Statuten woon/leefgemeenschap

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Statuten woon/leefgemeenschap

Bericht door Dutch John »

Dat is zeker een overweging waard. Nu zie ik de verbouw als proeftijd. Kandidaat logeert en eet mee in ons deel en organiseert de verbouw. Veel intensiever dan dit zal het niet vlug meer worden. Struikelt het tijdens de bouw, dan is het vrij eenvoudig om elk's weegs te gaan. Maar vooralsnog lijkt: waar een wil is, is een weg, het meest passende gezegde.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Statuten woon/leefgemeenschap

Bericht door Lieve »

Hier komen mensen aanwaaien van je weet niet echt waar, die meestal dringend een slaapplaats nodig hebben.
Maar dikwijls ook nog veel meer. Soms is het mogelijk daarin mee te gaan, soms niet. Het is uitsluitend een buikgevoel dat zegt of je in iemand voldoende vertrouwen kan hebben. In 98% van de gevallen, loopt dat goed.
We hebben vorige maand het eerste geval gehad van een bewoner die overleden is, ja natuurlijk blijven we voor de hond zorgen. Hij woonde hier sinds 2010, voor mij is het alsof ik een broertje kwijtgeraakt ben.
Op 1 of ander moment, vinden velen het blijkbaar toch goed (beter) een andere woonplaats op te zoeken.
Bijvoorbeeld omdat het nieuwe vriendje vriendinnetje, minder goed in de groep past.
Het lijken wel termijnen van 7 jaar te zijn, wat niet wegneemt dat je met een nieuwe periode van 7 jaar kan aansluiten.
Ik beschouw dat iedereen een handleiding heeft, als je de handleiding van de andere aanvaard is al half gewonnen, de andere partij moet ook jouw handleiding aanvaarden.
Het jaren lang leven in gesquatte ruimten geeft gebrek aan respect voor materie tot in het absurde.

Voor ons is dit alles gegroeid uit noodzaak, eerst in het centrum van Brussel, nu, omdat ik genoeg had van de grootstad, in ons prachtige Flobecq.
E-r-i-k
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mar 2017, 15:02

Re: Statuten woon/leefgemeenschap

Bericht door E-r-i-k »

Je zou eens contact op kunnen nemen met Stut consult (https://www.stut-consult.nl/, geen ervaring mee overigens), wellicht dat ze je op weg kunnen helpen.

Ben ze tegengekomen in mijn zoektocht om met meerdere gezinnen op een perceel te gaan wonen. Ze claimen er iets mee te kunnen:

- Woonproject van meerdere personen
- Woongroep
- Centraal Wonen project
- Woonproject met 50 plussers
- Gemeenschappelijke (vakantie)woning in binnen- of buitenland
Plaats reactie