levensduur hout cv kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
zilverado
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:44

levensduur hout cv kachel

Bericht door zilverado »

ik stook mn huisje nu warm met een justus island aqua met speksteen bekleding, deze is volgens het boekwerk 6kw cv zijdig en 3kw stralings warmte
hiermee verwarm ik nu een 400liter buffervat mee wat via een 3 weg klep met de cv ketel op gas mn vloerverwarming verwarmd, ik gebruik nog maar zon 400m3 gas voor een klein beetje bij verwarmen en mn warme tapwater, nu heb ik ook een overschot aan zonne panelen (10000wp) en heb dus wat stroom over, mn warm tapwater ga ik met boilers maken en ik plaats tevens een airco in huis waar ik ook mee bijverwarmen kan, dus ik ben van plan om de gasmeter te verwijderen, overag ben ik heen werken en brand de hout kachel niet, savonds als ik thuis kom stook ik de kachel, dus feitelijk heb ik maar een paar uur per dag om te stoken, nu ben ik aan het rond kijken naar een groter buffervat (minimaal 750l) en een grotere hout-cv kachel,zodat ik wat meer warmte op kan slaan in wat minder stook tijd, mijn oog is een beetje gevallen op een walltherm königsspitze of een ander type vergassende kachel door zn hoge rendement en capaciteit, verder mag de kachel niet te veel stalings warmte geven want dan word het in huis te warm of de buffer komt in de korte stook periode niet op temperatuur.

nu staat er op het forum en op internet een boel informatie maar 1 ding kan ik weinig over vinden, wat is nu eigelijk de levensduur van bijvoorbeeld een walltherm königsspitze, ik kan me voorstellen dat na een aantal jaren bijvoorbeeld de warmte wisselaar een keer doorgebrand/lek raakt maar is zon kachel met 5 jaar oud of kunnen ze wel een 20 jaar mee bijvoorbeeld??
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: levensduur hout cv kachel

Bericht door Albert van WdJ »

Er zijn op het moment best een behoorlijk aantal cv-kachels op de markt.
Maar ik denk dat niemand kan zeggen hoe lang zo'n apparaat mee gaat.
Een warmtewisselaar, ingebouwd af fabriek stook je echt niet zomaar kapot. Tenminste wanneer je je houdt aan de installatie-eisen van de fabrikant.

Zelf stook ik al een aantal jaren een Verner 13/10.2, en die gaat zeker 20 jaar mee.Die Verner geeft trouwens ook maar 2 a 3 kW richting kamer en 11 kW richting water af.
Staan bij mij 2 buffers a 1000 liter op en 200 liter indirecte boiler. Op een avond stoken kan ik 100 liter opwarmen plus de boiler tot 55 graden C.
Maar omdat de Verner weinig warmte afgeeft richting de kamer, vul ik hem ook vaak nog een keer bij voordat we op één oor gaan.
zilverado schreef: 19 nov 2019, 21:58 nu heb ik ook een overschot aan zonne panelen (10000wp)
Het lijkt of je een niet al te groot huis hebt. Maar heb je wel zo'n gigantisch veel vermogen aan zonnepanelen liggen?
Change, before you have to.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: levensduur hout cv kachel

Bericht door Ramon »

Waarom een hout cv kachel en niet een houtvergasser?
https://www.google.com/search?q=attack+ ... 39tPcIVdWM
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: levensduur hout cv kachel

Bericht door Albert van WdJ »

Ik heb een vergasser gehad.
Maar dat gaat echt niet in de bebouwde kom.
Hoewel de geurhinder wel meevalt, heb je toch een behoorlijke rookpluim.
Dat is vooral stoom, maar legt dat maar eens uit.

Ook een storing in de vergasser is in de bebouwde kom vragen om problemen.
En bij wie komt dat nou helemaal nooit voor dat een houtblok de zaak een poosje blokkeert?

Vandaar mijn keus voor een houtcv-kachel.
Kleiner vermogen, gezellig vuur in huis, goede controle, normale rookpluim (vaak zelfs helemaal geen zichtbare pluim).
Nadeel? Je kunt hem niet stoken buiten het seizoen, want dan wordt het te warm in de kamer. En al het stookhout gaat door je woning, ipv naar je schuur.
Change, before you have to.
zilverado
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:44

Re: levensduur hout cv kachel

Bericht door zilverado »

Sorry voor de late reactie, ben druk geweest met andere zaken, ja ik heb 48 zonne panelen totaal 10.000wp allemaal gebruikt gekocht en zelf geïnstalleerd, liggen op de carport en schuur
Plaats reactie