is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door pelletpower »

Ok Adriaan, die laatste regel maakt me gelukkig. Subsidie als standaard geeft ongelofelijke scheefgroei. Je hoeft alleen maar naar de agrarische sector te kijken hoe fout het kan gaan.

COP is heel belangrijk, en met 2,5 kan het eigenlijk niet uit zoals Tim al aangeeft. Electriciteit moet gemaakt en getransporteerd worden. Erg ingewikkeld allemaal waarbij een standaard cv keteltje moeilijk te verslaan is. COP van 4 zou eigenlijk minimum eis moeten zijn. Mijnes functioneert met een cop van 2,5 en heeft dit jaar een paar weken gedraaid. Het doet me gewoon zeer zo de stroom op te roken.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door kockie »

Ik vraag me altijd af hoeveel extra isolatie je kunt inbouwen bij een nieuw of ouder huis als je de kosten van een warmtepomp niet hebt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door GTV6 »

Kockie, warmteverlies verbinden met een warmteopwekker is wat vreemd toch, zeker economisch gezien.

Een A merk warmtepomp van een 7 kW zal na aftrek subsidie niet veel meer kosten dan € 2.500,-
Daar kan je wel wat isolatie van kopen, ik zou zeggen altijd doen, gasketel of warmtepomp, isoleren is altijd aan te raden zeker als je zuinig wil zijn met energie, en isolatie rendeert tot op zekere hoogte altijd al.

Een warmtepomp is niks nieuws, is geen nieuwe techniek, is er al jaren en beproefd ook. In 1985 begon ik met werken in de klimaattechniek, toen waren er al warmtepompen in de utiliteit (niks nieuws dus) en in de basis ook niet zo afwijkend van een koelkast en vriezer.
In datzelfde jaar was de HR ketel iets nieuws.

Terug naar isolatie, ik ben mee, maar als je spouw 4 cm is en die is gevuld en je hebt al dakisolatie, wat ga je dan extra isoleren?
Buitenom een 20 cm extra, ja dat gaat helpen, kost wel een factor 10 meer dan die 2.500,- toch?

Een COP ofwel rendement van een warmtepomp neerzetten als 4 of als 2 of 2,5 geeft geen pas. Dat rendement hoort bij een buitentemperatuur en een watertemperatuur. Even beperkt tot een L/W warmtepomp.

Een warmtepomp hoeft niet duur te zijn, mits je al een passend afgiftesysteem hebt, lees vloerverarming. Dan ga je een seizoensrendement van COP 4 wel halen mits alles goed ingesteld. Dus aanvoertemperatuur max 35 graden.

In meerdere huizen is geen vloerverwarming aanwezig, dan gaat het kostbaar worden, want met normale radiatoren gaat een warmtepomp geen energiewinst opleveren, dat ding op 60 graden aanvoer laten werken is de doodsteek voor het rendement.

Dus niet zo negatief, verdiep je er eens in, en dan nog wat, alleen A merken halen een correct rendement, Chinese omgebouwde zwembadwarmtepompen die gaan t niet redden. CV installateurs die nu als cowboys warmtepompen installeren tja ook daar gaat niemand blij van worden.
Vele misvattingen, consumenten worden de dupe.
Een warmtepomp laten adviseren door de plaatselijke kachelverkoper is niet de beste optie.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door kockie »

Dat apparaat blijft tot in lengte van jaren energie consumeren, terwijl dat bij isolatie na het installeren over is.

Ik kan me niet voorstellen dat je voor het door jou genoemde bedrag een warmtepomp hebt inclusief aanpassing van de installatie en het installeren.


Ik noem ook de nieuwbouw specifiek. Daar kun je kiezen: stop ik x bedrag in een warmtepomp of stop ik dat bedrag in extra isolatie, waardoor ik de warmtepomp misschien helemaal niet nodig heb. Ik vind elektrisch verwarmen "vies", maar kan me wel voorstellen dat je dat doet als je warmtebehoefte heel laag is en het alleen op extreem koude dagen nodig is.

Ik sta zelf ook op het punt: vloeren geïsoleerd, muren nageïsoleerd, dak geïsoleerd. Van het gas af en alles op hout. Graag zou ik ook nog van het hout afkomen, of in ieder geval de hoeveelheid daarvan drastisch minderen. Nu inderdaad de vraag: hoe dan....

Ik denk dat ik inmiddels een bovengemiddelde kennis heb opgebouwd van diverse warmtebronnen, maar ben me ook bewust van Dunning en Kruger.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door Adriaan Kragten »

Vandaag kregen we de nieuwe tarieven van Essent. Gas kost € 1,45 per m^3 en elektriciteit kost € 0,40/kWh. 1 m^3 gas geeft bij verbranding in een Cv-installatie ongeveer 9 kWh nuttige warmte. 1 kWh warmte uit gas kost dan dus ongeveer € 1,45 / 9 = € 0,16 per kWh. Als 1 kWh elektriciteit volledig omgezet wordt in warmte krijg je ook 1 kWh aan warmte. Elektrisch verwarmen is bij deze tarieven dus een factor 0,4 / 0,16 = 2,5 maal zo duur als verwarmen met gas. Als een warmtepomp gebruikt wordt met een COP van 4 dan krijg je vier maar zo veel warmte als je er elektrisch in stopt. 1 kWh warmte kost dan maar € 0,1. Verwarmen met een warmtepomp kost dan een factor 0,1 / 0,16 = 0,625 van verwarmen met gas. Ik kijk nu wel alleen naar de directe energiekosten en niet naar de kosten van de benodigde apparatuur en ook niet naar de flexibiliteit van het verwarmingssysteem.

Het voordeel van direct elektrisch verwarmen met een ventilatorkacheltje of een verwarmingslamp is dat men die op elk stopcontact kan aansluiten en dat men heel lokaal kan verwarmen. De warmte is al na een minuut beschikbaar. Als men vijf minuten wil douchen dan hoeft de verwarmingslamp maar zes minuten aan te staan. Zelfs als die lamp 2000 W trekt dan wordt in zes minuten maar 200 Wh ofte wel 0,2 kWh gebruikt. Dit kost dan 0,2 * € 0,40 = € 0,08. Het is veel duurder als de badkamer deel uit maakt van de ruimtes die door de Cv-installatie bediend worden en wanneer de badkamer constant op een behaaglijk warme temperatuur gehouden wordt. Ook met een ventilatorkachel kan men het op de plaats waar men zit voldoende warm hebben zonder dat de gehele kamer op temperatuur gebracht wordt. Met een warmtepomp en vloerverwarming of met een gewone Cv-installatie op gas en vloerverwarming verwarmt men een gehele ruimte en door de grote warmtecapaciteit van de vloer duurt het een hele tijd voor de kamer op temperatuur is.

Hoewel de directe energiekosten van verwarming met een warmtepomp dus lager zijn dan voor de traditionele verwarming met een Cv-installatie op gas heb je daarvoor wel een behoorlijke extra investering in een warmtepomp en vloerverwarming nodig en het duurt jaren om deze investering terug te verdienen. Ook als de bestaande Cv-ketel vervangen moet worden is dat toch veel goedkoper wat betreft afschrijving per jaar.

Wij hebben nog een gewone gashaard in de woonkamer en die is 's morgens na een paar minuten al op temperatuur. Daarbij heb je geen leidingverliezen en ketelverliezen in een ruimte waar je nooit bent. Ik zie aankomen dat men weer teruggaat naar plaatselijke verwarming met een gashaard als men de kosten van de bestaande CV-installatie niet kan betalen. Maar daarvoor moet er in de woonkamer wel een schoorsteen zitten. De mensen die ooit hun schoorsteen afgebroken hebben toen ze CV namen die zullen daar spijt van krijgen. Veel mensen hebben ruimtes samengevoegd die vroeger gescheiden waren. Vroeger had je een voorkamer en een achterkamer gescheiden door een schuifdeur en een afzonderlijke keuken. In de winter verwarmde je alleen de achterkamer. Bij recente verbouwingen zijn die ruimtes vaak samengevoegd maar daardoor moet je alles tegelijk verwarmen wat veel meer energie kost.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door JantjeV8 »

Inderdaad, de ruimtes kleiner maken. In de keuken rond het fornuis. De kamer was voor de zondag.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door Erikvr »

Je ziet inderdaad de installaties die hier voorbijkomen zijn gericht op verwarmen van meerdere vertrekken, ontworpen op zoveel mogelijk comfort. Dat kost natuurlijk bakken (hout) energie.
Ik gebruik zo'n 4 kuub hout per jaar met een hoogrendement houtkachel in de woonkamer met open keuken, cv blijft uit. Groot raam op het zuiden dus als de zon schijnt is verwarmen niet eens nodig in mijn redelijk geïsoleerde jaren 60 tussenwoning. Slaapkamers onverwarmd en voor de badkamer is er een elektrisch kacheltje.
Als je woonkamer maar warm genoeg blijft is het niet erg om naar een koudere slaapkamer te gaan, wél als je al de hele avond in een woonkamer van 18 graden hebt gezeten.
groet,
Erik
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door Tim »

Hey,

Nuff said, iedereen bevestigd mijn beoogde punt, als de wereld perfect werkt kan een warmtepomp uit. Ik weet hoe COP werkt, Pellet power's COP reactie en het rendement van de WP bij mijn ouders (2009) bevestigen die getallen. COP van 4 lukt inderdaad, een paar weken in het seizoen.

Maar stel ik bouw een lage energie woning (als ik dat kan betalen en plek vind). Dan investeer ik in LTV (vloerverwarming) en een warmtepomp. Dit setje kost zo 10.000 euri. Dan heb ik jaarlijks nog 100 eu WP onderhoud en laten we zetten 4500/15jr= 300eu per jaar afschrijving voor de WP, want zo'n WP kan lang meegaan, maar technische levensduur zal niet veel langer zijn.

Is dat dan echt goedkoper dan een elektrisch kacheltje (€15) of een gashaard zoals Adriaan beschrijft. Want in een lage energiewoning stook je misschien nog 200kuub = 290 euro. Evenveel als de afschrijving en onderhoud van de WP, maar zonder alle gedoe.

Ik heb me suf geïsoleerd en blijf met deze woning op 1.600 kuub. Het verschil in woonkamer verwarmen: Afgelopen weken is 3 kuub gas tegen 4kW met de ventilator kachel, alleen 's avonds aan. De ventilator kachel blijft nog even (voorlopig ook nog op gratis stroom, want die liggen ook al 10jr and going strong met deze half zonnige dagen).

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door kockie »

LEW met gashaard(je) op LPG dan maar?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door Tim »

K,

Om van alles af te zijn zou ik dan kiezen voor een LEW woning met micro rocket. Onze Rocketmaster heeft het voorbeeld staan. Laatste keer dat ik hem sprak was het de moeite nog niet waard de rocket te bouwen, zo laag was de warmtebehoefte. Plannen waren er wel, ik heb het alleen niet gevolgd.

En met de kennis van nu zou ik klein bouwen qua woon, met een grote schuur erachter. Ik ben veel buiten en heb het eigenlijk nooit koud. We hebben ontspannen met bezig zijn verward met ontspannen op de bank. En dan krijg je het idd koud.

Groet,
Tim

ps: LPG is omgerekend praktisch net zo duur als aardgas. Elke week tanken vs vastrecht betalen.
Adriaan Kragten
Berichten: 656
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door Adriaan Kragten »

Veel mensen hebben de woonkamer en/of de keuken uitgebouwd in de tuin. Dit soort uitbouw heeft vaak geen dubbelsteens muur met een geïsoleerde spouw. Er worden wel geïsoleerde wanden, een geïsoleerd plafond en dubbel glas gebruikt maar de isolatie daarvan is toch veel slechter dan van een goed geïsoleerde spouwmuur. Die uitbouw vormt daardoor een enorm warmtelek. De uitbouw is leuk in de zomer maar trekt je beurs leeg in de winter.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door LeaD »

Heden ten dage zijn uitbouwen of bijgebouwen top t.o.v. het hoofdgebouw . Renovatie vanuit de grond gestart zijn voor een bijbouw best betaalbaar .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: is elektrische verwarming nu goedkoper dan gasverwarming?

Bericht door Woz »

Sedert begin vorig jaar staat er bij ons een L/L warmtepomp single split.

Ik heb die op 1 oktober vorig jaar ingeschakeld op 19gr automatisch 24/24.

Elektrisch verbruik houd ik bij met een shelly module.

Totaal verbruik sedert 1 oktober is 440kWh.
Opgenomen vermogen bij buitentemperatuur 10gr is iets van een 250W
In de koude weken van december ging dit richting de 600W (270kWh verbruikt in december)

Het gaat hier over een te verwarmen volume van 250m³. Compacte maar open, goed geïsoleerde rijwoning.

Wij wonen in een stedelijke omgeving. Alle parameters afgewogen denk ik dat een warmtepomp(je) de beste keuze is. (prijs, onderhoud, ruimte inname, milieubelasting,...)

Staat je huis in buitengebied dan denk ik dat optimale houtstook de beste keuze is.
Plaats reactie