Buffervat icm warmtepomp ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Buffervat icm warmtepomp ?

Bericht door prensel »

Ik overweeg een buffervat te gaan gebruiken icm de warmtepomp.
De wp is een Waterkotte aan/uit (dus niet modulerend) en ik lees steeds meer dat men dan (in Duitsland) toch vaker een buffervat toevoegt.
Nu wil het geval dat er reeds een 250liter sww boiler in de warmtepomp zit die ik niet gebruik. Mijn sww voorziening is een aparte 200l boiler op zonnecollectoren dus daar heb ik verder geen 'last' van.

De wp boiler heeft een (1) warmtewisselaar die ik software technisch kan inschakelen, dus de warmte van de pomp gaat of naar de vloerverwarming of naar de warmtewisselaar. In het laatste geval kan ik ook de temperatuur bijstellen.
De boiler heeft verder een niet aangesloten 15mm sanitair wateraansluiting boven en onder, normaal dus koud water onder erin en warm er boven weer uit.

Wat is nu de beste manier om deze boiler als buffer op te gaan nemen in het bestaande verwarmingscircuit ?
Kan ik de boiler via de sanitair aansluiting opnemen in het bestaande verwarmingscircuit of kan ik beter de warmtewisselaar in de boiler opnemen in serie en dan het vat verwarmen via de sanitair aansluitingen met de wp ?

Tips en adviezen ?
LeaD
Berichten: 1170
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Buffervat icm warmtepomp ?

Bericht door LeaD »

Zegt men in Duitsland dan ook waarom er een buffervat wordt aan toegevoegd ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Buffervat icm warmtepomp ?

Bericht door Ramon »

Er zijn 3 redenen om een buffervat te nemen in mijn ogen:

1: moeilijk te starten en te stoppen (en te doseren) warmtevoorziening. (bv: houtkachel)

2: warmtelevering, en wamteopname verschillen van tijdstip. (bv: zonnecollectoren)

3. Warmtelevering en warmtevraag verschillen (te veel) van vermogen (bv: warmtepomp m.b.t douchen)

Ik denk dat optie 3 belangrijk is en optie 2 in mindere mate. Vooral bij een lucht/water warmtepomp. Je wilt hem dan liefst op het heetst van de dag laten draaien.

Ik heb er totaal geen ervaring mee, maar dit schiet me even te binnen. Misschien zie ik nog wat over het hoofd...
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Buffervat icm warmtepomp ?

Bericht door Krelis »

Ramon schreef: 01 jun 2020, 13:17 Er zijn 3 redenen om een buffervat te nemen in mijn ogen:

1: moeilijk te starten en te stoppen (en te doseren) warmtevoorziening. (bv: houtkachel)

2: warmtelevering, en wamteopname verschillen van tijdstip. (bv: zonnecollectoren)

3. Warmtelevering en warmtevraag verschillen (te veel) van vermogen (bv: warmtepomp m.b.t douchen)

Ik denk dat optie 3 belangrijk is en optie 2 in mindere mate. Vooral bij een lucht/water warmtepomp. Je wilt hem dan liefst op het heetst van de dag laten draaien.

Ik heb er totaal geen ervaring mee, maar dit schiet me even te binnen. Misschien zie ik nog wat over het hoofd...
ik zou het ook niet weten :D
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: Buffervat icm warmtepomp ?

Bericht door prensel »

LeaD schreef: 01 jun 2020, 11:34 Zegt men in Duitsland dan ook waarom er een buffervat wordt aan toegevoegd ?
Dat adviseren ze om het pingelen van de wp, constant aan en uitslaan, te verminderen.
Bij een aan/uit of niet-modulerende wp schijnt de meeste slijtage te komen van het starten van de compressor.
Door een buffervat erbij/tussen te plaatsen van 20liter/kW vermogen van de pomp creeeer je meer volume voor de wp om te verwarmen en slaat hij minder aan/uit.

Hier bijv:

https://heizung.de/waermepumpe/wissen/b ... rspeicher/
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Buffervat icm warmtepomp ?

Bericht door Ramon »

Dat adviseren ze om het pingelen van de wp, constant aan en uitslaan, te verminderen.
Wanneer gaat hij pingelen dan? Dat zit toch in je thermostaat?
Of als je 2 sec de warm water kraan aanzet? Dan heb je alleen een boiler nodig. Maar die heb je sowieso nodig denk ik, want anders heb je een forse wp nodig. Een cv ketel cw3 is al snel 25 kW.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Buffervat icm warmtepomp ?

Bericht door TLS »

Ik heb ook net een 8kWth WP(lucht-water) met buffer 1500l geïnstalleerd. Een buffer is noodzakelijk voor je SWW behoefte: een typisch gedimensioneerde WP heeft te weinig vermogen voor directe aanmaak(doorstroom) van SWW, én je zit met een opstart-tijd in de minuten. Ik heb het doorstroom-principe eens geprobeerd maar absoluut geen succes.

Ikzelf wil de buffer gebruiken om overdag (zonne)warmte te stockeren voor de killere nachten te overbruggen, én SWW uit de bovenste laag halen (via externe warmte-wisselaar).

Ik ben er zelf nog niet uit of het allemaal wel zo goed is, want ik zie dat de WP moeite heeft met de hogere temperaturen (>45°C) en flink wat vermogen opslokt om deze te bereiken. Ik ben elektrisch offgrid, dus mijn doelstelling is om zoveel mogelijk de zonnestroom aan te wenden. Het is best mogelijk dat ik de bovenste laag van m'n buffer opstook met een elektrisch element en de WP enkel gebruik voor ruimteverwarming.

Mijn WP kan moduleren, maar zonder buffer zie ik het ook niet goed komen; zeker in het tussenseizoen kan ze niet voldoende laag moduleren en krijg je nog steeds dat pendel-gedrag. Of dat nu zo slecht is voor de WP twijfel ik aan, maar je zit wel met een aanzienlijke opstart-tijd tegen dat de WP in regime is, dus veel elektrisch vermogen gaat verloren.

Mijn 2c advice: buffer is goed, maar boven de pakweg 40-45°C twijfel ik aan het concept warmtepomp.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Buffervat icm warmtepomp ?

Bericht door JantjeV8 »

TLS schreef: 02 jun 2020, 08:36 Het is best mogelijk dat ik de bovenste laag van m'n buffer opstook met een elektrisch element en de WP enkel gebruik voor ruimteverwarming.
Heb je ook overwogen om dan dat verwarmingselement rechtstreeks in een sww-boiler te steken? In plaats van indirect via buffer naar boiler?
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Buffervat icm warmtepomp ?

Bericht door JW te R »

Nog een belangrijke reden om een buffervat te hebben bij een warmtepomp: zodra de buitentemperatuur richting 0 graden gaat, moet de buitenunit regelmatig ontdooien om het opgebouwde ijs er af te krijgen. De binnenunit moet daarvoor de warmte leveren. Als je een buffer hebt kan de warmte daar uit komen. Heb je die niet of is deze uitgeput, dan gaat het ontdooien electrisch.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Buffervat icm warmtepomp ?

Bericht door JantjeV8 »

Is dat zo?? Dat klinkt niet erg efficiënt… Richting 0, en onder 0? Werkt het dan helemaal niet meer?
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Buffervat icm warmtepomp ?

Bericht door pelletpower »

En koelmiddel dat broeikasgassen levert als t misgaat.

Optie is een co2 wp. Kan hogere temp aan. Nadeel is dat retour max 35 mag zijn anders daalt cop snel.
prensel
Berichten: 80
Lid geworden op: 15 aug 2010, 10:58

Re: Buffervat icm warmtepomp ?

Bericht door prensel »

JW te R schreef: 03 jun 2020, 09:27 Nog een belangrijke reden om een buffervat te hebben bij een warmtepomp: zodra de buitentemperatuur richting 0 graden gaat, moet de buitenunit regelmatig ontdooien om het opgebouwde ijs er af te krijgen. De binnenunit moet daarvoor de warmte leveren. Als je een buffer hebt kan de warmte daar uit komen. Heb je die niet of is deze uitgeput, dan gaat het ontdooien electrisch.
Daar heb ik geen last van aangezien ik grondwater gebruik als 'warmtebron' voor de warmtepomp en dus in de zomer en winter dezelfde aanvoertemperatuur heb. Dat ik het/een buffervat ga gebruiken heb ik eigenlijk al wel besloten.
Wat ik me nu dan afvraag is of ik het volume (250liter) van het buffervat gebruik als buffer voor het verwarmingscircuit en dus de wp gebruik om via de ingebouwde ww dat vat opwarm. Of dat ik de 250liter met de wp opwarm en dan de ww gebruik in mijn verwarmingscircuit ?
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Buffervat icm warmtepomp ?

Bericht door pelletpower »

Als die ww ingebouwd is, heb je niet veel keus toch? Als je wel keus hebt, dan beter geen ww. Dat scheelt weer een graad of 5.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Buffervat icm warmtepomp ?

Bericht door Ramon »

Misschien ben ik achterlijk...

Maar wat heb je aan een buffervat van 250 liter voor je verwarmingscircuit???

Ik neem aan dat je hem met je warmtepomp ga verwarmen. Je warmtepomp is gemaakt om met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur te werken. Er vanuit gaande dat dar 35 a 40 graden is, ga je 250 liter opwarmen naar 40 graden. En dat doe je om het pendelen te voorkomen.

Dat je nu een boiler van 250 liter ga gebruiken... Slim in mij optiek.
Kan eigenlijk niet anders.

Maar een buffervat van 250 liter voor je verwarming...!
In mijn ogen niet heel slim...
Als mijn cv ketel aanslaat om mijn huis te verwarmen (vloerverwarming), staat hij minimaal een uur aan. Dat is denk ik zeker 500 liter. Mijn aanvoer temp is 35 graden. Retour 20.
15 graden netto. 15 x 500 x 0.00163 = 8.7 kWh
Dat is ongeveer 1 kuub gas.

Ik zou eerder kijken wat de oorzaak is dat je verwarming zo vaak (en waarschijnlijk kort) aanslaat...
Laatst gewijzigd door Ramon op 03 jun 2020, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Buffervat icm warmtepomp ?

Bericht door JW te R »

JantjeV8 schreef: 03 jun 2020, 17:46 Richting 0, en onder 0? Werkt het dan helemaal niet meer?
Het werkt prima tot een buitentemperatuur van ca -20°, maar als de buitentemperatuur rond 0 graden is bevriest het vocht in de buitenlucht op de radiateur. Af en toe moet hij dan een paar minuten de cyclus omdraaien om het ijs weer weg te krijgen. Hoe vaak dat gebeurt hangt sterk af van het weer.

Ik heb zelf een lucht/water warmtepomp i.c.m. met een (grote) buffer waarop ook een zonnecollector en hout-cv is aangesloten. De buffer was er al toen de warmtepomp er als laatste op werd aangesloten, en geeft mij meer mogelijkheden:
Energie voor ontdooicyclus komt altijd uit de buffer; voor water/water warmtepomp inderdaad niet relevant. In mijn geval is het electrische verwarmingselement niet eens aangesloten.
Een grote buffer geeft me ook de mogelijkheid de warmtepomp overdag, wanneer het rendement vanwege de buitentemperatuur hoger is, warmte te laten bufferen. Als de verwarming in de avond of nacht warmte vraagt kan dat uit de buffer komen zonder de warmtepomp aan te spreken. Dat vermindert ook de kans op geluidsoverlast.
prensel schreef: 01 jun 2020, 10:46 De wp is een Waterkotte aan/uit (dus niet modulerend)
Ik ken dit merk niet, maar vraag me eerlijk gezegd wel af of er nog steeds fabrikanten zijn die niet-modulerende warmtepompen maken. Ik ben ze nog nooit tegengekomen. Als je de warmtepomp niet voor SWW bereiding gebruikt en de warmte uit de bodem of uit grondwater haalt heb je m.i. helemaal geen buffer nodig. Zorg er wel voor dat de warmtepomp zijn minimaal vermogen kwijt kan in je systeem, anders gaat 'ie inderdaad pendelen.
En houd de watertemperatuur in je systeem zo laag mogelijk, dat is beter voor het rendement. Daar heeft de fabrikant vast een tabelletje voor.
Plaats reactie