Wat voor systeem?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Wat voor systeem?

Bericht door hanskraayeveld »

Succes met je geweldige berekeningen
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wat voor systeem?

Bericht door kockie »

Een beetje beleefdheid en vriendelijkheid naar elkaar zou ik samen met vele anderen wel kunnen waarderen. Eerder mompelde ik al iets over stroop en azijn.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Wat voor systeem?

Bericht door hanskraayeveld »

Ja sorry...

Mijn excuses...

Ik verwacht ook niet dat ik die 3404 kWh ga halen.
Maar zoals met alles: fabrieksopgave en praktijk scheelt nogal.

Wat ik niet als argument heb gehoord, en dat verbaasd me, dat je met warmte overschot niks kunt (zonneboiler), elektriciteitsoverschot wel...

Ff de discussie warm houden...
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Wat voor systeem?

Bericht door martijn1984 »

Je boiler een maatje te groot nemen?
Kosten zijn nihil , zal zich wel terug verdienen.

Moet je wel plek voor hebben uiteraard.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Wat voor systeem?

Bericht door hanskraayeveld »

Ja maar 500 liter lijkt me ook al vrij veel. Stel je hebt een week 25+ graden... Wat gebruik je dan nuttig van dat water? Het verlies van het vat is 50watt, A+(geen idee bij welke temperatuur). Dat is per 24 uur, 1.2 kWh.

Dat heb je bij zonnepanelen niet. En stel dat na 1 dag (van 25+ graden) het vat 90 graden is... Hoeveel ga je daarvan daadwerkelijk gebruiken? 1 douche beurt van 100 liter 35 graden, bij koudwatertemperatuur van 10 graden = 2.2 liter van 10 graden + 1 liter van 90, is 3.2 van 35 graden.

Dus 100 / 3.2 = 31.25 liter water weg van 90 graden.

Dat gaat niet hard dan...
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Wat voor systeem?

Bericht door martijn1984 »

Dat soort verliezen krijg je straks ook als je niet meer kunt salderen.
Dan ga je je overschot ook dumpen voor een paar cent.
Je kunt immers ook niet tot de laatste kw je opgewekte stroom verbruiken.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Wat voor systeem?

Bericht door hanskraayeveld »

Je kunt wel een airco ervan laten draaien, je vriezer/koelkast open laten staan, windwaaier...

Accu's opladen...
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Wat voor systeem?

Bericht door SanderL »

hanskraayeveld schreef: 20 feb 2018, 23:26
pv levert in de slechtste maand qua opbrengst 6x zo weinig als in de gunstigste maand. 
Vacuumbuizen leveren in de slechtste maand 14x zo weinig als in de beste maand.
20180220_231756.png
1/6 × 100= 16.66%
1/14 × 100 × 4 = 28.57%
28.57 / 16.66 × 100 = 171%
Oftewel...
In de slechtste maand nog 71% MEER als de zonnepanelen...
Wie slingert er hier nu allemaal ten onrechte met cijfers in de rondte?
Dag Hans, ik weet dat je goed kunt rekenen, dat is mooi en het voorkomt dat de zaken anders voorgesteld worden dan ze zijn.
Waarom ik die 1/6 en 1/14 opgeschreven had is om goed een afweging te kunnen maken. Er wordt vaak gekeken naar opbrengst over het hele jaar, maar mij interesseren vooral de opbrengsten in de slechte maanden. Jij rekent verder en relateert het zoals ik het interpreteer naar oppervlak van de generator. Dat is een logisch vervolg als je wilt weten of een systeem past op je dak. Met pv panelen kun je met een kleiner (lees minder energie over een heel jaar), systeem af dan met vacuüm buizen als het om de koude maanden gaat, omdat de verhouding 1/6 t.o.v. 1/14 verschilt.

Voor 1100 euro kan ik trouwens heel veel zonnepanelen kopen en daar een goedkope elektrische boiler bij maken. 3000 kWh ga ik niet halen voor die prijs, maar dat hoeft ook niet omdat het mij om de koude maanden gaat en pv gelijkmatiger opbrengst heeft.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Wat voor systeem?

Bericht door hanskraayeveld »

Het lijkt nu net of ik tegen zonnepanelen ben, maar niets is minder waar...

Ik heb zelf 20 zonnepanelen liggen (met zeer weinig subsidie, alleen de btw) waar ik goed tevreden over ben.

Ik heb de zonnecollectoren nog niet eens op zn plek. Laat staan dat ik weet wat de opbrengst is.
(En hoeveel ik daarvan nuttig kan gebruiken!)

Ik heb net 1.5 week mijn attack houtvergasser draaien (ook op subsidiegeld) wat ik al wel teruggekregen heb!

Het gaat er mij alleen om, wat economisch (op dit moment) het voordeligst is...

Wat het meest praktisch is, dat zal de toekomst leren.

Zonnepanelen die de elektrische auto voedt?

Of zonnepanelen die waterstofgas produceren, waarop cv ketels gaan draaien en auto's op gaan rijden?

Of zonnepanelen icm enorme accu's? (Denk bij enorm aan opslagcapaciteit, niet aan afmetingen)

Dat weet niemand (Denk ik) De een gokt hierop, de ander daarop. Ik gok op subsidie. Ik denk dat je het beste kan spreiden.
Cor Hendriks
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2018, 11:24

Re: Wat voor systeem?

Bericht door Cor Hendriks »

Even kijken of ik het nog goed begrijp hoor.

Als ik de dakruimte van mn werkplaats en veranda gebruik zit ik al gauw op 65 m2.
De woning ligt veel in de schaduw van de buren.
Om zo weinig mogelijk verlies te krijgen is een paneel systeem op mn garage aan te bevelen qua afstand gebouw en buffervat.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Wat voor systeem?

Bericht door dormos »

Het blijft natuurlijk mijn mening, maar ik denk inderdaad dat electriceit makkelijker en met minder verlies over een grotere afstand te transporteren is dan Glycol (als je de boiler in je huis zet en een collector op de werkplaats) of warm water (hele zonneboilersysteem op je werkplaats en warm tapwater naar je huis). In het laatste geval moet je ook erg lang op warm water wachten.

Bij PV op je werkplaats hoef je alleen een stroomkabl van je werkplaats naar je huis te trekken, en de boiler plaats je dan in huis.
In dat geval heb je dan de keus tussen een gewone boiler en een warmtepomp boiler. Gezien de COP van 3,5 van een warmtepompboiler hoef je daarvoor maar 1/3 van de panelen te leggen die je bij een gewone boiler neer zou moeten leggen. Daarbij is de warmtepompboiler door subsidie waarschijnlijk ongeveer even duur als een gewone boiler, dus waarom zou je een gewone boiler ophangen?

Ik zou er trouwens voor kiezen om het water dat je houtkachel normaal gesproken verwarmt daarna door de boiler te sturen. In de winter voedt je dan met warm water en hoeft de boiler weinig tot niets te doen (1 kWh per dag voor een gewone boiler is mijn ervaring) en in de zomer doet de boiler het alleen. Je hoeft in die opzet nergens aan te denken of kranen af te sluiten/open te draaien.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Wat voor systeem?

Bericht door SanderL »

Cor ben je al wat dichter bij het antwoord wat te doen?

Voor nu zou ik het volgende overwegen en deze situatie in stand houden zolang salderen bestaat:
Op marktplaats een goedkope elektrische boiler kopen, die voorzien van een fatsoenlijke isolatielaag en die gebruiken voor warm tapwater.
Je hebt dan een goedkoop simpel systeem, zeer goedkoop. Wel zou je de boiler zo veel mogelijk moeten verwarmen bij veel zon, dus een regelaartje er tussen. Veel zon, veel stroom naar de boiler en omgekeerd.
Daar naast schaf je een groot pv-systeem aan, genoeg voor het elektriciteitsverbruik dat je nu hebt per jaar.
Als er nog mogelijkheden zijn om stroom te besparen, dan meteen doen. Halogeenlampen, wasdroger, vrieskist weg doen afhankelijk van wat je wilt of kunt doen. Let op dat je voor de elektrische boiler ook wat stroom gaat gebruiken.
Het zonnepanelen systeem moet omdat je voor de boiler elektriciteit nodig hebt, iets groter zijn dan anders, maar die meerkosten zijn minimaal.
Een wat zwaardere omvormer kost haast niets meer dan de omvormer die je anders zou nemen en zonnepanelen kun je vinden voor € 0,39/ watt-peak.
Bij mijn oom heb ik 14 panelen geplaatst van een duits merk. Dat waren 270Wp panelen voor € 105,- per stuk. De omvormer was iets van € 500.

Wat als het salderen stopt en het blijkt dat je geen opbrengst meer ziet voor terugleveren van elektriciteit:
Een grotere boiler aanschaffen en deze weer goed isoleren.
Deze boiler zo veel mogelijk verwarmen met elektriciteit van de PV-panelen die je niet direct zelf gebruikt.
In de winter de boiler verwarmen met de houtkachel. De boiler moet daar dan wel geschikt voor zijn.


Je kunt natuurlijk ook direct de boiler van optie 2 aanschaffen, maar die heeft meer stilstandverlies omdat hij groter is.
Een gasketel zou ik niet meer nemen als je een andere verwarmingsbron hebt.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Wat voor systeem?

Bericht door dormos »

Sander,

Waarom houdt jij vast aan een gewone boiler? Als je die gebruikt koopt ben je toch gauw zo'n 100 Euro kwijt, terwijl de warmtepompboiler die ik eerder noemde netto 200 Euro kost. Tel daarbij op dat je 2/3 minder panelen hoeft te leggen voor het verbruik en ik snap niet wat het voordeel van een gewone boiler is.

Met een warmtepompboiler maak je van 1kWh vanwege het werkingsprincipe tot 3,5 kWh warmte, zeker in de zomer. Een gewone boiler maakt van 1kWh electritieteit hooguit 1kWh warmte.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Wat voor systeem?

Bericht door SanderL »

Hans, als die prijs zo laag is voor een warmtepomp boiler, dan is de keuze simpel zou ik zeggen. Voor € 200,- ga ik er ook 1 aanschaffen.

De cop van 3,5 heb je die ergens uit specificaties gehaald van een warmtepompboiler?
Stel dat je houtkachel geen warm water voorziening heeft, dan zou je de aanvoerlucht van de warmtepomp voor kunnen verwarmen met je kachel. Dan haal je nog een veel hogere cop. Misschien wel 5 of 6. Ik weet niet of zo'n installatie praktisch uitvoerbaar is. Het zou een goedkope manier kunnen zijn om energie van de kachel om te zetten naar energie in de vorm van warm water. En in de winter bij 10 graden vorst werkt het ook.

Als je wat voorbeelden hebt van typen warmtepompboilers voor € 200,- netto dan houd ik mij aanbevolen. Ik ga ook eens zoeken. Is het voordelig om er 1 in Duitsland aan te schaffen, of krijg je dan geen subsidie?
Laatst gewijzigd door SanderL op 23 feb 2018, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Wat voor systeem?

Bericht door hanskraayeveld »

Ik heb mijn houtvergasser ook uit duitsland. Geen enkel probleem voor subsidie.

Scheelde bijna 1000 euro
Plaats reactie