35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door kiekeboe »

@swake: volkomen eens.
maar volgens mij ligt die 200mm buis er al.
als de leidingen er geisoleerd ingestopt worden en ik ga uit van 40 uitwendig.
dan moet er volgens mij nog 25mm isolatie om kunnen.
de voor en achterkant luchtdicht maken en je hebt volgens mij een prima isolatie
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door hanskraayeveld »

Ik zie ook wel dat het niet voorgeschreven wordt.
Ik laat alleen het testrapport zien.
Jij de gebruikerstabel.

Maar iedereen (bij ons) weet dat een hijsstrop, die 1 ton mag tillen, pas bij 7ton breekt.
Mits hij nieuw en onbeschadigd is.

Dit is hetzelfde verhaal.
Dus het gejank van dat die buis het niet aankan is natuurlijk zwaar overdreven, en wordt alleen door installateurs aangevoerd die er zelf nog nooit mee gewerkt hebben, of niet tegen vernieuwing kunnen.
Die buis kan gewoon 110 graden op 30 bar hebben en dat een uurtje of 5 lang.
En 110 graden op 20 bar een 5000 uur.
En 90 graden op 15 bar een jaartje of 100.

Of lees ik dat nou verkeerd af?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door hanskraayeveld »

En EN ISO 21003-1 is de norm.
En daar voldoet hij ruim aan.

Dus het gaat in die tabel niet over de buis, maar over de norm.
Hij staat meerdere keren in het boek.
Ook bij de volkunstofbuizen, en zelfs die voldoen!

Bij 95 graden en 10 bar gaan deze buizen MINIMAAL 50 jaar mee.

Ik las tussen neus en lippen door dat de openklapspanning bij de 80 bar ligt.

Dus het is heus geen rommel.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door JantjeV8 »

Buis of pijp, het zal wel, maar in die 200mm buis gaat dat niks worden. Veel te veel verlies. Een kleine mogelijkheid is nog om geisoleerde buis er door te steken, netjes gecentreerd zien te krijgen, om de 500mm in die 200mm buis gaatjes te boren en vol te schuimen met purschuim.
Kofi
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2012, 08:20

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door Kofi »

Swake heeft uitgerekend dat je met standaard isolatie 4% verlies hebt. Als dat veel te veel is kun we beter ook stoppen met onze houtvergassers want die hebben ook maar een rendement van minder dan 90%. Feit is dat je veel en veel meer energie transporteert dan je verlies hebt. Ideaal is anders maar niet iedereen heeft een huis als Peterberg.
Ik transporteer al 5 jaar de warmte van de 45 KW vergasser door 20 m 20mm pert buis en de helft nog eens 30m verder ook door pert buis.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door hanskraayeveld »

Kofi schreef:Swake heeft uitgerekend dat je met standaard isolatie 4% verlies hebt. Als dat veel te veel is kun we beter ook stoppen met onze houtvergassers want die hebben ook maar een rendement van minder dan 90%. Feit is dat je veel en veel meer energie transporteert dan je verlies hebt. Ideaal is anders maar niet iedereen heeft een huis als Peterberg.
Ik transporteer al 5 jaar de warmte van de 45 KW vergasser door 20 m 20mm pert buis en de helft nog eens 30m verder ook door pert buis.
Tuurlijk dat ben ik ook met je eens, het is niet onmogelijk of ondenkbaar.
Maar als je ook nog eens een opslag creëert om maar 1x per week te stoken, dan denk ik wel dat je ongeveer 40% van de warmte weggooit. Mits je de buffervaten niet in de huiskamer hebt staan natuurlijk. Anders wordt het een ander verhaal.
Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat zoiets aan energie "lekt", maar mijn verstand zegt dat een goed geïsoleerd buffervat toch per week redelijk wat energie lekt.

Ik ga absoluut niet aanraden om het niet te doen, want ik zou ook wel energievoorraad voor een week willen hebben, maar toch...
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door Ruuben »

Je zou zelfs nog kunnen proberen de buis met een omgekeerde stofzuiger vacuum te zuigen; door een langere plastic zak aan een uiteinde vd buis de vacuumslang/buis en dan zuigend uit de zak trekken. Dat isoleert ook erg fijn.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door Wouter Gillis »

geisoleerde buis er door te steken, netjes gecentreerd zien te krijgen, om de 500mm in die 200mm buis gaatjes te boren en vol te schuimen met purschuim.
Wellicht kan de aanpak van kockie in dit topic inspiratie geven:

viewtopic.php?f=3&t=1640&hilit=lange+leiding&start=195

Groet
Wouter
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door JantjeV8 »

Kofi schreef:Swake heeft uitgerekend dat je met standaard isolatie 4% verlies hebt.
Dat heb ik nergens gelezen..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door kockie »

Mocht je "mijn" methode gaan gebruiken, gebruik dan wel 2-componenten pur. Normale spuitbussen pur wordt niet hard in een afgesloten omgeving; het heeft vocht (normaal uit de lucht) nodig om te verharden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door kiekeboe »

Ruuben schreef:Je zou zelfs nog kunnen proberen de buis met een omgekeerde stofzuiger vacuum te zuigen; door een langere plastic zak aan een uiteinde vd buis de vacuumslang/buis en dan zuigend uit de zak trekken. Dat isoleert ook erg fijn.
als je dit serieus bedoelt spoor je niet
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door swake »

Kofi schreef:Swake heeft uitgerekend dat je met standaard isolatie 4% verlies hebt
Als je dat gelezen hebt dan was mijn verwoording wel erg verkeerd want dat was zeker niet wat ik bedoelde. :D
Misschien bedoel je dat het verlies van 2440W maar 4.8% vertegenwoordigd van wat de beoogde ketel van 50kW kan leveren. Op deze manier kan gesteld worden dat er bij vollast 'maar' 4.8% verkwisting is. Zo werkt het niet natuurlijk... Neem nu een ketel van 10kW, dat is er ineens 24% verlies.
2440W is echt wel veel.

6 uur stoken, 2x per week, 25 weken koude maanden geeft ons 732kWh/jaar
In hout of pellets à 5kW/kg omgerekend = 146kg hout, ofte 10 zakjes pellets a 3.5€/stuk = 35€/jaar
Mmmmmm.... interessante cijfers. Straks schrijf ik nog dat 'het best mee valt', financieel gezien dan toch. Bovenstaand is enkel geldig voor een gemiddelde winter en indien 2x per week genoeg is. indien om de 2 dagen wordt het direct dubbel zoveel (1400€ over 20 jaar)


Ruuben schreef:Je zou zelfs nog kunnen proberen de buis met een omgekeerde stofzuiger vacuum te zuigen; door een langere plastic zak aan een uiteinde vd buis de vacuumslang/buis en dan zuigend uit de zak trekken. Dat isoleert ook erg fijn.
Vacuum.... interesant.... Er is wel nog altijd zoiets als de elektromagnetische straling (zoals afkomstig van die lekkere warme zon). Maar die buis vacuum trekken komt niet goed. Die buis gaat inslaan omdat ze die onderdruk nooit kan weerstaan. Ik zou eerder vol pompen met een droog gas zoals bij dubbele beglazing gebruikt wordt, maar dat is wellicht ook niet economisch haalbaar.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door hanskraayeveld »

In een buis van dergelijke afmeting maakt het nauwelijks uit welk gas je erin spuit. Bij ramen wordt ook geadviseerd geen grotere spouw als 15mm te doen, omdat er dan inwendige "gas" circulatie optreedt. Dan maakt het nauwelijks meer uit of het nu argon is of lucht.
Vandaar dat triple glas nu in opkomst is.

Vacuum lijkt me ook geen optie. Als ik heb gezien hoe een gedoe dat het is om een airco vaccuum te houden voor een half uur, dan is pvc al helemaal niet te doen. Laat staan dan hij het kan hebben.
Ik ben wel benieuwd wat een "omgekeerde stofzuiger" is. Een bladblazer?
Volgens mij geef jij je mond ook maar een douw. Er komt idd weinig zinnigs uit naar mijn mening.
Lees nu al je eigen berichten eens terug. Je vertelt van alles, ongegrond, en je komt er niet eens op terug. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Ik zou me schamen.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door swake »

Het is hier toch ook weer zo gezellig op dit forum.
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door ready to burn »

hanskraayeveld schreef: Dus het gejank van dat die buis het niet aankan is natuurlijk zwaar overdreven, en wordt alleen door installateurs aangevoerd die er zelf nog nooit mee gewerkt hebben, of niet tegen vernieuwing kunnen.
Die buis kan gewoon 110 graden op 30 bar hebben en dat een uurtje of 5 lang.
En 110 graden op 20 bar een 5000 uur.
En 90 graden op 15 bar een jaartje of 100.
Als installateur heb je ook nog een verantwoording naar je opdrachtgever toe.
Uponor (Unipipe) heeft 10 jaar garantie inclusief gevolgschade, mist voldaan aan bepaalde voorwaarden.

Nathan is de importeur, en zegt hierover dit:
Nathan: Wij zullen onze afnemers nog duidelijker moeten maken dat de toepassing van het kunststofleidingsysteem bij temperaturen hoger dan 70 °C niet meer door een verzekeraar wordt gedekt. Wij leveren nu tien jaar verzekerde systeemgarantie, maar wel onder de voorwaarde dat de gebruiker het systeem gebruikt, zoals wij dat onder het Kiwacertificaat garanderen. Het gebruiken van water van 80 °C zal door de verzekeraars zeker worden gezien als een toepassingsfout en niet als een systeemfout.

Bron: http://intechei.nl/80461/Bedrijfstemper ... df?v=2&v=2
Plaats reactie