Greenwashing

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Greenwashing

Bericht door kockie »

Hier zakt mijn broek toch weer van af: https://www.nu.nl/klimaat/6181677/gas-e ... an-eu.html

Mooi liedje als achtergrond tijdens het lezen:
https://youtu.be/gT8J1xdIpt4?t=29

Als we de norm niet kunnen halen, dan passen we deze toch gewoon aan....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Greenwashing

Bericht door pelletpower »

Het kabinet steunt de toevoeging van kernenergie wel
En dat vind ik nog het ergste.
Dat kernenergie weer in beeld komt begrijp ik wel, ook al ben ik het er niet mee eens.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Greenwashing

Bericht door kockie »

pelletpower schreef: 02 feb 2022, 18:15
Het kabinet steunt de toevoeging van kernenergie wel
En dat vind ik nog het ergste.
Dat kernenergie weer in beeld komt begrijp ik wel, ook al ben ik het er niet mee eens.
Ik begrijp het niet, weer typisch een geval van de rekening bij onze nazaten neerleggen, voor de komende 2-10.000 jaar.... En pas over 20 jaar beschikbaar.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Greenwashing

Bericht door Krelis »

pelletpower schreef: 02 feb 2022, 18:15
Het kabinet steunt de toevoeging van kernenergie wel
En dat vind ik nog het ergste.
Dat kernenergie weer in beeld komt begrijp ik wel, ook al ben ik het er niet mee eens.
maar is wel centraal geregeld.....en dat willen we graag, toch?

Stel: we kunnen zelf ons waterstofje opwekken en opslaan. Reken er op het ‘belast' gaat worden.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Greenwashing

Bericht door Pietje »

Oogkleppen op en vooral vasthouden wat we hebben. Tja, dan zie je kernenergie.

Maar we hebben de aarde te leen van onze nakomelingen, dus hen opzadelen met gevaarlijk afval voor onze luxe is moreel niet oke.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Greenwashing

Bericht door remco d »

Weet niet wat ik ervan moet vinden. Wat willen we dan als stabiele basis voor stroomopwek? Accu's op grote schaal is niet heel best voor het milieu, waterstof kost heel veel rendement met omzetten, bossen uit Canada importeren hou je ook geen eeuwen vol, stuwmeren zijn we te vlak voor als land. Zonnepanelen en wind is te onstabiel en alleen te gebruiken als "erbij" heb ik me wijs laten maken.

Zelfs als we ons verbruik halveren ( da's sowieso een goed idee!) Is er denk ik een stabiele basis nodig die nu door kolen/gas geleverd wordt. Maar milieuvriendelijke manieren voor die basis zijn moeilijk volgens mij..

Mvg Remco
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Greenwashing

Bericht door benthuis »

Remco, zoals jij schrijft "halveren is zowiezo een goed idee".
Het tegendeel is de realiteit, we gebruiken steeds méér energie.
Dus de volgorde in prioriteiten MOET volgens mij anders.

Niet zoeken naar alternatieven en steeds in de kantlijn roepen dat het minder moet. Eerst stringente maatregelen om het stijgende verbruik stil te zetten. Ondertussen kijken we hoe we dit verbruik beter kunnen afdekken...

Hier kan ook thuis iedereen wat mee, maar het is iets dat op wereldschaal aangepakt zal moeten worden wil het echt zouden aan de dijk zetten (ironisch verband). Daar zit denk ik de grote moeilijkheid. Als het vandaag goedkoper is om er niks aan te doen, hebben we morgen niet minder verbruikt.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Greenwashing

Bericht door Erikvr »

Zelfs al zal de helft van Nederland onder water lopen dan zullen projectontwikkelaars dit nog steeds in de markt zetten als 'fantastisch recreatiegebied'
groet,
Erik
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Greenwashing

Bericht door remco d »

Gaan de meeste mensen niet doen dat minderen. Iedere keer als er wat energie zuinigs wordt bedacht is dat voor het totaalplaatje helemaal niet positief. Sinds LED verlichting heeft niemand meer bewegingsmelders op de buitenverlichting maar laat iedereen die maar branden, gebruikt toch niks. Koelkasten worden zuiniger dus kunnen we wel een maatje groter, huizen in totaal idem. Hoorde dat er laatst in Spanje een sneltrein traject als alternatief voor vliegtuig aangelegd. Resultaat: er werd niet minder gevlogen maar gewoon meer gereisd in totaal.

Hoe dit te veranderen? Anders dan in de portemonnee zou ik het niet weten. Beginnen met per maand je verbruik te betalen ipv het twaalfde deel van je jaartotaal. Dan komen mensen er pas achter hoeveel gas of stroom je in de winter gebruikt om de hut warm te houden.
Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Greenwashing

Bericht door Woz »

In de basis zou je kunnen zeggen: we werken teveel, klassiek betaald werk bedoel ik dan.

- De inspanning van betaald werk wil je compenseren met consumptie van ontspanning, waar je dan je geld voor gebruikt.
- werken vraagt energie van jezelf maar je hebt ook energie nodig voor je transport, communicatie,...
- als je werkt en een vaste job hebt dan krijg je het privilege om te mogen lenen = extra geld om te consumeren
- ...

Er zal altijd wel moeten gewerkt worden maar fulltime 45 jaar? Ik dacht het niet, als je bepaalde uitgaven niet doet.

Ik ben zelf begin 40 en voor mij, met mijn levensstijl zou 2 dagen per week werken best ok zijn om rond te komen, en voor mijn part doe ik dat zonder afgebakende pensioenleeftijd, gewoon zolang ik kan.
Maar het lukt mij maar niet om dit in praktijk om te zetten. Het is werken of niet werken, iets tussen de 2 is moeilijk en/of wordt sociaal niet echt aanvaard.
De Belgische sociale zekerheid is er gewoon niet op voorzien.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Greenwashing

Bericht door benthuis »

Woz schreef: 08 feb 2022, 14:05 In de basis zou je kunnen zeggen: we werken teveel, klassiek betaald werk bedoel ik dan.

- De inspanning van betaald werk wil je compenseren met consumptie van ontspanning, waar je dan je geld voor gebruikt.
- werken vraagt energie van jezelf maar je hebt ook energie nodig voor je transport, communicatie,...
- als je werkt en een vaste job hebt dan krijg je het privilege om te mogen lenen = extra geld om te consumeren
- ...

Er zal altijd wel moeten gewerkt worden maar fulltime 45 jaar? Ik dacht het niet, als je bepaalde uitgaven niet doet.

Ik ben zelf begin 40 en voor mij, met mijn levensstijl zou 2 dagen per week werken best ok zijn om rond te komen, en voor mijn part doe ik dat zonder afgebakende pensioenleeftijd, gewoon zolang ik kan.
Maar het lukt mij maar niet om dit in praktijk om te zetten. Het is werken of niet werken, iets tussen de 2 is moeilijk en/of wordt sociaal niet echt aanvaard.
De Belgische sociale zekerheid is er gewoon niet op voorzien.
Ik ben om die reden ZZPer... Maar dat is wel zoeken, want de belasting dienst kan al snel vinden dat je geen "echt" bedrijf runt...
Ik vindt dat als ik m'n natje en droogje zelf regel, geen beroep doe op de samenleving anders dan anderen en ik zorg dat ik dit op latere leeftijd ook kan volhouden.... Ik voldoe.... Het wensenlijstje is kleiner, dus er hoeft minder binnen te komen.

Bevalt goed tot nu
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Greenwashing

Bericht door TLS »

De torenhoge prijzen maakt mensen wel attent op energie-zuinigheid. Hoe jammer het ook moge zijn: een leger klimaatwetenschappers met slecht nieuws werkt niet, pijn de portomonnee werkt duidelijk wel....
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Greenwashing

Bericht door Brutus Groenus »

remco d schreef: 08 feb 2022, 12:51 Gaan de meeste mensen niet doen dat minderen. Iedere keer als er wat energie zuinigs wordt bedacht is dat voor het totaalplaatje helemaal niet positief. Sinds LED verlichting heeft niemand meer bewegingsmelders op de buitenverlichting maar laat iedereen die maar branden, gebruikt toch niks. Koelkasten worden zuiniger dus kunnen we wel een maatje groter, huizen in totaal idem. Hoorde dat er laatst in Spanje een sneltrein traject als alternatief voor vliegtuig aangelegd. Resultaat: er werd niet minder gevlogen maar gewoon meer gereisd in totaal.

En daar sla je de spijker op zijn kop.

De mensheid staart zich blind op het vinden van een (technologische) oplossing om de huidige levensstandaard te behouden. Ondertussen zijn we 30-40(?) jaar verder en waar staan we? Juist, met één voet in de afgrond, terwijl 2022 het meest vervuilende jaar in de moderne tijd word.
080B0A43-DE54-442E-B4AA-A218DB4449A8.jpeg
De cijfers zijn duidelijk, we gaan de doelen niet halen. De mensheid in de huidige vorm heeft al verloren…

Wat ouder artikel met wat oude cijfers, maar de gevolgen zullen hetzelfde zijn.
http://www.paulchefurka.ca/WEAP/WEAP.html

Ik ben zelf 35 en heb een jong gezin. Mijn dochter is 2 jaar jong, ik houd onvoorwaardelijk van haar met heel mijn hart. Maar toch heb ik er spijt van, omdat ik het liefste wezen dat ik ooit heb gekend om een stervende wereld heb gezet.

En wat kun je er aan doen? Eigenlijk helemaal niks. Wij leven zuinig, wekken onze eigen energie op een eten geen vlees, maar dat haalt netto voor de planeet niets uit. Het groepje mensen dat bereid is om net zo eco te leven als Green Evelien is zo ondoenlijk klein dat het gewoon niet gaat gebeuren, nooit niet.

Dus ja, en nu? Geen idee…

Heb eindelijk geen hypotheek meer en de markt is goed, misschien maar cashen en in noord Scandinavië ver boven zeeniveau proberen een autarkisch bestaan op te bouwen?

Klinkt leuk, maar ik wil m’n dochter niet de dingen ontnemen die ik wel heb gehad in mijn leven.

Dus misschien toch maar de oogkleppen op en net als vrijwel iedereen hopen dat het toch nog goed komt, of ontkennen dat het bestaat, das nog merkelijker.
- Word geen slaaf van je bezit -
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Greenwashing

Bericht door pelletpower »

Doe je goed Brutus. Alleen je ding blijven doen omdat je het zelf wil is genoeg. Meer kun je niet doen en hoeft ook niet. Voor je het weet ben je een of andere hypocriete klimaatridder.
Scandinavie is helemaal zo gek niet. Als je echt vrij bent, waarom niet?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Greenwashing

Bericht door benthuis »

Herkenbaar dilemma Brutus...
Kruip ik onder mijn steen, dan wordt het daar ook een keer mooie en eenzaam.... Maar aanzien wat er gebeurd is steeds moeilijker.
Jij hebt in ieder geval een keuze. Zo wordt dat dit de grote massa niet ervaren. Het besef is er niet eens...

Soms ben ik jaloers op de onwetende massa en wilde ik ook wel dat ik met plezier een televisie aan kon zetten en kon dromen van bezit. Mijn kinderen zijn volwassen en hebben hopelijk in orderbeheer het kritisch denken mee gekregen... Als m'n dochter van 22 verteld dat ze met een autootje door Europa gaat reizen, kan ik de gedacht " Doe maar snel nu het nog kan, niet onderdrukken". Ik ben jaloers op haar nieuwsgierigheid naar de rest van de wereld. Ik betrap mezelf soms op zure oude mannen gedachten en ben slecht 46....

Samen wonen met gelijk gestemden staat op m'n lijstje. Arbeid verdelen en samen zelfredzaam zijn voelt als het ultiem haalbare. Weet nog niet of dat ook in Scandinavië mag zijn...Ik kon de rust en de relaxte mensen daar wel erg waarderen.

Leuke boeken tip in dit kader Amor Mundi van Steven Vromman
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie