Welk soort metaal voor een busje te laten draaien?

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Welk soort metaal voor een busje te laten draaien?

Bericht door Sandman79 »

Mijn minigravertje heeft nu op anderhalf jaar tijd 3 voorasjes gebroken van de spanwielen. Dus we gaan proberen die prul wat te verbeteren, en er bv ook lagers op te zetten. nu moet ik een busje laten draaien van 25.5 mm binnen op 39.5 mm buitendiameter, iemand een tip welk soort metaal ik hiervoor best gebruik, of maakte dat niet zo heel veel uit?

Ik stel de vraag hier omdat ik weet dat hier wat mensen zitten die veel meer van metaal kennen dan ikzelf :) :?:
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Welk soort metaal voor een busje te laten draaien? :)

Bericht door 12much »

Kort door de bocht: Gereedschapsstaal. Zegt genoeg voor iedereen die het verkoopt, zonder dure getallen.
Never burn faster than your Wocket.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Welk soort metaal voor een busje te laten draaien? :)

Bericht door Sandman79 »

Hartelijk dank, maar het zou normaal al goed moeten komen. Mijn vader bleek nog een paar pennen te hebben liggen waarmee de armen van een atlast bandenkraan aan elkaar konden scharnieren, ik veronderstel dat dit ook niet uit het slechtste ijzer gemaakt zal zijn. Zou normaal ook ok moeten zijn veronderstel ik? :)
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Welk soort metaal voor een busje te laten draaien? :)

Bericht door 12much »

Dat moet helemaal goed komen. Ik zou je graag nog 2 tips geven:

Laat de draaier bepalen welke passing gebruikt wordt , zowel voor de inwendige en uitwendige asmaat. (bijvoorbeeld D10/H9 voor de as en H10/D9 voor het gat) Als je het zelf durft te bepalen, kun je aan de hand van deze getallen bepalen welke passing je nodig hebt. Zeker leuk om te kijken of je er uit komt en dan zien of het dezelfde passing is, die de draaier uitkiest. De tweede tabel geeft aan hoe het met de maten van de as zou moeten zijn en bij de twee maten die jij aangeeft, vraagt dat al een beslissing te nemen met welke tolerantie de draaier moet gaan werken omdat je tussen twee normen uitkomt.

Hij gaat je dan ook vragen met welke kracht je de lagers gaat belasten, dus een eenvoudig schemaatje met de lengte maten van je gravertje, de afstand tussen de scharnierpunten en het eigen gewicht (want vaak til je zo'n ding op eigen kracht van de grond) zal niet verkeerd zijn.

succes
Never burn faster than your Wocket.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Welk soort metaal voor een busje te laten draaien? :)

Bericht door Sandman79 »

Ik ga het zeker eens bekijken en hopelijk wat bijleren. De as zelf zou nu gemaakt worden van de steekasjes van een ford fiesta, dat is net de exacte diameter. Soit , recuperatie van materialen is ook ecologisch he ;).
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Welk soort metaal voor een busje te laten draaien? :)

Bericht door Pietje »

12much schreef: (bijvoorbeeld D10/H9 voor de as en H10/D9 voor het gat)
Meestal kies je voor eenheids-gat-stel, want een gat is lastiger op een afwijkende tolerantie te boren dan een as is te draaien. In het eenheids-gat stelsel zijn alle gat-maten H-maten, dat wil zeggen een tolerantie 0 +.... De as wordt afhankelijk van de soort passing (schuivend, overgangs-, lichte-, vaste etc) op deze maat aangepast.
In dit voorbeeld lijkt me H10 voor het gat en d9 (kleine letter) voor de as. Maar we weten de maatvoering van de overige onderdelen niet, dus ik ben bang dat we een gat in de lucht schieten :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie