacht en de weigering hen over te leveren aan de verslaving van de consumptiemaatschappij. Hopelijk is de tijd dat ze nog bij ons thuis wonen voldoende zodat ik ook volledig afgekickt ben, anders krijg ik zo naar weer een terugval 😬
hobbes
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:46

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door hobbes »

Het eerste punt is de bewustzijn, daarna komt waarom en hoe je iets gebruikt daar achteraan komt de stelling / vraag wat te doen met het afval/ hoe daar mee om te gaan? iets gebruiken hoeft geen probleem te zijn, je mag ook van iets genieten zolang je je ook bewust bent van de impact op je leef omgeving en de productie omgeving.

Een windmolen kan een beter alternatief zijn dan een kerncentrale of een steenkoolcentrale. natuurlijk heb je van de eerste meer nodig voor dezelfde hoeveelheid energie dan van de laatste 2. Natuurlijk wil het oog ook wat en zeker de nieuwe windmolens zijn nogal beeldbepalend. In Duitsland staan al windmolens die geen wieken meer hebben maar een geinplodeerde recht opstaande buis die veel minder hoog zijn met de generator in de vloer. Ik heb op internet ook al windmolens zonder paal gezien, deze molens worden op de nok van een dak gezet ( soort lamellen systeem) Helaas staan deze technieken nog in de kinder schoenen maar ze komen er zeker aan.

Nog nieuwer is de ontwikkeling van waterstofgas panelen, deze panelen onttrekken waterstof aan de buitenlucht en slaan de stap die het benodigde elektra verbruik dus over.
natuurlijk is overal wat op aan te merken maar juist die discussie van alle kanten helpt de ontwikkeling vooruit
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Stop de windmolen waanzin

Bericht door Woz »

Toen ik klein was ging ik naar de buurvrouw als voorschoolse en naschoolse opvang.

In het huis stond 1 enkele kolenkachel in de woonkamer. De rest van het huis werd gewoon niet verwarmd.
Het was een groot huis, gezin met vijf kinderen, grote groententuin, ieder jaar werd een varken gekweekt en op de koer geslacht.

Dit in tegenstelling tot 'moderne' woningen die werkelijk bulken van de technieken.
Het lijkt tegenstrijdig maar die nieuwe woningen zullen veel sneller gedateerd zijn.

Ik wil maar zeggen: wat mij betreft is welke energiedrager je gebruikt ondergeschikt aan de hoeveelheid energie die je verbruikt.

Ik denk zelf al heel lang na over deze materie. En ik kom steeds weer terecht bij het woord 'minder'.

Voor mij is het een steeds voortdurende oefening voor mezelf: 'wat kan ik weglaten', 'wat hoef ik eigenlijk niet te doen'.

Sommige dingen zijn gemakkelijk: ik kies er voor om geen zonnepanelen te plaatsen, ik kies er voor om niet te verhuizen naar een grotere woning,...

Andere zaken vind ik moeilijker: ik zou bijvoorbeeld graag opschuiven van een vijfdaagse naar een driedaagse (traditionele) werkweek. Ik ben er van overtuigd dat dit alleen maar voordelen oplevert op gebied van mentale en fysieke gezondheid, minder stress, beter voor het milieu,...

Maar toch blijkt het mentaal een grote stap, waarschijnlijk door mijn opvoeding, maar ik blijf er aan werken.
Plaats reactie