voorstellen + 1ste onderwerp: zelf je graspellets maken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ecogoeikoop
Berichten: 80
Lid geworden op: 06 nov 2009, 17:15

voorstellen + 1ste onderwerp: zelf je graspellets maken

Bericht door ecogoeikoop »

Hallo iedereen,
ik ben reeds lange tijd een actieve lezer op jullie forum en heb mij net geregistreerd. Vooral goedkoop verwarmen interesseert mij en als dat ook nog eens ecologisch is, dan is dat heel mooi meegenomen.
Hieronder eerst mijn "installatie":
**
Ik stook met een mazoutketel van 55kW. Voor de winter heb ik mij een Lechma houtcassette aangeschaft van 32kW (ongeveer 8kW stralingswarmte en 24kW naar CV). De ketel slaat een uurtje voor ik 's avonds thuis kom aan en brengt de woonplaats (living + keuken) van 15 graden naar 20. Vervolgens zet ik de ketel uit en steek ik de haard aan. Deze houdt mijn slecht geïsoleerd huis warm tot ik ga slapen. Het 3-4 uren warm houden kost me een 8-tal blokken van 50-55cm lengte en 30-35cm omtrek die ik er allemaal samen in steek. Isolatie en dubbel glas is een investering voor 2010.
**

de graspellets:
Onderstaande links, vooral het filmpje waarop er graspellets gemaakt worden op passievoorpellets lijkt interessant. Ik heb een redelijke oppervlakte gras en zou het misschien overwegen om de ketel om te bouwen naar pellets.

link "verwarmen met gras"
http://www.profactus.nl/content/view/15/lang,nl/

link "de pelletpers"
http://www.passievoorpellets.nl/pellet-pers
Afbeelding

De goedkoopste pers kost ongeveer 1400 Euro. Iemand ervaring met een pers? Al eens je gras erin gedaan? Andere opmerkingen?

tnks iedereen voor jullie antwoord.
Nico
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: voorstellen + 1ste onderwerp: zelf je graspellets maken

Bericht door walter vaes »

En hoeveel elektriciteit ga je verbruiken om die pellets te maken?
ecogoeikoop
Berichten: 80
Lid geworden op: 06 nov 2009, 17:15

Re: voorstellen + 1ste onderwerp: zelf je graspellets maken

Bericht door ecogoeikoop »

de machine kan max 2kW verbruiken voor ik denk dan 100kg pellets

2kW kost denk ik 0,2 Euro tijdens het weekend
walter vaes schreef:En hoeveel elektriciteit ga je verbruiken om die pellets te maken?
Peter 1962
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 jul 2009, 09:51

Re: voorstellen + 1ste onderwerp: zelf je graspellets maken

Bericht door Peter 1962 »

op zich is dat een heel interessant idee. Maar de melding om met de machine enkele keren over het gras te gaan, zodat het heel fijn is, is weinig realistisch. Trouwens wat die man in dat filmpje staat te pelleteren, is bijna stof :wink:
Wat ik me ook afvraag : men zegt om het gras "een beetje te laten drogen in de zon"... maar dan blijft er nog altijd een erg hoog vochtigheidspercentage inzitten. Hoe ga je daar pellets mee maken ? Dat moet toch binnen de kortste keren beginnen gisten ? En vochtige pellets... valt dat niet terug uiteen ? en hoedanook : daar krijg je onvoldoende hoge verbrandingstemperatuur mee door al dat vocht plus een laag rendement.

Of zie ik iets uit het hoofd ?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: voorstellen + 1ste onderwerp: zelf je graspellets maken

Bericht door kockie »

Ik heb ooit gehoord dat zaagsel 15% vocht mag/moet bevatten om goed geperst te worden. Gras moet een flinke tijd (dagen) drogen om dat percentage te halen. Normaal wordt hooi opgeslagen bij een vocht% van 18-22 %. Hier is toch al snel een dag of 6 mooi zomerweer voor nodig.

Ik heb het idee dat het filmpje wat kort door de bocht is.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: voorstellen + 1ste onderwerp: zelf je graspellets maken

Bericht door Albert van WdJ »

Peter 1962 schreef: Of zie ik iets uit het hoofd ?
Lijkt mij niet. 't Is inderdaad leuk om te zien, maar wat die man staat te pelleteren is heel fijn materiaal. En waarom stort hij die voorraadbak van de pelletpers niet vol? Ik denk omdat het zaakje dan vast loopt. De hoeveelheid fijn materiaal die uit de machine loopt vind ik ook veel teveel. Een beetje fijn spul komt er altijd wel mee, maar daar lijkt het al gauw zo'n 20%.

Nee, eventjes je gras laten drogen en dan pellets van maken........ dit ziet er niet echt betrouwbaar uit.

Idee is wel mooi, maar volgens mij wordt het mooier voorgesteld dan het in werkelijkheid is. Zoiets als toen iedereen papierbriketten ging maken. De praktijk is vaak anders.

Maar misschien kun je ter plaatse gaan kijken en een demo vragen?

Albert
Change, before you have to.
Peterke
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 mar 2008, 22:06
Locatie: België
Contacteer:

Re: voorstellen + 1ste onderwerp: zelf je graspellets maken

Bericht door Peterke »

Ik heb 3 200L zakken zaagsel staan, mocht ik zo een pers kunnen huren voor een dag 8)
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: voorstellen + 1ste onderwerp: zelf je graspellets maken

Bericht door walter vaes »

je zegt: "de machine kan max 2kW verbruiken voor ik denk dan 100kg pellets"

Maar zoals anderen hier ook al zeggen, waarom kapt hij niet in 1 keer een hoop in?
Denk dat het machine dat niet aankan.
Dus twijfel dat je 100KG gaat kunnen persen met 2 kW
ecogoeikoop
Berichten: 80
Lid geworden op: 06 nov 2009, 17:15

Re: voorstellen + 1ste onderwerp: zelf je graspellets maken

Bericht door ecogoeikoop »

bedankt allemaal voor jullie antwoorden;
In het artikel zegt hij
"Drogen van het hooi is niet nodig voor het pelleteren, waardoor de kosten voor de verwerking lager zijn dan die voor hout pelleteren."

De demonstratie van gras pelleteren is idd niet erg snel, maar dit is ook de goedkoopste pers. Met een duurdere pers van bvb 3000 Euro...
ik heb ook ergens gelezen dat er aangepaste persen zijn voor gras ttz: deze zijn dan véél sneller

Als het niet lukt met zuiver gras, kan je er misschien zaagmeel van "de meubelmakerij naast de deur" in mengen wat een beter resultaat zou geven.
Het idee alleen al "zelf pellets maken" spreekt toch wel erg aan. Laat staan pellets maken van je gras...

Is er iemand hier op het forum dat niet te ver van de Hollander van "passie voor pellets" woont en die een bezoekje zou willen brengen?
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: voorstellen + 1ste onderwerp: zelf je graspellets maken

Bericht door gerard »

:shock: :? :) :D :lol:
Maakt opvallend weinig herrie dat ding.....Om geen vieze handen te krijgen raad ik een theelepel aan om de trechter te vullen. Bij gebruik van dit ""gras"" is een stofmasker misschien te overwegen, om de kans op het verkrijgen van stoflongen te verkleinen. Daarnaast is hergebruik van koffiebekertjes, voor het opvangen van de immense hoeveelheid biks die deze machine uitbraakt, mogelijk ook een goed idee.
Drogen van het hooi is niet nodig citeerde je. Dat lijkt me een reuze slimme tip... hooi is namelijk gedroogd gras!

groet,
Gerard
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: voorstellen + 1ste onderwerp: zelf je graspellets maken

Bericht door walter vaes »

Wie weet werkt het wel, MAAR zijn promofilm is dan totaal verkeerd.
*Hij gooit er weinig in.
*het gras lijkt eigenlijk niet op standaard gemaaid gras.
*hij geeft uitleg terwijl de machine een hoop lawaai maakt.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: voorstellen + 1ste onderwerp: zelf je graspellets maken

Bericht door Albert van WdJ »

Er bestaan wel goede persen voor stro en ander agrarische reststoffen. Maar dan ben je wel zo'n 8-9000 euro kwijt. Zoek op strobriketten bijv.

Maar als je zo'n apparaat met meerderen kan aanschaffen.........
Of wanneer je de briketten gedeeltelijk verkoopt...

Ik zou zeker niet zo'n 'goedkoop' apparaat aanschaffen. Er komen heel wat krachten kijken bij het persen. Voor jarenlang plezier lijkt me dit apparaat niet echt geschikt.

Albert
Change, before you have to.
ecogoeikoop
Berichten: 80
Lid geworden op: 06 nov 2009, 17:15

Re: voorstellen + 1ste onderwerp: zelf je graspellets maken

Bericht door ecogoeikoop »

de demo ziet er op zijn minst amateuristisch uit
MAAR er is:

Code: Selecteer alles

[img]http://www.profactus.nl/images/stories/News/Cornell_Chronicle.png[/img]
het onderzoek van Mr Cherney - professor agricultuur
"Gras verbranden voor energie is in Europa sinds decenia een breed geaccepteerde technologie."

en onderstaande zin zou de ecologisten van dit forum moeten aanspreken:
"verbranding van gras als biobrandstof is economisch, energie-rendabel, milieu vriendelijk en vervangbaar, zo verteld de gewassenexpert uit Cornell."

De grootste vraag voor mij is: Kan het rendabel gemaakt worden voor particulieren? Eventueel een duurder systeem met iemand delen...
Het moet een systeem zijn dat niet te tijdrovend en rendabel is. Milieu vriendelijk is al een factor dat zeker is -denk ik.
Laatst gewijzigd door kockie op 24 jan 2014, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: afbeelding geeft foutmelding
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: voorstellen + 1ste onderwerp: zelf je graspellets maken

Bericht door Albert van WdJ »

ecogoeikoop schreef:"verbranding van gras als biobrandstof is economisch, energie-rendabel, milieu vriendelijk en vervangbaar, zo verteld de gewassenexpert uit Cornell

De grootste vraag voor mij is: Kan het rendabel gemaakt worden voor particulieren? Eventueel een duurder systeem met iemand delen...
Het moet een systeem zijn dat niet te tijdrovend en rendabel is. Milieu vriendelijk is al een factor dat zeker is -denk ik.
Zoals bij alle brandstoffen moet je natuurlijk wel bedenken of je er in voldoende mate aan kunt komen. Voordat je wat kilo's gras hebt, ben je aardig aan het maaien geweest. Omdat ik er van overtuigd ben dat het toch een lage vochtigheid moet hebben (anders moet je dat vocht bij verbranding er eerst uitstoken) heb je toch een behoorlijk perceeltje gras nodig. Verwerk je het als hooi, dan ben ik er zeker van dat het ecologisch kan zijn.

Tijdrovend zal het wel zijn, maar ja, hoelang duurt het voordat je bijv. 10 m3 hout gekloofd en wel in het houthok hebt liggen?
Dat doe je ook niet even op een ochtendje.

Albert
Change, before you have to.
Peter 1962
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 jul 2009, 09:51

Re: voorstellen + 1ste onderwerp: zelf je graspellets maken

Bericht door Peter 1962 »

ik denk dat we hier vooral praktisch moeten nadenken, niet gaan idealiseren. De modale vlaming heeft al snel in zijn tuin een grasmat van 6 a 7 m op 30 à 60 meter of meer . Dan heb je toch al vlug een flinke hoeveelheid grasmaaisel. Maar... hoeveel schiet daarvan over na droging ? En hoe dat op een praktisch haalbare manier ernstig gaan drogen ? Het promo-filmpje leert ons daar niets over, en het productieproces zelf is ook maar zielig. Een vent die daar met koffielepel-grote hoeveelheden grasmaaisel (stof ?) in een soort koffiemolen staat te gieten, om dan een paar pellets er te zien uitkomen... Amateurisme van de bovenste plank.
Plaats reactie