thuisbatterij voor zonnepanelen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: thuisbatterij voor zonnepanelen?

Bericht door Joepie »

Ik denk dat veiligheid een belangrijke rol speelt. Lithium accu's zijn niet vrij van risico's.

Voorbeeld: http://binnenland.eenvandaag.nl/tv-item ... batterijen
Als je ziet wat een telefoonbatterij al kan doen na wat slagschade (scrol even naar beneden naar 3e filmpje)
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: thuisbatterij voor zonnepanelen?

Bericht door Ruuben »

image-2017-07-04.jpg
Artikel uit Volkskrant Sir Edmund 24-6-2017.

Actief gebruik tesla-accu
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: thuisbatterij voor zonnepanelen?

Bericht door pelletpower »

Artikel krijg ik zo niet terug gegoogled. Wat zijn de 5 oplossingen?
Hoe dan ook gaan we die kant op, met vallen en opstaan.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: thuisbatterij voor zonnepanelen?

Bericht door Ruuben »

pelletpower schreef:Artikel krijg ik zo niet terug gegoogled. Wat zijn de 5 oplossingen?
Hoe dan ook gaan we die kant op, met vallen en opstaan.
Dat is eigenlijk nieuw onderwerp
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: thuisbatterij voor zonnepanelen?

Bericht door JantjeV8 »

Mooi dat dat lukt. Die/een batterij is hier ook al vaker besproken. Ik ben ondertussen wel benieuwd naar meer praktijkervaringen.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: thuisbatterij voor zonnepanelen?

Bericht door Ruuben »

pelletpower schreef:Artikel krijg ik zo niet terug gegoogled. Wat zijn de 5 oplossingen?
Hoe dan ook gaan we die kant op, met vallen en opstaan.
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=2&t=6332

Nieuwe discussie geplaatst met de 5 oplossingen
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: thuisbatterij voor zonnepanelen?

Bericht door Ruuben »

In oplossing 4 staat dat de powerwall van Tesla 10 jaar mee gaat. 8000x op en ontladen. 2x per dag dus. En dan 80 capaciteit houden. Ik vind dat een geweldige prestatie.

Ik snap niet dat autofabrikanten dat niet lukt.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: thuisbatterij voor zonnepanelen?

Bericht door JantjeV8 »

Wat die autofabrikanten wel/niet beloven met hun batterijen weet ik niet. Maar in de heftrucktechniek is dat toch al heel geaccepteerde techniek? Volgens mij worden daar behoorlijke prestatie garanties op af gegeven.

Voor wat betreft die kolencentrales, eerst 7, nu nog 5 in gebruik. (Waarvan er enkele nog splinternieuw zijn...) Stel daar tegenover dat er momenteel zo'n 800 kolencentrales in het Midden Oosten in aanbouw zijn... Tja, je moet ergens beginnen, maar dit is kansloos volgens mij.
el jonco
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 okt 2017, 21:06

Re: thuisbatterij voor zonnepanelen?

Bericht door el jonco »

Tot het salderen verleden tijd is, de dr Ten 'zeezoutbatterij' volop verkrijgbaar is of de prijs van de Tesla accu voldoende gedaald is doe ik niets.
Maar ik meet wel alvast de benodigde accu capaciteit en het piekvermogen. Daartoe heb ik een 'virtuele accu' geïnstalleerd. Van de slimme (nouja, slimme, in elk geval handige) meter krijg ik elke 10 seconden een update met verbruikt (k)Wh, teruggeleverde (k)Wh en actueel afgenomen vermogen.
Dan voer ik de volgende stappen uit:

-Als het actueel vermogen het huidig piekvermogen overstijgt, vervang ik het huidig piekvermogen door het actueel afgenomen vermogen. Dat is het piekvermogen wat ik aan omvormer in moet zetten naast de capaciteit van de zonne-omvormer om m'n hoogste verbruik te dekken.

Mijn virtuele accu is oneindig groot. Althans, kan dat worden. Ik ben begonnen met een accu van 1 Wh.
1-Elke keer als ik een paar Wh van het net leen terwijl mijn accu is leeg, vergrootte ik mijn virtuele accucapaciteit met die hoeveelheid.
2-Als ik teruglever terwijl de accu nog niet vol is, laad ik de accu op met dezelfde hoeveelheid Wh als ik aan het net teruglever.
3-Als de accu vol is, doe ik niets.
4-Wanneer de accu nog energie bevat en ik energie van het net leen, haal ik die hoeveelheid uit mijn virtuele accu, tot hij leeg is. Daarna volg ik stap 1.

Nu de (eerste) winter nadert en de opbrengst van de zonnepanelen terugloopt, zie ik mijn accucapaciteit al flink toenemen. Als in 2023 de salderingsregeling niet wordt verlengd weet ik tenminste precies wat ik aan opslagcapaciteit nodig heb om van het net te kunnen.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: thuisbatterij voor zonnepanelen?

Bericht door pelletpower »

Niet echt, je opgeslagen energie is aan het eind van de herfst een heel eind weg, nog voordat de winter begint. Wel een interessante meting
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: thuisbatterij voor zonnepanelen?

Bericht door JantjeV8 »

Je weet dan wat je moet zien te besparen :!:
el jonco
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 okt 2017, 21:06

Re: thuisbatterij voor zonnepanelen?

Bericht door el jonco »

@pelletbouwer: ik heb een netto producerend huis door overcapaciteit van de zonnepanelen. Natte-vingerwerk gebaseerd op de dagtotalen van afgelopen jaar komt op een "overbruggingskrediet" 50 kWh bij een piekvermogen van 4kW. Dit geeft al aan welk volume een flow batterij zou moeten krijgen. Dit jaar eens zien hoe groot het aantal kWh moet zijn als je je niet op dagtotalen baseert maar veel fijnmaziger meet. Piekvermogen kan je nog beperken door slim verbruikers uit te stellen (vrieskist, e-auto). Door te schuiven in tijd kan je ook nog wat(tuur) beknibbelen. Maar voorlopig hou ik het even simpel.
Plaats reactie