welke (ondervloer) is het beste voor de gezondheid

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: welke (ondervloer) is het beste voor de gezondheid

Bericht door OBL-Rien »

Hoed af Gandalf, dat is een hele mooie vloer!
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: welke (ondervloer) is het beste voor de gezondheid

Bericht door Ernest Dubois »

Dus dat is een zoldervloer met plafond van beneden gestuukt met kalk toch? Het is een mooi opbouw Gandalf terwijl ik zelf voor een niet zwevende vloer zou hebben gekozen.

Een ander vloer type die nog niet gesproken is, de massief leem vloer. Die had ik in dat andere huis gemaakt en was heel tevreden ermee. Zeventig cm diep gegraven verschillende lagen puin afgedekt met stro en drie verschillende leem lagen afgewerkt met schellak. Zoiets als dit.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door Ernest Dubois op 08 apr 2014, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Werken, das leuk.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: welke (ondervloer) is het beste voor de gezondheid

Bericht door Ernest Dubois »

Zelfgemaakt bewapening van taken
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Werken, das leuk.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: welke (ondervloer) is het beste voor de gezondheid

Bericht door Ernest Dubois »

Leem mengselen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Werken, das leuk.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: welke (ondervloer) is het beste voor de gezondheid

Bericht door deleted »

Schroef schreef:Hoe kom je aan die kokosmatten?
Die komen gewoon uit de (ecologische) bouwhandel. Googlen op kokos stroken, contactisolatie.
Ernest Dubois schreef:Dus dat is een zoldervloer met plafond van beneden gestuukt met kalk toch?

Inderdaad. Een bovenverdiep-onder-dak met kalkplafond er onder. Ruimtes zijn nu slaapkamers voor de kinderen.
Ernest Dubois schreef:Het is een mooi opbouw Gandalf terwijl ik zelf voor een niet zwevende vloer zou hebben gekozen.
Inderdaad het zou een beetje gewaagd zijn bij nieuwere of minder zware vloerbalken. Dan was de oorspronkelijke opbouw een heel stuk rigider.
Maar met balken van 15X30 en volledig uitgewerkt na 100 jaar durfde ik deze lichte opbouw wel aan.

Laat me nog een paar randvoorwaarden toevoegen aan deze opbouw:
- Qua vochtregulering, omgevingsgeluid , massatraagheid, constructiestijfheid is de oude opbouw beter.
- Qua pure isolatiewaarde en contactgeluid is de nieuwe beter.
- De bedoeling in dit geval is om op elk verdiep apart te kunnen verwarmen. Isolatiewaarde primeerde dus.
Daarbij moet wel opgemerkt dat het temperatuurverschil tussen de twee ruimtes nooit heééél groot zal zijn. Hooguit 5 tot 8 °C, hetgeen van belang is om het gevaar op dauwpuntoverschrijdingen in te schatten. (is minimaal)
- De echte zwakke plek zit dus waar de isolatie direct contact maakt met volle buitenmuren. Daar loopt het temperatuurverschil immers op koude winterdagen hoger op. Tegen de buitenmuren heb ik dan ook een strook vermiculiet gestort ipv houtsnippers. Zal straks foto's plaatsen daarvan. Vermiculiet is echter veel duurder dan strooisel van houtsnippers.

Ernest Dubois schreef:Een ander vloer type die nog niet gesproken is, de massief leem vloer.
Interessante vloer Ernest.
Wat is de samenstelling van de 3 verschillende leemlagen ?
En wat is de functie van het stro tussen het puin en de leemlagen, voor isolatie lijkt hij immers wat te dun aangebracht ?
En ook het recept van schellak-afwerking mag je ons niet onthouden natuurlijk ! Schellak met lijnolie ?

G
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: welke (ondervloer) is het beste voor de gezondheid

Bericht door Ernest Dubois »

Ten eerste om wind uit enige misverstand wat dan ook te halen die foto's zijn niet uitgebreid en zijn van verschillende vloeren die ik heb gemaakt en dienen alleen voor illustratie doeleinden niet als letterlijke voorbeelden van een bepaalde vloer. Dat massief leem vloer die ik bedoeld heb ik gemaakt voordat wij in een alomtegenwoordig gedigitaliseerd wereld woonde. Excuses voor enig verwarring.

Drie lagen leem:

1de Grof mengsel, zand met korrel grote tot 10mm aangelegd ca. 15 cm dik.
2de plus stro ca. 10 cm dik
3de fijn leem mengsel met zand korrel grote tot 2mm, gedroogd dierlijk bloed, eigen urine, lijnolie, ca. 3 cm

Die tussen laag van stro/vlas was niet bedoelde als isolatie maar als een beetje bewapening en te voorkomen dat dat leem te ver zou zaken tussen de puin. In een andere vloer heb ik het wel dikker aangelegd als isolatie.

Allen schellak vlokken opgelost met 96% methanol.

Groette,

E.DB.
Werken, das leuk.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: welke (ondervloer) is het beste voor de gezondheid

Bericht door deleted »

Zo,

Elke kamer heeft vier muren waarvan 2 buitenmuren en 2 binnenmuren.
Voor het contact met de directe buitenmuren heb ik vermiculiet gebruikt ipv houtsnippers.

Aan één buitenmuur lopen de balken parallel. Dus dat is gewoon de smalle ruimte tussen balk en buitenmuur afvullen met vermiculiet:
Afbeelding

De andere buitenmuur heeft dan de kopse kanten. Bovendien ook de hoek waar daksparren en vloerbalken samenkomen.
Ziet er zo uit:
Afbeelding

Omdat ik de indruk had dat er toch nog wat buitenlicht langsheen de balken kwam, heb ik dit eerst van een raaplaag met kalk en vermiculiet 'gepleisterd'.
Eerst goed nat maken:
Afbeelding

Dan de raaplaag om het luchtdicht te krijgen. (1deel kalk ; 2 à 3 delen vermiculiet)
Afbeelding

Daar komt dan een hoop vermiculiet tegen. Heb ik helaas geen foto van getrokken. Maar in ieder geval op dezelfde manier als bij de omkasting van deze schoorsteen:
Afbeelding

Met de houtsnippers ertegen ziet het er zo uit:
Afbeelding
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: welke (ondervloer) is het beste voor de gezondheid

Bericht door Lieve »

@Gandalf
Prachtige dat je ook foto's gemaakt hebt tijdens de werken.
Wij hebben ook een dergelijke structuur op de etage.
De leem laag was erg beschadigd, we hebben gekozen, de leemlaag te laten en bij te vullen met argex korrels met een zwevende houtlaag bovenop.
De kamer bevat alleen een bed en een tapijtje, (voor de pantoffels).
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: welke (ondervloer) is het beste voor de gezondheid

Bericht door Ernest Dubois »

Hallo,

Een andere vloer die prachtig en heel simpel was was die tijd ik een vloer maakt met zacht gebakken tegels - ik heb ze niet zelf gemaakt - loos op de beton ondervloer in een bed van ca. 5 cm straatzand. Niks verder en het maakt altijd zo'n mooi geluid toen iemand er over liep wat past in mijn overtuiging dat een gebouw moeten alle zintuigen stimuleren, ruiken, voelen, horen, visueel, ze allemaal in plaats van die conventioneel steriliteit. Misschien eens in de jaar ging een tegel stuk als een vrouw met haken erover liep maar die was simpel te vervangen. De meeste vonden het niks en de nieuwe bewoners hebben het meteen uitgehaalde maar dat snap het ik niet anders dan de meeste mensen een probleem hebben met niet conventioneel dingen maar dat spreekt voor zichzelf.

Groette,

E.DB.
Werken, das leuk.
Plaats reactie