Isoleren branderkamer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Volgens Bartjes
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 dec 2017, 18:36

Isoleren branderkamer

Bericht door Volgens Bartjes »

Ik heb een Morso 1124 gekocht waarvan het binnenwerk vervangen moet worden. Omdat ik in de ovenbouw werk moet dat geen probleem zijn (dat hoop ik tenminste :)). Waar ik veel vragen heb is over het verbranden van hout, ik heb er geen ervaring mee. Ik lees erg veel dat de verbranding zo heet mogelijk moet plaatsvinden maar een branderkamer van een kachel is niet of nauwelijks geïsoleerd. Heeft het zin om de branderkamer geheel of gedeeltelijk te isoleren?
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door Erikvr »

volgens mij heeft de kachel al een stenen binnenwerk, zou door vermiculietplaten kunnen worden vervangen. Of het veel nut heeft betwijfel ik; oudere gietijzerenkachels laten zich vaak niet goed lenen voor het isoleren van de brandkamer. Je krijgt een heter vuur maar deze warmte gaat ook zo de schoorsteen uit.
groet,
Erik
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door LeaD »

Schuine reflectorplaat verdient wel wat aandacht. Bij mijn morso 1124 is deze na te fel branden letterlijk doorgezakt. Ik heb deze nu omgekeerd teruggeplaatst.
Zij en achterkant duurt meer dan een uur voor deze handwarm komt. Bovenkant daarentegen kun je best wel eten op koken.
Nieuwe reflectorstenen zou ik zeker overwegen.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Volgens Bartjes
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 dec 2017, 18:36

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door Volgens Bartjes »

Erikvr schreef: 31 dec 2017, 14:36 volgens mij heeft de kachel al een stenen binnenwerk, zou door vermiculietplaten kunnen worden vervangen. Of het veel nut heeft betwijfel ik; oudere gietijzerenkachels laten zich vaak niet goed lenen voor het isoleren van de brandkamer. Je krijgt een heter vuur maar deze warmte gaat ook zo de schoorsteen uit.
De kachel heeft inderdaad een stenen binnenwerk, dat was voor mij een eis omdat mijn huidige gietijzeren kachel aan alle kanten scheurt. Als ik dus de branderkamer isoleer dan zal ik iets moeten doen aan de warmteoverdracht na de verbranding. Ik had in mijn korte speurtocht al een "bell" voorbij zien komen maar ik heb nog geen idee wat dit is. Ik ga eens op onderzoek
Volgens Bartjes
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 dec 2017, 18:36

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door Volgens Bartjes »

LeaD schreef: 31 dec 2017, 15:21 Schuine reflectorplaat verdient wel wat aandacht. Bij mijn morso 1124 is deze na te fel branden letterlijk doorgezakt. Ik heb deze nu omgekeerd teruggeplaatst.
Zij en achterkant duurt meer dan een uur voor deze handwarm komt. Bovenkant daarentegen kun je best wel eten op koken.
Nieuwe reflectorstenen zou ik zeker overwegen.
Die reflectorplaat is ook bij mij doorgezakt. Ik wil die vervangen door een ander materiaal, metaal blijft kwetsbaar in een vuurhaard. In een oven probeer ik ook altijd aan de hete binnenkant geen metalen onderdelen te gebruiken. Ik moet nog uitzoeken wat een geschikt materiaal zou kunnen zijn maar het mooiste zou een slicium carbide plaat zijn maar om die op maat te kunnen krijgen is een utopie.
Wat zijn reflectorstenen, kun je die gebruiken als reflectorplaat?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door LeaD »

Met reflectorstenen bedoel ik de isolatiestenen aan de zijkant/achterkant. t Is maar hoe je het bekijkt : Isoleren of reflecteren.

Waarom zou je silicium carbide gebruiken?

En voor wat het stoken betreft, fijn hout gebruiken en niet te veel in een keer, anders komt de vlam door de luchtinlaat heen naar buiten.
Als de luchttoevoerdekseltjes nog schroeven, deze boutjes vervangen door inoxboutjes.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Volgens Bartjes
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 dec 2017, 18:36

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door Volgens Bartjes »

Zijn isolatiestenen niet kwetsbaar en gaan die niet vol zitten met rommel? Ik zou dan liever een vuurvaste laag aan de hete zijde nemen met een achterliggende isolerende laag maar ik kan het mis hebben want ze worden ook in ovens ook aan de hete zijde zonder vuurvaste stenen er voor.

Ik ben er van uitgegaan aan dat de vuurhaard zo licht mogelijk van gewicht moet zijn in verband met de opwarmtijd al zal dit altijd een compromis zijn omdat deze ook de nodige stevigheid moet hebben. Silicum carbide is relatief licht omdat het dun kan worden uitgevoerd. Boven op de plaat kan isolatie worden aangebracht. Maar goed, het zal wel onmogelijkheid zijn om één plaat te bestellen. Tweede optie is een betonnen plaat zijn, een stuk zwaarder maar wel maakbaar.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door LeaD »

Voor alle stenen in de vuurhaard, deze moeten vuurvast zijn. Geldt ook voor het beton. Maar dat wist je al.
Als je goed doorstookt heb geen last van rommel op de stenen. Dit betekent , voldoende lucht en voldoende goede brandstof (formaat en densiteit).
Bedrijfstemperatuur van de kachel zal dan op 400 a 450 gr C liggen . Dan wordt zowat alle CO die bij de primaire verbranding ontstaat verder verbrand tot CO2. Een magneetthermometer op de voorkant is een simpel en goedkoop hulpinstrument.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Volgens Bartjes
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 dec 2017, 18:36

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door Volgens Bartjes »

Alles wordt inderdaad vuurvast uitgevoerd. Een uitvoering in isolatiestenen is lekker licht van gewicht en ze zijn makkelijk te bewerken dus dat spreekt mij wel aan. Eventuele beschadigingen zullen aan de onderzijde van de wand ontstaan door de houtblokken, daar zou ik eventueel later nog een rand vuurvaste stenen voor de isolatiestenen kunnen plaatsen voor de stevigheid. Voor de vloer zijn isolatiestenen denk ik minder geschikt. Kan ik hier beter beton of vuurvaste stenen voor nemen met eventueel een achterliggende isolatielaag?

Is die 450C de temperatuur aan de buitenzijde van de kachel of in de rookgassen?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door LeaD »

Onderkant kun je ook isoleren met beton, maar eenvoudiger is om bij het ledigen van de kachel een laagje as te laten liggen. As werkt ook als katalisator om beter te branden , zeker bij het opstarten. Geldt ook als de onderkant in beton is, as zorgt dan voor de bescherming van de beton.
Hier wordt maar om de week de Morso kachel gereinigd. Dat levert dan zo een 5L as op. De kachel in huis maar om de 2 weken. Maar dat is een moeilijke, eentje met een watermantel, hier geldt zeeeer goed doorstoken.

Temperatuur gemeten aan de buitenkant, zal wel dicht bij de vlamtemperatuur liggen, want die komen boven de deurtjes tot tegen de wand. Ik heb geen enkele temperatuursonde die tegen die temperatuur kan.

Voor wat de stevigheid van de stenen betreft, je legt het hout in het vuur en niet smijten , gooien of ...
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Volgens Bartjes
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 dec 2017, 18:36

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door Volgens Bartjes »

Het is voor mij niet veel moeite om er weer een betonnen vloer in te leggen dus doe ik het dat maar ook om het gietijzer te beschermen. Dat van de as wist ik niet, ik ga hier zeker rekening mee houden. 5 liter is ook wat ik nu ongeveer aan as per week produceer in mijn huidige kachel, dat hoop ik in de toekomst te verminderen want dat zou betekenen dat er minder hout is verbruikt.

Een kachel met watermantel heb ik ook ooit gehad, dat was een Quebb. Van toen af aan was mij duidelijk dat een houtvuur heet moet zijn, wat een creosoot kwam daar vanaf echt ongelofelijk. Ik weet niet hoe jouw kachel is uitgevoerd maar bij mij was het zo slecht dat ik hem na 3 maanden heb verkocht.

Blokken hout passen bij mij wel eens net niet in de kachel en dan wil ik ze er in wringen met alle gevolgen van dien. Dat moet ik niet doen! Ik kan voorlopig aan het werk en moet ook eens gaan nadenken over een "bell". Ik heb de bovenkant verwijderd en denk er aan om hier vuurvaste betonnen wanden op te plaatsen zoals bij een Tigchelkachel met tussenschotten die de rookgassen geleiden van de voorzijde naar de achterzijde. Wordt vervolgd! Alvast bedankt voor het meedenken tot zover en een prettig nieuwjaar!
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door Lieve »

Ik heb geen goede ervaring met vuurvast beton, zeker niet als het niet getrild is. Het barst aan alle mogelijke kanten en is ook niet goedkoop.
Ik heb een vuurkamer volledig in isolatie steen, die doet het nu voor de 4° winter zeer goed.
Vuurvaste steen is veel moeilijker op vorm te brengen, maar is een goede oplossing.
Volgens Bartjes
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 dec 2017, 18:36

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door Volgens Bartjes »

Onderdelen uit vuurvast beton moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen en ook niet ieder vuurvast beton is geschikt voor in een kachel. Ieder vuurvast beton is gevoelig voor scheuren bij snelle temperatuurwisselingen zoals bij het aansteken van de kachel of openen van de deuren tijdens het bijvullen van het hout. Echter hoe hoger de temperatuurclassificatie van het beton is, hoe gevoeliger het hiervoor is. Ik ga dan ook geen (duur) 1600C beton gebruiken maar een 1260C beton speciaal bedoelt voor kachels. Verder geldt voor ieder beton een uitstookcurve, houd je je hier niet aan dan kan het beton scheuren of zelfs uit elkaar klappen. Verder kun je beter meerdere kleine delen maken dan één groot deel om de kans op scheuren te verminderen en mogen er geen scherpe binnenhoeken in het onderdeel zitten, die moeten zijn afgerond om ook weer scheuren tegen te gaan. Al met al zijn vuurvast beton en stenen goede materialen die mechanisch sterk zijn maar gevoelig voor sterke temperatuurwisselingen en een hoge "thermische massa" hebben d.w.z. ze nemen veel warmte op waardoor het langer duurt voordat alles op temperatuur is. Buiten bovenstaande moet je natuurlijk trillen zoals je al zei en je houden aan de mengverhoudingen.

Vanwege die thermische massa ga ik vuurvaste isolatiestenen toepassen in de wand en het is heel goed te horen dat die bij jou al 4 jaar heel blijven. Het zullen waarschijnlijk 1260C stenen worden ook weer omdat deze beter tegen temperatuurwisselingen kunnen dan stenen met een hogere classificatie temperatuur. De bodem wordt beton, die ga ik van te voren laten gieten in een mal vooral omdat ik hem dan makkelijk kan wisselen als hij scheurt.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door LeaD »

@ Volgens Bartjes,
Huiskachel Clasal met watermantel brandt hier al meer dan 30 jaar . Vroeger ging er gemakkelijk 10 m3 per jaar door, en dat was dan nog als bijverwarming. Elke week de schoorsteen opzettelijk in brand steken was noodzakelijk om de trek er in te houden . Nu dezelfde kachel als hoofdverwarming doen we 2 tot 4 m3 per jaar. Sinds kort ook het sanitair warm water en nu ook de verwarming van de badkamer. Toevoeging van 500 L buffer was een serieuze verbetering. Nu verwarm ik de kachel een half uur voor het stoken op met de buffer . En isoleren, veel isoleren.

Die Quebb met deurtje langs de smalste kant is wel verleidelijk om het hout er in ter persen . Met die Morso heb je wel wat meer ruimte. Een bell er achter of erop zal zeker een hoger rendement geven, blijft de vraag : hoeveel calorische warmte zit er nog in de schouwgassen , en wat is de invloed op het verbrandingsproces. Nu heb ik er een inox schouwpijp van d180 aan hangen , en die zorgt voor heel veel trek. Uitgang van de Morso is slechts d 150.
Voorheen stond de kachel bij de buur , met een horizontale buis van twee meter er tussen . Brandde heel goed , tot er een lek in de schouw kwam te zitten. Er was een gegalvaniseerde pijp in de schouw geschoven , en die was helemaal verrot. Einde verhaal dus.

Beste en andere formleden , nog een prettig einde jaar.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Isoleren branderkamer

Bericht door benthuis »

Volgens Bartjes schreef: 31 dec 2017, 20:42 De bodem wordt beton, die ga ik van te voren laten gieten in een mal vooral omdat ik hem dan makkelijk kan wisselen als hij scheurt.
@Volgens Bartjes, zo te lezen zit je "dicht bij vuur"...
Er is hier veel praktijk kennis over het gebruik van vuurvast materiaal. Mij ontbreekt het aan kennis voor een goed advies over je kachel, maar kan wel uit de praktijk vertellen dat het oplappen van zo'n kachel niet zal leiden tot echt goede verbranding met dito rendement. Ik zou zelf gaan voor een efficiënte rocket. Moet met jouw connecties een eitje zijn!

Wens je veel succes met je zoektocht!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie