doneren

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: doneren

Bericht door dormos »

Kan zo zijn, maar dat heeft voor een goed doel ook zin. Ze zijn misschien 13-15 maanden donatie kwijt aan werving, maar mensen blijven vaak 5-10 jaar donateur en vaak nog langer.
Hadden ze niet geworven dan waren ze helemaal geen lid of donateur geworden.
Ik wilde alleen maar aangeven dat ook goede doelen kosten moeten maken voor werving en medewerkers, dus dat het een illusie is om te denken dat 100% van je gift bij het doel zelf terecht komt.
Aan de andere kant is het ook zo dat het beeld dat het grootste deel van je gift aan de strijkstok blijft hangen ook niet klopt. Bij de meeste erkende goede doelen gaat 85-90% van de giften naar het beoogde doel.
Welk doel je het meest aanspreekt kan ieder voor zich het best bepalen, en met een beetje onderzoek kun je dan nagaan of je vindt dat genoeg van jouw geld goed terechtkomt.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: doneren

Bericht door peterberg »

Net als veel mensen heb ik er ook een hekel aan geld te geven aan fondsen wervers wiens organisatie betaald moet worden. Je vraagt je toch steeds af hoeveel van jouw gift bij die doelgroep terecht komt.

Al sinds jaar en dag schenk ik eenmaal per jaar een bedrag aan één specifiek doel. Oorspronkelijk was dat het Pater Theo Kint Fonds, die projecten financiert in een straatarm deel van het toch al niet welvarende Nicaragua. Tegenwoordig zijn het drie fondsen die gezamenlijk opereren onder de naam Vriendenkring Nederland. Ze hebben tegenwoordig ook een heel basic website.

De reden dat ik alleen aan deze goede doelen organisatie geef is simpel: het bestuur bestaat uit vrijwilligers en die worden niet betaald. Soms gaat er een delegatie kijken en praten in de gebieden waar het over gaat, die reizen worden op eigen kosten gemaakt. Natuurlijk is er een nieuwsbrief van een paar keer per jaar, de drukker en de post is niet gratis.

Hoe ben ik aan dit fonds gekomen is net zo simpel: mijn moeder kende die pater Theo Kint persoonlijk. Ik heb hem zelf nooit ontmoet en hij is net als mijn moeder al lang geleden overleden. Noem het een voortzetting van de giften van mijn moeder of een manier om mijn geweten af te kopen. Dat maakt niet uit, ze doen naar mijn mening goed werk en dat is hard nodig.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: doneren

Bericht door willem »

En dan hebben we ook nog de vluchtelingen op Lesbos.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: doneren

Bericht door pelletpower »

Net als veel mensen heb ik er ook een hekel aan geld te geven aan fondsen wervers wiens organisatie betaald moet worden. Je vraagt je toch steeds af hoeveel van jouw gift bij die doelgroep terecht komt.

Al sinds jaar en dag schenk ik eenmaal per jaar een bedrag aan één specifiek doel. Oorspronkelijk was dat het Pater Theo Kint Fonds, die projecten financiert in een straatarm deel van het toch al niet welvarende Nicaragua. Tegenwoordig zijn het drie fondsen die gezamenlijk opereren onder de naam Vriendenkring Nederland. Ze hebben tegenwoordig ook een heel basic website.

De reden dat ik alleen aan deze goede doelen organisatie geef is simpel: het bestuur bestaat uit vrijwilligers en die worden niet betaald. Soms gaat er een delegatie kijken en praten in de gebieden waar het over gaat, die reizen worden op eigen kosten gemaakt. Natuurlijk is er een nieuwsbrief van een paar keer per jaar, de drukker en de post is niet gratis.

Hoe ben ik aan dit fonds gekomen is net zo simpel: mijn moeder kende die pater Theo Kint persoonlijk. Ik heb hem zelf nooit ontmoet en hij is net als mijn moeder al lang geleden overleden. Noem het een voortzetting van de giften van mijn moeder of een manier om mijn geweten af te kopen. Dat maakt niet uit, ze doen naar mijn mening goed werk en dat is hard nodig.
Zo is het hier exact hetzelfde. Ik begrijp donders goed dat een organisatie geld kost, maar als iemand 1800 goede doelen onder zich heeft dan is er uiteindelijk maar 1 doel: zakken vullen. Een beetje kritisch waar mijn geld naartoe gaat is dus gewenst.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: doneren

Bericht door pelletpower »

En dan hebben we ook nog de vluchtelingen op Lesbos.
Inderdaad schrijnende situatie, maar wie doet daar concreet iets?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: doneren

Bericht door JantjeV8 »

Om die situatie te voorkomen bedoel je?
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: doneren

Bericht door alefarendsen »

JantjeV8 schreef: 01 jul 2020, 18:04 Om die situatie te voorkomen bedoel je?
Voorkomen is lastig denk ik. Daar zou je m.i. toch echt de internationale politiek voor moeten aanspreken. Om zaken als klimaatverandering, steeds groter wordende ongelijkheid en het leegroven van de wereld door het Westen te stoppen. En daar kun je natuurlijk zelf ook mee beginnen en doen er hier velen volgens mij. Tenminste, zo kijk ik er tegen aan.

Als er dan toch mensen de oversteek maken - en dat stopt niet een-twee-drie, of dat nu het doel is of niet - en die komen terecht op bijv. Lesbos, dan zijn er initiatieven as Stichting Bootvluchteling die projecten uitvoeren. Wat die op dit moment doen in deze bizarre tijden weet ik niet.
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: doneren

Bericht door Gargouille »

De ware weldoener heeft het helemaal niet gemakkelijk.

Ga er maar aan staan:
- Het gros van de weldoeners ziet zich nu al genoodzaakt om wel te doen met één hand terwijl de andere arm -achterwaarts verdraaid in een houdgreep, zeer ongemakkelijk- aan het infuus van de bank hangt. Veel van het goede geld van vandaag wordt zo ook uit een steeds onzekerdere toekomst getrokken. En houdt zo ook het hele oneerlijke systeem -steeds verder in de toekomst- mee recht. Een mentale worsteling!
- Dan heb je ook nog de steeds groter wordende groep van hulpbehoevenden die klaarblijkelijk hun plaats niet meer kennen in de wereld en die zich niets lijken aan te trekken van onze visie daarop.
- Klap op de vuurpijl: de verenigingen en stichtingen die hulp bieden claimen ook werkingskosten en publiceren die -schaamteloos- openbaar. Die jaarrekeningen en jaarplannen worden ook nog eens zomaar (goed)gekeurd door een meerderheid van de leden. Dat zou je in eigen huis wel beter regelen, dat spreekt. Wat je zelf doet, doe je altijd beter.



Ik ben zelf wel gecharmeerd geraakt van RADI-AID , fondsenwerving voor Noorwegen:




Of nog beter, de recentere opschaling door samenwerking met de bedrijfswereld:
RADI-AID 2.0 (corp.)
Een ‘must see’ met op minder dan 4 minuten zowat alle thema’s die hier op het forum de afgelopen maanden ook met de gepaste diepgang behandeld werden: een Airco, de Brexit, Techno-fix, vergroening van energie, peakoil, hydrokracht, zonnepanelen, climate change, stop-the-epidemic én last but not least: het wolvenprobleem !



En ook aan de Instant Weldoener die graag rechtstreeks de hulpbehoevende helpt werd gedacht met de radi-aid APP:




G
Meer op: www.radiaid.com
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: doneren

Bericht door pelletpower »

Wel grappige filmpjes G. Mag ik uit deze satire opmaken dat t gewoon ikke eerst is? Of elke hulp aan afrika net zo zinloos als radiator opsturen naar Noorwegen?
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: doneren

Bericht door Gargouille »

pelletpower schreef: 02 jul 2020, 17:57 Wel grappige filmpjes G. Mag ik uit deze satire opmaken dat t gewoon ikke eerst is?
Pellet,
Staat je volledig vrij, want het is hier een “Open platform waar iedereen het zijne in kan stoppen en uit kan halen “, zo staat het in steen gebeiteld.

Wat jij dan uit zo’n onbepaalde veelheid aan mogelijkheden haalt, is het jouwe.
Forum wordt zo een beetje een gigantische Rorschachtest.
LeaD wist het al.

G
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: doneren

Bericht door pelletpower »

Bedankt iedereen, het heeft in ieder geval geholpen keus te maken.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: doneren

Bericht door JantjeV8 »

Gargouille schreef: 03 jul 2020, 00:48 Forum wordt zo een beetje een gigantische Rorschachtest.
LeaD wist het al.
Gelukkig doe je er goed aan mee, zeker op de inhoud van je voorgaande reacties trof ik erg veel diepgang.

Succes Pellet. Ik zal zaterdagavond na de mis wel weer een paar aflaten kopen, zal nog een paar keer de kralensnoer in weesgegroetjes afwerken.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: doneren

Bericht door pelletpower »

Dank Jantje. Heb ik nodig.

Gouden tip kwam van G. Ik heb een paar oude wanten naar Noorwegen gestuurd. Koop wel nieuwe in oktober.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: doneren

Bericht door Tim »

pelletpower schreef: 29 jun 2020, 13:22Dit zou het beste initiatief zijn als ik tijd had. Mooie gelegenheid om de kids bij te betrekken. Bedankt.
Pellet,

We hebben het er eens eerder over gehad. Ik hoor namelijk weer een groot excuus.

Als je het nou eens zo bekijkt: Ze het geld wat je wilt doneren eens om in jouw netto tijd. In plaats van het te verdienen, belasting te betalen, boekhouding doen, ergenis van wachten op facturen, ik bedoel, alles meetellen.

Dat wordt dan een aantal uren. Zeg nu een aantal klussen af en gebruik deze tijd om samen met je kinderen het idee "ready to burn" uit te klappen.

Ik kan alle voordelen wel gaan opnoemen nu, maar die weet je zelf ook wel. Vooral die je samen met de kinderen kan invullen is die ene klus afzeggen wel waard.

Succes,
Tim
Plaats reactie