Herkenbaarheid hittebestendig glas

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Herkenbaarheid hittebestendig glas

Bericht door hotglass »

Dus terwijl je goed weet hoe brandgevaarlijk dat soort glimmende kleding is, ga je wel een experimentele kachel aansteken
in die outfit? :?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Herkenbaarheid hittebestendig glas

Bericht door Tim »

Mmmm,

Ik dacht hetzelfde. Blijf nou gewoon bij pre-oil kleding, veel beter.

Gelukkig is er niets gebeurt.

Tim
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Herkenbaarheid hittebestendig glas

Bericht door account verwijderd »

@12Much,

Je bent de hele tijd al aan het kloten geweest met dat "vuurvaste" glas.

Ik laat vuurvast glas zelfs onder 4 bar komen bij 4cm2, ongeveer.
Rood gekleurd in den kopse kant van het glas is goed, dat heb ik je verteld aan het begin van de vraagstelling.

Helder glas gebruiken is spannend. Net zo spannend als je vrouw voor de leeuwen gooien.
Of gevangen zitten als david in de leeuwenkuil. (zienswijze uit de bijbel)

Nu heb je weer een les geleerd, en je bent al best oud om te leren.... maar nooit te oud om te leren van je mistakes. :mrgreen:
Maar dat scheren, dat wil ik wel van jou leren....
Daar ben je goed in, net als gitaar spelen.... leuk.

Koop gewoon een degelijk stukje vuurvast glas, kost geld, maar dan heb je ook wat.
Ik koop meestal afval stukken.

Peter heeft goede tips voor het stapelen van stoken vuurvast glas, de zwaartekracht gaat tegen alle oude kachel fenomenen in.
Bij oude kachels staan de stroken rechtop, maar het dient horizontaal te zijn, denk daar maar is over na. :wink:
Verwijderd
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Herkenbaarheid hittebestendig glas

Bericht door 12much »

:lol: :lol: Ben blij dat jullie zo begaan zijn met mijn welzijn...

Ik was 's morgens begonnen met een spijkerbroek, veiligheidsschoenen, 2 katoenen T=shirts en een gevoerd spijkerjack, maar hoe meer troggen stampleem er kwamen, hoe meer kleren er uit gingen. Ik was drijfnat, het stampleem aardvochtig, dus wij met een biertje en een glas cola in de hand naar de brandende kachel kijken, die nu voor de tweede maal met een volle bak gestookt werd (net droge kleren aangetrokken) maar na de afgelopen stookbeurten had ik absoluut geen argwaan, anders had ik nog wel een leren voorschoot omgedaan die ik ook bij smeden en puntlassen gebruik.

Die ovenruiten hebben geen gesneden zijkanten. Die worden afgefakkeld om ze te ontscherpen. Nu ben ik al kleurenblind voor rood en groen, maar niemand in mijn omgeving kon een dergelijk kleur aan de zijkant van dat glas ontdekken, dus heb ik er op gegokt.... :fff

Er komt over de hele breedte een dikke stalen plaat voor de kachel waar een deur uit gelaserd gaat worden, evenals de bevestigingsgaten voor de plaat zelf en de (Defender)scharnieren plus de gegoten grendel. Die tekening is nog niet klaar, maar als ik er over uit ben, hoe ik het glas in de deur ga bevestigen, beloof ik dat ik een vuurvast ruitje er voor bestel. Kost tussen 4,75-7,00 euro per dm2.

Zat er zelfs over te denken om een deur van Curon er in te hangen, met een rond glas er in. Kost 15 euro extra, maar wél apart...En dan vlak boven het glas ruimte voor een ronde thermometer. Gaat het op zo'n ouwerwetse smeltoven lijken :D
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Herkenbaarheid hittebestendig glas

Bericht door frans »

12much schreef: Er komt over de hele breedte een dikke stalen plaat voor de kachel waar een deur uit gelaserd gaat worden, evenals de bevestigingsgaten voor de plaat zelf en de (Defender)scharnieren plus de gegoten grendel. Die tekening is nog niet klaar, maar als ik er over uit ben, hoe ik het glas in de deur ga bevestigen, beloof ik dat ik een vuurvast ruitje er voor bestel. Kost tussen 4,75-7,00 euro per dm2.
Zat er zelfs over te denken om een deur van Curon er in te hangen, met een rond glas er in. Kost 15 euro extra, maar wél apart...En dan vlak boven het glas ruimte voor een ronde thermometer. Gaat het op zo'n ouwerwetse smeltoven lijken :D
Denk dus aan een "beweegbare" plaatsing van je glas. Zeker bij toepassing van ijzer.
Kijk, mooie stroken zijn niet lelijk.
n.b. tuurlijk is een thermometer in de deur is leuk, maar in de schoorsteen is makkelijker voor de meter en nuttiger voor jou.
IMG_4655_1.JPG
And the lady smiles.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Herkenbaarheid hittebestendig glas

Bericht door 12much »

Ik heb al eerder van die zgn Hollanders gebouwd, ronde plaatstalen kachels met een "naverbranderplaat" halfronde deuren, waar je de in stroken gesneden plaatjes dan helaas niet horizontaal kon stapelen, dus dat gaat wel lukken. Kan het nog altijd oplossen zoals ETNA dat deed, kan er toch een vlakke plaat glas in.

Er komt in de riser een gat met een vaste rvs pijp waar ik van buiten af een thermokoppel met zo'n keramische mantel in kan steken. (koppeltje van 250 euro :shock: ) en in de schoorsteen komt een vaste thermometer net als ik die in de deur wil hebben, gewoon voor de fun en omdat ik ze toevallig nog over heb van stoomketels bouwen in een vorig leven...Er zit er ook 1 in mijn rookton, komen dan ook perfect gare vissen uit!!
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Herkenbaarheid hittebestendig glas

Bericht door peterberg »

12much schreef:...Nou gaan de meeste ovens slechts naar de 250 graden, maar dit had ik niet verwacht. Het vuur begint als een bezetene te loeien, dus ik zet er in de gauwigheid een 12mm dikke Fermacel plaat voor. Binnen een paar minuten begint deze als een gek te roken en vanuit het midden droogtescheuren te vertonen.

...Ik heb een stuk beton op de 200 ltr oliedrum liggen met daar boven op houtblokken die niet helemaal droog waren. Die begonnen ook binnen een paar minuten stevig te roken en omdat ik dacht dat het stoom was, niet meteen aandacht aan besteed. Ze zijn allemaal verkoold aan de onderzijde.
Boy, oh Boy!
Inderdaad, je staat er van te kijken wat dit ding aan vermogen levert. Het lijkt op een draak in schaapskleren of een grote kachel in een kleine verpakking. En jij dacht dat je na die twee halfvolle charges wel wist hoe het klappen van de zweep zou klinken...

In een normale kachel prop je er twee keer zoveel in en dan wordt-ie ook wel heter maar het ding doet er ook langer over. Niet bij dit apparaat, de stook duurt altijd vrijwel even lang, alleen het geleverde vermogen neemt enorm toe. Niet lineair, maar exponentieel, de top van de tweede drum bij mijn opstelling kan zonder probleem 450 graden worden. En dan nog, die zit een meter bij de monding van de riser vandaan. Hoe heet het kan worden op de plaats waar jij gemeten hebt weet ik niet maar dat kun jij ons wel vertellen zodra je weer een nieuw ruitje hebt. :fff
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie