Actie VOOR het klimaat

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Actie VOOR het klimaat

Bericht door pelletpower »

Ja. Das ook weer zo.

Net een ritje door de polder. Op 5 km meer dan 5 uilen. Echt veel. Van groot naar klein. Tenminste ik denk dat t uilen zijn. Buizerd zie je niet meer in t donker toch? Het zijn er beduidend meer dan een paar jaar terug. Een lange weg, maar t gaat de goede kant op.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Actie VOOR het klimaat

Bericht door Tim »

Pellet,

Nederland is laag en nat, waardoor het muisje voorheen minder plek had, omdat het anders verzoop.

Echter na 2 droge jaren en agrarische infra die bedoeld is om water af te voeren (drainage, almaar lagere peilen), hebben ook die beesten meer plek om vriendelijk tegen elkaar te zijn :fff .

En dat gaan dan best snel. De predatoren reageren daar op met dikke nesten en ruimen veel van die muisjes weer op.

Let maar eens op of je op zo'n uilenplaats veel muizen lijken vind zonder kop. Een uil vreet bij overvloed alleen de kop op.

Tim
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Actie VOOR het klimaat

Bericht door alefarendsen »

Tim schreef: 08 okt 2019, 18:57 Pellet,

Nederland is laag en nat, waardoor het muisje voorheen minder plek had, omdat het anders verzoop.

Echter na 2 droge jaren en agrarische infra die bedoeld is om water af te voeren (drainage, almaar lagere peilen), hebben ook die beesten meer plek om vriendelijk tegen elkaar te zijn :fff .

En dat gaan dan best snel. De predatoren reageren daar op met dikke nesten en ruimen veel van die muisjes weer op.

Let maar eens op of je op zo'n uilenplaats veel muizen lijken vind zonder kop. Een uil vreet bij overvloed alleen de kop op.

Tim
Die lijkjes vind ik niet, maar je hebt helemaal gelijk. Het is top voor de muizen dit jaar. Overal gepiep als ik in de boomgaard bezig ben. De buren hadden een net met 7 kerkuilen, ik hoorde de jonge uilen dit jaar (en ook vorig jaar) 's nachts de hele tijd rond het huis.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Actie VOOR het klimaat

Bericht door benthuis »

Koeien naar buiten... Trappelen bij intensief begrazen veel weg... Maar ja de koeien staan in de stal...!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Actie VOOR het klimaat

Bericht door Tim »

Ha,

Inderdaad, die had ik er niet eens bij.

Tim
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Actie VOOR het klimaat

Bericht door JantjeV8 »

Of verplaatsen ze zich dan?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Actie VOOR het klimaat

Bericht door benthuis »

Begreep van een boer met een intensief begrazing schema dat het echt bestrijd.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Actie VOOR het klimaat

Bericht door Tim »

Jantje,

Begrazing drukt inderdaad de populatie omdat de woonwijken dan dicht getrapt worden. Als een muis dan net jongen heeft, is ie ze kwijt. En jongen hebben ze vaak :lol:

Tim
Plaats reactie