Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door David86 »

denk je niet dat alternatieve energie haalbaarder word als substituut voor fossiel gestookte energie als het vebruik per hoofd van de bevolking omlaag gaat ?

dan is het toch een stap in de richting van de oplossing die men pikken zal.

een hollander of belg gaat niet vrijwillig leven als een indier op het platte land

er zullen een paar extremisten zijn (waaronder ik) die hun best gaan doen zover te dalen in de energie vraag maar jouw of mijn buurman piekert er niet over

1/5 minder gebruiken voor dezelfde luxe of volgens jouw berekening met ons verbruik evt 40% zou betekenen dat er 40 minder energie opgewekt hoeft te worden.

dan kun je lullen wat je wil maar feit is dan klaar. dat op weg naar de nieuwe energie wereld besparing eerste prio is en dat naast een mentaliteitswijziging dit een onmiskenbare kans is om onze energievraag terug in toom te brengen en zo groene energie een echte kans te geven om ons 100 in de behoeften te voorzien, iets wat een niet te vermijden scenario is.

deze discussie lijkt een discussie om de discussie te worden

die pdf zet alles wel mooi op een rijtje (vind ik leuk om eens door te bladeren)
..
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door deleted »

Mijn indruk (kan dus fout zijn) is dat de gemiddelde Belg of Nederlander (en andere Westerlingen) al hun inspanningen focussen op maximaal consumeren. Ik zie daar niet dadelijk een mentaliteitswijziging.

Dit heeft (volgens mij weerom) tot gevolg dat alle "eco" inspanningen van "Industrie en Overheid" terug weggeconsumeerd worden.
Geef ze een laptop die 50% minder verbruikt en 50% minder kost aan grondstoffen en eindprijs en het gevolg is dat ze er twee kopen.
Geef ze 50% zuinigere auto's en ze rijden het dubbel aantal kilometers.
Geef ze subsidies op zonnepanelen waarmee ze 50 % energie en dus euro's besparen en ze boeken met dat geld een kerosineverslindende vlucht naar een ver vakantie-oord.

De mentaliteit gaat ,denk ik, inderdaad niet vanzelf wijzigen.
Het is hier al vaker gezegd en ook mijn overtuiging: "het enige dat dit schip gaat keren is de wal" .

PS: Bovendien zullen de gangbare energiedragers (bv een vat olie) tot de laatste druppel betaalbaar blijven (voor een voldoende aantal mensen). Dat heeft te maken met het feit dat de 'verkopers' van deze energie ook inkomsten nodig hebben om te kunnen leven. Het gaat dus tot de laatste druppel opgebrast worden.

G
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door David86 »

ok
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door David86 »

Gandalf,

er lag eens een man in een meer die bezig was te verdrinken

er komt een roeibootje langs en die vraagt aan de man : "meneer kan ik u helpen? u lijkt wel te verdrinken"
waarop de man zegt nee dank u ik wacht tot God mij komt redden.
ook prima zegt de man in de boot en roeit door

even later komt er een speedboot langs varen en vraagt aan de man : "meneer kan ik u helpen, u lijkt wel te verdrinken"
waarop de man weer antwoord nee danku ik wacht tot God mij komt redden
de man in de speedboot vaart verder

even later komt er een helikopter langs vliegen die de man ziet verdrinken, de piloot laat de helikopter zakken en roept naar de man : "meneer ik zal u helpen u ligt te verdrinken"
Nee !! roept de man terug, ik wacht tot God mij komt redden!!

De man verdrinkt, komt in de hemel en vraagt aan God zelf : "waarom hielp u mij niet toen ik lag te verdrinken"
Waarop god antwoorde : "ik heb twee boten en een helikopter gestuurd vond je het niet genoeg"


conclusie : het kan zijn dat als we wachten op de perfecte oplossing voor ons probleem 3 minder perfecte maar afdoende oplossingen al voorbij gekomen zijn. die wij achteraf pas als afdoende beschouwen. en toen der tijd als niet perfect bestempelde. Toch kun je zomaar al wachtende verzuipen.
..
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door deleted »

Zal een atheïst niet snel overkomen.

Maar je hebt gelijk dat wachten niets helpt.
Iedereen zal voor zichzelf moeten uitmaken op welke manier hij z'n leven inricht en hoe hij de toekomst (een beetje) probeert te beheersen.
En ik heb trouwens niet de indruk dat we veel verschillen in het gekozen pad (en dat is niet de weg van de nieuwe zuinigere toestellen, laat die maar voor de buren)


G
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door David86 »

dat zal alleen iemand die helemaal nergens in gelooft niet gebeuren dit kun je veel breder trekken als religie uiteraard.

maar dat weet jij wel , je ben een slimme gozer
..
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door deleted »

Ach, Ik lees ook wel eens wat :fff

G
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door frans »

Gandalf schreef: In grote gebieden in Afrika zijn momenteel "eigenaars/exploitanten" met het exclusieve recht om er grondwater op te pompen. In de toekomst zullen de Afrikanen dus moeten gaan betalen voor hun drinkwater ...
G
Doen we in Nederland al jaren :fff
Het bedrag aan heffingen en belastingen over de "kostprijs" is vermoedelijk al hoger.
Je ziet, als iets maar geleidelijk gaat.....( de gekookte kikker.. ) (overigens net als het lemmingen verhaal een verzinsel)
Gandalf schreef: De mentaliteit gaat ,denk ik, inderdaad niet vanzelf wijzigen.
Het is hier al vaker gezegd en ook mijn overtuiging: "het enige dat dit schip gaat keren is de wal" .
Ik ben bang dat je helemaal gelijk hebt, interessante tijden leven we toch in.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door David86 »

nog een paar financiele crisissen en een olie boycottje dan zal de boel wel wat bij gaan trekken

alle tijden zijn intressant denk ik voor degenen die in die tijd leefden en besloten eens te gaan zitten om te kijken hoe dingen in elkaar zitten:)

we zijn de zoveelste generatie idealisten :)
..
Hamknight
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 aug 2012, 20:01

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door Hamknight »

hey mensen, bedankt voor al jullie meningen/ideeën en verhalen.
ik heb jan en alleman gelezen van pagina 1 t/m 4, en vervolgens doorgegaan naar pagina 7 omdat ik het zweet op me voorhoofd had :P.
dus mocht ik iets over het hoofd hebben gezien of iets re-posten vergeef het mij ^^.

ik ben zelf 22 jaar, en ben erg betrokken met het onderwerp oliecrisis, ik heb vele documentaires gekeken, en die komen allemaal op het zelfde neer, we zijn krijgen tussen nu en 20 jaar de grootste verandering in de maatschappij in de menselijke geschiedenis.
en aangezien ik deze periode nog ga meemaken, dacht ik van me spaargeld even mooi wat olievaten op te kopen aangezien het nogal rendabel is.

aangezien in 2002 de olieprijs per vat 24 dollar was, en nu op ongeveer 100 dollar staat, verwacht ik dat we rond 2022 (of eerder) op 500 dollar per olievat zitten. ook gezien de exponentiële toename aan van verbruik door opkomende landen in Azie maar ook in Afrika. dit is waarschijnlijk veel sneller dan vele van jullie zullen denken. Bron http://www.brandstofprijzen.info/oliepr ... storie.php & http://www.youtube.com/watch?v=umFnrvcS6AQ

wat er zou gebeuren als het zover komt, is naar mijn vermoeden de opkomst van nieuwe technologieën, dan heb ik het niet over waterstof of over zonne-energie want deze zijn inderdaad niet rendabel genoeg voor de hoeveelheid energie die we op dit moment gewend zijn, dus waar we op zitten wachten.
maar ik dacht meer aan de nieuwe innovatie van Thorium, of het verbeteren van de huidige elektrische auto's betreffende vervoer.
Bron: http://www.ted.com/talks/lang/en/kirk_s ... _fuel.html

ik hoop dat het Engels onder de geïnteresseerde hoog genoeg is om deze bronnen te kunnen begrijpen en er wat van bij te leren.

voor de toekomst hoop ik dat er brandstof overblijf om heel veel mensen van planeet te kunnen verplaatsen, anders zijn we verdoemd, want ik weet niet in hoever we het voor elkaar krijgen om spaceshuttles het universum te laten verkennen.

Mvg,
Arie

---------------------------------------
to understand the present, we have to understand the past, in order to predict the future, we have to learn from both.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door David86 »

Hamknight schreef:hey mensen......

ik ben zelf 22 jaar,.....
en aangezien ik deze periode nog ga meemaken, dacht ik van me spaargeld even mooi wat olievaten op te kopen aangezien het nogal rendabel is.
......
maar ik dacht meer aan de nieuwe innovatie van Thorium, of het verbeteren van de huidige elektrische auto's betreffende vervoer.

Hoelang deze verandering op energie/maatschappelijk gebied op zich laat wachten is niet te voorspellen, de shell kan morgen een nieuw olieveld uit zijn portfolio trekken en de zaak een x aantal jaar rekken

Investeren in die vaten olie is misschien wel handig, als je de ruimte heb. Een "barrel" olie is niet het 60 liter vaatje zoals wij het kennen. Daarnaast denk ik dat het nogal lastig is crude in zulke kleine batches aan te schaffen ;)

Olie vervangen voor kernenergie is niet de manier, Als we deze aarde tenminste nog een poosje willen blijven bewonen.

Hoewel het zeer waarschijnlijk is dat de olie op een dag "op" is en jij en ik dat misschien wel mee gaan maken, Moet je er wel voor waken je eigen niet op te laten naaien door donderpredikkers en doom denkers. Het is ook intressant om dit verhaal van meerdere kanten te belichten.

Je enthausiasme en betrokkenheid is bewonderenswaardig gezien je leeftijd

Groeten,
Laatst gewijzigd door kockie op 19 aug 2012, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
..
Hamknight
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 aug 2012, 20:01

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door Hamknight »

David86 schreef: Olie vervangen voor kernenergie is niet de manier, Als we deze aarde tenminste nog een poosje willen blijven bewonen.
kijk nog eens goed naar die ted speech over Thorium, het is een soort een kern energie maar dan een stuk veiliger. daarbij het is er in overvloed en er zit super veel energie dichtheid in die we sowieso zouden kunnen gebruiken, mits we het op kunnen slaan.

wat betreffende het olie opslaan om rijk te worden was meer een idee en zo ben ik bij deze mooie topic gekomen. bytheway (btw), doomdenkers oftewel pessimisten zijn net zo interessant als de optimisten, oftewel de mensen die denken dat de mooie tijden oneindig zijn en er vanzelf een oplossing komt. het is erg belangrijk hier een soort van tussenweg in te vinden ^^.

daarbij gezien de verdeling van de noordpool tussen aangelegen landen denk ik wel dat bijna alles inmiddels op is. anders ga je niet overwegen een natuur reservoit dat belangrijk is voor de gehele wereld en vele soorten dieren en planten te vernietigen voor geld.
Laatst gewijzigd door kockie op 19 aug 2012, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door Pietje »

Hamknight schreef:bytheway (btw), doomdenkers oftewel pessimisten zijn net zo interessant als de optimisten, oftewel de mensen die denken dat de mooie tijden oneindig zijn en er vanzelf een oplossing komt. het is erg belangrijk hier een soort van tussenweg in te vinden ^^.
Het grappige van de onderverdeling optimisten en pessimisten is dat diegene die deze opdeling maakt kennelijk al "weet" wat de werkelijkheid is/gaat zijn. Want ten opzichte van die werkelijkheid label je iemand "te negatief = pessimist". Misschien hebben de pessimisten wel gelijk, weet jij het?

Ik denk persoonlijk dat het belangrijk is om beide (en alle andere!) partijen goed te begrijpen, en te doorgronden op welke feiten en ideeen ze hun standpunt hebben vorm gegeven. Misschien ligt de waarheid in het midden, maar het zou zomaar kunnen dat er aspecten zijn die geen der partijen hebben meegenomen in hun beeldvorming en gaat de realiteit alsnog een hele andere kant op.

"Never know", zou ik zeggen ;-)

Ik denk wel dat de olie nooit echt op zal raken. Wel duurder, schaarser, en van slechtere kwaliteit.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door Dutch John »

Thorium kan een toekomstige oplossing zijn wat betreft energie. En stel dat we het energieprobleem kunnen oplossen. Dan is maar één plakje van de hele cake veilig gesteld. Nogal wat andere grondstoffen (denk aan koper, belangrijk voor een "geëlektrificeerde" maatschappij) raken uitgeput. Hetzelfde geldt voor voedselwinning. Zelfs voldoende energie kan niet zorgen voor meer aardoppervlak.

Het energievraagstuk op willen lossen staat gelijk aan het vasthouden aan huidige denkwijzes. Komt mij over als een paar generaties uitstel van executie.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Wat als morgen een vat olie 500 dollar kost

Bericht door Tim »

Hamknight schreef:gezien de verdeling van de noordpool tussen aangelegen landen denk ik wel dat bijna alles inmiddels op is.
Één groot voordeel, binnenkort wordt deze afstand 2x zo groot.

Zal ze op de school van m'n kinderen vertellen dat ze de les moeten aanpassen: Noordelijke ijszee is niet meer.

Hoe wil de olie conserveren?

Timimist
Plaats reactie