gas/damp flessen (lpg, butaan etc)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

gas/damp flessen (lpg, butaan etc)

Bericht door Dirk Bauwens »

Een moderator wijzigde dit bericht:

Deze topic is afgesplitst van viewtopic.php?t=203


kees schreef:...het legaal vullen gaat blijkbaar in Belgi?, als je NL betrapt wordt :cry:
Die gasflessen koop ik nieuw, inclusief keuringscertificaat, voor 175 euro. Ze hebben dezelfde inhoud als normale butaan- of propaangasflessen, maar worden specifiek gemaakt en gekeurd voor het gebruik in mobilhomes en caravans. Er zit een typische LPG-vuldop, vullingsgraadmeter en overdrukbeveiliging op. Het vullen van deze flessen kan, volgens mij, nergens wettelijk geweigerd worden.

Dirk
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

Dirk Bauwens schreef:
kees schreef:...het legaal vullen gaat blijkbaar in Belgi?, als je NL betrapt wordt :cry:
Die gasflessen koop ik nieuw, inclusief keuringscertificaat, voor 175 euro. Ze hebben dezelfde inhoud als normale butaan- of propaangasflessen, maar worden specifiek gemaakt en gekeurd voor het gebruik in mobilhomes en caravans. Er zit een typische LPG-vuldop, vullingsgraadmeter en overdrukbeveiliging op. Het vullen van deze flessen kan, volgens mij, nergens wettelijk geweigerd worden.

Dirk
We kennen dit ook in Nederland, zij het beperkt. Wat Dirk bedoeld zijn de zogenaamde gas-dampflessen. Het was officieel niet zo bedoeld, maar nog steeds legaal.

http://www.2dehands.nl/lpg-gasdamptanks ... gaskachels




Alleen hier wel een beetje duurder als ik het zo begrijp.

Groet, Cp
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Chicken Power schreef:
Dirk Bauwens schreef: Die gasflessen koop ik nieuw, inclusief keuringscertificaat, voor 175 euro.
We kennen dit ook in Nederland, zij het beperkt. Wat Dirk bedoeld zijn de zogenaamde gas-dampflessen. Het was officieel niet zo bedoeld, maar nog steeds legaal.
Alleen hier wel een beetje duurder als ik het zo begrijp.
Groet, Cp
shit en nog vlak bij Cockie ook :-)
10 jaar geleden kocht ik de gewonen flessen nog wel eens, alleen weet ik niet meer of het vullen met LPG om veiligheidsredenen niet meer mocht of accijns. Ik denk het laatste. Kost de inhoud met buta/propaan in NL ?17,50?
En welke pomphouder gaat je met open armen ontvangen?

Kwam op die advertentiesite ook een kachel tegen met infraroodbrander http://tinyurl.com/yzr6pb ; buitenkant demonteren, een stenen/klei huisje erom en ik heb het mexicaanse kacheltje van DTA?
Kan er bij zo'n brander een andere d?se gemonteerd worden voor aardgas?
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Ik denk dat de prijs niet veel uitmaakt of je met lpg stookt of met aardgas.

1 liter lpg levert 2 m2 gas. De verbrandingswaarde is +/- 45 mj voor lpg tegen 35mj voor aardgas.

Ten opzichten van flessengas levert lpg wel een aardig voordeel op.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

chathanky schreef:Ik denk dat de prijs niet veel uitmaakt of je met lpg stookt of met aardgas...
Wellicht is LPG toch erg interessant voor mensen die bijvoorbeeld alleen gas nodig hebben om te koken of voor een doorstroomboiler.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de vastrechtprijs voor aardgas in Nederland 150 euro bedraagt. Als dat zo is, dan kun je voor dat bedrag heel lang koken op LPG!

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Chicken Power schreef:...We kennen dit ook in Nederland, zij het beperkt. Wat Dirk bedoeld zijn de zogenaamde gas-dampflessen. Het was officieel niet zo bedoeld, maar nog steeds legaal.

http://www.2dehands.nl/lpg-gasdamptanks ... gaskachels

Alleen hier wel een beetje duurder als ik het zo begrijp...
Dat zijn ze inderdaad, Cp. De prijs die ik vermeldde, is ook voor Belgi? erg goedkoop. Ik heb deze flessen bij een bedrijf in Stekene gekocht. Dat ligt net over de Belgisch-Nederlandse grens, in de buurt van Hulst.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kees schreef:...En welke pomphouder gaat je met open armen ontvangen?...
Mijn zoon vult de flessen aan een tankautomaat, die 24h/24h open is.
Een vriend van mij vult zijn flessen overal. Omdat hij ook op LPG rijdt, vult hij ??n of meerdere flessen wanneer hij ook zijn wagen moet bijtanken. Hij ondervindt zelden of nooit problemen. E?n keer was er een pomphouder die wat problemen maakte omdat hij niet wist dat deze flessen bestonden. Dan laat je het certificaat zien.

Dirk
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Dan is het wel het overwegen waard. Wel dien je rekening te houden dat je een fles gas gevult in de zomer niet gebruikt in de winter als deze op een koude plek staat. Het percentage butaan zal dan niet meer verdampen wat kan lijden tot nare verrassingen.

Voor appartementen waar gas alleen voor koken en een geiser gebruikt wordt zijn er speciale tarieven. (in Nederland wel te verstaan)
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power »

chathanky schreef:Ik denk dat de prijs niet veel uitmaakt of je met lpg stookt of met aardgas. 1 liter lpg levert 2 m2 gas. De verbrandingswaarde is +/- 45 mj voor lpg tegen 35mj voor aardgas. Ten opzichten van flessengas levert lpg wel een aardig voordeel op.
Een uitgebreide, inhoudelijke discussie (met gedegen onderbouwing, vooral die van senior technicus ?propaan?) met rekenmethodieken is hier te vinden:

http://www.installatietechnicus.nl/foru ... c.php?t=82
chathanky schreef:Dan is het wel het overwegen waard. Wel dien je rekening te houden dat je een fles gas gevult in de zomer niet gebruikt in de winter als deze op een koude plek staat. Het percentage butaan zal dan niet meer verdampen wat kan lijden tot nare verrassingen.
Hier zie ik geen natuurkundige verklaring voor. Het restprodukt LPG zal zomer of winter weinig schelen in samenstelling. Anders dan bijvoorbeeld dieselolie.

Immers, voor aanwending in een motorvoertuig wordt het LPG in vloeistofvorm afgenomen uit de tank en in de verdamper door het koelwater van de motor omgezet in gas. Hierbij blijven de onderlinge mengverhoudingen ook in dampvorm gelijk.

Dat is juist het bezwaar bij het laten functioneren van de fles als verdamper, hierbij kan ongeacht of het zomer of winter is, een behoorlijke ontmenging ontstaan tussen de hoeveelheden propaan en butaan. De daarbij behorende drukdaling kan in diverse situaties (hoge afname, lage omgevingstemperatuur) meer dan funest zijn voor de veilige werking van de aangesloten toestellen.

En leidt dat tot werkelijk lijden.

Derhalve is een dergelijke toepassing alleen echt verantwoord als uitsluitend vloeistof aan de fles onttrokken wordt. En deze in een externe gepaste verdamper verdampt word tot gas van een redelijk constante samenstelling en druk.

Op de diverse camping- en camper (mobilehome?)site?s is dit ook een nogal ?hot item?.
chathanky schreef: Voor appartementen waar gas alleen voor koken en een geiser gebruikt wordt zijn er speciale tarieven. (in Nederland wel te verstaan)
Voor het goede begrip, je bedoelt hier dus onduidelijk aardgas?

Groet, Cp

Ps. BTW, niet tijd voor een afsplitsing naar een nieuw item: gas/dampflessen?
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Chicken Power schreef:Op de diverse camping- en camper (mobilehome?)site?s is dit ook een nogal ?hot item?.
Voorzover ik weet wordt in die beroemde gasflessen voor caravans alleen propaan gestopt. In campers ook, voorzover dezelfde 'hardware' wordt toegepast (kachels van Truma).

Ik meen mij wel te herinneren dat in sommige campers een gastank voor LPG werd toegepast, omdat dit goedkoper zou zijn dan propaan in flessen. Als die tank zich binnen de isolatieschil van de camper bevindt, heb je misschien geen probleem?

Wat is trouwens de aard van het leiden dat tot lijden leidt? Hoezo is het een probleem als het gas ontmengt? Als de druk daalt, gaat het vlammetje uit, toch?
John
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Voor het goede begrip, je bedoelt hier dus onduidelijk aardgas?
Geen onduidelijk gas CP, gewoon aardgas maar dan anders belast.

Moderne gasinstallaties in auto`s zijn niet meer gevoelig voor een mengverhouding van zomer en winter. De G3 installaties worden direct ingespoten zonder verdamper. bevriezen van de verdamper hoort hierbij tot het verleden. zomer en winter verhoudingen worden enkel nog voor de oude instalaties in stand gehouden.

Een van de verrassingen is dat iemand een niet geheel lege fles afkoppelt zonder de kraan dicht te zetten en deze in een warmere ruimte gaat opslaan, dit zal niet voor het eerst gebeuren dat zoiets zich voor doet.
Ontmengen kan ook een probleem zijn echter zit er altijd wel een marge in de verschillen in energiewaarde om een toestel probleemloos te laten functioneren. Echt wenselijk is het niet.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

chathanky schreef:Dan is het wel het overwegen waard. Wel dien je rekening te houden dat je een fles gas gevult in de zomer niet gebruikt in de winter als deze op een koude plek staat. Het percentage butaan zal dan niet meer verdampen wat kan lijden tot nare verrassingen...
Zo werkt het niet. Het mengsel butaan-propaan verdampt als een echt mengsel met een nieuw kookpunt, dus niet als aparte gassen.
Het kookpunt van LPG-gas ligt tussen dat van propaan en butaan en is ongeveer -20 graden Celcius.

Ik gebruik al meer dan 10 jaar LPG-gas om ermee te koken en in een doorstroomboiler. De flessen staan zo goed als buiten en nog nooit heb ik enige last ondervonden.

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Ik gebruik al meer dan 10 jaar LPG-gas om ermee te koken en in een doorstroomboiler. De flessen staan zo goed als buiten en nog nooit heb ik enige last ondervonden.

Dirk
ben je daarmee goedkoper uit dan aardgas of ben je pricipi?el tegen vastrecht-kosten?
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Dirk Bauwens schreef:Zo werkt het niet. Het mengsel butaan-propaan verdampt als een echt mengsel met een nieuw kookpunt, dus niet als aparte gassen.
Dat vind ik vreemd. Als dat inderdaad zo is, hoe moet destillatie dan werken?
John
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Zoek maar eens naar de chemische kaarten of kijk op wikipedia Dirk.
Butaan zal nabij het vriespunt weinig druk meer geven. kookpunt is om en nabij 0 graden.

Bij deze temperaturen "ontmengt" het gas zich zoals je het kunt vergelijken met destileren van sterke drank.
Plaats reactie