doneren

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

doneren

Bericht door pelletpower »

Zo, effe wat anders. We willen weer wat doneren. Heeft iemand een goed doel waar niet teveel aan de strijkstok blijft hangen? Ik vind het moeilijk zoeken/beoordelen.
Jaren terug was er een minister vertrokken ivm een motie van wantrouwen. Toen ze een tijdje later teruggevraagd werd voor een andere functie, bedankte ze. Ze had al een nieuwe baan bij een nederlandse familie die 1800 goede doelen onder hun beheer hadden. Das geen goed doel meer, maar een verdienmodel. Dus als we wat geven, zou het fijn zijn dat er ook wat bij de beoogde doelgroep terecht komt. Lastige keuzes, kan iemand helpen met een scherpe geest?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: doneren

Bericht door Paul Joosten »

De kosten voor dit forum?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: doneren

Bericht door ready to burn »

Voor Belgen € 1.932,82 :wink: :lol:
Voor Nederlanders kan ik het zo gauw niet vinden. :)

http://urlmetrics.be/www.ecologieforum.eu
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: doneren

Bericht door LeaD »

Dus zijn we plots geld waard door eraan deel te nemen ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: doneren

Bericht door Orbiter »

Die urlmetrics cijfers komen totaal niet overeen met de werkelijkheid voor de sites waarvan de cijfers me zeer goed bekend zijn.

Eerste website, grote site, bekende naam: getallen factor 10 à 12 te laag
Tweede website, niet al te grote site maar zeer specifiek doelpubliek: getallen zijn 33 tot 120x te laag
Derde website relatief kleine site: Omgekeerd verhaal want veeeeel te hoog ingeschat.
Vierde site: is nog gekker. Ze geven aan <300 bezoekers per maand en in werkelijkheid heeft die meerdere 100000den bezoekers per maand.
Vijfde site: maandelijks aantal bezoeken dat ze aangeven ligt onder het werkelijk aantal concurrent bezoekers.

Cijfers zijn wat mij betreft in ieder geval niet te gebruiken, het zijn prutsers. Volgens mij hebben ze hier en daar wat bots geïnstalleerd en gaan ze zwaar extrapoleren. Mogelijks gebruiken ze ook DNS statistieken en zo van die dingen en extrapoleren ze die. Zover ik kan uitmaken houden ze ook geen rekening met het type site, het potentieel publiek of de return rate bvb om de waarde te evalueren.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: doneren

Bericht door kockie »

En verouderd... De getoonde server locatie is al een jaar of 4 niet meer in gebruik.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: doneren

Bericht door ready to burn »

@ Pelletpower
Het was niet mijn bedoeling om je topic te kappen met een foute grap. Sorry. :oops:

Misschien dat je het voor de donatie dichtbij huis kan zoeken, niet aan een groot "goed" doel. Maar een hulpbehoevende (stichting) of zo, in je directe omgeving?

- om de wipmolen op de dijk van nieuwe wieken te voorzien.
- klein dierenopvang centrum
- ondersteun een buur
- het privé museum van oude streekgerechten
- een houten picknicktafel als rustplaats voor wandelaar of fietsers, met een koperen gegrafeerde plaatje met "deze rustplaats is gedoneerd door Pelletpower" erop.


Die had je misschien al gevonden?
https://goededoelen.nl
Laatst gewijzigd door ready to burn op 29 jun 2020, 00:26, 2 keer totaal gewijzigd.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: doneren

Bericht door willem »

Naar welke kant zit(ten) je (jullie) zelf te denken;
Ziek en zeer, (hard-kanker-nier etc)
Animals, bin e/o bui land
kinderen buitenland (wees/oorlogs)
Artsen in oorlogs-gebieden of ontwikkelings-landen

plaatselijke speeltuin
dierenopvang
plaatselijke dierentuin

je kan ook twee doelen blij maken .... en-en .... naar gelang de grootte van de gift.
Waar het meeste naar toe gaat en het minste blijft hangen moet ik je schuldig blijven.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: doneren

Bericht door dormos »

De meeest goede doelen publiceren zelf de salarissen van hun directeuren en personeel.
Voorbeeld: https://www.kwf.nl/over-kwf/inkomsten-e ... erkers-kwf
Op basis daarvan kun je bepalen of je het teveel of te weinig vindt. Ik kan me voorstellen dat veel mensen een salaris van 150K voor een directeur veel geld vinden, maar je kunt je afvragen of het dan alleen maar vrijwilligerswerk zou moeten zijn. We zien hoe moeilijk het al is om een vrijwilliger te vinden die dit forum over wil nemen. Wie zou dat dan moeten gaan doen? If you pay peanuts you get monkeys.

Ik denk dat het belangrijk is dat je goede mensen een organistie laat leiden, en voor goede mensen wordt in de markt nu eenmaal een bepaalde prijs betaald. Verder moet er aan fondsenwerving gedaan worden, ledenadministratie, expertise op het vakgebied om te kunnen beoordelen naar welke projecten geld moet enz.
het is een illusie om te denken dat 100% van de donaties naar het goede doel zal kunnen gaan.
Kies een doel wat je na aan het hart ligt, en kijk op de site van deze club waar het geld dat gedoneerd wordt aan besteed wordt.
Dat is voor iedereen anders; heb je kanker van dichtbij meegemaakt dan kan het bijv. het KWF worden en is dat een hersentumor geweest dan zal wellicht de hersenstichting je aanspreken.

Tip: Wordt nooit donateur via een colporteur aan de deur of op straat. Als je dit doet gaat de eerste 1,5 jaar van jouw donatie naar een commercieel bedrijf dat de colportage doet. Als het doel je aanspreekt, wordt dan donateur direct via hun site, dat verlaagt direct hun wervingskosten!
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: doneren

Bericht door pelletpower »

Ok, daar kan ik wat mee. Verder of direct aan een kleine onduidelijke organisatie geven of vrede hebben met het feit dat 80% verdampt voordat het bij het betreffende doel komt. Blijft lastig.
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: doneren

Bericht door ready to burn »

nog een ideetje:
Ik rook 1x per maand op een vast dag een hoop vis. Makreel, zalm (koud en warmgerookt).
Een deel daarvan deel ik uit hier in de buurt, aan mensen met een kleine beurs, en een buurthuis waar men mensen helpt/opvangt die wat lastig in de huidige maatschappij mee kunnen komen.
Ook een soort van doneren. Maar niet in de vorm van geld.

Op deze manier blijft er niets aan de strijkstok hangen...
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: doneren

Bericht door Orbiter »

Nog een mogelijkheid is lid worden van een 'service-club'. Zoals de Lions Club International bvb.

Hoe zit Lions in elkaar en ik vermoed ook andere service clubs: Ze organiseren activiteiten zoals uitstapjes, thema-etentjes, kerstmis-shop en van die dingen. Je betaalt voor je eigen eten en plezier, je nodigt eventueel vrienden uit, jij betaalt voor die vrienden of die vrienden dragen zelf ook een stukje bij, dat is jullie keuze.

Hoe wordt er geld gemaakt voor een goed doel: Alle winst (100% dus) op dat etentje of die activiteit moet integraal naar een goed doel gaan. Dat is een uiterst belangrijke regel voor hen.

Hoe maximaliseren ze die winst: Het zijn de Lions leden zelf die als vrijwillige het werk doen (samen met hun partner en kinderen, en dus zonder enige vergoeding). Bij een grote activiteit worden ze soms bijgestaan door een organisatie zoals de scouts. Uiteraard moeten ze zaken inkopen om die activiteit te realiseren, hier doen ze soms groot voordeel op omdat er wel altijd één of ander lid is welke deze goedkoop weet te vinden (belangrijk is dat het lid in kwestie daar uiteraard niet zelf winst op neemt...). Infrastructuur krijgen ze vaak gesponsord voor een zeer goede prijs. Zo huurt de lokale Lions hier een kasteel af voor een jaarlijks diner met 200 personen voor de prijs van de verzekering, een honderd euro of zo.

Welke goede doelen: Er wordt internationaal een richting aangegeven, en de lokale clubs worden verwacht in die richting iets te doen. Zo bvb zat de focus een paar jaar geleden op hulp bieden aan blinden en hebben verscheidene clubs blindengeleidehonden gefinancierd. Er is geen verplichting en de lokale club mag helemaal zelf uitmaken wat ze met de opgeraapte centen doen als het maar een goed doel is en liefst ook rechtstreeks is. Ik weet over de aankoop van een busje voor een weeshuis voor doofstomme kinderen bvb. Of een dame met 2 kinderen die geen centen had om de verwarming te betalen bij vriestemperaturen. Ze had enkel een houtkacheltje staan in de keuken en haast geen hout meer. Daar werd een paar cubes hout afgezet en een schoorsteen proper gemaakt. Een andere keer gaan ze voedsel inzamelen aan warenhuizen voor de voedselbank.

Voor alle duidelijkheid, Ik ben goed bewust dat ik de Lions Club hier promoot en wil hier enkel de mogelijkheid aangeven. Zelf ben ik geen lid. Er zitten wat meer mondaine mensen tussen en daar voel ik me niet altijd bij thuis, maar ga ze soms wel eens helpen bij iets specifiek.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: doneren

Bericht door pelletpower »

ready to burn schreef: 29 jun 2020, 11:32 nog een ideetje:
Ik rook 1x per maand op een vast dag een hoop vis. Makreel, zalm (koud en warmgerookt).
Een deel daarvan deel ik uit hier in de buurt, aan mensen met een kleine beurs, en een buurthuis waar men mensen helpt/opvangt die wat lastig in de huidige maatschappij mee kunnen komen.
Ook een soort van doneren. Maar niet in de vorm van geld.

Op deze manier blijft er niets aan de strijkstok hangen...
Dit zou het beste initiatief zijn als ik tijd had. Mooie gelegenheid om de kids bij te betrekken.
Bedankt.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: doneren

Bericht door pelletpower »

Orbiter schreef: 29 jun 2020, 11:56 Nog een mogelijkheid is lid worden van een 'service-club'. Zoals de Lions Club International bvb.

Hoe zit Lions in elkaar en ik vermoed ook andere service clubs: Ze organiseren activiteiten zoals uitstapjes, thema-etentjes, kerstmis-shop en van die dingen. Je betaalt voor je eigen eten en plezier, je nodigt eventueel vrienden uit, jij betaalt voor die vrienden of die vrienden dragen zelf ook een stukje bij, dat is jullie keuze.

Hoe wordt er geld gemaakt voor een goed doel: Alle winst (100% dus) op dat etentje of die activiteit moet integraal naar een goed doel gaan. Dat is een uiterst belangrijke regel voor hen.

Hoe maximaliseren ze die winst: Het zijn de Lions leden zelf die als vrijwillige het werk doen (samen met hun partner en kinderen, en dus zonder enige vergoeding). Bij een grote activiteit worden ze soms bijgestaan door een organisatie zoals de scouts. Uiteraard moeten ze zaken inkopen om die activiteit te realiseren, hier doen ze soms groot voordeel op omdat er wel altijd één of ander lid is welke deze goedkoop weet te vinden (belangrijk is dat het lid in kwestie daar uiteraard niet zelf winst op neemt...). Infrastructuur krijgen ze vaak gesponsord voor een zeer goede prijs. Zo huurt de lokale Lions hier een kasteel af voor een jaarlijks diner met 200 personen voor de prijs van de verzekering, een honderd euro of zo.

Welke goede doelen: Er wordt internationaal een richting aangegeven, en de lokale clubs worden verwacht in die richting iets te doen. Zo bvb zat de focus een paar jaar geleden op hulp bieden aan blinden en hebben verscheidene clubs blindengeleidehonden gefinancierd. Er is geen verplichting en de lokale club mag helemaal zelf uitmaken wat ze met de opgeraapte centen doen als het maar een goed doel is en liefst ook rechtstreeks is. Ik weet over de aankoop van een busje voor een weeshuis voor doofstomme kinderen bvb. Of een dame met 2 kinderen die geen centen had om de verwarming te betalen bij vriestemperaturen. Ze had enkel een houtkacheltje staan in de keuken en haast geen hout meer. Daar werd een paar cubes hout afgezet en een schoorsteen proper gemaakt. Een andere keer gaan ze voedsel inzamelen aan warenhuizen voor de voedselbank.

Voor alle duidelijkheid, Ik ben goed bewust dat ik de Lions Club hier promoot en wil hier enkel de mogelijkheid aangeven. Zelf ben ik geen lid. Er zitten wat meer mondaine mensen tussen en daar voel ik me niet altijd bij thuis, maar ga ze soms wel eens helpen bij iets specifiek.
Dit is een goede om eens verder op te gaan. Niks mis met het clubje, maar ik voel me er ook niet zo thuis. Eens zien wat ze in onze omgeving te bieden hebben.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: doneren

Bericht door JantjeV8 »

dormos schreef: 29 jun 2020, 09:08 wordt dan donateur direct via hun site, dat verlaagt direct hun wervingskosten!
Of dat vergoot juist hun budget om nog meer geld in werving te steken :?
Plaats reactie