oprit verduurzamen

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
williebam
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 aug 2014, 22:54

oprit verduurzamen

Bericht door williebam »

hoi allemaal,

ik vroeg me af of jullie kunnen mee denken. Wij hebben een vrij lange oprit van bijna 30 meter en zo'n vijf meter breed. Ons erf is een oude boerderij en de garage is een schuur vandaar de lange oprit.
Persoonlijk vind ik het zonde dat er zo'n groot oppervlak verhard is. Maar de oprit vervult wel een functie voor auto, aanhanger en kinderen, dus helemaal onverhard kan niet. Hebben jullie ideeën?

groet William
Bijlagen
WhatsApp Image 2020-06-13 at 18.13.23 (2).jpeg
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: oprit verduurzamen

Bericht door Ingir »

Je zou kunnen denken aan grasstenen of grastegels, dan zijn tegels van kunststof of beton met gaten waar gras door kan groeien terwijl de bestrating ook berijdbaar is.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: oprit verduurzamen

Bericht door Sandman79 »

Ik ben aan het verbouwen, en moet ook een pad hebben tot achter (100 meter) waar ik met bestelwagen + 3.5t Aanhanger of Tractor + aanhanger moet gaan komen. Ik ga het houden op een opbouw van gebroken steenpuin, dan onder de (plastic) grasdallen in honingraatstructuur komt stabilisé, en de honingraatstructuur vul ik op met teelaarde en gras/ klaver / bloemenweide voor mijn bijen :) . Nog niet helemaal over uit, gras hebben de bijen niet veel an, kan wel door een robotmaaier gemaaid worden. Moet nog zien.

Edit, dus verreweg hetzelfde als Ingir zei
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: oprit verduurzamen

Bericht door willem »

De hier al besproken grastegels zijn een goed alternatief, of... twee stroken landbouwplaten van 2x1 meter
ze zijn er ook van 120x0,80 met ruimte er tussen op te vullen met laag blijvende bodembedekkers, naast de platen zou je gras kunnen doen.
Als je wel met grastegels aan de gang ga zorg dan voor één strook compleet verhard tot aan de weg,
met de fiets (kinderen) en een rolcontainer naar de weg brengen zijn grastegels een drama.
De grastegels zijn ook in te vullen met bodembedekkers.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: oprit verduurzamen

Bericht door jwardenier »

Je hebt het over verduurzamen ,volgens mij gaan die betontegels nog jaren mee ,en als er een breekt op je ze vaak op fiets afstand gratis krijgen ,duurzamer kan haast niet .
Of je het mooi vind is een ander verhaal ,maar duurzaam is het ,evenals een open haard die werkt ook al eeuwen ,dus erg duurzaam .
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: oprit verduurzamen

Bericht door dormos »

Het hangt er ook erg vanaf waar het regenwater blijft. Loopt dat gewoon de tuin in dan is dat prima, loopt het een afvoer in dan is er wel wat te verbeteren met een meer open verharding.
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: oprit verduurzamen

Bericht door CvP »

@ Wiliam:
Meest duurzaam lijkt me bestaande stenen/ tegels laten liggen en om en om er 1 uithalen.
Evt de gaten opvulen met grind of puin. Of met grond en er gras inzaaien.
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: oprit verduurzamen

Bericht door pelletpower »

Het hangt er ook erg vanaf waar het regenwater blijft. Loopt dat gewoon de tuin in dan is dat prima, loopt het een afvoer in dan is er wel wat te verbeteren met een meer open verharding.
Scherp als altijd Dormos! Daar ga ik ook eens naar kijken. Het gaat hier veel te snel de sloot in naar mijn zin. Ongelofelijk wat een droogte de afgelopen weken.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: oprit verduurzamen

Bericht door Orbiter »

CvP schreef: 15 jun 2020, 13:06 Meest duurzaam lijkt me bestaande stenen/ tegels laten liggen en om en om er 1 uithalen.
Op zich een interessant idee, maar met dit soort stenen doe je dat best niet. Alles gaat loskomen en dan is het miserie. Die stenen houden mekaar op de goede plek.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: oprit verduurzamen

Bericht door JantjeV8 »

Haal het middenspoor er tussenuit en zet die verticaal in de grond, dan sluiten ze de rijsporen mooi op en ontstaat er wel een extra groenstrook. Kost alleen wat moeite.
williebam
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 aug 2014, 22:54

Re: oprit verduurzamen

Bericht door williebam »

Dank voor al t meedenken!

Als reactie op de vraag waarom: bij duurzaamheid doelde ik niet zozeer op materiaal of waterafvoer. De stenen waren al tweedehands toen ze gelegd zijn en het water gaat vnl de bossage naast de oprit in. Dat is voor mij geen probleem.

Het gaat me meer om het feit dat er zo veel vierkante meters verhard zijn op ons erf. Dat zijn allemaal vierkante meters waar ook iets zou kunnen groeien. En als ik eerlijk ben, ziet het er ook niet al te fraai uit. Zeker als het groen tussen de tegels door komt groeien.
Dat blijft toch elke keer een mentale strijd tussen esthetiek en ethiek.

Ik dacht daarom ook al aan grastegels, maar twijfelde al, ivm mogelijk praktische nadelen (idd vuilcontainer en fietsen. m.n voor de kinderen is dat niet leuk.)
bovendien kom je veel lastiger aan genoeg tweedehands grastegels dan aan gewone tegels.

Idee van JantjeV8 voor t middenspoor klinkt wel interessant.
JantjeV8 schreef: 16 jun 2020, 07:31 Haal het middenspoor er tussenuit en zet die verticaal in de grond, dan sluiten ze de rijsporen mooi op en ontstaat er wel een extra groenstrook. Kost alleen wat moeite.
Dat kan volgens jou voldoende stabiel door een tegel verticaal te doen?
je hoeft er dan niet per se grastegels voor in de plaats te doen?

die plastic honingraat grasdallen, heeft iemand daar ervaringen mee, qua bereidbaarheid met fietsen, is dat beter dan de betonnen grastegels?
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: oprit verduurzamen

Bericht door JantjeV8 »

williebam schreef: 16 jun 2020, 23:23 Dat kan volgens jou voldoende stabiel door een tegel verticaal te doen?
je hoeft er dan niet per se grastegels voor in de plaats te doen?
Dat soort dingen vraag ik me nooit af, maar ga gewoon aan de gang. Praktisch denken. Anders kom je nergens.
williebam
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 aug 2014, 22:54

Re: oprit verduurzamen

Bericht door williebam »

Dan verschillen we behoorlijk van karakter, ik vraag me altijd alles af.
Nochtans ben niet niet nergens gekomen. :D
Plaats reactie