aflossen of investeren?

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: aflossen of investeren?

Bericht door pelletpower »

Bedankt jongens, morgen weer een dag.
GeorgeBfast
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jan 2012, 19:57

Re: aflossen of investeren?

Bericht door GeorgeBfast »

De arbeidsongeschiktheidsverzekering heb ik in 2011 opgezegt. Ik was jaarlijks €6500 premie kwijt en dat werd me toch wel te gortig. Bovendien ben ik in 1999 25 % arbeidsongeschikt verklaard vanwege een chronische darmontsteking ( Colites) en toen bleek dat ik toch geen uitkering van 25% kreeg omdat tot 25% arbeidsongeschikt niks wordt uitgekeerd. Ik wordt bijna 45 en ben bijna schuldenvrij en denk dat ik genoeg onderpand heb om dit riscico te dragen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: aflossen of investeren?

Bericht door Pietje »

pelletpower schreef:Moet ik dan van dak van de loods springen om een beetje rendement van de premie te hebben?
:lol:
pelletpower schreef:Bovendien betaal je de hoofdprijs en als er wat gebeurt ga je alsnog kopje onder.
Als er wat gebeurd, krijg je misschien uitbetaald, maar je mag tijdens het uitbetalen nog vrolijk je premie doorbetalen :shock: Er blijft dus bijna niets van je premie over...

Mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering bestaat uit een jaarsalaris op de bank (inmiddels in de kluis :wink: ) en de rest van de uitgespaarde premie is gebruikt voor het verlagen van de maandlasten (= aflossen). Toen we daar mee begonnen verklaarde iedereen ons voor gek. Nu is het onze beurt om te lachen...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: aflossen of investeren?

Bericht door Jan. »

Moet ik dan van dak van de loods springen om een beetje rendement van de premie te hebben?
Heb me eerst een deuk gelachen.
Maar bij nader inzien zullen er best wel een aantal zijn die nu in deze tijd zo iets proberen. :?


Want zo even verder redenerende, hier in de buurt springt de één na de ander tegen de trein :( :(
Best wel een definitieve oplossing voor een tijdelijk probleem!
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: aflossen of investeren?

Bericht door David86 »

pelletpower schreef:
David, panelen vormen waarschijnlijk een betere investering dan aflossen. Wij hebben ons systeem zo gedimensioneerd, dat als we zonder werk komen de electr rekening betaald is (mits saldering blijft). Zoals alle voorgaande posts laten zien, moet je op basis van je eigen situatie beslissen. Wij zijn aan alle kanten aan het besparen en dit wordt consequent van de hypotheek afgehaald. Als je het zo doet snijdt het mes aan 2 kanten.

@ pellet

Wat wij als (ik voormalig) ondernemer allebei wel kennen is een broekzak vol met geld na een dag goed zaken doen, dat rijke gevoel, toch is dat geld helemaal niet van ons. Er moeten aflossingen gedaan worden, rekeningen betaald etc. Die zak met geld is dus geen zak met geld maar waarschijnlijk net genoeg voor een pakje shag en een kratje bier.

Ik zie dat met geld dat nu binnenkomt niet veel anders. Je kan wel 10.000 op de bank hebben en je daar rijk mee voelen, of het "investeren" maar dat geld ben je iemand schuldig. Daarom kies ik voor aflossen. Ik gebruik alleen het geld dat ik nodig heb om te leven, we moeten nu eenmaal leven. De rest is om schulden te betalen daarna loont het pas de moeite om te gaan investeren (mijn inziens)

Deze mentaliteit heeft er wel zorg voor gedragen dat wij in vijf jaar tijd al bijna een derde van onze hypotheek afgelost hebben, dat balletje gaat alleen maar sneller rollen de komende jaren. We betalen minder aan rente omdat de schuld kleiner is en dat geld verdwijnt direct in aflossing. Het werkt als een sneeuwbal die van een berg afrolt, hij word almaar groter en gaat steeds sneller rollen.

Wat schiet je er mee op als je de energierekening kan betalen van een huis waar je uitgezet bent omdat je de hypotheek niet kan betalen? Als ze beslag komen leggen dan ben je die paneeltjes ook kwijt..

Aflossen is rust terug kopen, ze gaan met bosjes naar de klote vanwege geldzorgen in dit koude kikkerlandje, dat feestje laat ik mooi aan me voorbij gaan :)

Groeten,
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: aflossen of investeren?

Bericht door David86 »

Ik moet wel toegeven dat ik tijdens momenten van zwakte prachtige zonne energie systemen in een online winkelwagen gooi, daarna staar ik een goed uur naar het knopje "bestellen" en klik dan op het kruisje rechts boven in mijn beeld, " sterk zijn " mompel ik dan en ga weer verder met de dag.
..
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: aflossen of investeren?

Bericht door pelletpower »

Dat is lachen David en herkenbaar. Toch denk ik panelen in een noodsituatie te kunnen redden. Electr is inmiddels een levensbehoefte net als een dak boven je hoofd. Met jouw discipline moet het geen probleem geven de besparing af te lossen. Maar het blijft altijd een persoonlijke beslissing.

Wat AOV betreft bedankt iedereen en sorry Mees dat ik je topic vervuilde.
GeorgeBfast
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jan 2012, 19:57

Re: aflossen of investeren?

Bericht door GeorgeBfast »

Jongens jullie zijn wel heel erg zwaar op de hand. Ik ben het helemaal eens dat je moet aflossen en niet te veel schuld op je nek moet halen maar iemand met €50000 hypotheek op een goed huis moet zich toch totaal niet druk maken en kan toch best in iets investerenm wat ook nog eens van toegevoegde waarde is.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: aflossen of investeren?

Bericht door David86 »

George,

Iedereen moet het natuurlijk doen zoals hij het zelf wil, aflossen zou mijn keuze zijn, "investeren" in zonne-energie vind ik ook zeker zo kwaad nog niet. Het is sowieso een moeilijke keuze, dat zal ook de reden zijn dat Mees zijn vraag post..
..
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: aflossen of investeren?

Bericht door Pietje »

Voor zover er een waarheid is, dan zal die ergens in het midden liggen.

Het is prima om de panelen aan te schaffen, want dat verminderd de afhankelijkheid van een anonieme energieleverancier die als hoofdtaak heeft "geld verdienen" en weinig medeleven zal tonen als de elektriciteitsrekening niet wordt betaald.

Anderzijds: hou wel heel goed voor ogen dat een schuld nu misschien een blokje aan je been is, maar dat dat door omstandigheden een onoverkomelijk blok kan worden. Want ook banken hebben als hoofdtaak "geld verdienen (liefst over de rug van de belastingbetaler)", en zullen weinig medeleven tonen als de hypotheek niet betaald wordt.

En ergens in het midden: een grote meerderheid van de nederlandse huizenbezitters staat er veel minder goed voor dan de situatie van Mees, en dan geldt de anekdote van de 2 mensen die rennen voor een beer: "Laten we maar stoppen met rennen, die beer pakt ons toch wel" "Ik loop nog door hoor! Degene die als eerste gepakt wordt, die is de pineut...".
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: aflossen of investeren?

Bericht door Jan. »

:D
en dan geldt de anekdote van de 2 mensen die rennen voor een beer: "Laten we maar stoppen met rennen, die beer pakt ons toch wel" "Ik loop nog door hoor! Degene die als eerste gepakt wordt, die is de pineut...".
Leuk. :D

Het hangt natuurlijk een beetje van je mentaliteit en je conditie af.

Waarom zou je wegrennen en niet eens vechten?

Je zou ook samen kunnen omdraaien en die beer in ieder geval een trap in z'n b*ll*n geven :lol:

Al met al merk ik vaak dat wij Nederlanders een angstig volkje zijn geworden. :oops: :oops: :oops:
We worden ook op allerlei manieren angstig gemaakt met als doel ons tam te houden.
Angst is een slechte raadgever.
Die beer weet door ervaring ook dat iets dat wegrent een makkelijke prooi is.
Het kan ook anders worden.
Als de beer ervaart dat die dingen op twee benen errug gevaarlijk voor hem kunnen zijn, zal hij die gaan mijden.

Zo we dwalen af van twijfelen tussen aflossen of investern naar bang zijn voor beren.

Het is toch waarachtig ons bezit, waar we zelf voor bloeden, zweten en zelfs huilen?

Laat dat dan ook merken. :twisted:
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: aflossen of investeren?

Bericht door pelletpower »

Een enkele waarheid bestaat niet, die is altijd en op bijna alle vlakken persoonlijk. Dat merk ik nu wel. Toen ik 24 was dacht ik dat iets zwart of wit was, nu kom ik tot de conclusie dat het grijs is.

Bang hoef je niet te zijn, maar ik heb graag een plan B klaar liggen. Mijn machines probeer ik zo te orginiseren dat als er onverhoopt een kapot gaat ik een andere kan pakken. Dit geeft rust om een reparatie degelijk uit te voeren.

Een beetje schuld is ook niet erg. In Mees zijn geval zou ik aflossen of in ieder geval oversluiten. In David's panelen kopen.

Waar blijft het schuld verhaal als je je leven lang huurt? Er zijn mensen die dit doen, en ook nergens problemen mee hebben. Bezit is volgens mediterenden onnodig en niet wenselijk. Daar staat weer een graaiende bankdirecteur tegenover.

Wat wel leuk is, is dat je door te vragen verschillende meningen krijgt en dito invalshoeken. Dit helpt (mij) een beslissing te nemen en minder te twijfelen, wat als??????

PS Mees vraag naar een Belgisch bank. Ik weet dat er al Duitse actief zijn in NL. Nederlandse banken zijn echte graaiers, de rente is hier te hoog t.o.v. de ons omringende landen. 3,8% is een rente die wij betalen maar niet de komende 25 jaar. Met overwaarde kun je wel eens verbaasd staan wat een buitenlandse bank wil doen. De Rabo (de grootste oplichters in bankenland) rekenen deze rente als variabele rente.
Probeer anders crowdfunding. Wij lossen 2/3 af, en 1/3 investeren we in crowdfunding puur om banken buiten spel te zetten. Ik zag hier laatst een partikulier 7000 euro lenen tegen 4% op annuiteitenbasis.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: aflossen of investeren?

Bericht door David86 »

Pellet, wil je in een apart topic die crowdfunding aan ons uitleggen ? Het klinkt wel interessant

Gedaan in http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=11&t=3207 (Pietje)
Laatst gewijzigd door Pietje op 14 feb 2013, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link afsplitsing toegevoegd
..
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: aflossen of investeren?

Bericht door deleted »

Omdat het moeilijk discussiëren is als iedereen elkaar gelijk geeft, heb ik toch nog iets in gevonden wat ik in vraag zou durven stellen.
Pietje schreef:Het is prima om de panelen aan te schaffen, want dat verminderd de afhankelijkheid van een anonieme energieleverancier

Panelen zijn een investering met een bepaalde looptijd voordat ze werkelijk rendement opleveren.
Tijdens die looptijd ben je met handen en voeten gebonden aan de leverancier. Tenzij je er vroegtijdig uitstapt en je de investeringskost op het dak laat verkommeren ...

De laatste tijd wordt er ook steeds meer richting 'netvergoeding' gedacht. Ook 'slimme meters'.
Het staat in de sterren geschreven dat (het gros van) de elektriciteit die je in de toekomst aan het net levert 'goedkope zomerenergie' zal zijn. De energie die je (voornamelijk) in de winter afneemt zal 'dure winterenergie' worden.
Het lijkt er op dat de distributie-netwerken nog steeds het monopolie hebben en dat jij hen voornamelijk een deel investeringen uit handen neemt.
Wie heeft de kosten, wie heeft de baten ?

Mensen hebben ook de neiging om , eenmaal geïnvesteerd in de opwek van elektriciteit, ook hun (groot)verbruikers meer en meer naar elektra te wijzigen.

Onafhankelijker zou ik het daarom niet direct noemen.
Onafhankelijk is volgens mij trouwens een woord dat je niet in de trappen van vergelijking kan duwen. Onafhankelijk-onafhankelijker-onafhankelijkst ...
"Onafhankelijk" is al groter dan "onafhankelijker".

G
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: aflossen of investeren?

Bericht door benthuis »

Dat van die duitse banken is iets dat ik ook aan het onderzoeken ben.
Mn ouders die in duitsland wonen en in Nederland werken hebben me dit aangeraden.
Iig is het service level daar nog zo als ik dat verwacht van een dienstverlener(/verkoper).

Ik zal hier zeker de resultaten laten weten.
(ik heb trouwens niet de illusie dat ze uiteindelijk veel beter zijn, maar...)

Verhaal van crowdfunding interesseert mij ook PPower!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie