Crash course

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Crash course

Bericht door Krelis »

Je hebt peakprosperity goed bestudeerd :mrgreen:

En succes met je inzichten.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Crash course

Bericht door Ingir »

Vandaag weer geen crash... de schaliegas/olie vloeit rijkelijk en de VS-economie draait daardoor weer als vanouds. Ze hebben zoveel olie dat ze hun steenkolen dumpen in Europa. Dankzij de Energiewende kan Duitsland die goedkope kolen goed gebruiken en wij krijgen gratis stroom uit Duitsland. De enige crash die ons te wachten staat is een spectaculaire toename van energiearmoede in Nederland, de economische crisis heeft het huishoudboekje van miljoenen huishoudens al op spanning gezet en nu is nog alleen een stevige verhoging van de energiebelasting nodig om deze huishoudens te laten crashen.

Saillant detail is dat de energiearmoede vooral zal toeslaan in aardgasprovincie Groningen, daar is de energiearmoede nu al het hoogst...

Afbeelding

Kaart: betalingsachterstanden op gas en elektra per 1000 inwoners. Bron: ESDN, bewerking Wisse Veenstra
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Crash course

Bericht door Dutch John »

Als de VS zoveel olie heeft, waarom importeren ze dan de helft van hun verbruik?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Crash course

Bericht door Ingir »

Dutch John schreef:Als de VS zoveel olie heeft, waarom importeren ze dan de helft van hun verbruik?
Misschien omdat het even duurt om de benodigde productiecapaciteit op te bouwen? Waarom neemt de schalie-olieproductie zo snel toe?

Sinds climategate hebben klimaatwetenschappers veel krediet verspeeld, ze worden niet meer gelooft en daar moesten ze het blijkbaar juist van hebben. Ik zeg niet dat er geen crash kan komen maar ik acht die kans zeer klein, in ieder geval niet interessant genoeg om mijn plannen te wijzigen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Crash course

Bericht door Dutch John »

Volgens de IEA neemt de schalieproductie in Yankeeland binnen 10 jaar weer af. Misschien al eerder, omdat Amerikaanse investeerders zich terug trekken. De capex blijft hoger dan de opbrengst en dat hou je op termijn niet vol. Ik meen dat het break-even punt voor schalie-olie nu op ongeveer $120 per vat ligt en is daarmee hoger dan de dagprijs. Men mikt nu op Europese investeerders.

Klimaatverandering is een heel traag proces. Veel actueler is de smalle band tussen de productieprijs van olie en de verkoopprijs waarbij de wereldeconomie nog kan blijven draaien. Voor onconventionele olie is die band negatief. De conventionele olie moet dat verschil goed maken, maar die olie kampt met EROEI verlaging. Bovendien heeft conventionele olie wereldwijd in 2006 gepiekt.

Het is niet zo dat de olie binnenkort opraakt. Hét probleem is een wereldeconomie die alleen kan drijven op goedkope olie. We krijgen geen crash. Eerder een langzame afdaling. Probleem is dat wij mensen aan langzaam inleveren -in tegenstelling tot langzaam groeien- zo slecht kunnen wennen....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Crash course

Bericht door Ingir »

Langzaam inleveren kan ik geen crash noemen, hooguit een kras door onrealistische toekomstbeelden. :lol:
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Crash course

Bericht door Dutch John »

Waarom heb je het steeds over een crash? Volgens mij begrijp je de algemene definitie van een crash course niet:
crash course - a rapid and intense course of training or research
En dat is wat Martenson gedaan heeft. Een aantal wereldproblemen en hun samenhang uitgelegd in een compacte cursus.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Crash course

Bericht door Ingir »

Dat zou dus ook uitgelegd kunnen worden als een iets te snel onderzoek/conclusie.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Crash course

Bericht door Dutch John »

Ik stop met deze discussie. Je bent jezelf in allerlei bochten aan het wringen om vooral het laatste woord te behouden, zonder inhoudelijk op de materie in te gaan.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Crash course

Bericht door Ingir »

Er is überhaupt nauwelijks sprake van discussie in deze vraagstaart, ik lees eigenlijk vooral geloofsovertuigingen van ontmoedigde, neerslachtige, ontevreden, vluchtende, gelovige, broekplassende en sceptische mensen. Je gelooft het of je gelooft het niet.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Crash course

Bericht door deleted »

Ingir schreef:Er is überhaupt nauwelijks sprake van discussie in deze vraagstaart, ik lees eigenlijk vooral geloofsovertuigingen van ontmoedigde, neerslachtige, ontevreden, vluchtende, gelovige, broekplassende en sceptische mensen. Je gelooft het of je gelooft het niet.
Ik geloof dat jij dat leest. Zo geloof ik ook dat voor iemand met een hamer, alles er uit ziet als een nagel.

G
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Crash course

Bericht door Ingir »

account verwijderd schreef:Toch denk ik dat er eind dit jaar wellicht een oliecrisis komt.
De gasprijs zal dan wederom spectaculair hoog zijn na de indexering. Ik ben al hard op weg richting de 20m3 hout. Volgens mij wordt één kuub hout aankomende winter 85 euro waard, nu is dat nog 50 euro de m3.
Staat genoteerd, 12 december oliecrisis, en op 15 september: extra haardhout kopen! En gelijk wat snelgroeiende bomen aanplanten. Nog suggesties?
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Crash course

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:Het is niet zo dat de olie binnenkort opraakt. Hét probleem is een wereldeconomie die alleen kan drijven op goedkope olie. We krijgen geen crash. Eerder een langzame afdaling. Probleem is dat wij mensen aan langzaam inleveren -in tegenstelling tot langzaam groeien- zo slecht kunnen wennen....
De olie mag dan langzaam opraken, de economie moet groeien of crashen. Langzaam afnemen gaat niet.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Crash course

Bericht door Pietje »

Ingir schreef:Er is überhaupt nauwelijks sprake van discussie in deze vraagstaart, ...
Inderdaad geen discussie. Jij gooit de inhoud van Martenson e.a. overboord voor er naar te kijken, omdat je van mening bent dat hij niet in de positie is om "te waarschuwen". :?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Crash course

Bericht door Ingir »

Ook zonder mijn bijdragen was er al geen discussie. Net als bij de klimaatverandering valt daar weinig over te discussiëren, je gelooft er in of niet. Wat ik wel kwalijk vind is dat er een quasi-wetenschappelijk sausje overheen gegoten wordt om het verhaal geloofwaardig te maken. Door misbruik van wetenschap zitten we nu met een onoplosbaar en niet-bestaand klimaatprobleem (global warming) met de bijbehorende schijnoplossingen terwijl het echte probleem van de wereld niet wordt aangepakt: de ongelijke verdeling van rijkdom, kennis en macht waarbij een steeds kleinere groep het voor het zeggen heeft over een steeds grotere groep.

De doomsdaypreppers zijn gewoon bange mensen die geen vertrouwen meer hebben in de medemens en zich voorbereiden om hun rijkdommen en voedsel niet te hoeven delen. Desnoods met geweld.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie