vegen van de houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Klaas2
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:33

vegen van de houtkachel

Bericht door Klaas2 »

Hallo kachelaars,

Ik probeer mijn bergkachel zo goed mogelijk te laten branden. Toch een paar vragen:

1) Als de boel net brand, komen er regelmatig "zwarte" vegen aan de binnenzijde van de stookruimte. Vooral op plekken waar het hout tegen de wand leunt. Als later alles echt flink fikt, dan verdwijnt dat zwart weer en is de binnenkant weer keurig betonkleurig.

Nou kan ik niet in de expansiekamer boven in die kachel kijken. En ik kan me voorstellen dat daar toch bij elke stook wat zooi/aanslag achterblijft. En dat zich daar heel wat kilo's van kunnen verzamelen. Of kan je stellen dat als je stookkamer schoon is na de stook de rest van het inwendige van de kachel dat ook zal zijn?

2) Ik heb nog steeds geen klep in mijn rookkanaal. (zo eentje die zo'n 90% afsluit). Scheelt dat nou echt in afkoelsnelheid van de kachel?

3) Straks, als het winter is, moeten we de kachel 2x daags branden i.p.v. 1x. Da's lastig, want mijn vrouw en ik werken alletwee en dan is er dus niemand om de aslade dicht te doen als de stook voorbij is. En dan pompt de kachel fijn koude lucht naar binnen, en blaast diezelfde lucht opgewarmd en wel naar buiten. Is er al een handige doe-het-zelfert die iets heeft gemaakt waarmee die lade na een van te voren ingestelde tijd wordt dichtgeduwd? Ik dacht zelf aan een tijdklok, hefmagneet, enzovoorts.

4) Sinds kort klemt de aslade behoorlijk als de kachel heet is. Wie heeft/had dat ook en wat kan je er het beste aan doen?

5) Is er al iemand die brood heeft gebakken in de kachel?


Groeten, Klaas.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: vegen van de houtkachel

Bericht door Pigion »

1. Ik zou mij geen zorgen maken over die zwarte vegen, al geven zij wel aan dat er dan actueel te weinig lucht wordt toegevoerd of beter gezegd te veel hout brandt inééns.
2. Een klep is m.i. een "must". Kachels en deurtjes zijn nooit volledig dicht. Na het verbranden van de inhoud van de stookruimte is de schoorsteen warm en zal stevig trekken en lucht via kieren aanzuigen.
3. Kijk eens naar oude kolengestookte cv. ketels met een bi-metaal en een ketting naar de asdeur. Misschien komt daar en goed idee uit. In princiepe houd ik er niet van een stevig brandende kachel met veel hout in de stookruimte, zonder toezicht te laten.
4.As-lade is vervormd door de hitte. Gewoon een stukje van de bovenzijde afhalen met een slijpschijf met een dunne snij-schijf.
5. Geen ervaring. De bakkers bakten vroeger het brood in houtgestookte ovens. Nadat de oven het was gestookt, werden de asresten eruit geschept en nageveegd met een vochtige zwabber op een stkok. Echte Pizza-bakkers bakken ook in houtgestookte ovens, geeft een speciale smaak. Probleem bij jou is dat je de stookruimte niet gemakkelijk vrij van as-resten kan maken. Eeen "plaatbrood" zal daarom niet gaan, doch een brood in een bakvorm moet kunnen.. Ik weet niet of de bodem ban een bergkachel genoeg warmte accumuleert om het lekker op temperatuur te houden. Ik wil het t.zt. wel proberen met mijn FinOven24 in aanbouw. Werk vordert langzaam vanwege de stommiteit om 14 dagen geleden mijn rechterduim in de circelzaag te steken. Hij zit er nog aan en geneest voorspoedig, kan echter nog geen troffel vasthouden.
Pigion
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: vegen van de houtkachel

Bericht door walter vaes »

1. klaas2 als je echt naar boven wilt kijken in je bergkachel, dat gaat wel, met een beetje lenigheid.
Gewoon met je rug naar de kachel en jezelf een beetje inwringen :-)
Bij mij zag ik toch aan de bovenkant wat zwart hangen (na de stook)

2. ik zou toch zo'n klep erin steken.

3. Bij "lindab" hebben ze wel mechanismes om automatisch te sluiten, misschien kan je zoiets gebruiken met een timer erop.
5wij hebben een lindab sluitmechanisme voor de luchtaanvoer langs de kelder (die bestaat er ook in de mechanische versie)(kijk eens op mijn fotowebsite)

4. ivm de kachelfront, mijn deurtje gaat zeer moeilijk open als de bergkachel heet is.
Dat komt omdat de kacheldeur niet 100% haaks is gelast, dus op 1 punt bijna geen speling.
En bij hitte gaat die daar natuurlijk schuren.
Misschien dat de mensen van de bergkachel bij het aankopen van hun kacheldeuren wat nauwkeuriger kijken en desnoods ze terug sturen naar fabrikant.
Kan vlug gecontroleerd worden door de simpele diagonaalmeting van het deurtje.

5. toen de bergkachel nog gemaakt werd door Qenep, stonder er foto's van een pizza of visgerecht (weet het niet meer zo)
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: vegen van de houtkachel

Bericht door peterberg »

1) Klaas, er komt inderdaad aanslag in de expansiekamer. Als de wanden heet genoeg worden gaat dat branden. Van dat verbranden merk je niets, dat gebeurt meestal op het hoogtepunt van de stook. Dan blijft er een laagje vliegas hangen en als dat wat dikker wordt valt het eraf en wordt met de gasstroom meegevoerd. In elk geval geen sprake van een aantal kilo's roet daarboven.

2) Een schoorsteen klep maakt uit, metingen heb ik daar niet op gedaan dus ik kan je niet vertellen hoeveel. Diverse bronnen die ik ken hebben het over 10 tot 25% minder verlies bij gebruik van een klep.

3) Geen ervaring met automatische kleppen. Heb je al geprobeerd hoe een maal stoken per 24 uur werkt? Uiteraard moet je dan dezelfde hoeveelheid verstoken als bij 2x daags. Eventueel twee keer inladen achter elkaar.

4) Het kan zijn dat de aslade vervormt. De zijranden een paar mm lager slijpen is in veel gevallen afdoende.

5) Geen ervaring met brood bakken in de Bergkachel, ik heb ook geen idee of de temperatuur daar hoog genoeg voor is. Lood smelten in een blikje als de kachel uit is en heet gaat uitstekend en dat heeft een smeltpunt van 600 Kelvin. Dat is effe kijke... 327 graden Celsius.
Dit http://www.cleavebooks.co.uk/scol/index.htm is een leuke site voor omrekenen van vrijwel alles wat je maar kunt bedenken.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: vegen van de houtkachel

Bericht door 12much »

brood laat je natuurlijk boven op je kachel rijzen, mag de eerste keer gemakkelijk een uur zijn. (dus aftrekken van je gemiddelde stooktijd) Dan doorkneden, eventueel noten en/of rozijnen er doorheen, of maanzaadjes op een natgemaakte bovenkant, theedoek eroverheen en nog 20-30minuten op de kachel (die inmiddels uit is....) na laten rijzen. Gerstekorrels op de bakvloer of op de bodem geplaatste bakplaat. Ploffen ze binnen 7 seconden, nog even wachten, tussen 7-10 seconden? Perfect!! langer dan 10 seconden? Dan heb je te lang gewacht, dus nog even bijstoken.

Smakelijk eten, Boy
Never burn faster than your Wocket.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: vegen van de houtkachel

Bericht door Blijfhopen »

peterberg schreef:1) Klaas, er komt inderdaad aanslag in de expansiekamer. Als de wanden heet genoeg worden gaat dat branden. Van dat verbranden merk je niets, dat gebeurt meestal op het hoogtepunt van de stook. Dan blijft er een laagje vliegas hangen en als dat wat dikker wordt valt het eraf en wordt met de gasstroom meegevoerd. In elk geval geen sprake van een aantal kilo's roet daarboven.
Vandaag stookte ik mijn Bergkachel met een mix van hout. Enkele minuten nadat de zaak goed brandde kwamen er zwarte rookwolken uit de schoorsteen. Die zakten niet naar beneden, maar vervlogen vrij snel. Er zat deze keer vermoedelijk wat meer hout in dan gewoonlijk. Niet gewogen dus.
Kan het zijn dat nu de aanslag waar Klaas het over heeft, is gaan branden en dat de kleur daardoor veroorzaakt werd ?
Tot mijn schande moet ik wel bekennen dat er wat stukken grenenhout meegestookt waren met de aanduiding "Convoy treated" . Hout ligt al 20 jaar in de garage en ik had niet opgemerkt dat het misschien niet zulk vriendelijk hout was :shock: .
De verbrandingsruimte was na deze sessie aan de zijkanten wel verder schoongebrand dan anders, dan is het voorste deel zwart.
En ja, als die Berg eenmaal op gang is, probeer hem dan maar eens uit te krijgen. Dus uit laten branden is het enige.

@Klaas.
De betonheren en Peter hebben mij aangeraden niet tegen de wanden aan te stapelen.
Gerard de Jonge
Een moderator wijzigde dit bericht:
Quote aangepast
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: vegen van de houtkachel

Bericht door peterberg »

Blijfhopen schreef:Tot mijn schande moet ik wel bekennen dat er wat stukken grenenhout meegestookt waren met de aanduiding "Convoy treated" . Hout ligt al 20 jaar in de garage en ik had niet opgemerkt dat het misschien niet zulk vriendelijk hout was :shock: .
Gerard, ik heb gezocht naar "Convoy treated" maar niet gevonden. Vaak is kistenhout en pallets gemerkt met HT. Dat betekent Heat Treated en is een methode om schimmels etc. om hals te brengen. Die andere term slaat misschien op CCA of wolmanzouten. Dat zijn koper, chroom en arseen verbindingen. Mag niet meer gebruikt worden, die stoffen logen uit in de regen.
Of die zwarte wolken door dat hout zijn veroorzaakt weet ik niet. Maar het zou natuurlijk wel kunnen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie