brikettenpers (papier)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

klikko
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2007, 16:48

brikettenpers (papier)

Bericht door klikko »

hoi hoi allemaal,

mijn vraag is , ik wil zo`n kleine handpers kopen
http://www.newdawnengineering.com/website/paper/brick/

ik weet dat die zo`n 1 tot 1,5 uur brand en dat `t veel werk is
(al gelezen in dit forum) maar kan mij nog iemand vertellen hoelang de droog tijd hier voor is??

verdere tips zijn ook welkom.

mvg klikko
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi,

Ik had er ook al eens na gekeken. Was zelfs lange een te koop op marktplaats die meneer maakte ze zelf. Maar het lijkt mij te veel werk en in de zomer kun je geperste houtbriketten meestal voor niets krijgen omdat ze erin om komen en afvoeren meer kost. Dus ben ik daar mee verder gegaan.
Hier staan er ook twee.

groet Mark


Modedit: lange link aangepast
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Bericht door walter vaes »

Als klein kind moets ik briketten persen!
Duurd heel lang om ze te maken. (versnipperen en laten weken + persen en laten drogen)
met het versnipperen ben je toch effe bezig, want de stukken mogen ook niet te groot zijn en ook niet teveel lagen tegelijk
en dan laten weken in een grote ton

En ze branden wel minder dan 1 uur.
Als je ze toch koopt, koop dan een grote pers
We hadden 1 zo groot als een baksteen, mijn vader heeft naderhand zelf 1 gemaakt zo groot als een betonblok (= minder werk!)

Na een 5 tal jaar zijn we ermee gestopt, vind hout stoken toch wat gemakkelijker
klikko
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2007, 16:48

Bericht door klikko »

mark schreef:Hoi,

Ik had er ook al eens na gekeken. Was zelfs lange een te koop op marktplaats die meneer maakte ze zelf. Maar het lijkt mij te veel werk en in de zomer kun je geperste houtbriketten meestal voor niets krijgen omdat ze erin om komen en afvoeren meer kost. Dus ben ik daar mee verder gegaan.
Hier staan er ook twee.

groet Mark


Modedit: lange link aangepast
hoi mark,

ik heb sinds kort een houtkachel en nog helemaal geen ervaring mee.
dus ben momenteel van alles aan `t proberen en zoeken.
heb zelf nu zo`n 3 m3 hout liggen maar die moet nog drogen
dus dat zal dan volgend jaar pas zijn dat ik die kan gebruiken.
zo`n handpers stond nu weer op marktplaats .( vandaar de vraag)
zal er nog ff over nadenken.
zal de prijs voor de houtbrikketen eens in de gaten houden
bedankt voor je reactie

mvg klikko
klikko
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2007, 16:48

Bericht door klikko »

walter vaes schreef:Als klein kind moets ik briketten persen!
Duurd heel lang om ze te maken. (versnipperen en laten weken + persen en laten drogen)
met het versnipperen ben je toch effe bezig, want de stukken mogen ook niet te groot zijn en ook niet teveel lagen tegelijk
en dan laten weken in een grote ton

En ze branden wel minder dan 1 uur.
Als je ze toch koopt, koop dan een grote pers
We hadden 1 zo groot als een baksteen, mijn vader heeft naderhand zelf 1 gemaakt zo groot als een betonblok (= minder werk!)

Na een 5 tal jaar zijn we ermee gestopt, vind hout stoken toch wat gemakkelijker
hoi walter vaes

die ik wilde kopen is zo groot als een baksteen.
voor `t papier versnipperen hebben we een machine voor
maar ik geloof zeker dat `t veel werk is hout stoken is natuurlijk wel makkelijker.

ik zal eens goed overwegen wat ik doe voordat ik die stap ga maken.

bedankt voor je reactie

mvg klikko
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Ik vind het toch wel weer interessant, vooral de eerste link.

Met name het mengen met moeilijke brandstoffen. Ik hou in de tuin best veel kleinere takjes over, die ontzettend veel plaats innemen maar los daarvan toch prima brandstof zouden zijn. Ik heb deze takjes eerst versnipperd (veel minder ruimte) maar de berg wordt dan zo compact dat ze niet meer branden wil (het vuur verstikt) bovendien krijg je broei in zo'n berg.

Te compact dus. Terwijl dezelfde takjes in een bundel volumineus genoeg zijn. Té volumineus, blijkt mij nu. Leuk om de kachel op te starten, maar daarna geen doen.

De logica gebiedt dan, dat mijn versnipperaar te fijn versnippert. Maar helaas kan ik de snippergrootte niet kiezen. Een ander alternatief zou nu dus zijn: verwerken in papierbriketten. Heeft meteen als voordeel dat die brandstof bij ons gratis langs de weg staat! Alleen erg veel werk, begrijp ik.
John
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Bericht door ro »

John Doh schreef: De logica gebiedt dan, dat mijn versnipperaar te fijn versnippert. Maar helaas kan ik de snippergrootte niet kiezen. Een ander alternatief zou nu dus zijn: verwerken in papierbriketten. Heeft meteen als voordeel dat die brandstof bij ons gratis langs de weg staat! Alleen erg veel werk, begrijp ik.
ik weet niet hoe zo een versnipperaar er van binnen uit ziet maar ik kan me voorstellen dat er meerdere messen in zitten: als je dan een of meerdere er van zou kunnen verwijderen dan hakt hij het spul vanzelf minder fijn lijkt me

wat betreft het persen zou je misschien kunnen denken aan iets met een hydraulisch garagepersje of zo; pers je waarschijnlijk ook meer water eruit en droogt je briketje dus sneller; het kost je in ieder geval minder van je eigen energie, maar daartegenover wel wat electrische pk-tjes in geval van een electrisch aangedreven pompje.
marcovp
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 mei 2007, 09:50

Bericht door marcovp »

Ik heb in het voorjaar een dergelijke pers gekocht. De blokken die eruit komen zijn zo groot als een baksteen.

Het maken is inderdaad nogal wat werk. Met name het weken van het papier duurt lang. Ik werk met een speciekuip. Hierin gaat papier voor ongeveer 20 blokken. Met persen ben ik ongeveer een half uur bezig. Scheuren en weken duurt ook ongeveer zo lang, dus een uur voor 20 blokken. Het is een keuze of je de tijd erin wilt stoppen. Ik moet toegeven dat het erg therapeutisch werkt om op zondag met een grote bak papier een uur of twee te gaan zitten scheuren.

Hoe ze branden? In mijn tuinhaard niet. Deze is echter aan 4 kanten open en heeft dus geen trek. Als ik veel zuurstof toevoeg gaan de blokken wel branden. Ik heb net met een collega afgesproken dat ze van het weekend een aantal blokken test in de open haard. Afhankelijk van de uitslag van deze test ga ik door met het maken van de blokken. Ik hoop over een jaar of twee een eigen tegelkachel/finoven/bergkachel te hebben, maar in tussentijd wil ik wel alvast een voorraad blokken maken.

Ik heb trouwens ooit berekend dat als de blokken inderdaad een uur branden en nagenoeg dezelfde verbrandingswaarde hebben als hout, ik ongeveer 50% van de totale warmtevraag kan voorzien uit wat er jaarlijks de brievenbus wordt binnen gegooid.
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

marcovp schreef:Het maken is inderdaad nogal wat werk. Met name het weken van het papier duurt lang. Ik werk met een speciekuip. Hierin gaat papier voor ongeveer 20 blokken. Met persen ben ik ongeveer een half uur bezig. Scheuren en weken duurt ook ongeveer zo lang, dus een uur voor 20 blokken. Het is een keuze of je de tijd erin wilt stoppen. Ik moet toegeven dat het erg therapeutisch werkt om op zondag met een grote bak papier een uur of twee te gaan zitten scheuren.
Zou je het proces van scheuren en weken niet fors kunnen versnellen door een flinke papierversnipperaar te gebruiken? Daar komen van die mooie smalle streepjes papier uit.

Dan zou je vervolgens zo'n ouderwetse wasmachine op de kop moeten tikken, een zogenaamde langzaamwasser. Uit mijn vroege jeugd heb ik nog een vaag beeld van hoe zo'n ding eruit ziet. Het is een kuip met een bewegende zuil in het midden.

Voor het persen zie ik niet zo snel een vlotter alternatief.

Ben erg benieuwd of het stoken in een kachel een beetje wil.
John
marcovp
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 mei 2007, 09:50

Bericht door marcovp »

John Doh schreef: Zou je het proces van scheuren en weken niet fors kunnen versnellen door een flinke papierversnipperaar te gebruiken? Daar komen van die mooie smalle streepjes papier uit.
Die gebruik ik ook deels. Op het werk moeten ze betalen om het papier op te laten halen. Ik voer het gratis voor ze af :D Ik wil alleen ook wel het papier gebruiken wat hier binnenkomt. Ik heb het idee dat het namelijk niet uitmaakt of ik een nee/nee stikker gebruik. De folders worden toch gedrukt en achteraf gerecycled. Nu doe ik het voor ze.
Dan zou je vervolgens zo'n ouderwetse wasmachine op de kop moeten tikken, een zogenaamde langzaamwasser. Uit mijn vroege jeugd heb ik nog een vaag beeld van hoe zo'n ding eruit ziet. Het is een kuip met een bewegende zuil in het midden.
Op zich hoeft het niet eens zo veel sneller te gaan. Ik heb een simpel kasje waarin ik 80 blokken kan drogen. Dat is de grens. Het kasje leg ik in een week vol en dan moet het 4 weken drogen voordat het de schuur in kan om verder te drogen.

Ben erg benieuwd of het stoken in een kachel een beetje wil.


Vandaag heb ik 5 blokken afgeleverd. Als het goed is worden ze van het weekend verstookt. Als ze het in de haard doen, ga ik nog iemand in de buurt zoeken met een finoven omdat dat mijn uiteindelijke doel is.

Vandaag weer staan passen en meten en volgens mij is een schoorsteen eenvoudig te realiseren.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi,

Misschien kun je drogen wat versnellen door wat aanpassingen aan je kastje te doen aan de hand van een zonnedroger zoals die bij de twaalf ambachten wordt gebruikt. Zelf ook nagemaakt in kleinere vorm voor het drogen van denneappels werk wel snel.

groet mark
marcovp
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 mei 2007, 09:50

Bericht door marcovp »

Zojuist was mijn collega hier. Ze heeft de blokken geprobeerd en ze branden volgens haar perfect. Ze moeten even aangemaakt worden met wat aanmaakhout, maar dan branden ze heel goed en helemaal op. Ik ga dus lekker verder met produceren.

Ik gebruik overigens een mix van papier uit de versnipperaar en kranten/reclamefolders. Dit vanwege de beschikbaarheid. Ik wil nog wel eens wat experimenteren met het toevoegen van zaagsel als ik dat hier in de buurt kan vinden.
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Re: brikettenpers (papier)

Bericht door pdkl »

marcovp schreef:
Vandaag heb ik 5 blokken afgeleverd. Als het goed is worden ze van het weekend verstookt. Als ze het in de haard doen, ga ik nog iemand in de buurt zoeken met een finoven omdat dat mijn uiteindelijke doel is.
Ben benieuwd of je al eens een finoven hebt gevonden om de papierbriketten in te stoken. Op zich lijkt het me wel aardig om zo'n pers aan te schaffen, maar het moet wel ergens toe leiden, want ik neem aan dat je collega ze in een (open) haard heeft gestookt. Ik zou het gedrag van de briketten in, bijv. een Tigchelkachel willen kennen.

Patrick
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: brikettenpers (papier)

Bericht door walter vaes »

heb ervaring met papierbriketten en gewoon hout.
Ik stook toch liever met hout.
Naar mijn mening gloeit/smeulen papierbriketten ipv echt branden.
En vind ook dat het meer asse geeft.
Geef mij toch maar een blokje hout.
marcovp
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 mei 2007, 09:50

Re: brikettenpers (papier)

Bericht door marcovp »

Van het weekend heeft een collega nog wat blokken geprobeerd.

De blokken kwamen uit de schuur waar het redelijk vochtig is. Hij heeft ze direct 's avonds in de haard gegooid want hij wist niet dat ze redelijk nat waren. Toch branden ze mooi en hij heeft van 19.00 tot 22.00 iets van 6 blokken gebruikt. Hoewel er redelijk wat as achterbleef was hij niet ontevreden. Zaterdag heeft hij gemixed gestookt, dus papierblokken en hout en dat gaf een betere verbranding.

Voor mij reden genoeg om een aardige voorraad blokken aan te leggen. Door de vorm zijn ze makkelijk te stapelen en in de schuur worden ze niet zo vochtig dat ze niet meer branden.

Een mooie manier om de houtconsumptie van de toekomstige haard binnen de perken te houden.

Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie