Greenwashing

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Woz
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 nov 2019, 12:17

Re: Greenwashing

Bericht door Woz »

Ik vind jullie meningen nogal deprimerend om te lezen.

Zelf ben ik positief ingesteld. Met ups en downs en onverwachte schokken wordt het op termijn alleen maar beter. Kwestie van de openstaan voor zoveel mogelijk volaliteit zonder er aan ten onder te gaan. Streven naar zoveel mogelijk eenvoud en zo weinig mogelijk materieell bezit is voor mij daarvoor de kern van de zaak om tegen de schokken, die er zeker nog zullen komen, zo goed mogelijk bestand te zijn.

Ik vind de ambitie om autarkisch te gaan leven in de natuur maar een raar idee. Ik heb zelf niet het gevoel dat ik daar iets te zoeken heb (en er komt ook nogal wat materiaal- en energie input bij kijken om je daar staande te houden).
Ik ben vrijwilliger bij een natuurvereniging en beheerder van een natuurgebiedje van een tiental hectare. Voor mij is de essentie van natuurbeheer: alles wat geen natuur is eruit schoppen (denk aan: nog resterende verharding verwijderen, nog een riolering afkoppelen van een beekje die door het gebied loopt,...). De natuur zelf zal dan wel haar ding doen met het gebied, dat is niet aan mij en ik laat mij graag verrassen met wat er zal komen.

Ik maak zelf de keuze voor een kleine woning in een stedelijke omgeving. Sinds kort staat de gaskraan dicht. Volgende uitdaging is om mijn (werk)leven in een andere richting te sturen zodat we comfortabel kunnen leven zonder eigen auto (wel gaan voor autodelen).
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Greenwashing

Bericht door benthuis »

WOZ, het was niet mijn bedoeling om een vergelijk te openen.

En ja, eerlijk gezegd vind ik het een en ander ook best deprimerend, dus dat haal je er goed uit!
Ik ben meestal best positief, maar niet meer over alle dingen...
Fijn dat jij dat anders ervaart!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Greenwashing

Bericht door Pietje »

Woz schreef: 08 mei 2022, 13:07 Ik vind jullie meningen nogal deprimerend om te lezen.
De meeste meningen zijn feiten 😁

Als ik logica gebruik om een beeld van de toekomst te schetsen, dan ziet het er voor de mensheid niet goed uit. Een paar duizend jaar later (is niets voor de aarde) en de meeste sporen van ons zijn wel gewist. Is dat deprimerend? Ik vind dat eigenlijk wel een vrolijke gedachte.

Misschien zullen een aantal mensen het wel redden. Maar dat gaat ze enkel lukken als ze weer deel van de natuur worden. En dat is lastig in de onnatuurlijke staat van de huidige maatschappij.

En ondanks deze toekomst leef ik super gelukkig mijn / ons leventje. Wel heb te doen met onze kinderen, wiens toekomst aardig om zeep geholpen wordt. Ik hoop dan ook dat ons plekje hun meer toekomst biedt.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Greenwashing

Bericht door remco d »

Gelukkig werkt logica niet om te toekomst te voorspellen. Had jij vijf maanden geleden oorlog voorspelt in Europa? Ik denk dat het allemaal wel losloopt. Zo slecht is het nog niet in Nederland. Zeker als je niet streeft naar rijkdom is het hier prima toeven. Wij komen ten minste belachelijk makkelijk rond op twee part time inkomens. Hebben we wel eerst 10-15 jaar keihard voor gewerkt om onze lasten op een laag pitje te krijgen. Maar nu... Geen klagen.
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Greenwashing

Bericht door Brutus Groenus »

Update to Limits to Growth: Comparing the World3 Model with Empirical Data by Gaya Herrington

https://advisory.kpmg.us/content/dam/ad ... cation.pdf
- Word geen slaaf van je bezit -
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Greenwashing

Bericht door remco d »

Pietje schreef: 09 mei 2022, 20:25
Woz schreef: 08 mei 2022, 13:07 Ik vind jullie meningen nogal deprimerend om te lezen.
En ondanks deze toekomst leef ik super gelukkig mijn / ons leventje. Wel heb te doen met onze kinderen, wiens toekomst aardig om zeep geholpen wordt. Ik hoop dan ook dat ons plekje hun meer toekomst biedt.
Als je je kinderen geleerd krijgt dat geluk zit in leuke mensen om je heen, een warm plekje om te wonen en een volle buik dan denk ik dat je een end op weg bent. Zo probeer ik het ten minste. Of dat lukt is nog een ander hoofdstuk. Op die manier heb ik dus niet te doen met mijn kinderen, ze gaan het makkelijker hebben dan 90% van alle kinderen op deze wereld. En dat geldt voor iedereen in Nederland.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Greenwashing

Bericht door Brit »

Brutus Groenus schreef: 10 mei 2022, 20:13 Update to Limits to Growth: Comparing the World3 Model with Empirical Data by Gaya Herrington

https://advisory.kpmg.us/content/dam/ad ... cation.pdf
Interessant stuk. Wat me voornamelijk opvalt is dat water schaarste en vervuiling niet als apart onderdeel van invloed is opgenomen. Dit is potentieel een sleutel evenement dat de ineenstorting van de samenleving kan veroorzaken.
Dat dit dus ontbreekt, maak het voor mij dus nog waarschijnlijker dat ze het bij het rechte eind hebben.....
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie