Ecologieforum-tv

Hier kan over andere onderwerpen worden gediscussieerd

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Ecologieforum-tv

Bericht door kockie »

Dutch John schreef: Zou het iets voor het ecologieforum zijn om een serieuze serie te maken? Aflevering 1: Hoe bouw ik een in één zaterdag een rocket stove.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ecologieforum-tv

Bericht door kockie »

Deze vraag van een van onze guru's vind ik een eigen topic waard. Ik denk dat er zeker mensen zijn die dit soort dingen willen bekijken. Maar zijn er ook mensen die zoiets zouden willen maken. De nationale tv is wat hooggegrepen (die houden niet zo van kwaliteitsprogramma's), maar een "kanaal" op youtube/vimeo/whatever is natuurlijk wel mogelijk. Wie heeft er zin in en wie denkt er mee over de haalbaarheid, de onderwerpen en de (on)mogelijkheden. Het niveau van "it's not easy being green moet natuurlijk te overstijgen zijn.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Ecologieforum-tv

Bericht door Jan. »

Ik zou niet alleen op joetjoep gokken. :|
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Ecologieforum-tv

Bericht door sathopper »

Het zou kunnen. Ik zou zeker een trouwe kijker worden. :D
De jongens van hardware.info doen het ook al weer enige tijd met succes.
Een maandelijks magazine zou leuk zijn. Af en toe een reportage bij iemand thuis.
Reportages op de site, youtube en nieuwsgroepen plaatsen en het treintje gaat vanzelf lopen.

Echter er zal veel (vrije tijd) in gaan zitten, een gek die wil filmen en iemand die wil en kan monteren.

Gr,

SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Ecologieforum-tv

Bericht door Sandman79 »

Misschien niet alleen youtube, maar zeker en vast ook youtube, heb nog wel wat internetmarketing gevolgd, en net zoals google 'de' zoekmachine is, is youtube 'de' videofilmpjessite, marktaandeel ervan is erg hoog... plus 90% ofzo.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ecologieforum-tv

Bericht door Dutch John »

De tijd lijkt onderhand rijp te worden om ecologie en zelfvoorziening onder de aandacht te brengen. Al was het maar omdat de financiële crisis voortwoekert. Het geld raakt op. Misschien niet de puurste motivatie, maar wel de meest efficiënte... Zag onlangs in een flard van een RTL-tuinprogramma dat eetbare planten al in de siertuin komen. Yankee programma's over tweedehands spullen. Hoe kom je van je huis af? De commerciëlen spelen er vlot op in.

Programma's met kwaliteit zijn vaak te saai voor de gewone burger. Ook is de boodschap niet dat wat hij horen wil. Maar zou je de kwaliteit van Tegenlicht combineren met de natuurlijkheid van Boer zoekt vrouw, dan trek je kijkers. Ik denk dat een programmaserie een duidelijk en regelmatig herhaald doel moet hebben. Dat je praktische informatie moet geven, maar ook laten zien dat je echt mooie dingen kunt creëren. Om het voorbeeld rocket stove er nog eens bij te nemen: als praktisch knutseldeel toon je hoe je zelf een wocket kunt bouwen. Het artistieke verlengstuk is een schitterende rocket mass heater. Het doel zou een variatie op de lagere carbon footprint kunnen zijn. Trek daar besparingen in de portemonnee bij en je hebt ineens de aandacht van de gemiddelde Nederlander.

Ach, ik denk natuurlijk maar wat hardop. De beste stuurlui staan aan wal...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Ecologieforum-tv

Bericht door Jan. »

Ook ik heb een vaag vermoeden dat de commerciële media, dit gebeuren met argusogen bekijkt.


Sandman79
youtube - marktaandeel ervan is erg hoog...
Daar zit nou ook juist het gevaar. Commercie.
Laatst gewijzigd door Jan. op 20 okt 2012, 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Ecologieforum-tv

Bericht door Jan. »

DJ
Trek daar besparingen in de portemonnee bij en je hebt ineens de aandacht van de gemiddelde Nederlander.
Dat is nu ook net het gevaar, de Nederlander zal wel steeds meer belangstelling voor zijn of haar kasboek moeten tonen, maar de technische kennis en vaardigheid van de gemiddelde Nederlander zou wel eens bar laag kunnen zitten.
Juridische risicofactor.
Aan de ander kant denk ik dat er al veel meer mensen vanaf hier aan het knutselen zijn geslagen, die hier toch [nog] niet echt meepraten.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Ecologieforum-tv

Bericht door David86 »

Jan, hier ben ik het niet met je eens.

Iedereen kan simpel gereedschap hanteren, als de gepresenteerde werkwijzen "simpel" blijven zie ik geen problemen.

Het bouwen van een rocket stove bv. met een blikschaar en wat vermiculiet kom je al een heel eind.

Ik vrees ook niet zo voor youtube, zij is naar mijn idee de grootste meest bezochte videowebsite. Als je je publiek wil bereiken zul je het haar wel in hapklare brokken op moeten dienen.

Nu is de vraag, hoe hou je zulke onderwerpen luchtig en leuk ?? wie kan er leuk filmen en wie is er bereid zich te laten filmen?

Juridische factor is er niet, je laat slechts zien hoe je het kan doen ofwel hoe verteller het heeft gedaan, wat kijker daar mee doet moet hij zelf weten. Er zijn op t.v. wel gekkere dingen te zien als het bouwen van een rocket stove o.i.d. (Rambo 1 t/m 75 b.v.)

Ik stel voor eens een "pilot" te maken en kijken wat er gebeurt...
..
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Ecologieforum-tv

Bericht door 12much »

Volgens mij hebben we al een piloot...... :lol:
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Ecologieforum-tv

Bericht door benthuis »

Ik wil wel figureren in de aflevering waarin, bij de warmte van de nog nadampende Rocket, het eerste brouwsel wordt geproefd, bij led-licht uit de solar geladen accu's!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Ecologieforum-tv

Bericht door Jan. »

benthuis schreef:Ik wil wel figureren in de aflevering waarin, bij de warmte van de nog nadampende Rocket, het eerste brouwsel wordt geproefd, bij led-licht uit de solar geladen accu's!
Ik heb altijd in het achtergrondkoor gezongen.
Als daar eventueel behoefte aan blijkt te zijn, houd ik me aanbevolen.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Ecologieforum-tv

Bericht door David86 »

Ik snap je punt wel,

Maar zie het zo: als ze bij eigen huis en tuin aanraden je keuken ondersteboven te plaatsen en er is iemand die daadwerkelijk zijn keuken ondersteboven plaatst, met alle waterschade e.d. vandien. Is Eigen huis en tuin dan schuldig? Die panfluit zet zelf zijn keuken ondersteboven toch ?
Laatst gewijzigd door David86 op 21 okt 2012, 09:59, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: En weer hersteld
..
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Ecologieforum-tv

Bericht door Jan. »

Ik snap je punt wel,

Maar zie het zo: als ze bij eigen huis en tuin aanraden je keuken ondersteboven te plaatsen en er is iemand die daadwerkelijk zijn keuken ondersteboven plaatst, met alle waterschade e.d. vandien. Is Eigen huis en tuin dan schuldig? Die panfluit zet zelf zijn keuken ondersteboven toch ?
Natuurlijk zal ieder weldenkend mens dat inzien. ook ikke wel

Maar bij die maatschappijen spelen andere zaken de hoofdrol.

De praktijk zal het leren.
Laatst gewijzigd door Jan. op 21 okt 2012, 00:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Ecologieforum-tv

Bericht door deleted »

Voor een eigen tv-kanaal is de herkenbaarheid van je filmpjes erg belangrijk.
Een typecast en typesetting die steeds terugkomt kan daar erg toe bijdragen.

De ideale casting en typesetting voor het ecologieforum is intussen ook al gevonden. Zie het filmpje van Bertoa in deze draad : viewtopic.php?f=6&t=2685&p=37455#p37455

G
Plaats reactie