Hoe stook jij ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Hoe stook jij ?

Bericht door Blijfhopen »

Ik wil graag dit onderwerp beginnen omdat ik nu druk met mijn nieuwe tegenstroomkachel bezig ben. Zo' n ding is voor een ex gietijzerkachelstoker volstrekt nieuw.
Bovendien kunnen reacties gebruikt worden als iemand de Wiki "Beter stoken" wil vullen.

Situatie: Gewijzigde Bergkachel.
Ik stook op aanraden van Peter betrekkelijk dun hout. Een palletplankje gaat in de lengte in 3en of 4en, de blokken in achten en alle rondhout van diverse soorten worden geliefd in stukken van ongeveer 5x5 cm. Ook bij Sietz Leeflang (De Twaalf Ambachten) vond ik de raad om dun hout te gebruiken.
Nadeel is wel dat je blijft kloven. Word je wel extra warm van. :lol: , maar ik zit er niet echt op te wachten.
De kachel laat wel een echt hellevuur zien met dat dunne hout en dus(?) een optimale verbranding.

Ik doe een beetje hysterisch over de droogte van het hout. Dit ivm creosootvorming en de daarmee samenhangende problemen. Dus wordt er met de vochtmeter naarstig gemeten. Niet ieder blokje, maar wel zeer vaak.
Als er geen gloed meer te zien is gaat de asla dicht,
Nog wat later vul ik de stookruimte vast met het hout voor de volgende stookbeurt. Hout droogt dan nog extra.
Goeie actie of juist niet ? Wel natuurlijk in de gaten houden dat het hout niet alsnog gaat branden met gesloten schoorsteenklep.


Stoken jullie ook Azobé en ander tropisch hout ?
Formaat stukken. Wanneer en waar in de kachel? Hoe lang gedroogd ?

De Bergkachel heeft op de bodem van de stookruimte stookstenen met gaten er tussen. De luchttoevoer komt via de voorkant van de asla en dan via de deur. Dus voor beluchting zal het misschien niet erg nodig zijn. Ik laat de as liggen en zie geen verschil in branden.
Op het Belgische ecologieforum vond ik een discussie over stoken op een dichte vloer. In mijn oude gietijzeren oorspronkelijk kolenkachel, was natuurlijk een rooster geplaatst. Daar viel veel half verbrand hout doorheen. Een gietijzeren plaatje loste dat probleem op.
Welke ervaringen en raadgevingen zijn er op dit punt ?

Gerard.
GdeJ denkt met u mee.
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door recumby »

Dag Gerard,
ik zit in hetzelfde schuitje als jij :-)
Ik zit zo rond de 15kg hout per stookbeurt (alles gaat er onmiddellijk in, geen refill). Daarvoor gebruik ik houtblokken (op dit moment dennehout, +/- 15% vocht, 2 jaar gedroogd) van +/- 15 cm dik. Hiermee krijg ik een hellevuur van jewelste. Ik vraag me af hoeveel kg hout jij stookt? 15 kg dun hout krijg ik niet in 1 keer in mijn kachel, en indien wel, dan zou het volgens mij véééél te rap opbranden. ik heb nu al problemen met de te snelle verbranding van mijn hout --> stoken met het deurtje open is noodzakelijk om geen vieze rook te krijgen (voldoende lucht voor secundaire verbranding) Op het piekmoment (25 min na het begin) heb ik soms zelfs met het deurtje open nog onvoldoende luchttoevoer...

Ik heb een smal rooster. De meeste onverbrande kolen laat ik ook liggen. Het kan de volgende keer dan verder branden. Zo heb ik nog slechts een klein beetje onverbrande kolen in de asbak.
Groeten
R

Het vooraf vullen van de kachel met hout, heb ik (voorlopig) achterwege gelaten omdat het toch erg goed in brand schiet....
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door Blijfhopen »

@Recumby
Ik stook nog maar 3 kg per keer. En dat meestal 2x per dag.
15 kg per dag en je bent nog maar kort bezig met stoken. Ben je niet bang voor kapot stoken met al dat water er nog in ?
Groeten,
Gerard
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door peterberg »

@Blijfhopen,
Misschien toch goed om voor wat betreft de dikte van het hout een kanttekening te plaatsen.
Bij een stook heb je te maken met een paar factoren: de gemiddelde dikte en de hoeveelheid. Als je maar weinig hout per keer verstookt zou het hout dunner moeten zijn. De gedachte hierachter is de oppervlakte die brandt: met een grote hoeveelheid mogen de stukken dikker zijn, en duurt de stook ook langer. In het kort, hoe groter de portie, hoe dikker het hout.
Andersom, met een grote hoeveelheid dun hout krijg je ergens gedurende de stook een soort explosie van houtgas, en de meeste kachels kunnen dat niet verwerken met een vuile stook als gevolg.
Dus zou Gerard ook in plaats van twee keer per dag, in een stooksessie een dubbele portie kunnen gebruiken met dikker hout.

Ter illustratie: zie deze en de volgende foto http://picasaweb.google.com/Walter.Veer ... 5286671954 Dit is de Bergkachel van Walter Vaes, die kennelijk al wat meer hout kan verwerken. Walter heeft de vuurkamer ongeveer tot de maximum hoeveelheid volgestapeld met behoorlijk grote blokken onderop.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door recumby »

Dag Gerard,
er zit ondertussen geen water meer in de kachel hoor :mrgreen:
Ik heb eerst twee weken lang 2x per dag gestookt, te beginnen met zo'n 700 gram per keer en op 't eind van de eerste week zat ik aan 2 kg per keer (heel erg rustig begonnen dus). Ik heb telkens blijven doorstoken (2x per dag) waarbij ik de avondstook iedere keer een beetje zwaarder maakte0.5kg erbij). De ochtenstook hield ik op 2 kg. Daarna heb ik gewoon telkens de avondstook blijven verhogen tot dat ik vorig weekend aan 10 kg zat (einde van de 3de week instoken). Met deze hoeveelheid bleef de kachel mooi warm (ik denk nog zo'n 40° in de stookruimte na 24 uur) waardoor ik overgeschakeld ben op 1x stoken per dag.
Hoelang ben jij al aan het instoken dan?
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door walter vaes »

Wij stoken nu 11 a 13 kg per keer in de berkachel van 1300 kg (den, eik, berk ,vogelkers)
We hebben hout liggen dat meestal nog tamelijk dik is.
In begin stookte we uiteraard veel minder, hier een voorbeeld van 1 van de eerste keren:
http://picasaweb.google.com/Walter.Veer ... 2824292450
Ons huis is nog altijd een bouwwerf, de daken hebben nog geen isolatie en er staan nergens deuren in. (en nergens verwarming, behalve de bergkachel)
We stoken wel niet elke dag, dus de kachel is dikwijls al koud.

Hout gaat onmiddelijk aan en heb zeer goede trek in de schoorsteen.
Zelfs met de luchtaanvoer dicht gaat hij goed.
Vanaf wanneer kan men eigenlijk de luchtaanvoer sluiten om het beste rendement te hebben?

Na 2u30 a 3 uur stoken, voel ik aan de kachel.
Als hij dan nog niet heel warm is , gooi ik er nog een heel klein beetje zacht hout bij.
Als hij wel warm genoeg is doe ik ook de luchtafvoer dicht (= 90% sluiting)
Soms zet ik de luchtafvoer al na 2 uur op half open.

Ik hoop als mij lage energie woning af is dat ik het ga halen met 1 keer te stoken per 24 uur. (denk dan met t° van 22° naar 18° gaande, voor de keuken en living 50 m²)

Een kennis van ons heeft ook ook een bergkachel besteld (misschien heeft hij hem al)voor zijn lage energie woning.

Voor de mensen die het live willen zien, ik doe ook mee aan de open klimaaathuizen van BBL
http://www.ecobouwers.be/klimaathuis/houthalen
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door peterberg »

walter vaes schreef: Vanaf wanneer kan men eigenlijk de luchtaanvoer sluiten om het beste rendement te hebben?
Als alle hout in de gloeifase is, wordt er nog steeds heel wat warmte geproduceerd. Daar is uiteraard ook zuurstof bij nodig. Dus zou de lucht inlaat open moeten blijven totdat die fase voor het grootste deel voorbij is.

Maar... Juist tijdens die gloeifase is de koolmonoxide productie op zijn hoogste punt. Altijd, hoezeer ik ook geprobeerd heb, die bult aan het eind valt niet te vermijden. Zie de grafiek op http://www.bergkachel.nl/techniek.html. Uit veiligheids overwegingen zou ik de afvoer nooit sluiten als er nog zoveel van dat giftige gas geproduceerd wordt. Eigenlijk zit er normaal in het begin van de stook ook nog een hoge scherpe piek in de CO, maar die valt te omzeilen door "omgekeerd stoken" of zoals de Amerikanen het noemen "top lit".

Kortom, nog maar weinig gloei, dan inlaat dicht. Als er geen gloei meer over is en de kachel helemaal "zwart" oogt, de afvoer dicht.
Het vuur dat eventueel nog onzichtbaar onder de as ligt is veilig genoeg doordat de klep geen 100% af mag sluiten.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door Blijfhopen »

Hi iedereen,
Al stokend en in het vuur starend borrelt er van alles op zoals:
Kun je aan de kleur van de houtvlam zien hoe "goed" de verbranding is ? Ik herinner mij van vroeger dat de Bunsenbrander blauw moest branden. In mijn gemodificeerde (met grote dank aan Peter-ik schrijf het nog maar eens) Bergkachel zie ik regelmatig een "hellevuur" , maar dan wel geel.
Is de hoeveelheid as een maat voor de volledigheid van de verbranding ?
In verband hiermee: Zegt het wat (en zo ja wat) als er geen, weinig, veel stukjes verkoold hout in de as voor komen ?
Zo dit was het weer en heeft iemand die de Wiki "Beter stoken" wil vullen weer wat brandstof. Want ... dat er niet altijd goed gestookt wordt kunnen we nu al bemerken.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door kockie »

Het "probleem" van de bergkachel is natuurlijk dat je een gedeelte van de verbranding niet kunt zien; deze vindt bovenin de kachel plaats, na de venturi. Misschien dat daar een geheel andere kleur "hellevuur" te zien is.

Ik stook mijn kachel als volgt:

Losjes volstapelen met de benodigde hoeveelheid hout (ingeschat na weersverwachting en gevoelstemperatuur in de woonkamer)
Onder het bovenste blok een aanmaakblokje leggen en aansteken
Aslade nog een minuutje dicht tot het hout vlamvat
Dan aslade op een kier en wachten op het hellevuur.
Als de gloed eruit is aslade weer dicht.

Stook op dit moment grove den; binnenkort mix van den en kersenboom.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door peterberg »

Kun je aan de kleur van de houtvlam zien hoe "goed" de verbranding is? Ik herinner mij van vroeger dat de Bunsenbrander blauw moest branden. In mijn gemodificeerde (met grote dank aan Peter-ik schrijf het nog maar eens) Bergkachel zie ik regelmatig een "hellevuur", maar dan wel geel.
Hi Gerard. Hartelijk dank voor je prijzende woorden.
De kleur van de vlam is inderdaad een indicatie. Hoe helderder geel hoe beter. Als-ie slecht brandt of op een lage temperatuur krijg je oranje of zelfs rode vlammen. Soms zullen er ook wel blauwe of paarse tongen tussen zitten, dat is houtgas dat brandt.

Is de hoeveelheid as een maat voor de volledigheid van de verbranding ?
Weinig as betekent dat-ie heel heet is geweest aan het eind van de stook. Gaat alleen met echt volle stook gebeuren. Uiteraard maakt het ook uit wat voor hout er gebruikt is, hardhout soorten hebben meer de tendens om witte as achter te laten.

In verband hiermee: Zegt het wat (en zo ja wat) als er geen, weinig, veel stukjes verkoold hout in de as voor komen ?
Loopt in de pas (voor zover ik weet) met alweer de eind temperatuur.

...dat er niet altijd goed gestookt wordt kunnen we nu al bemerken.
Hoezo? is er een vieze stoker bij jou in de buurt?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door kockie »

peterberg schreef:...dat er niet altijd goed gestookt wordt kunnen we nu al bemerken.
Hoezo? is er een vieze stoker bij jou in de buurt?
Ik krijg van m'n ouders (gelijk m'n buren) wel eens commentaar dat m'n kachel stinkt, terwijl deze nog niet eens is volgestapeld met hout...
Geur is van m'n buurman 300 meter verderop met een prachtige, 2 jaar oude, met dichtgezette luchtschuiven bezette gietijzeren kachel. Deze heeft meer hout nodig dan mijn kachel.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door recumby »

Ik begin stillaan ook het verschil in vlamkleur te zien.
Hoewel 2x een hellevuur, zijn het bij slechte verbranding (onvoldoende secundaire lucht in mijn geval) vooral oranje vlammen (ook te zien aan de grijze wolken die uit de schoorsteen komen). Indien het (zoals peterberg al zei) een goede verbranding is, zijn de vlammen lichtgeel en komt er (bijna) geen rook uit de schoorsteen. Dat kijken naar de kleur van de rook is sinds het winteruur wel wat moeilijker geworden. Door de duisternis is de rook moeilijk te zien. Soms zie ik bvb een vage witte rook. Dan weet ik niet of het goed of slecht is (ik denk nl dat de witte rook duidt op het condenseren van de rook...).

Ander punt over de kleur van de secundaire secundaire verbranding. Kockie zegt dat deze niet te zien is. Wel, ik kijk geregeld eens naar de tweede kamer (op je knieën zitten, hoofd omlaag en dan door de venturi naar de tweede kamer turen). Mijn secundaire vlam is oranje, is duidelijk minder fel dan de primaire vlammen en is vaak korrelig van structuur. Eigenlijk gaat de primaire vlam gewoon over in de secundaire. Op sommige you-tube-filmpjes is dit goed te zien. Bij mensen met een "black oven" ofte oven waar de rook ook voorbijkomt, kan je de sec verbranding gewoon door het raampje zien :-) (itt een "white oven" die volledig afgeschermd is van het rookcircuit)
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door Blijfhopen »

Hoi allemaal,
Hoe vaak maken jullie de stookvloer schoon ? Leuk karweitje niet ? :lol:
Er ligt nu een behoorlijke laag op die de openingen aardig verstopt.
Zeker niet goed i.v.m. luchtaanvoer of geeft het niet ? Branden gaat overigens goed; geen verschil met eerst.
Groeten,
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door kockie »

Blijfhopen schreef: Hoe vaak maken jullie de stookvloer schoon ? Leuk karweitje niet ? :lol:
Altijd voor het volladen. Even met een stuk hout over de vloerbalken heen "vegen". Paar seconden en dan is het gebeurd.
Laatst gewijzigd door kockie op 04 nov 2009, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote niet goed
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Hoe stook jij ?

Bericht door mark »

Hier veeg ik met een afwasborstel altijd voor het vol laden. Alle lucht openingen open beter voor de verbranding.

groet Mark
Plaats reactie