Walnoten kraken

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

pelletpower

Re: Walnoten kraken

Bericht door pelletpower » 02 dec 2018, 19:03

Geen idee wat t kost en waar te koop, Ben.

Adriaan Kragten

Bericht door Adriaan Kragten » 03 dec 2018, 09:19

Wij hebben drie grote walnotenbomen en hadden dit jaar, hoewel er in het begin veel aangetaste noten bij zaten, toch een enorme oogst (een bollenmand vol). We eten er het hele jaar van en wat er dan nog over is dat stamp ik fijn en geef ik 's winters aan de vogels. Ze zijn er gek op en er komen veel verschillende soorten vogels op af.

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 14 mar 2019, 16:11

Ik zag vandaag op instructables een bouwhandleiding voor een automagische notenkraker
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

benthuis
Moderator

Bericht door benthuis » 17 mar 2019, 12:19

Mooi! hier liggen nog 4 zakken noten, ik zou het fantastisch vinden om deze gemeganiseerd te verwerken.
De constructie lijkt nogal op en standaard walsen molen.... En op t filpmje ziet de constructie er ook zo makkelijk uit.... :fff
Zullen we er een forum projectje van maken?
Om de waarheid te spreken zijn er twee nodig, één om te spreken en een ander om te horen - Henry David Thoreau

pelletpower

Bericht door pelletpower » 17 mar 2019, 13:28

Ja leuk. Ziet er inderdaad simpel uit. Leuk om op een ouwe fiets te frutten.

Iets wat me nog tegenhoudt, is het gerommel om de schil van de vrucht te scheiden.

Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje » 17 mar 2019, 23:56

Dit ding werkt alleen als de noten ongeveer hetzelfde formaat hebben. Wat met zeven natuurlijk mogelijk is. Een paar batches maken, paar keer speling instellen en draaien maar. Nog even een handzwengel er aan om die accuboor weg te krijgen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --

benthuis
Moderator

Bericht door benthuis » 18 mar 2019, 07:25

Krak.... Uhhh krek bedoel ik.
Misschien een beetje vlieggewicht er aan zodat het in beweging blijft... Misschien heeft DJ hier ervaring mee met z'n handrasp?
Om de waarheid te spreken zijn er twee nodig, één om te spreken en een ander om te horen - Henry David Thoreau

Plaats reactie