finoven met waterbuffer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jonas
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 nov 2009, 21:35

temp

Bericht door Jonas »

is dit ook mogelijk om met een finoven te realiseren, waar kan ik het beste mijn warmtewisselaar in mijn finoven plaatsen? Kan er op het buffervat ook een warmtewisselaar geplaatst worden voor warm water?
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

finoven met waterbuffer

Bericht door Albert van WdJ »

Jonas schreef:is dit ook mogelijk om met een finoven te realiseren, waar kan ik het beste mijn warmtewisselaar in mijn finoven plaatsen? Kan er op het buffervat ook een warmtewisselaar geplaatst worden voor warm water?
Zodra de brandbare houtgassen zijn uitgebrand, kun je warmte overdragen op een warmtewisselaar. Dat zal in een finoven ongeveer ter hoogte van de ingang naar de tegenstroomkanalen zijn.
Over finovens en warmtewisselaars is wel eens wat geschreven op het forum. Zoek gewoon even. Moet je helaas handmatig doen, want de woorden finoven en warmtewisselaar worden genegeerd omdat ze teveel voorkomen.

Bedoel je een warmtewisselaar in je buffervat? Wil je het buffervat daarmee verwarmen of juist warmte aan onttrekken?

Groet,

Albert
Change, before you have to.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Hulp met houtketel en buffer

Bericht door mark »

Jonas,
finovens met warmtewissleaars zijn er. Ze o.a zijn verkrijgbaar in friesland. Zoek onder tigchelaar op google.

groet Mark
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Hulp met houtketel en buffer

Bericht door Atlas »

Kockie,

kan dit ergens anders geplaatst worden?
Jonas,
finovens met warmtewissleaars zijn er. Ze o.a zijn verkrijgbaar in friesland. Zoek onder tigchelaar op google.

groet Mark
Dank
Atlas
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hulp met houtketel en buffer

Bericht door kockie »

atlas schreef:Kockie,

kan dit ergens anders geplaatst worden?
Dank
Atlas
Bij deze;

Graag gedaan!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: finoven met waterbuffer

Bericht door Pigion »

@Jonas,
Je geeft niet aan of het een bestaande FO gaat of iets wat nog moet worden gebouwd.
Ik ben op dit moment hard aan het werk om een FO bouwpakket uit Friesland te bouwen en te ommetselen.
Inderdaad kan je via het friese kanaal een ww kopen, doch Fetse verkoopt die dingen alleen voor een toepassing in zijn bouwpakket en in combinatie met een buffervat van 600 a 800 L.
Alles is dan uitgevoerd in roesvast staal AISI 304 en dan zijn de prijzen hoog. Fetse kiest waarschijnlijk voor deze weg vanwege de productaansprakelijkheid. Zijn systeem is met een drukloos buffervat en apparte circulatiepomp. Dan moet je rvs toepaassen vanwege corrosie. Het water in het "open" buffervat kan n.l. steeds weer zuurstof opnemen etc. Alle andere systemen zijn officieel onderworpen aan de wet op het stoomwezen en moeten om de 2 jaar worden gekeurd, incl. een speciale drukontlastklep. Daarbij komt nog dat je hele systeem aan de eisen van het stoomwezen moet voldoen, materiaalcertificaten etc. etc. Dat is een onbegonnen zaak.
Alle andere systemen zijn niet toegestaan. Mensen die dat wel doen, risceren dat zij met het bankstel in de tuin worden geblazen bij ongecontroleerde drukopbouw vanwege stoomvorming. ONDERSCHAT DIT NIET. Ik heb fot's van huizen gezien, totaal uit hun voegen en doden.
Als je toch een ww wil installeren, dan moet je zorgen voor 2 aanvulende beveiligingen.
- 2e drukontlastklep en deze iedere 2 jaar (laten) controleren
- Warmwaterontlastklep, welke opent bij 95 C. met automatische toevoer van koud water uit de waterleiding. Deze thermische Ablaufsicherung moet direct in het hete water worden geplaatst of max. 0,5 M af van de WW. In Duitsland en Oostenrijk zijn dit gangbare beveiligingen. Kosten ca. € 250,-
Des-ondanks bouw ik nu zelf een FO met 2 WW's. Eén in de overgang van hals naar tegenstroomkanaal en één vlak voor de schoorsteeningang. Alles van rvs en met beveiling en en alarmering. Ik kan dit wat gemakkelijker doen omdat gedurende mijn werkzame leven op grote Petrochemische Installaties heb gewerkt, zowel nieuwbouw, inspecties als onderhoud.
Tot zover heb ik het volgende besteed aan de WW's:
- Materiaal 3/8" rvs AISI 304 pijp en 3/4" € 200
- Verdelers dito. € 100
- Buigen pijpen tot pijpslangen € 200
- Laswerk € 200
- Thermische ablauf € 100
- Aut. aanvoer water € 150
- Gietstalen plaat voor regeling warmte € 125
- Extra bypass klep € 80
- Mechanisme voor regelplaat schatting € 200

Nog aan te kopen materiaal voor intergratie in het CV systeem en misschien een kleine PLC voor besturing/ data logging. Ik verwach tussen 20 en Kwh te ogsten van en stookbeurt.

Natuurlijk kan het éénvoudiger, doch ik wil geen risico's , niet met het nieuwe bankstel door de schuifpui vliegen en nog heel lang van mijn pensioen genieten.
Pigion
Jonas
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 nov 2009, 21:35

Re: finoven met waterbuffer

Bericht door Jonas »

Bedankt voor de antwoorden
Ik wou me eerst iets beter verdiepen in het stoken met hout voor ik weer actief zou deelnemen aan dit forum, vandaar de zo late reactie...

@Albert van WdJ
Het is de bedoeling van een buffervat op te warmen door middel van een zonneboiler en een finoven. Dit buffervat zou moeten dienen voor warm water en CV, als dit haalbaar is. Een warmte wisselaar in het buffervat zetten of het buffervat als warmtewisselaar gebruiken is een van de vele vragen die ik nog heb.

@Mark
Het schema van tichelaar is me niet 100% duidelijk, is de boiler mee voorzien in de kachel?

@Pigion
Het gaat over een nieuw te bouwen finoven. Wij zijn nog met het voorontwerp bezig van onze verbouwing dus wilen wij streven naar een zo ideaal mogelijke opstelling.
Moet ik in mijn boiler ook een ww steken of kan ik gewoon het water door mijn boiler laten stromen? (ik zou er ook een ww willen voorzien voor zonnepanelen).
Waarom het automatische aanvoer van water? Hoe werkt die regeling met gietstalen plaat? Waarom nog een bypass zetten en waar in het circuit wordt deze gezet?
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: finoven met waterbuffer

Bericht door Pigion »

@jonas,
Om mijn systeem of liever gezegd mijn denkwijze, een beetje te begrijpen, moet je weten dat ik een werktuigbouwkundige achtergrond heb en 30 jaar op Raffinaderijen heb gewerkt in diverse technische functies. Daarbij ben ik veel in aanraking geweest met grote ovens, vuurvast beton, isolatiebeton en erosie bestendige bekledingen, stoomopwekking, Stoomwezen, inspecties gasturbines etc. etc. Ik ben dus een beetje een techniek-dwaas.
Ik ga dus de gewone FO uit Friesland aanpassen aan mijn doel:
Een flexibele warmtebron, die naar keuze de warmte afstaat aan de gemetselde FO of aan de warmtewisselaars.
Ik gebruik geen buffervat voorlopig, dus regelrecht in het CV circuit. Daarom is ook wat extra beveiliging gewenst Misschien dat ik later
nog een grote serie zonnecollectoren ga bouwen met een buffervat voor sanitair warm water en een grote opslag in de kruipruimte voor de (vloer)-verwarming. De opslag in de kruimte zal ca. 25 M3 zijn, verdeeld over 2 of 3 EDPM zakken. Deze zakken zie je ook wel als tijdelijke mestopslag op het land liggen.
Ik kan op afstand niet goed beoordelen wat je precies wil. Alles hangt af van de beveiliging. Je kan een buffervat direct de circulatie betrekken, doch ook indirect via een warmtewisselaar (spiraal).
Wil je gescheidenwater-systemen voor FO en zonnecollectoren?
Bij zonnecollectoren moet je ervan uitgaan dat je met een glycolmengsel circuleert. Dat wil je liever niet in je cv-systeem en ook niet in de FO-WW.
Dus kom je op gescheiden systemen uit, die wel hetzelfde buffervat kunnen voeden met warmte. Kijk maar eens op http://www.westendorfer.at. Daar is een prachtig systeem gebouwd.
Mijn FO krijgt dus 2 WW.
-No. 1 boven in de hals, op de heetste plaats van de FO, kan daar 800 C. worden
- No. 2 vlak voor de ingang naar de schoorsteen. De hette rookgassen hebben dus dan reeds veel warmte afgestaan aan de stenen.

Ww. 1 kan ik afblinden met een gietstalen plaat. De warmte gaat dan overwegend naar de stenen.
Ww. 2 heeft een bypass-klep om bij zeer lage rookgastemeperaturen toch enige trek over te houden.
Daarnaast heeft de FO nog een normale opstart bypassklep. Deze is open gedurende de eerste 5 minuten.

Geheel los daarvan het ik nog een dubbele koperen spiraal op een koperen plaat, geplaatst achter de FO om te verhinderen dat er warmte gaat naar de slaapkamer. We slapen n.l. met het hoofd aan die muur en hoden die graag koel. :D Deze dubbele spiraal is zal niet zoveel warmte generen en is opgenomen in het het circuit van de vloerverwarming.
Ik weet niet waar je woont, doch t.z.t (jan.) ben je welkom om het project eens te bekijken.

De automatische aanvoer vanwater is en beveiliging. Bij 95 C. wordt het water gedumpt en stroom koud water toe.
Pigion
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: finoven met waterbuffer

Bericht door mark »

Is wel van de site van tigchelaar dus ook wel reclame maar verduidelijkt wel hoe hier de opstelling werkt. Het is model 3 op deze site.

http://www.tigchelkachels.nl/tigchelkac ... wisselaars

groeten Mark
mon jansegers
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 mar 2007, 10:48
Locatie: DENDERLEEUW monjansegers@hotmail.com

Re: finoven met waterbuffer

Bericht door mon jansegers »

Eindelijk! Onze Tigchelaar finoven hebben onze kinderen en mezelf gebouwd.
-finoven 3.5 ton
-buisjeswarmtewisselaar

Alle doelstellingen worden moeiteloos behaald.
De finoven voorziet in de totale woningverwarming (133m2/open plan) en het SWW. De gevraagde temperatuur van +/- 21.5 à 22°C bij vriesweer in de woning zijn probleemloos gerealiseerd.
Deze wisselaar regenereert een temperatuur van 45°C tot 50°C voor 700 liter water van de 1000 liter Kombi- boiler.
De kachel werkt met 1 stookbeurt per dag. Naargelang het warmwaterverbruik ( badkamer 3pers.,wasmachine, vaatwas, keukenkraan, wandverwarming) stook ik na enkele dagen 2x per dag. Voor een stookbeurt wordt 6 à 7 kg populier gebruikt, dat resulteert in een jaarlijks verbruik voor verwarming en SWW van 1.5 à 2 stères populier per stookseizoen ( 1.à 1.5 stère voor woningverwarming en 1/2 stère voor SWW). Dit werd door Fetze zo berekend en gaat zich daadwerkelijk zo manifesteren. Er is geen oververhitting in de woning, de 6m2 wandververwarming in de living is eigenlijk niet nodig om de temperatuur op peil te houden maar wordt wel geaktiveerd wanneer bezoekers aan tafel gaan en zodanig de weldoende straling ervaren van de wand, vooral oudere mensen kunnen dit apprecieren bij het relatief stilzitten aan tafel. Door de installatie van balansventilatie, thermische zonnepanelen, PV en de finoven voldoet onze huistechniek aan de noodzaak om ons milieu te respecteren. Wij hebben een betaalbare kachel geinstallaeerd mede door de fenomenale kennis en know- how van Fetze Tigchelaar, de inzet en communicatie van Peter Steen (opbouw van de stookamer en toelevering van materialen), daarbij nog eens de competentie en belangstelling voor het inregelen van de warmtewisselaar met de zonneinstallatie door Hans Delannoye (HDCV). Het was een waar genoegen om met deze competente mensen te werken, steeds bereid om kostenbesparende oplossingen te vinden, te luisteren naar ieders voorstellen en er de juiste conclusies uit te trekken. Dit is zéér zeldzaam geworden in de huidige commerciele wereld. Wij zijn zéér gelukkig met deze huistechniek, voor ons is er een gezonde balans gemaakt tussen ecologie en economie en dit met Low-tech techniek. Dat is allemaal gerealiseerd!
Mon
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: finoven met waterbuffer

Bericht door Pigion »

Gefeliciteerd dat het allemaal klaar is en functioneert zoals het moet. Ik ben op weg naar dezelfde doelstelling, doch moet nog een lange weg gaan. Na de FinOven moet ik nog een plats zoeken voor het buffervat van 1200 l. Op de verdieping heb ik te weinig hoogte en waar deze wel aanwezig is, staat hij in de weg of geeft een (te) grote belasting voor de betonvloer. De garage is op 10 M. afstand, het verwarmings hok (boven) te klein.
Ik zag ergens iets op internet om een buffervat in een betonnen bak te plaatsen en in te graven. Dat zou mij passen naast het huis. Er hangt wel een kostenplaatje aan...... van schatting € 3000,-
Moet nog maar eens diep na-denken en heb daar de tijd voor in Oberstdorf met het been op de stoel en een dikke knie door een ski-ongelukje. Komt weer goed als we vetrekken....
Pigion
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: finoven met waterbuffer

Bericht door kockie »

Mon: :pp

We willen foto's :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie