dom electriciteitsvraagje...

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

dom electriciteitsvraagje...

Bericht door Sandman79 »

Stel je hebt een houtkliever met een nogal stevige electromotor op een hydraulische pomp aangesloten.
Is het verbuik nu altijd hetzelfde op een aantal toeren wat die motor draait, of hangt dat ook af van de belasting? :)
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: dom electriciteitsvraagje...

Bericht door OBL-Rien »

Als er meer vermogen geleverd wordt, wordt er ook meer energie verbruikt.
Dat is een natuurwet, onafhankelijk van elektriciteit.
Als het om elektrische energie gaat, dan moet inderdaad de stroom en/of de spanning toenemen.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: dom electriciteitsvraagje...

Bericht door kockie »

Het toerental is afhankelijk van de frequentie van het lichtnet en het aantal poolparen van de motor; waarbij ik er van uit ga dat het een krachtstroommotor betreft.
Het opgenomen vermogen van de motor is afhankelijk van de belasting. Als de motor alleen rondjes staat te draaien zonder noemenswaardige belasting, dan zal het opgenomen vermogen laag zijn. Bij stijgende belasting stijgt het opgenomen vermogen (en zal bij een asynchrone motor het toerental iets dalen; bij een synchrone niet).

Waar je wel rekening mee moet houden is dat een zwaardere motor een hogere aanloopstroom heeft! Die kan dus je zekeringen laten springen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: dom electriciteitsvraagje...

Bericht door Sandman79 »

Merci voor de info.
Zou gaan om een 5.5 kw motor, dus ook niet super overdreven zwaar. Maar als die continu 5.5 kw electricitet zou staan happen was het wat anders natuurlijk. :), leek me al niet logisch, maar ik ben geen krak in electriciteit.

leg 32 ampere naar achter toe, zekering zal dan niet zo een issue zijn, zelfs op een 16 ampere zekering heb ik nog wel iets over hoop ik dan voor de start. (6.4kw tov 5.5 kw)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: dom electriciteitsvraagje...

Bericht door kockie »

Volgens mij moet je bij dat vermogen al een ster-driehoek schakelaar of een softstarter gebruiken. Dat is afhankelijk van de eisen die de netbeheerder stelt. (dat wil overigens niet zeggen dat het niet zonder ster-driehoekschakelaar kan).
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: dom electriciteitsvraagje...

Bericht door Tim »

Gents,

Voor een kliever die aanloopt niet hoor, tenzij je hem aanzet middenin een houtblok.

5500/400=13.75Amp. Dus op 16A moet ie ook blijven lopen. Gaat ie beneden de 380V wordt het spannend.

Tim
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: dom electriciteitsvraagje...

Bericht door frans »

Tim schreef:Gents,

Voor een kliever die aanloopt niet hoor, tenzij je hem aanzet middenin een houtblok.

5500/400=13.75Amp. Dus op 16A moet ie ook blijven lopen. Gaat ie beneden de 380V wordt het spannend.

Tim
De aanloop stroom is zelfs zonder belasting een stuk hoger....
Met een 3 kw motor en een gewone automaat van 16 amp (3 F) schakeld die al meestal af.
Dan moet je al een traag type automaat =C toepassen....of een softstarter.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: dom electriciteitsvraagje...

Bericht door pelletpower »

4 kW en c-karakteristiek is bij een ventilator=hoge aanloopstroom geen probleem. Softstarter goed kijken of 3 fasen soft zijn. Dit is soms 2 en 1 niet=zeer zware belasting op 1 fase.
Plaats reactie