beste goedkoopste brandstof voor in houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jadebree
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 feb 2009, 10:27

beste goedkoopste brandstof voor in houtkachel

Bericht door jadebree »

ik heb een scan 60 staan en stook normaal alleen maar hout. aangezien ik door mijn houtvoorraad heen ben, en de winter nog niet klaar is ben ik op zoek naar een alternatief, en leifst zo goedkoop mogelijk. ik zie een papaierpers voorbij komen op dit forum, en heb deze ook besteld, maar daar kan ik niet genoeg mee produceren om iedere dag te stoken.
Ben verder aan te kijken naar antraciet, (bruinkool)briketten, hout briketten, pellets, zijn er nog meer mogelijkheden, en wat is het beste goedkoopste alternatief?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: beste goedkoopste brandstof voor in houtkachel

Bericht door JantjeV8 »

Schooien bij timmerfabrieken.
BEdrijven zijn blij dat ze van gebruikte wegwerppallets af zijn. Zeker bij sloop en afvalcontainer bedrijven mag je houtafval vaak zo afhalen omdat zij kosten moeten betalen om het af te storten.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: beste goedkoopste brandstof voor in houtkachel

Bericht door Albert van WdJ »

Twee dingen lijken mij absoluut niet leuk. Brandhout kopen en/of briketten persen. Want hout is er overal genoeg. Zoals Jantjev8 als opmerkte, gewoon het industrieterrein op en vragen of je het hout uit de container mag halen. Tegen mij heeft nog nooit iemand daarop 'nee' gezegd.

En papieren briketten persen heb ik een kennis van me wel eens zien doen. Veel werk en weinig warmte :(. Hij is er dan ook snel mee gestopt.
Niet aan beginnen zou ik dus zeggen.

Albert
Change, before you have to.
jadebree
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 feb 2009, 10:27

Re: beste goedkoopste brandstof voor in houtkachel

Bericht door jadebree »

hoe staat het werk wat je aan b.v paletten hebt in verhouding tot de veel hogere opbrengst van de b.v bruinkool briketten
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: beste goedkoopste brandstof voor in houtkachel

Bericht door JantjeV8 »

Persoonlijk ben ik nooit echt blij met pallethout, maar nood breekt wet. Ik stook het liefst stammen en balken. Pallethout is ontzettend licht in gewicht, meestal het spinthout van een boom. Vaak zitten ze met ontzettend veel lange spijkers en nieten in elkaar.

Maar feit blijft dat je er veelal voor niks aan kunt komen, tevens loopt het seizoen nu aardig op z'n eind.

Het werk?
Wil je de pallet echt uit elkaar peuteren en de uitstekende spijkers plat slaan, dan kun je je kachel er het efficientst mee vullen. dat is ontzettend veel werk en voordat je een kuub bij elkaar hebt ben je zo een paar uur verder.

Wil je sneller klaar zijn, dan neem je de hand cirkelzaag en zaag je gewoon de dwarslatten langs de blokken door en klaar. Je stapelt dan wel wat meer lucht in je kachel en en zult dus eerder bij moeten vullen.
Ieder z'n keus, het seizoen loopt aardig op z'n eind dus het is nog maar voor een paar weken.

Stamhout zat ik van de winter op een ruime kuub in de week. Pallethout toen op 2 kuub. Nu wordt dat al minder. Mijn voorraad had ik ook niet goed voor elkaar en was dus zo nu en dan blij met pallethout..
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: beste goedkoopste brandstof voor in houtkachel

Bericht door Albert van WdJ »

Rookgassen van bruinkool briketten stinken behoorlijk. Geen probleem in het buitengebied, maar in dorp of stad is dat vaak wel een probleem. Nou moet ik zeggen dat pallethout ook niet altijd fijn ruikt. Er zit ook wel eens zeer hars-rijk hout bij. En dat rookt en stinkt...... Je leert het gelukkig wel herkennen tijdens het verzamelen en zagen (op geur en uiterlijk).

Het 'aangenaamst ruiken' vind ik persoonlijk gewoon stammen en kloofhout direkt van de boom. Maar daarvan kan ik helaas ook niet altijd aan voldoende voorraad aanleggen :( .

Zelf zaag ik pallethout bijna altijd met de handcirkelzaag en daarna met de afkortzaag. Maar gelukkig is er bij mij in de buurt ook een pallet-recycler, die een berg restanten (100 m3) heeft liggen, gezaagd en wel. Dus alleen maar inladen en opstoken. Gratis! :D
Vandaar mijn voorliefde voor pallethout.
Change, before you have to.
Plaats reactie