Oude Dimplex accumulatoren recycleren

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Oude Dimplex accumulatoren recycleren

Bericht door Orbiter »

Stonden hier nog een aantal 20 jaar oude Dimplex accumulatoren in de schuur en wil die verder 'afbreken'.

Wat is dat fijne beige poeder dat in een 2-tal 'kussens' zit in die accumulator?
Het had zeker een isoleren functie volgens mij. Het is zo fijn als de fijnste bloem. Oogt zwaar maar is redelijk licht van gewicht. Zit een hoes rond vervaardigd uit een soort gevlochten stof welke zowat uit elkaar valt wanneer ik het manipuleer.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Oude Dimplex accumulatoren recycleren

Bericht door Orbiter »

Metaalplaten en profilé stukken kan ik hergebruiken bij het knutselen of gaan naar de metaalboer. Weerstanden ben ik niks mee volgens mij.
Paar kabels en knoppen, veel gaat naar de metaalboer want is maar weinig mee aan te vangen.
Accu-stenen zal ik wel eens in een massakachel omtoveren. Ik vraag me af tot welke temperatuur deze het kunnen trekken. Eigenlijk maakt het niet zoveel uit want ze gaan in ieder geval niet rechtstreeks in het vuur komen te liggen.
Er zitten ook wat geperste vermiculiet platen in. Totaal niet stevig dat spul. Ga ze nog even bijhouden maar heb nog geen plan hiervoor.
Woudloper
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 jul 2020, 05:34

Re: Oude Dimplex accumulatoren recycleren

Bericht door Woudloper »

Beste,

Heb ook accumulatiekachels die ik wil hergebruiken in een warmteopslag-bank. Heb een speksteenkachel waaraan ik een bank willen bouwen (Bell principe).
De stenen uit de accumulatoren ga ik gebruiken in de Bell. In één van de accumulatoren (AEG) zitten weerstanden die in u_vormige stenen (vormen mooi kanaal) liggen. Zou het een goed idee zijn om zo'n weerstand in een afgeschermde zone in de bank te gebruiken? (overschot elektriciteit op zonnige herfstdagen, zonnepanelen) dag.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Oude Dimplex accumulatoren recycleren

Bericht door Orbiter »

Dat overschot aan elektrische energie zo verbruiken is een mogelijkheid. Met wat elektronica er rond moet het zelfs mogelijk zijn precies te meten hoeveel overschot er is en zo het juist aantal weerstanden aanschakelen op het ideaal moment.

Als je kan salderen is het niet zo'n goed idee omdat het stadsnet dan je buffer is.

Bij voldoende overschot is het ook beter een warmtepomp te overwegen want die heeft een 3x zo hoog rendement. Het hoeft niet altijd zo'n grote te zijn met buffervat, een kleine airco met verwarmingsfunctie is ook een warmtepomp.
Woudloper
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 jul 2020, 05:34

Re: Oude Dimplex accumulatoren recycleren

Bericht door Woudloper »

Dank v reactie Orbiter.
Voorlopig kan ik nog salderen... Maar denk graag wat voorruit.. Wat als vreg gelijk krijgt bij rechtbank?(https://www.vreg.be/nl/de-digitale-mete ... neigenaars). Maar idee is eigenlijk meer om te zien of het kan, interesse..
Zou toch maar om 1 weerstand gaan, wan geen nachttarief/3fase.
Hoofdklus wordt bell-accumulatiebank maken aan speksteenkachel(tje 1200kg). Maar eerst nog een schouw af te breken ;-)..
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Oude Dimplex accumulatoren recycleren

Bericht door TLS »

kan je de accumulatoren niet gewoon gebruiken; slim aansturen (met energie-meter oid) zodat ze opgeladen worden met zonnestroom? Lijkt me nuttig in het tussen-seizoen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Woudloper
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 jul 2020, 05:34

Re: Oude Dimplex accumulatoren recycleren

Bericht door Woudloper »

Zou één weerstand uit een accumulator halen. Voor wat staat oid juist? Wil het zo eenvoudig mogelijk houden... Dacht aan een kleine weerstand (1 à 1,5kw (nog niet gekeken hoeveel vermogen ze hebben)).. Schakelklok gebruiken en korte periodes inschakelen. Natuurlijk eerst een paar testen doen (duur, Max. Temperatuur, schakeltijden, fréquence, tijd warmte afgave van de accumulatorsstenen...)
Plaats reactie