levens indeling en prioriteiten

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

levens indeling en prioriteiten

Bericht door David86 »

Ik ben nieuw op jullie forum,

ik heb het meestal niet zo hoog op met fora. maar ik dacht zal een bij jullie meekijken.

ik zal me eerst even voorstellen.

ik ben david kom van onder rotterdam heb een vrouw en een dochter ik werk in de verlading (vloeibare bulk) mijn vrouw werkt niet

ik ben nu drie jaar bezig mijn leven "ecologischer" en dus ook "zelfvoorzienend" te maken , naar mijn idee gaan deze twee begrippen hand in hand , bij mij in ieder geval wel

ik ben de moestuin inmiddels meester en eet daar bijna heel het jaar van ( met de gepreserveerde producten in de winter) op ernergie gebied ben ik druk bezig los te komen van het net, maar zoals jullie waarschijnlijk ook ervaren gaat dat met kleine stapjes loskoppelen van het net en je huis inrichten dat het weinig energie behoeft is een prijzige tijdrovende aangelegenheid

ik bereid mij en mijn gezin eigenlijk voor op een tijd van kleine welvaart daar leven wij inmiddels al een poos naar en zo financier ik de projecten die noodzakelijk zijn mbt de toekomst ik merk in mijn omgeving veel dat mensen niet begrijpen waarom we er voor kiezen zo bescheiden te leven en waarom wij ons voorbereiden op iets wat misschien nooit komt. het is niet alleen dat we ons voorbereiden op kleine welvaart het is ook dat dat er voor zorgt dat wij consuminderen dat geeft een goed gevoel en het is denk ik goed voor de aarde en voor de maatschappij om daar op zekere hoogte aan mee te doen ook als je niet denkt dat er wat gaat veranderen aan onze huidige welvaart

zaken waarvan ik denk dat ze problemen gaan opleveren

fractioneel bankieren
overconsumptie van olie en de daarbijhorende prijsstijgingen
afhankelijkheid van aardolie producten
monsanto en zijn bende plunderende advocaten
afhankelijkheid van de grote meneeren (eneco ah rabo etc)
het plunderen van werelddelen waar honger en misdaad al regeert

ik denk dat we beetje bij beetje onze vrijheid,geweten en gezondheid inleveren en dat mijn buren en vrienden dat pas zien als ze voor het blok staan


wat ik me afvroeg, en dat vraag ik me dan af omdat ik in mijn omgeving de enige ben die redeneert zoals ik doe (ik ben de enige die niet gek is ;)) hoe zien jullie de toekomst en wat doe je om je los te maken uit deze geldverslindende olie zuipende gif spuitende stelende maatschappij. en het belangrijkste hoe leren jullie je kinderen de wereld te zien en hun leven in te delen ?


misschien wat zware kost maar wellicht een intressante discussie op een volwassen forum waar alle neuzen enigzins de zelfde kant op staan toch ?
..
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: levens indeling en prioriteiten

Bericht door OBL-Rien »

Hi David86,

Mijn neus staat in ieder geval behoorlijk in dezelfde richting :)
Ik hoop binnenkort te verhuizen en dan eindelijk een eigen stekje te hebben om mijn zelfvoorziening op een flink hoger plan te trekken.

Volgens mij zou ieder logisch denkend mens tot min of meer dezelfde conclusies moeten komen. Maar ik denk ook dat ca 90-95% van de mensen niet vatbaar zijn voor logica.

Als men op emotioneel vlak niet klaar is om informatie te onvangen, dan zal deze ook nooit doorkomen.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: levens indeling en prioriteiten

Bericht door Tim »

David86 schreef:En het belangrijkste hoe leren jullie je kinderen de wereld te zien en hun leven in te delen?
Uit dit stukje: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 909#p30909 op ongeveer 9:45minuten.



Tim
wiebe
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mar 2012, 22:22

Re: levens indeling en prioriteiten

Bericht door wiebe »

Verdorie dacht ik door het lezen van diverse fora wel wat wist maar ik moest voor monsanto toch nog effe wikkie raadplegen voordat ik wist waar het voor staat .

Volgens Shiva heeft Monsanto, als koploper, de ambitie om de wereldvoedselproductie te domineren door genetisch gemanipuleerde gewassen op dubieuze wijze over de wereld te verspreiden.

En dan nog veel meer wazige uitvindingen van hun [agent orange]

Ik denk wel redelijk in de zelfde richting als jij maar doe er niet heel veel mee ,behalve energie besparen .
En kijken hoe zuinig ik nu weer heb gereden .

Groeten Wiebe.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: levens indeling en prioriteiten

Bericht door frans »

Hallo David.
Als je de volgende site leest dan zal het met de vergrijzing voor een hoop mensen niet zo'n vaart lopen.
http://www.courtfool.info/nl_Wereldbevo ... nergie.htm
Groet,
Frans.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: levens indeling en prioriteiten

Bericht door kockie »

Het bewust worden is de eerste stap. Pas daarna kun je dingen gaan veranderen. Voor een aantal dingen heb ik stap 1 nu gemaakt en ben ik aan het besparen/(ver)bouwen en bekijken geslagen. Dat dit nog geen oplossing is ben ik me terdege bewust. Voor een aantal dingen moet ik eerst nog een rouwproces door. Binnenkort hoop ik te zien hoe anderen het doen en het proces door gaan.

Ook ben ik aan het werk met de uitspraak ik Frans' onderschrift.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: levens indeling en prioriteiten

Bericht door Dutch John »

David86 schreef: misschien wat zware kost maar wellicht een intressante discussie op een volwassen forum waar alle neuzen enigzins de zelfde kant op staan toch ?
Ik sluit mij aan bij de redenatie van Rien. Het zou zoveel makkelijker zijn als je lokaal kunt samenwerken in zelfvoorziening, in plaats van via de moderne media contact te hebben met gelijkgestemden, terwijl je in je eigen omgeving er alleen voor staat. Of alleen de losers aantrekt. Nu is het vooral het opnieuw uitvinden van het wiel. Pionieren mag je het niet eens noemen.

Wat me het meest tegenstaat is dat je mensen niet op een eerlijke manier kunt overtuigen van de richting die je bent ingeslagen. Als de idealist betoogt over zijn methode, hangt iedereen aan zijn lippen. Maar als de overlever achter de idealist tracht het plaatje compleet en eerlijk te maken, door de reden van de methode uit te leggen, haakt men af.

Wat redelijk goed werkt: in plaats van een stelling te verdedigen of een toekomstbeeld te schetsen, kun je beter vragen stellen. Een vooropgesteld toekomstbeeld offensief tackelen is voor een gesprekspartner eenvoudiger dan het defensief beantwoorden van een prikkelende vraag. Want over een vraag moet je gaan nadenken. Wil of kan de ander die vraag niet uitgebreid beantwoorden, dan sluit deze zelf het onderwerp af. Zo kom je altijd als sterkste uit een debat.
Komen we gelijk aan de crux: men denkt tegenwoordig niet meer na. Dankzij een overkill aan oppervlakkige en nutteloze informatie. En dat terwijl we -dankzij internet- tegenwoordig kunnen beschikken over een schat aan diepzinnige informatie die het denken alleen maar vergemakkelijkt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: levens indeling en prioriteiten

Bericht door kockie »

Dutch John schreef: Dankzij een overkill aan oppervlakkige en nutteloze informatie.
Dat is nu net de reden dat ik geen (nauwelijks) tv meer kijk. In plaats daarvan ben ik meer gaan internetten, maar ook eindelijk eens aan een moestuin begonnen. Dat wilde ik al jaren, maar "had geen tijd". Nu de tv uitstaat als ik alleen thuis ben, ziet het er buiten ineens een stuk aanlokkelijker uit om daar iets te gaan doen ipv. voor het stomme kastje te hangen dat schreeuwt om "groter", "meer" en "beter".

Nu mijn internetverslaving nog eens verhelpen...
Ik merk wel wat reactie in mijn buurt. Mij directe buren zijn nu helemaal into energiebesparing; zijn bezig met zonnepanelen, een zonneboiler (nota bene op een monument!) Een moestuin hebben ze al zo lang ik weet (kan ik dus nog heel veel van leren) en ze boeren zo goed als biologisch.

Bij veel mensen begint, merk ik, heel langzaam het besef te groeien dat het op deze manier niet meer zo lang kan...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: levens indeling en prioriteiten

Bericht door nck »

kockie schreef:Voor een aantal dingen moet ik eerst nog een rouwproces door. Binnenkort hoop ik te zien hoe anderen het doen en het proces door gaan.
Ik vind de term "rouwproces" nogal zwaar aangezet, alsof je afscheid neemt van iets dierbaars. Ik zie de hele bewustwording meer als een ontdekkingsreis, iets wat naast (technisch) heel interessant is, voornamelijk een goed gevoel geeft. Dat neemt niet weg dat de start van de omschakeling bij mij een zuivere economische reden had. Maar je wordt gegrepen.
Dutch John schreef:Ik sluit mij aan bij de redenatie van Rien. Het zou zoveel makkelijker zijn als je lokaal kunt samenwerken in zelfvoorziening, in plaats van via de moderne media contact te hebben met gelijkgestemden, terwijl je in je eigen omgeving er alleen voor staat. Of alleen de losers aantrekt. Nu is het vooral het opnieuw uitvinden van het wiel. Pionieren mag je het niet eens noemen.
Hier komt dan een voordeel van het wonen op het platteland om de hoek kijken, ik leer nog dagelijks van mijn buren in heel veel dingen. Maar het opnieuw uitvinden van het wiel? Neuuu, zie het meer als een historische zoektocht. Oude technieken en methodes in een moderne omgeving inpassen. En niet te vergeten het ontwijken van nieuwsgierige ogen. In de vorm van allerlei instanties bemenst door lieden die menen hierover een oordeel te moeten vormen en daarbij vaak niet worden gehinderd door enige vorm van kennis.

Wat dat betreft is de opmerking om door vragen een reactie te ontlokken een teken aan de wand. Het is inderdaad zo dat het merendeel van de geachte aanwezigen niet meer kan of wil nadenken. Een vraag stellen geeft steeds vaker een hilarische reactie. Waarbij je dan als vraagsteller je kop in de plooi moet houden anders zou je je gesprekspartner ook nog tot op het bot beledigen.
http://www.youtube.com/watch?v=XkQR3fhOeFY

Hierbij komt dan de keerzijde van de moderne media om de hoek kijken, de strotvloed van informatie is voor heel veel mensen simpelweg een brug te ver. Om te vinden wat je zoekt moet je weten wat je zoekt. En dat impliceert een gedegen basiskennis. Cirkeltje weer rond.
kockie schreef:Dat is nu net de reden dat ik geen (nauwelijks) tv meer kijk. In plaats daarvan ben ik meer gaan internetten,
In ons huis is al jaren geen tv meer aanwezig en ik merk nadrukkelijk de invloed hiervan op mijn dochters. Er wordt wat af gediscussieerd aan de keukentafel. Maar idd, internet is qua verslaving net zo gevaarlijk. Voor mij is het net alsof ik een privébibliotheek in de schuur heb. Maar ik bepaal in ieder geval zelf het onderwerp.

Inderdaad komt er steeds meer besef onder de mensen, maar het duurt zo lang. Of ben ik nu zo ongeduldig? Ik denk het wel maar daarbij heb ik het gevoel dat je de denkpiste (met dank aan Gandalf) dan wel leercurve niet rechtlijnig moet zien maar als een parabool.
Ben je eenmaal op weg en voorbij de bodem dan neemt de interesse en de kennis exponentieel toe. Dan moet je vooral oppassen dat jezelf niet overkomt als een voormalig roker. Dat zijn de venijnigste anti-rook lobbyisten. Ik luister liever en kijk met een glimlach toe.
En denk er het mijne van. :D

Life is so beautiful!!

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: levens indeling en prioriteiten

Bericht door pelletpower »

Klopt helemaal, zoals de meeste op dit forum sluit ik me hier weer bij aan. Stap 1 is denk ik de moeilijkste. Hier worden op ons pad de eerste schuifelende stapjes gezet, zonnepanelen en een (perma)moestuintje dat het dit jaar wellicht gaat doen. Dit in tegenstelling tot de voorgaande jaren waarin door gebrek aan tijd halverwege het seizoen de zaak weer omgespit werd omdat het onkruid hoger stond dan de groente. Hardstikke goed David dat je het hele jaar door van je eigen lapje grond eet.

DJ, inderdaad pionieren mag je het niet noemen maar telkens is het het uitvinden van het wiel. Een forumdag op een passende locatie zou hier wellicht in helpen om daadwerkelijk te zien hoe een wiel rolt.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: levens indeling en prioriteiten

Bericht door Dutch John »

nck schreef: Hier komt dan een voordeel van het wonen op het platteland om de hoek kijken, ik leer nog dagelijks van mijn buren in heel veel dingen.
Ik ervaar het wonen op het platteland niet als een voordeel. Tenminste niet in onze omgeving, waar het hebben van een moestuin als armoede gezien wordt. En zonnepanelen iets voor alternatieve hippies. Men is hier eerder argwanend dan ruimdenkend.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: levens indeling en prioriteiten

Bericht door kockie »

Zou dat in het dorp/de stad anders zijn dan?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: levens indeling en prioriteiten

Bericht door David86 »

over de tv,

inmiddels een paar keer aangehaald.

het was bij mij zo dat hoe meer ik ontdekte over de gang van zaken in de wereld hoe grotere hekel ik kreeg aan met name commerciële zenders

ik kijk nog wel eens een uurtje animal planet of discovery channel en heel soms een film op tv als ik mezelf er toe kan zetten elke tien minuten die verschrikkelijke opdringerige reclames te bekijken waarin het altijd lijkt of geluk te koop is in een van hun te verkopen producten

mijn vrouw zal beamen dat ik een youtube/google verslaving heb onderzoekende naar economie milieu zelfvoorziening "prepping" en armoede val je van het ene gore geheim in het andere en dat is toch wel byzonder intressant dan he :)

ik vind het leuk om te lezen dat er meer gelijk gestemden zijn en dat er mensen zijn die ook actie ondernemen iedereen doet wat hij denkt dat hij kan doen neem ik aan misschien kunnen we in de toekomst nog veel van elkaar leren
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: levens indeling en prioriteiten

Bericht door David86 »

frans bedankt voor je link deze site kende ik nog niet

groeten david
..
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: levens indeling en prioriteiten

Bericht door tiho »

Als jij denkt dat die onderwerpen problemen op gaan leveren, moet ik dat in een veel groter perpectief zien, dan dat ze dat nu doen?

Ik ga mijn kinderen niet ' kort ' houden, omdat er iets kan gebeuren of niet. Dat komt dan vanzelf wel. Mijn vader is overleden dat ik jong was. Daardoor hadden wij ook minder en kon ook niet altijd alles. Nu kan ik daar niet van zeggen dat ik er beter of slechter van ben geworden. Wat ik wel nog weet is dat ik ook wel eens wilde wat de anderen hadden.
Plaats reactie