Ecologieforum

Welkom op het forum over ecologie en energie. U bent hier van harte welkom om vragen te stellen en voor discussie.

Het is momenteel 28 Aug 2014, 13:03

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 30 Mrt 2009, 11:53 
Offline

Geregistreerd: 05 Jan 2009, 13:09
Berichten: 1069
Woonplaats: regio Dordrecht
superwool is toch ongeveer hetzelfde als keramische deken?

Beide produkten worden door zowel keramische winkels als online kachelwinkels verkocht.

Zoek op google.

Zal je een pm sturen waar ik keramische deken kocht.

Albert

_________________
Change before you have to!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 31 Dec 2009, 19:43 
Offline

Geregistreerd: 09 Dec 2009, 19:00
Berichten: 201
Woonplaats: wommels
isoduct moet wel omkokerd worden.volgens bouwbesluit


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 01 Jan 2010, 13:01 
Offline

Geregistreerd: 20 Jul 2006, 12:28
Berichten: 221
Woonplaats: houthalen
Nochtans heb ik vroeger op hun website het tegendeel gelezen.
Misschien is het in België anders dan in Nederland.
Ikzelf heb een RVS dubbelwandige buis met 3.5 cm isolatie (dus 21 cm buis) op mijn zolder.
(gelijkvloers enkelwandig - 1 ste verdieping enkelwandig vuurvast omkokerd)
Ik denk dat de buitenkant van mijn buis nooit warmer word dan 40 a 50° C op zolder.

En isoduct zou nog beter isoleren.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 02 Jan 2010, 18:54 
Offline

Geregistreerd: 09 Dec 2009, 19:00
Berichten: 201
Woonplaats: wommels
bij isodust krijg je een warmtebrug waar de delen op elkaar komen.normaal gesproken mag een dw pijp 70 graden heter worden als omgevingstemperatuur.bij een schoorsteenbrand kan die temperatuur wel oplopen tot 400 graden[buitenbuis gemeten,het nadeel van een koker is dat je meer warmte opbouwd .de koker moet afhankelijk van de buis 5 tot 7 cm van de buis afzitten, en mag dan gewoon met 12 mm fermacell omkokerd worden. dan wel metalstuc profiel gebruiken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 02 Jan 2010, 19:19 
Offline

Geregistreerd: 20 Jul 2006, 12:28
Berichten: 221
Woonplaats: houthalen
ik weet dat bij mijn dubbelwandge pijp er geen warmtebrug is, de isolatie sluit aan , tov de volgende buis. (ik heb wel geen isoduct)

dit staat op isoduct hun website, ze zouden toch geen leugens mogen vertellen:

Voordelen

De voordelen van ISOduct rookkanalen gaan verder dan veiligheid alleen. Ook de eenvoudige montage en zeer goede trek zijn positieve pluspunten. Kort en goed zijn dit de 7 grote voordelen van ISOduct kanalen op 'n rij:

* Veiligheid: ISOduct voldoet als enig rookkanaal, zonder extra brandwerende omkokering, aan alle eisen voor brandveiligheid (NEN-6062) en brand overslag (NEN-6069) en daarmee aan het Bouwbesluit.
* Geluiddempend door solide constructie en ingebouwde omkokering.
* 50% hogere afvoercapaciteit rookgassen.
* Betere trek door zeer hoge isolatiewaarde.
* Schoorsteenbrand bestendig.
* Minimale condesatie en roet- en creosoot aanslag.
* Lage montage kosten door de ingebouwde omkokering.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 03 Jan 2010, 13:39 
Offline

Geregistreerd: 23 Okt 2008, 13:47
Berichten: 244
Hoi Walter,
En die kerstkaart dan ? Volgens mij zat je daar met Veerle bij een brandende Bergkachel.
Over de schoorsteen:
Bij mij hangt in het oude van betonnen blokken opgetrokken kanaal nu een flex rvs pijp. Dubbelgedraaid, dat is volgens de plaatser gladder dan een gewone. Dus niet dubbelwandig !
Er zit ook verder geen isolatie omheen.
Achter de kachel gewoon vaste enkelwandige rvs pijp. Klep sluit dacht ik bijna helemaal af. Klep in zo'n pijp plaatsen is geen moelijke truc. Alleen moet je er erg in hebben dat de klep niet vanzelf terugvalt en dan gaat afsluiten. Is hier gebeurd en sindsdien staat er een pijpje onder als extra borging. Ik kan het bedieningsstukje gewoon even vasthouden tijdens het stoken. Aan het eind iets korter. :lol:
Over de isolatie aan de bovenkant:
Afsluiting is met vuurbeton platen. Daarop 2x2 cm vuurvilt. Dan gewone keramische tegels uit de douche. Vervolgens 8 cm steenwol en als afsluiting een brandwerende gipsplaat.
Over de temperatuur:
Ik ben nog op zoek naar zo'n insteekthermometer. Volgens Peter en anderen is de temperatuur van de inhoud van de pijp (dus de gasstroom) anders dan de temperatuur van de buitenkant. Dus insteken is beter meten dan met een IR of opplakthermometer lijkt mij dan.
Hoe het thermodynamisch in elkaar steekt weet ik niet. Maar er is op dit forum vast iemand die het uit kan leggen.
gerard de jonge

_________________
GdeJ denkt met u mee.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 04 Jan 2010, 10:04 
Offline

Geregistreerd: 20 Jul 2006, 12:28
Berichten: 221
Woonplaats: houthalen
bij ons
gelijkvloers enkele dikke metalen buis met klep, die niet vanzelf kan dichtvallen.
vuurvilt strak tussen pijp en vloer (pottendallen) verdieping

1 ste verdieping enkelwandige RVS in een oude schouw (maar hebben het midden moeten uithalen, dus schouw van voren 30 cm open.)
Dus hebben er vuurvatse plaat tegen geplaatst en dan rotswol 7.5 cm en dan weer vuurvaste plaat.

Zolderverdieping gaat hij over van enkelwandig naar dubbelwandig via een grondplaat
het bovenste van de enkelwandige buis zit volledig in nieuwgestorte beton en baksteen van de oude schoorsteen met wat vuurvilt strak ertussen.
dubbelwandige buizen is met een klick/span systeem om aan elkaar te zetten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 06 Jan 2010, 18:36 
Offline

Geregistreerd: 09 Dec 2009, 19:00
Berichten: 201
Woonplaats: wommels
walter die buis zit boven enkelwandig in de beton heb je ook rekening gehouden met het uitzetten van het materiaal ,als daar niks omheen zit krijg je ook een behoorlijke koudebrug, met kans op condensatie


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 10 Jan 2010, 11:07 
Offline

Geregistreerd: 20 Jul 2006, 12:28
Berichten: 221
Woonplaats: houthalen
Tussen beton en pijp zit vuurwol.
Heb dit vooral gedaan om de pijp wat bewegingsruimte te geven bij hitte.
Condenstatie zal ik niet krijgen, want de zolder (waar dat beton is) gaat ook in het geisoleerd gedeelte komen, dus daar zal het altijd minstens 16° zijn

OP deze foto zie je het allemaal zeer goed:

http://picasaweb.google.com/Walter.Veer ... 2434605266


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 10 Jan 2010, 12:33 
Offline

Geregistreerd: 17 Okt 2007, 11:26
Berichten: 394
Woonplaats: Drenthe
@blijfhopen,
Dat de temperatuur IN de pijp hoger is als de buitenzijde van de pijp, komt omdat in de pijp een laminaire stroming heerst. De laag rookgassen aan de wand staat zijn warmte af aan de wand en blijft ook steeds langs die wand stromen. Gradueel krijg je naar het miden toe een steeds hogere temperatuur in de pijp. Dit is ook de reden dat meten aan de buitenzijde onbetrouwbaar is en dat omwikkelen met koperen spriraal weinig opbrengt.
Pigion


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 19 Jan 2010, 17:48 
Offline

Geregistreerd: 19 Jan 2010, 17:36
Berichten: 6
walter vaes schreef:
Onze bergkachel staat er nog altijd niet ( dank zij onze aannemer die nu pas de oude schoorsteen heeft afgebroken)

nu heb ik een vraagje, weet iemand hoe warm de schoorsteenpijp wordt bij een model 7
Ben aaan het twijfelen of we een enkelwandige buis gebruiken op gelijkvloers en pas dubbel daar boven.
Maar als een enkelwandige te heet word ga ik het toch maar niet doen (want als je eenmaal kindjes hebt, dan kunnen ze daar aan.

Morgen komt er een verkoper langs van isoduct materialen. (= dubbelwandig, waar geen omkasting rond zou moeten)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 19 Jan 2010, 18:44 
Offline

Geregistreerd: 09 Dec 2009, 19:00
Berichten: 201
Woonplaats: wommels
volgens de nieuwe nen 6062 norm moet een fabrikant kunnen garanderen dat er brandbaar materiaal vrij blijft van de buis.en vraag de verkoper ook even over giftige dampen die vrij komen bij het heet opstoken van de buis.al meerdere malen meegemaakt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 21 Jan 2010, 01:27 
Offline

Geregistreerd: 23 Okt 2008, 13:47
Berichten: 244
Pigion schreef:
@blijfhopen,
Dat de temperatuur IN de pijp hoger is als de buitenzijde van de pijp, komt omdat in de pijp een laminaire stroming heerst. De laag rookgassen aan de wand staat zijn warmte af aan de wand en blijft ook steeds langs die wand stromen. Gradueel krijg je naar het miden toe een steeds hogere temperatuur in de pijp. Dit is ook de reden dat meten aan de buitenzijde onbetrouwbaar is en dat omwikkelen met koperen spriraal weinig opbrengt.
Pigion



Dit roept bij mij de volgende vraag op. Ik hoop dat je dit kunt uitleggen aan deze leek.
Is er verschil tussen vloeistoffen en rookgassen ? ΅Bufferaars" meten vaak aan de buitenkant van hun buizen. Dat zal ook wel een praktische oorzaak hebben, maar wellicht ook een stromingstechnische, namelijk dat het bij vloeistoffen niet (veel) uit maakt. En dan is van buiten meten heel veel simpeler.

_________________
GdeJ denkt met u mee.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 21 Jan 2010, 12:02 
Offline

Geregistreerd: 05 Jan 2009, 13:09
Berichten: 1069
Woonplaats: regio Dordrecht
Blijfhopen schreef:
Is er verschil tussen vloeistoffen en rookgassen ? ΅Bufferaars" meten vaak aan de buitenkant van hun buizen. Dat zal ook wel een praktische oorzaak hebben, maar wellicht ook een stromingstechnische, namelijk dat het bij vloeistoffen niet (veel) uit maakt. En dan is van buiten meten heel veel simpeler.


Verschil met 'vloeistof'-buizen is waarschijnlijk dat ze geïsoleerd zijn. Ze verliezen weinig/minimaal warmte langs de wanden. Waardoor je ook minder wervelingen krijgt door temperatuurverschillen.
Ik denk ook dat je in niet-geïsoleerde buizen bij bufferaars geen laminaire stroming krijgt. Daarvoor is de diameter van die buizen meestal veel te gering.
Meten in de buizen met bijv. een meetstaaf, geeft een vernauwing van de doorstroming. Dan moet je dus een speciaal tussenstuk gebruiken.

Daarnaast wordt in een indirecte boiler de voeler (voor temp.meting) juist wel in het midden van de vloeistof geplaatst.
Hoewel zo'n boiler goed geïsoleerd is.

Zelf heb ik de temperatuur van de rookgassen in mijn Hout-cv altijd gemeten net buiten de kacheluitlaat (30 cm er na).
Een temp. sensor met allu-tape op de rvs buis geplakt.
Omdat ik ook verwachtte dat de temp. in de buis hoger was door afkoeling lang de wanden, heb ik de sensorplek geisoleerd met 2 cm keramische wol.
Dat scheelde gelijk zo'n +25 graden C!!

Zie foto's (ze zijn niet echt scherp, maar 't is ter verduidelijking)
Bijlage:
rookgas tempsensor ongeïsoleerd.JPG
rookgas tempsensor ongeïsoleerd.JPG [ 56.13 KiB | 933 keer bekeken ]


Bijlage:
rookgas tempsensor geïsoleerd.JPG
rookgas tempsensor geïsoleerd.JPG [ 53.26 KiB | 933 keer bekeken ]


Groet,

Albert

_________________
Change before you have to!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 21 Jan 2010, 12:16 
Offline

Geregistreerd: 23 Okt 2008, 13:47
Berichten: 244
@Albert
Bedankt voor je reactie.
Je schakelde door de isolatie van de voeler ook de invloed van de omgeving uit. Temepratuur-tocht o.i.d. Dat zou dan toch ook het verschil voor een deel kunnen verklaren ?

Maar er is nog een vraag.
Hoeveel is het verschil van de temperatuur midden in en aan de buitenkant ?

_________________
GdeJ denkt met u mee.


Omhoog
 Profiel  
 
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Bing [Bot], Gandalf, Ruuben en 5 gasten


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.