Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door le_pilaf »

Goedendag,

Ondanks we dubbel glas hebben heb Ik heb veel last koudeval voor de ramen .
Avonds hebben we de luiken en gordijnen dicht maar dan ben je overdag nog niet geholpen
De ramen zijn van 1997 4-5 spouwdikte 12 mm , 1m breed en 2 m hoog.
Wij hebben de schilder voorgespeld om het dubbel glas te vervangen door hr++ glas maar hij had het nog nooit meegemaakt en vond het weinig toegevoegde waarde hebben.
Heeft de schilder gelijk dat HR++ glas weinig toegevoegde waarde heeft T.O.V dubbelglas.
En wat kan ik anders doen aan koudeval.

B.V.D Frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
Ventoux
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 jun 2014, 16:21

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door Ventoux »

Voor je gaat investeren in nieuw glas zou je kunnen overwegen om je huis met een warmtebeeldcamera te onderzoeken op warmtelekken, hier komen vaak verrassende contstrperingen uit waar je wellicht nog niet aan gedacht had.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door nck »

Wij hebben afgelopen maand 18 ramen op de benedenverdieping laten vervangen door hr++ met een U-waarde van 1.1
Ook wij hedden last van koudeval langs de ramen en een aantal waren gewoon lek.
Heel blij met de nieuwe ramen, het is een stuk comfortabeler geworden.
Samen met de gelijktijdige spouwmuurisolatie een prima investering.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door Joepie »

le_pilaf schreef:Goedendag,

Ondanks we dubbel glas hebben heb Ik heb veel last koudeval voor de ramen .
Avonds hebben we de luiken en gordijnen dicht maar dan ben je overdag nog niet geholpen
De ramen zijn van 1997 4-5 spouwdikte 12 mm , 1m breed en 2 m hoog.
Wij hebben de schilder voorgespeld om het dubbel glas te vervangen door hr++ glas maar hij had het nog nooit meegemaakt en vond het weinig toegevoegde waarde hebben.
Heeft de schilder gelijk dat HR++ glas weinig toegevoegde waarde heeft T.O.V dubbelglas.
En wat kan ik anders doen aan koudeval.

B.V.D Frank.
Wij hebben HR++ ramen van 3 meter hoog, en in totaal 3,5 meter breed. Ook wij hebben last van koudeval, het meest bij het raam waar een rooster boven zit (type C ventilatie). Een dergelijk groot glasoppervlak, en met name de hoogte van de ramen, brengt afkoeling van de lucht met zich mee. Voor de ramen hangen velours gordijnen, maar je voelt de tocht eronder door komen. De warmtetechnisch installateur had ons destijds voor dit risico gewaarschuwd en ons convectorputten onder de ramen voorgesteld. Blij dat we dat hebben gedaan. Met de kennis van nu hadden we - het ging om nieuwbouw - liever gekozen voor driedubbel glas.

Ik denk dat de schilder niet de meest aangewezen persoon is om je te begeleiden bij deze keuze.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door le_pilaf »

nck schreef:Wij hebben afgelopen maand 18 ramen op de benedenverdieping laten vervangen door hr++ met een U-waarde van 1.1
Ook wij hedden last van koudeval langs de ramen en een aantal waren gewoon lek.
Heel blij met de nieuwe ramen, het is een stuk comfortabeler geworden.
Samen met de gelijktijdige spouwmuurisolatie een prima investering.
onze ramen zijn niet lek en we hebben vorig jaar een voorzetwand geplaatst.
ik ben blij dat door nieuwe ramen, het is een stuk comfortabeler geworden dat is hier ook de bedoeling .
Ventoux schreef:Voor je gaat investeren in nieuw glas zou je kunnen overwegen om je huis met een warmtebeeldcamera te onderzoeken op warmtelekken, hier komen vaak verrassende contstrperingen uit waar je wellicht nog niet aan gedacht had.
een warmtebeeld camera is een goed idee alleen heb ik nog niemand kunnen vinden die alleen warmtelekken wil opsporen.
Joepie schreef: Wij hebben HR++ ramen van 3 meter hoog, en in totaal 3,5 meter breed. Ook wij hebben last van koudeval, het meest bij het raam waar een rooster boven zit (type C ventilatie). Een dergelijk groot glasoppervlak, en met name de hoogte van de ramen, brengt afkoeling van de lucht met zich mee. Voor de ramen hangen velours gordijnen, maar je voelt de tocht eronder door komen. De warmtetechnisch installateur had ons destijds voor dit risico gewaarschuwd en ons convectorputten onder de ramen voorgesteld. Blij dat we dat hebben gedaan. Met de kennis van nu hadden we - het ging om nieuwbouw - liever gekozen voor driedubbel glas.

Ik denk dat de schilder niet de meest aangewezen persoon is om je te begeleiden bij deze keuze.
driedubbel glas heb ik aan gedacht maar ik wel eens gelezen dat je daar speciale kozijnen voor nodig heb.

B.V.D Frank
je bespaaart door niet te verbruiken .
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Frank,
De u-waarde van ouder dubbelglas is makkelijk het dubbel van hr++ glas. Het zal dus wel een verbetering zijn. Als je de kozijnen kan behouden, valt de kost nogal mee en is het ook zelf te doen.

Ivm 3voudig glas, ik neem aan dat het een vast kozijn is? In dat geval , is het enkel de sponning die diep genoeg gemaakt moet kunnen worden. Als het kozijn open kan, moeten de scharnieren ook wat robuuster zijn.
Ik heb hier 3voudig glas geplaatst in vaste kozijnen met opdeklatten .

Groet wouter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door ritsaert snijder »

Welke specificaties hebben het oude dubbele glas? Wat voor een verwarming heb je. Het maakt ook uit hoe je verwarmt, convectie verwarming kan een hele goede stimulans zijn voor koudeval.
groet!

Ritsaert
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door Joepie »

ritsaert snijder schreef:Welke specificaties hebben het oude dubbele glas? Wat voor een verwarming heb je. Het maakt ook uit hoe je verwarmt, convectie verwarming kan een hele goede stimulans zijn voor koudeval.
Zolang de zak- en stijgkolom niet buiten het oppervlak van de convectorputten steekt, is het een prima maatregel. De putten zorgen ervoor dat de kolommen niet zo breed worden dat deze een deel van de woonruimte gaan beslaan en daar voor een onbehaaglijk gevoel gaan zorgen.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door le_pilaf »

ritsaert snijder schreef:Welke specificaties hebben het oude dubbele glas? Wat voor een verwarming heb je. Het maakt ook uit hoe je verwarmt, convectie verwarming kan een hele goede stimulans zijn voor koudeval.
De ramen zijn van 1997 4-5 spouwdikte 12 mm , 1m breed en 2 m hoog
ik weet dat confectie verwarming van invloed kan zijn maar daar mee moet ik dealen daarom de vraag Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

B.V.D Frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door Ingir »

Voor ons het al weer 5 jaar geleden dat we het oude dubbel glas uit 1980 (u = 3,0) hebben laten vervangen door 1,0-glas. We hadden in 2010 alle enkel glasruiten van verdieping/zolder laten vervangen door 1,0-glas en waren zo tevreden dat we datzelfde jaar nog alle dubbel glasruiten op de BG ook hebben laten vervangen inclusief het glas van een houten schuifdeur met gelaagd glas (ook 1,0). Dit zijn twee ruiten van 2,00 meter breed en 2,30 meter hoog.

Het eerste dat ons opviel was het ontbreken van koudestraling, waardoor de kamers veel aangenamer aanvoelen. Pas vlak voor het glas ga je koudestraling merken, maar wel veel minder dan met het oude dubbelglas. Met die lagere koudestraling wordt de lucht achter het glas minder afgekoeld en is de koudeval (tocht door afkoelen van de luchtlaag aan de binnenkant van het glasvlak) lager.

Wij vonden het de moeite waard.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door swake »

Gezien de ouderdom van het gebouw zal het koudegevoel zelden zijn oorsprong vinden bij het dubbelglas.
Eventueel komt het door een gebrekkige sluiting van het raam welke dan tocht. De sluiting zelf kan versleten zijn, of het zijn de rubbers die verhard zijn. Ook nog mogelijk is dat de kast van de ingebouwde rolluiken niet al te best afgewerkt is en dat het langs daar tocht.

Kijk het eens goed na. Nu het wat kouder aan het worden is moet je het al met de hand kunnen voelen. Of met je neus want die is er een stuk gevoeliger voor (niet lachen :mrgreen: t'is geen grap)

Echt oud dubbel glas (jaren 70/80 zoals Ingir beschrijft) kan eventueel vervangen worden door iets recenter, maar dan is het de vraag of de ramen zelf ook niet aan vervanging toe zijn, niet alleen omdat ze potentieel versleten zijn maar ook omdat ze thermisch helemaal niet deugen.
Recenter dubbel glas (>1995) vervangen door huidig gefabriceerd dubbel glas, HR++ of iets in dat genre, is doorgaans niet financieel rendabel. En misschien zelfs niet ecologisch verantwoord (EROEI negatief of zoiets).

Waar woon je ergens, als het niet te ver is kan ik misschien helpen met zo'n thermische camera. Op een uurtje lopen we je huis rond.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door swake »

Ach ja, denk er ook aan dat indien de spouw in de muur huidig niet geïsoleerd is de kans groot is dat de condensatie die zich nu op de ramen vormt zich bij het plaatsen van HR++ ramen gaat verplaatsen van die ramen naar de koudere muren er naast. En dat is dan weer een lastige ivm schimmels en zo vooral, maar neit alleen, in slaapkamers waar het iets frisser is.
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door le_pilaf »

Ingir schreef:Voor ons het al weer 5 jaar geleden dat we het oude dubbel glas uit 1980 (u = 3,0) hebben laten vervangen door 1,0-glas.
ik weet niet of er verschil zit in de u waarde van het glas uit 1980 of 1997 met de zelfde spouw/glasdikte
.

Het eerste dat ons opviel was het ontbreken van koudestraling, waardoor de kamers veel aangenamer aanvoelen. Pas vlak voor het glas ga je koudestraling merken, maar wel veel minder dan met het oude dubbelglas. Met die lagere koudestraling wordt de lucht achter het glas minder afgekoeld en is de koudeval (tocht door afkoelen van de luchtlaag aan de binnenkant van het glasvlak) lager.

Wij vonden het de moeite waard.
dit is wat wij ook willen bereiken bij ons staat de bank voor het raam en door de koudeval is het daar gewoon koud.

B.V.D Frank
je bespaaart door niet te verbruiken .
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door le_pilaf »

swake schreef:Gezien de ouderdom van het gebouw zal het koudegevoel zelden zijn oorsprong vinden bij het dubbelglas.
Eventueel komt het door een gebrekkige sluiting van het raam welke dan tocht. De sluiting zelf kan versleten zijn, of het zijn de rubbers die verhard zijn. Ook nog mogelijk is dat de kast van de ingebouwde rolluiken niet al te best afgewerkt is en dat het langs daar tocht.
onze kozijnen zijn in 1997 vervangen en het zijn vaste ramen de luiken die we hebben zijn vensters
Kijk het eens goed na. Nu het wat kouder aan het worden is moet je het al met de hand kunnen voelen. Of met je neus want die is er een stuk gevoeliger voor (niet lachen :mrgreen: t'is geen grap)
ik heb het al eens geprobeerd ook met een wierookstokje onderin kouder dan boven
Echt oud dubbel glas (jaren 70/80 zoals Ingir beschrijft) kan eventueel vervangen worden door iets recenter, maar dan is het de vraag of de ramen zelf ook niet aan vervanging toe zijn, niet alleen omdat ze potentieel versleten zijn maar ook omdat ze thermisch helemaal niet deugen.
Recenter dubbel glas (>1995) vervangen door huidig gefabriceerd dubbel glas, HR++ of iets in dat genre, is doorgaans niet financieel rendabel. En misschien zelfs niet ecologisch verantwoord (EROEI negatief of zoiets).
of het eco/no/lo/gies verantwoord is weet ik niet maar als de kachel hoger word gezet omdat het koud is ook niet
Waar woon je ergens, als het niet te ver is kan ik misschien helpen met zo'n thermische camera. Op een uurtje lopen we je huis rond.
wij wonen in de Achterhoek 15 min van kockie
je bespaaart door niet te verbruiken .
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Dubbelglas vervangen door HR++ glas.

Bericht door ritsaert snijder »

Frank,
De specificaties van het glas zijn best aardig, maar het is wel een groot vlak. Ik zou eerst goed uitzoeken hoe die koudeval ontstaat. Denk aan koudebruggen, verwarming, tocht uit andere kamers. Hoe hoog is de ruimte?
groet!

Ritsaert
Plaats reactie