Inox schouwbuis isoleren?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door Wouter Gillis »

Er mag gerust 200 à 300°C vanaf, zoals Rits reeds zei is 100°C in een correct kanaal prima.
Bij mij blijft er ongeveer 80°C over, wel slechts 3 m voor de uitmonding.

groet
Wouter
JVDE
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 nov 2016, 18:08

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door JVDE »

Wouter Gillis schreef: 11 dec 2017, 10:04 Er mag gerust 200 à 300°C vanaf, zoals Rits reeds zei is 100°C in een correct kanaal prima.
Bij mij blijft er ongeveer 80°C over, wel slechts 3 m voor de uitmonding.

groet
Wouter
Bedankt voor je reactie!

Ik begin het stilaan te begrijpen allemaal.
Jammer dat de haardinstallateur dit eigenlijk niet controleert en dan de nodige aanpassingen doet. Maar ja, die hun zak is al gevuld ondertussen :wink:

Ik heb nog enkele belangrijke vragen:
  1. Waar exact is de beste plaats om de rookgas temperatuur te meten? Nu meet ik 40cm boven de haard. Is het de bedoeling dat de rookgas helemaal bovenaan de uitmonding van de schouw niet onder de 60°C valt?
  2. Hoe bepaal ik het vermogen voor een geschikte warmtewisselaar?
thnx!!
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door Wouter Gillis »

Helemaal boven aan het uiteinde van de schoorsteen 80°C overhouden is de ondergrens, en niet als de kachel al 2 uur staat de brullen maar eerder na bijvoorbeeld een half uur.

Voor het rendement van die "rookgascummulatoren" moet je vrees ik vertrouwen op wat de fabrikant aangeeft.
Daarom vind ik een bell met een losgeplaatst deksel nu zo efficiënt. Als de rookgas nog te warm blijkt, mets je er nog een ronde of twee bovenop totdat je de perfecte warmte-afname hebt in combinatie met jouw kachel en jouw schoorsteen. Met iets kant en klaar is het altijd gokken en wat geluk hebben.

groet
Wouter
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door hanskraayeveld »

Met iets kant en klaar is het altijd gokken en wat geluk hebben.
En hoe hard stook je, en welk seizoen is het.

Ik merk, bij mijn kachel, dat zodra de rookgas met minder als 100 graden mijn kachel uitgaat, mijn kachel veel minder goed gaat branden, minder trek in kanaal, etc. Het lekkerst brand hij bij mij bij rookgastemp van 150 a 200. (net boven kachel gemeten)

Zodra je het vuur tempert, en rookgas onder de 100 zakt, veranderen de vlammen van felgeel, naar oranje rood, en weet je dat je niet het beste vuur hebt.

Als het dan buiten niet heel erg koud is, ga je zachter stoken. Eigenlijk moet je minder stoken, en korte felle vuurtjes stoken (zoals peterberg dat zegt), maar het komt er vaak op neer dat er zacht of minder heftig gestookt wordt. Dan moet je oppassen of je gaat met zon extra bell of vermogensvergroter, veel te zacht stoken. Ik zou dan zoiezo voor een bypass gaan, mocht je het doen. Die kan je in en uitschakelen. Dan heb je het voordeel en nadeel getackeld. Ik zou uitkijken met er zomaar iets definitiefs op te zetten. Daar zou je weleens spijt van kunnen krijgen...
JVDE
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 nov 2016, 18:08

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door JVDE »

Dat klopt inderdaad, eigenlijk zou je een variabele warmtewisselaar moeten hebben. Die kan je dan regelen naargelang de temperaturen die je meet in de schouw!
Op die manier kan je steeds het ideale vermogen AFvragen.

Ik heb de voorbije dagen wat soorten warmtewisselaars zitten bekijken en ik vind dat de meeste een simpel en ondoordacht ontwerp hebben.
De oplossingen van Spartherm zelve vanop de vorige pagina zijn ook niet perfect.
Hieronder mijn theoretische bevindingen: :)
1. De simpelste variant:

Zoals ik las ergens op dit forum geeft deze maar een 10°C vermindering aan het rookgas
Dit omdat de rookgassen niet volledig in contact komen met de koelelementen.

Afbeelding
2. De iets betere variant:

Rookgassen komen bijna allemaal in contact met de koelelementen.
Het nadeel is hier dat al deze buisjes mooi horizontaal staan, een echte convectiestroom hierin kan niet ontstaan omdat beide kanten van de buisjes even warm zijn. Beter zou zijn als deze onder een hoek staan zodat de lucht door de buizen kan stijgen.
Extra nadeel is dat deze niet variabel in te stellen is. Ook is deze vrij duur.

Afbeelding
3. Nog een variant:

Hier staan de convectiebuizen verticaal, dit zal een veel betere convectie geven!
Het is wel niet zeker of de buizen echt in contact komen met de hete gassen.
Nadeel, opnieuw niet variabel.

Afbeelding
4. Een heel speciale variant:

Ringen uit gietijzer die een spiraal maken.
Hier heb je 100% contact met de rookgassen.
Nadeel is dat dit enorm zwaar is zo een gietijzeren toren. Voordeel is dat je ook accumulatie hebt.
Maar opnieuw is deze niet variabel.

Afbeelding
5. Nog een variant

Weet niet zeker of deze ideaal zal werken, het lijkt er op dat je hier enkel het contactoppervlak van de bestaande buis gaat vergroten.
Convectie en stralingswarmte zal er wel zijn maar veel meer dan een naakte buis weet ik niet.

Afbeelding
Eentje zelf ontwerpen zal mogelijk het plan zijn :)

Nog een vraag, hoe in godsnaam kan ik de rookgas aan het puntje van mijn schouw meten?
Super lang thermokoppel aanbrengen met een lange stok? :mrgreen:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door ritsaert snijder »

ideaal inderdaad is een variabele warmte wisselaar (variabele weerstand voor de rookgassen)

je kan ook kiezen voor een bell met een verstelbare buis die je meer of minder in de bell laat zakken. Moet vrij simpel te maken zijn omdat verstelbare rookkanalen gewoon te koop zijn. Resultaat is een traploos verstelbare warmtewisselaar.

Ik zou voor een warmtewisselaar op ijzeren kachels altijd kiezen voor een dergelijke constructie omdat je dan aan alle veranderingen kan aanpassen. Een thermometer er bovenop en je rendement gaat onder alle omstandigheden fors vooruit.

Makkelijk te maken, verstelbare buis is gewoon te koop, het kan met een vat of een andere stalen bak. Voordeel is dat je niet hoef te zoeken naar de ideale maat, je kan het dingen immers gewoon aanpassen.
Bijlagen
verstelbare bell.png
groet!

Ritsaert
JVDE
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 nov 2016, 18:08

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door JVDE »

Inderdaad een goed idee Snijders, mooie schets ook 😁

Ik zelf dacht eerder variant 3 iets beter te maken + dan een regelbare klep zodat je de hoeveelheid lucht die kan convecteren kan regelen!
Dan blijft het rookgas geheel 100% drukdicht.

Ik zal ook iets proberen schetsen wat ik juist bedoel.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door ritsaert snijder »

dank je,
de enige concurrerende variant is de vlampijpwisselaar in tegenstroom, dan moeten de rookgassen naar beneden en er moet een warme lucht stroom naar boven gaan.

de eerste (pijpen/model 3/ in tegenstroom) is lastig te maken, je moet het uitvinden met uitproberen en de kans is heel groot dat je het nooit goed werkend krijgt (weerstand omdat de rookgassen naar beneden moeten en hij is niet verstelbaar).

De bell is prima te maken en gaat gegarandeerd werken (in welke mate/ verstelling ga je dan natuurlijk zien). De bell heeft weinig weerstand. Je kan je zelfs optimaliseren door de bell tijdens de stook aan te passen.

Als ik dit topic lees dan krijg ik de indruk dat deze kachel niet heel veel weerstand kan overbruggen.
groet!

Ritsaert
JVDE
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 nov 2016, 18:08

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door JVDE »

Probleem is dat ik vrij weinig plaats heb boven de kachel om een grote bell te voorzien. Ook verspringt de buis een beetje.
Het naar beneden gaan van de gassen is een heel goede tip!

Hier heb ik eentje geschetst waarbij ik de convectie stroom kan regelen.
Hoge temperatuur in de schouw = convectie schuifje meer open
Lage temperatuur in de schouw = convectie schuifje meer toe
Edit: Als de schouw nog koud staat kan ik ook de schuif volledig toe laten, als de schouw dan warm genoeg is dan is er een goede trek.
Vervolgens schuifje open en de convectie kan beginnen :D

Afbeelding

Zou dit wat werken? Is een deel theorie natuurlijk.

Grts,
JVDE
JVDE
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 nov 2016, 18:08

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door JVDE »

Wat denken jullie van mijn theoretisch goede "bell"? :D
Ik zou hier graag eens een flow simulator op willen loslaten .

grts
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door Wouter Gillis »

Ik vrees dat de pijpjes teveel weerstand veroorzaken om een goed convectieflow te verkrijgen. Je hebt hier ook amper of geen stralingswarmte mee.

Als je niet wil metsen, dan zou ik opteren voor een ijzeren bell zoals Rits voorstelt, bijvoorbeeld een olievat van 60 lt. In plaats van de verschuifbare schouw zou je ook drie uitgangen aan de zijkant van de bell kunnen maken en elke uitgang afsluitbaar maken met een bypass. Bovenaan voor als de kachel koud staat, in het midden voor als die warmer is en onderaan in vol bedrijf. Die uitgangen worden telkens met een t-stuk aangesloten op de schouw. Misschien kan je daarmee de verspringing opvangen en veel plaats neemt 60lt nu ook niet in. De rookgassen van de kachel gaan er langs de onderkant in.

als je die dan nog matzwart spuit, ga je veel meer straling (en convectie) hebben en vooral de rookgassen minder hinderen dan in het hierboven beschreven voorstel. Ik denk dat dit veel minder werk is en een beter resultaat oplevert.

groet
Wouter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door ritsaert snijder »

Ik vind het helemaal geen slecht ontwerp eigenlijk, een soort vlampijp (maar dan op basis van convectie) en een soort tegenstroomkanaal. Maar het is echt veel werk om te maken en je zult hem vaak moeten gaan aanpassen. Je moet het echt zien als een prototype. Dat tegenstroomdeel met de pijpen erin zal waarschijnlijk teveel weerstand geven. Daarnaast zul je waarschijnlijk een ventilator moeten aansluiten om de luchtstroom voldoende te laten zijn.
groet!

Ritsaert
JVDE
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 nov 2016, 18:08

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door JVDE »

Bedankt om jullie bevindingen te delen!

Ik vind het niet zoveel werk om eerlijk te zijn, wat plaat en laswerk is leuk.
De convectiebuisjes zijn 50mm

Een ventilator is ook een goed idee om er op te monteren. Deze kan ik misschien onderaan op vloerniveau laten uitmonden, gaat heel aangename warmte geven.
Voor stralingswarmte moet ik het niet doen, deze "bell" komt achter een wand gemonteerd (zie vorige pagina). Het gaat me vooral om convectiewarmte. Stralingswarmte geeft deze haard voldoende door de grote ruit.

Ter info, de inlaat is 311cm². De doorlaat langs de buisjes is 932cm². Deze zijn dus absoluut geen bottleneck voor de rookgassen.

Uit curiositeit, wie van op dit forum heeft er dan wel een temperatuursensor helemaal bovenaan zijn schouw? Want ik zie iedereen advies geven ivm rookgas temperatuur maar wie van jullie meet dit effectief op de juiste plaats? :D


Grts,
JVDE
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door hanskraayeveld »

Wat een hoop mooie ideeën, ik word hier helemaal vrolijk van!
Want ik zie iedereen advies geven ivm rookgas temperatuur maar wie van jullie meet dit effectief op de juiste plaats?
Ik meet het niet helemaal bovenaan, en niet in de buis, maar met een infraroodmeter de buis zelf en ik meet ongeveer 60 graden. Dat zal in de buis ongeveer 80 tot 100 graden zijn.

Ik ben het met wouter eens, dat 80 graden wel een mooie afgastemp is. (bovenaan de pijp)

Ik denk ook dat het per kachel verschillend is.

De ene kachel zuigt makkelijker lucht aan (primair) dan de andere (secundair) en vraagt daarom om een grotere onderdruk... (gebaseerd op gevoel)

@ritsaert

Handig ontwerp qua bell met verstelbare "riser" (omgekeerd)
Alleen hoe laat je de pijp rijzen en zakken?
Verwacht he niet dat hij gaat aankoeken en steeds lastiger heen en weer gaat, met al het roet aan de zijkant?

@JVDE

Heel mooi ontwerp! Dit gaat zeker heel goed werken! Alleen... Hoe ga je het schoonmaken?
Ik zou zoiezo MINIMAAL een luikje onder de rechterkant van je wwisselaar maken. Alles wat uit je schoorsteen valt (inclusief takjes van vogelnestjes) hoopt daar op, en binnen een jaar, vooral na het vegen, hou je nog maar weinig over.

Voor de rest! Doen! Absoluut!
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Inox schouwbuis isoleren?

Bericht door Wouter Gillis »

Voor de temperatuur steek ik op zolder een bimetaal thermometer in de schoorsteen.
groet
Wouter
Plaats reactie