Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door kockie »

Nu.nl schreef:Vasthouden welvaart steeds moeilijker

DEN HAAG - Nieuwe generaties in Nederland krijgen het steeds moeilijker om de kwaliteit van leven vast te houden of zelfs te verbeteren, omdat hulpbronnen om die welvaart vast te houden onder druk staan.
Zo raken de Nederlandse aardgasreserves in het huidig tempo over circa 20 jaar op.
Dat blijkt uit een meting van het Centraal Bureau voor de Statistiek, het Planbureau voor de Leefomgeving en het Sociaal en Cultureel Planbureau: de Monitor Duurzaam Nederland 2011. De monitor wordt maandag aangeboden aan staatssecretaris Joop Atsma van Infrastructuur en Milieu.

De organisaties, die constateren dat de welvaart in Nederland nu hoog is, maken zich zorgen over de manier waarop de voorspoed wordt vastgehouden. De monitor wordt maandag aangeboden aan staatssecretaris Joop Atsma van Infrastructuur en Milieu.

Beslag
Dat beslag op die bronnen, zoals biomassa en grondstoffen, is relatief groot in vergelijking met andere EU-landen.

Ook komt uit het onderzoek naar voren dat leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs steeds lager scoren. Verder maken de organisaties zich zorgen over de Nederlandse overheidsschuld en de toenemende kosten voor zorg en sociale zekerheid. Bovendien is de werkloosheid onder veel niet-westerse allochtonen relatief hoog en worden de inkomensverschillen met autochtonen steeds groter.
Ik geloof dat ik maar eens langzaam m'n kop onder het zand vandaan moet trekken als zelfs de televaag er al over begint....

Vandaag op het nieuws het een en ander over een duurzame veehouderij. Volgens mij kan dat alleen duurzaam als er eerst 80% van de dieren verdwijnt (al is het natuurlijk altijd de vraag wat in dit geval de definitie van duurzaam is...)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door deleted »

nu.nl schreef:De organisaties, die constateren dat de welvaart in Nederland nu hoog is, maken zich zorgen over de manier waarop de voorspoed wordt vastgehouden.
... Bovendien is de werkloosheid onder veel niet-westerse allochtonen relatief hoog en worden de inkomensverschillen met autochtonen steeds groter.
kockie schreef:Ik geloof dat ik maar eens langzaam m'n kop onder het zand vandaan moet trekken als zelfs de televaag er al over begint....
En als we net over het muurtje kijken van Fort Europa is het nog plezanter:
Kijk even over het muurtje

Trouwens het muurtje neemt steeds meer de vorm aan van een dam. En het water blijft maar stijgen ...

Nog opbeurend nieuws van een professionele toekomstvoorspeller , met ditmaal biobrandstof niet als oplossing maar als deel van het probleem:
Toekomstvoorspeller


G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Dutch John »

Gandalf schreef:biobrandstof niet als oplossing maar als deel van het probleem
kockie schreef: Ik geloof dat ik maar eens langzaam m'n kop onder het zand vandaan moet trekken
Zomaar twee observaties die de kern van het huidige probleem raken. Het zoeken van alternatieven om de huidige manier van leven overeind te houden. Alternatieven waarvan we allemaal weten dat ze juist geen oplossing bieden, maar het probleem is weer even uit beeld.

De aanstormende onrust in de financieel/economische wereld doet geloven dat de gewone belegger de sussende woorden van de kopstukken niet meer pikt. Nu maar hopen dat de burger de andere puntjes ook kan verbinden en doortrekken.

Groet,
DJ
Laatst gewijzigd door Dutch John op 03 sep 2011, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Dutch John »

Waarom groei en krimp niet gespiegeld zijn, ofwel het Seneca effect: http://www.countercurrents.org/bardi300811.htm

Misschien moet ik me maar niet langer druk maken. Relativerende uitspraak van Seneca:
"Let Nature deal with matter, which is her own, as she pleases; let us be cheerful and brave in the face of everything, reflecting that it is nothing of our own that perishes."
Ik ga genieten van een mooie dag.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Tim »

Dutch John schreef:Misschien moet ik me maar niet langer druk maken.
Mwouaaa, men moet het toch zelf in willen zien. Ik zou me sowieso niet druk maken, maar af en toe een verhaaltje wordt wel gewaardeerd.
Dutch John schreef:Ik ga genieten van een mooie dag.
Ik ook, met de kwast in de hand.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Dutch John »

Leestip: "Tuinen van Overvloed", door Fransje de Waard. "Permacultuur als inspiratie voor een duurzaam leven op aarde"

Hoewel een groot deel van het boek over moestuinieren gaat, is permacultuur toch iets meer: het is een manier van leven. In de filosofische bespiegelingen komen veel van de in deze draad aangehaalde details aan bod. Eén en al herkenning en bevestiging.

Groet,
DJ
Die na het lezen van zijn eerste boek over permacultuur erachter komt dat hij daar al jaren mee bezig is :oops:
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Dutch John »

Zomaar een wijze uitspraak, gevonden op de site van Chris Martenson:
It says that during the first part of our lives we go out into the world and we collect information from around us. And that at some point you have to understand that the next journey is inward, and the true mastery of the world involves mastering yourself more than facts and figures and data and information from outside.
Iedereen die niet de gemiddelde soap als leidraad voor zijn eigen leven ziet en zichzelf op een gegeven moment gevonden heeft door simpel na te gaan denken, zal bovenstaand beschreven proces herkennen.

Nog een uitspraak in dezelfde context, tevens het niveau van bewustzijn aangevend:
I've found that people cluster into several groups when confronted with such facts. These roughly correspond with the Kubler-Ross stages of grief:

Deniers. If they bother to look at facts at all, they can tell you all about abiotic oil. But more likely, they are so hypnotized at the dazzle of the mass media that they don't even care. As George W. Bush said, "How will this look in 50 years? Who cares! We'll all be dead then!"

The "yeabuts." My father is one of these. "Yea, but they've got new stuff in the labs just waiting for the price of oil to get high enough."

Talkers. They can quote the latest story on The Oil Drum, can tell you the date of Peak Oil from three different points-of-view, and have read all about the best survival strategy. Then they hop in their SUV and drive 30 minutes to an office job.

Everything will be alright if we only just... These are the people who have changed their light bulbs and own a Prius -- and think everything would be just fine if everyone else did what they did! The difference between these and commercial developers is that developers want to build little houses in the woods -- but these folk already have their little house in the woods, and don't think anyone else should be allowed to.

Investors. How can we protect our capital while making a killing off the stuff that everyone is going to want? There seems to be a lot of those in this list, and who knows? Maybe they're on to something? But then, maybe their bodies will be found someday with gold coins in their mouths...

Doers. They actually grow some of their own food, and if they aren't there yet, at least they're working on food self-sufficiency.
Waarmee ik wil concluderen dat volle bewustwording de eerste stap is naar een duurzame wereld. De tweede stap is het in de praktijk brengen van deze kennis, al is het maar in babypasjes. Hout stoken, het meest besproken onderwerp op dit forum, is zo'n babypasje. Maar ook echt maar één. Het mag daarbij niet stoppen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door OBL-Rien »

Goede quote's DJ.

Ik ben nu "Permaculture Design Manual" en "Early Retirement Extreme" aan het lezen.
De eerste twee hoofdstukken van PDM zijn fantastische eye openers. (Ik ben nog niet verder).
ERE is een heel ander boek, maar het gaat bijna over hetzelfde!
De parallelen tussen de beide boeken zijn niet te missen.
Als je ERE volgt, zul je bij PDM uitkomen, en omgekeerd.

Dit maakt ook duidelijk dat permacultuur niet alleen iets is voor de tuin. Het is een way of living.

Overigens: ERE is niet voor iedereen, PDM waarschijnlijk ook niet. Als je er niet zelf rijp voor bent, dan zul je ERE zeker verwerpen, PDM misschien ook. ERE is door een wetenschapper geschreven en niet altijd even gemakkelijk geformuleerd. PDM is veel duidelijker.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Dutch John »

Hmmm. Als ik de boekbespreking van Fisker's "Early Retirement Extreme" lees, dan zie ik de parallel met m'n eigen carrière. Ben op m'n negenendertigste met "pensioen" kunnen gaan met behulp van dezelfde methode. Maar inderdaad, niet iedereen wil zo'n leven leiden. Je moet wel carrière en consumentisme willen ruilen tegen veel vrije tijd en een uiterst sober leven. Dat sober leven dien je zelfs al te accepteren op het moment dat je als jongeling de arbeidsmarkt instapt en eigenlijk nog vóór die tijd. Je omgeving vindt het allemaal prachtig, maar begrijpt het vaak niet. Het heeft me wel de schellen van de ogen doen vallen, omdat invloeden vanuit de maatschappij -die al niet zo'n vat hadden- compleet wegvallen. Die daarbij horende andere visie op de maatschappij is niet iets dat je al te vaak kunt bediscussiëren met je omgeving, zonder te vervallen in een sociaal isolement. Dus, mond proberen te houden en dit forum gebruiken....

En permacultuur erbij nemend; volgens mij zit ik hier door schade en schande het wiel opnieuw uit te vinden...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door deleted »

Zonet op de site van "Early Retirement Extreme" de blog doorgenomen hoe het allemaal in z'n werk ging.

1.Extreem besparen op de uitgaven ... OK, zover ben ik mee.
2.Spaargeld opzij zetten ... OK , ook nog mee. (wel al klamme handjes als ik aan de banken denk)
3.(spaar)Geld laten renderen op de beurs (stockmarket) ... Nou ja ... :fff

G

edit moderator: De discussie ivm Beurshandel werd afgesplitst naar: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 1&start=15
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Tim »

Alleen rechter kan de wereld redden

http://www.hetgoedeleven.com/Samenlevin ... fault.aspx

T
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door deleted »

FritsHoff schreef:Duurzaam leven begint met minder te consumeren, consuminderen. In Nederland in 1992 geïntroduceerd door het Vrekkenechtpaar Rob en Hanneke van Veen.http://www.hannekevanveen.nl/html/vrekkenarchief.html
De term Vrekken was een geuzennaam, bedoeld als marketinginstrument, maar heeft helaas het consuminderen een negatief imago gegeven. Het echtpaar van Veen heeft laten zien hoe je als twee veelverdieners extreem kan bezuinigen.
Uit de Vrekkenkrant is de stichting Zuinigheid met Stijl (ZmS) voortgekomen, ook opgericht door Hanneke en Rob, en naderhand voortgezet door diverse besturen. De leden hebben in de loop der jaren een schat aan gegevens verzameld http://www.zuinigst.nl/index.php?option ... &Itemid=98
Zij geven een mooi tijdschrift uit ism een uitgeverij http://genoeg.nl/. Als je dat leest merk je dat je niet alleen bent in deze levensstijl, ook al zijn wij als familie nog absoluut geen voorbeeld van sober leven, eerder van soberder leven.
Als je een tijdje meeloopt zie je hoe je een bepaald optimum kunt bereiken voor jezelf. Als je jong bent wil je meer goederen, je bouwt aan je toekomst en welvaart hoort daarbij. Op een gegeven moment merk je dat je niet nog meer nodig hebt, je bent dan vaak al te ver. Welvaart ja, welzijn nee. En als je geluk hebt neem je de tijd om voor jezelf na te gaan wat belangrijk is. Via ZmS heb ik daarvoor de cursus Empowerment gevolgd van David Gail en Gail Straub, heel bijzonder http://www.empowermenttraining.com/file ... DG_GS.html.
Daaruit bleek voor mij dat duurzaamheid en ontwikkelingshulp, welvaart en kennis delen, belangrijke items zijn. En in 2006 ben ik als zelfstandige begonnen, eerst met eReaders (ook duurzaam maar helaas was ik te vroeg), in 2008 met de stichting OpenWijs.nl om OLPC projecten te doen, one laptop per child, bekend van de zogenaamde 100$ laptop.
Voor die projecten ben ik net gestart om lesmateriaal te verzamelen en in een elektronische leer omgeving te zetten. Het zou mooi zijn om onze kennis over duurzame energie en leven daarin ook op te nemen zodat die landen niet dezelfde fouten maken als ons. Om je een idee te geven: in Nepal wordt een vrouw niet ouder dan 45 jaar. Waarom? Omdat ze koken op open vuur, het huis staat bol van de rook. Met als gevolg dat er ook veel kleine kinderen zijn die brandwonden oplopen. Als je daarin iets kunt veranderen (hoog rendements gesloten fornuis van klei) heeft dat een enorme impact op de samenleving. Heb je zin om hieraan mee te werken laat het dan weten!
Frits,

Ik zie je soms op het forum ronddwalen.
Hoe staat het met je projecten ?
Is immers al weer een hele tijd geleden dit bericht hierboven.
Zoek je nog vrijwilligers / initiatieven ?

G
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Tim »



Heeft ie toch een paar puntjes....

Tim
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Tim »

Mmm,

Hoe langer ik erover nadenk, blijft toch steeds terugkomen dat "ecologie" of een duurzame toekomst eigenlijk een puur egoïstische (menselijke) gedachte is. Voortbestaan van mezelf en de mensen om me heen.

Is zelfvoorziening dan niet een beter alternatief in de huidige maatschappij?

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe ziet een echt duurzame wereld eruit?

Bericht door Dutch John »

Qua egoïsme ontgaat me het verschil tussen ecologisch/duurzaam en zelfvoorziening. Kun je het met wat meer woorden uitleggen?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie