bergkachel beginnersvragen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Klaas2
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:33

bergkachel beginnersvragen

Bericht door Klaas2 »

Dag finovenstokers,

De laatste vijf dagen heb ik uiterst voorzichtig kleine vuurtjes gestookt in de nieuwe kachel.
Maar de vragen rijzen toch.
Want wat is in hemelsnaam een "klein vuurtje"?

Daarbij heb ik het probleem dat ik het idee heb dat de kachel pas goed brand bij wat meer hout. Dan heb je mooie gele vlammen. Minder hout rookt vooral en brand slecht. Ik denk dat de grote stookruimte dan gewoon niet warm genoeg wordt. Er blijft ook veel rest over en de zijwanden van de kachel zijn zwart.

Als ik toch de deur open doe om even met de blaasbalg de boel weer "op te starten" komt er rook naar buiten. Overigens ligt dit niet aan de trek van de schoorsteen, want die is er. Ik voel mijn vinger afkoelen door de windstroom bij de (1-2 cm) openstaande aslade.

Andere vragen heb ik ook:
Na hoeveel tijd kan je beginnen met het stoken van een "normaal" vuur? een week? een maand? Kan je bij een "ingestookte kachel" alsnog te veel hout ineens stoken zodat de boel alsnog uit elkaar barst?

groeten, Klaas (vragen, vragen.....)
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Re: bergkachel beginnersvragen

Bericht door ro »

Volgens mij moet je je Bergkachel stapsgewijze met steeds groter wordende vuren stoken. Het instoken dient ook om het nog aanwezige vocht in het beton er uit te stoken en dat gaat niet lukken als je de betonmassa niet goed op temperatuur brengt. Met een klein vuurtje produceer je daarvoor niet voldoende warmte (en geeft inderdaad een slechte verbranding met veel roet, om de door jou reeds genoemde reden; te lage temperatuur stookruimte) Ik weet niet hoe lang je nu al aan het stoken bent en of je die kleine vuurtjes met korte intervallen of met langere tussentijden stookt. Maar met langere tijden tussen de stookbeurten zal hij volgens mij nooit zo warm worden dat je je vocht kwijtraakt. Als je binnenkern goed warm wordt zie je de waterdamp wel ontsnappen tussen de naden van de buitenmantel. Hierbij zou ik trouwens wel opletten en een doekje bij de hand houden om eventueel vocht dat langs de buitenkant druipt meteen weg te vegen, anders krijg je lelijke vlekken. (Door schade en schande wijs geworden :x ). Geleidelijk aan grotere vuren stoken en dan zie je vanzelf wel wanneer alle water uit het beton gestookt is, want dan houdt het vanzelf op met stomen. Daarna kan je volgens mij rustig een volle lading verstoken. Niet te benauwd zijn, het ding kan best wat hebben.
Met een blaasbalg het vuur aanjagen zou niet nodig moeten zijn. Het beste is om na het aansteken van de kachel de deur gesloten te houden tot de boel nagenoeg helemaal verbrand is. Bij het openen tijdens de stookbeurt loop je ook nog het risico dat er brandende stukken uit de kachel vallen, vooral bij een volle lading. Belangrijk om snel een goed brandend vuur te krijgen is natuurlijk wel dat je hout goed droog is.
Dit zijn mijn suggesties, maar de beste informatie kan je denk ik toch krijgen van Peter van den Berg, ook regelmatig aanwezig hier op het forum. Het is tenslotte zijn geesteskind.

Groetjes,
Ro.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: bergkachel beginnersvragen

Bericht door peterberg »

Ro heeft gelijk, Klaas.
Als de kachel niet goed wil branden met een kleine portie, maak de portie dan groter. Weeg je hout, en vergroot de hoeveelheid iedere dag wat, bijvoorbeeld 1/2 of 1 kg. Dan stook je binnen een week wat er maximaal in het ding kan. Als dat nog niet genoeg is voor je warmte behoefte vergroot de hoeveelheid elke dag wat meer totdat het wel aan je behoefte voldoet. Dan zul je per stooksessie meer dan een keer achter elkaar moeten vullen maar dat is normaal voor een grote kachel.

Niet verlegen zijn, dat ding kan best wat hebben.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Klaas2
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:33

Re: bergkachel beginnersvragen

Bericht door Klaas2 »

peterberg schreef:Ro heeft gelijk, Klaas.
Als de kachel niet goed wil branden met een kleine portie, maak de portie dan groter. Weeg je hout, en vergroot de hoeveelheid iedere dag wat, bijvoorbeeld 1/2 of 1 kg. Dan stook je binnen een week wat er maximaal in het ding kan. Als dat nog niet genoeg is voor je warmte behoefte vergroot de hoeveelheid elke dag wat meer totdat het wel aan je behoefte voldoet. Dan zul je per stooksessie meer dan een keer achter elkaar moeten vullen maar dat is normaal voor een grote kachel.

Niet verlegen zijn, dat ding kan best wat hebben.
Jullie hebben gelijk. Nu brandt hij als een tierelier. Ik was inderdaad veel te voorzichtig.
Inmiddels begint 'ie ook veel sneller op temperatuur te komen, Op zijn heetst kan ik hem een seconde of 2 aanraken, daarna wordt dat erg onaangenaam heet.
Rookgassen komen niet boven ca. 90°C, maar dat is gemeten met een bimetaal wijzermetertje wat met een magneetje op de enkelwandige kachelpijp vast zit. Ik zal er eens een thermokoppel inhangen, als ik een klep in de pijp ga monteren.

het beton aan de binnenkant is inmiddels ook weer gewoon betonkleurig, inplaats van zwart. Alleen het ruitje is nog zwart aan de bovenkant, als soevenier van mijn foutieve stoken. Ik heb al geprobeerd te poetsen met glassex, afwasmiddel, allesreiniger en amonia. Dat laatste ging nog het beste, maar schoon is het nog niet.
iemand "poets-tips?"
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: bergkachel beginnersvragen

Bericht door kockie »

Klaas2 schreef: iemand "poets-tips?"
Die enkele keer dat het hier moet, doe ik het met water. De echt hardnekkige vlekken met water en een beetje as.

Succes!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: bergkachel beginnersvragen

Bericht door Leon »

Krant soppen in water. Vervolgens in de as van je kachel deppen en poetsen. Even napoetsen met een droge krant en klaar is kees/Klaas.
Plaats reactie