Windmolens

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Rivertrade

Bericht door Bert »

Ik heb net een antwoord van Rivertrade ontvangen, een pdf-document, 12 bladzijden, met voor iedere molen een vermogensgrafiek.
Na een eerste vluchtige blik en wat rekenen, lijkt het er op dat de re?le te verwachten stroomopbrengst ca. 40% is van de getallen in de advertentie.

Ik kan dit lange document onmogelijk op het forum plaatsen. Wie geinteresseerd is kan ik wel een email sturen met het Rivertrade-document als attachment.

Bert
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Bert schreef: Er lijkt wel te zijn bespaard op de masthoogte. De meeste molens van Rivertrade komen niet eens boven mijn huis uit, laat staan boven de bomen in de omgeving.
Blijkbaar wil men bij Enflo nog meer besparen.

Bij Enflo koopt men voor 4000 euro de kleinste windmolen met een opbrengst van 1100 kWh per jaar (bij een gemiddelde windsnelheid van 6,5 m/s) plus een mast van 8 meter hoogte.

Bij Rivertrade koopt men voor 2595 euro een windmolen met een opbrengst van 9000 kWh per jaar (bij een gemiddelde windsnelheid van 4,5 m/s) plus een mast van 9 meter hoogte.

Realistisch gesproken krijgt men in deze prijsklasse, bij Rivertrade, minimaal 10 keer m??r waar voor zijn geld.

Bij een iets grotere klasse blijft van een vergelijking met Enflo waarschijnlijk niet veel meer over.

Voor 6850 euro (inclusief BTW) koopt men bij Rivertrade een windmolen met een verwachte opbrengst van ongeveer 25000 kWh per jaar (bij een gemiddelde windsnelheid van 4,5m/sec) inclusief een mast van 18 meter hoogte!

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

pdkl schreef: En het geluidsniveau. Op de website van Enflo staat wel "een laag geluidsniveau", maar wat is laag.
Ik denk dat geluidsoverlast vooral te maken heeft met het toerental.

De kleinste Enflo doet 1200 toeren per minuut.

De goedkopere en 10 keer meer performante Rivertrade windmolen doet 360 toeren per minuut.

Dirk
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

Dirk Bauwens schreef:
Blijkbaar wil men bij Enflo nog meer besparen.

Bij Enflo koopt men voor 4000 euro de kleinste windmolen met een opbrengst van 1100 kWh per jaar (bij een gemiddelde windsnelheid van 6,5 m/s) plus een mast van 8 meter hoogte.

Bij Rivertrade koopt men voor 2595 euro een windmolen met een opbrengst van 9000 kWh per jaar (bij een gemiddelde windsnelheid van 4,5 m/s) plus een mast van 9 meter hoogte.

Realistisch gesproken krijgt men in deze prijsklasse, bij Rivertrade, minimaal 10 keer m??r waar voor zijn geld.

Bij een iets grotere klasse blijft van een vergelijking met Enflo waarschijnlijk niet veel meer over.

Voor 6850 euro (inclusief BTW) koopt men bij Rivertrade een windmolen met een verwachte opbrengst van ongeveer 25000 kWh per jaar (bij een gemiddelde windsnelheid van 4,5m/sec) inclusief een mast van 18 meter hoogte!

Dirk
Dirk, je redenering is uiteraard helemaal juist. Maar eigenlijk kan je de kleine Enflo niet vergelijken met veel grotere molens. Zoals je ook niet kan zeggen dat een ligfiets beter is dan een stadsfiets. De ligfiets is superieur in open gebieden, de stadsfiets in de stad. De Enflo is een poging om in een bebouwde omgeving windenergie toch mogelijk te maken, ondanks de vele hindernissen. ( turbulentie, lawaai, visuele hinder, bouw- en milieuvergunning,..)
Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat die Enflo niet het antwoord op onze gebeden is, maar dat er gezocht wordt naar oplossingen in die richting vind ik een goede zaak!
Overigens heb ik al diverse van die kleine molentjes gezien op zeiljachten, waar ze perfect in staat blijken om de accu(s) op peil te houden. Wat mij opviel is dat er enorme verschillen in lawaai-productie zijn tussen de verschillende merken.

Ik heb de Rivertrade molens in een tabel gezet, om een beter overzicht te krijgen, om de essentie uit de grafieken weer te kunnen geven en om een paar eigenaardigheden te tonen :

Afbeelding

* Het piekvermogen verschilt nogal tussen tekst en grafiek!
* De kW uur gegevens in de advertentie tegenover de technische documentatie!
* De jaar-opbrengst bij 4 en bij 5 m/s zijn het resultaat van mijn amateurs-rekenwerk: Watt x 24uur x 365 dagen.

Over de 5kW molen waar jij het over hebt ( ?6850,-) , "opbrengst ongeveer 25.000 kWh/jaar", zegt de technische documentatie: " Deze windturbine kan tot 10.000 kW uur per jaar leveren, afhankelijk van windsterkte en locatie".

Ofwel kan ik niet lezen en rekenen, ofwel verliest dit bedrijf wat mij betreft veel van z'n geloofwaardigheid...

Bert
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Kockie, is de volgende advertentie wat voor jou ?
http://www.kapaza.be/detail/2134985/Windmolen_mast.html

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Dirk Bauwens schreef:Kockie, is de volgende advertentie wat voor jou ?
http://www.kapaza.be/detail/2134985/Windmolen_mast.html

Dirk
Het zou wat voor mij zijn als ik al een vergunning had en wat meer geld :oops: Moet nu binnenkort eerst eens een huis verbouwen en heb daar de nodige ??'s voor nodig....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Kockie schreef:Het zou wat voor mij zijn als ik al een vergunning had en wat meer geld :oops: Moet nu binnenkort eerst eens een huis verbouwen en heb daar de nodige ??'s voor nodig....
Natuurlijk Kockie,

First things first!

Om de vooruitzichten hier na te gaan, heb ik mijn vrouw bij de stadsdiensten laten informeren over de mogelijkheiden om een windmolen te plaatsen. Dat moet onder andere met een bouwaanvraag, maar er werd reeds gewaarschuwd dat de stad geen windmolen-vriendelijke politiek voerde. Ook mogen de buren geen bezwaar hebben. De kans dat hier ooit een windmolen komt, wordt dus kleiner.

Dirk

Een moderator wijzigde dit bericht:
quote aangepast
[/modedit
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

[laten informeren over de mogelijkheiden om een windmolen te plaatsen. Dat moet onder andere met een bouwaanvraag, maar er werd reeds gewaarschuwd dat de stad geen windmolen-vriendelijke politiek voerde. Ook mogen de buren geen bezwaar hebben. De kans dat hier ooit een windmolen komt, wordt dus kleiner.
zal wel zonevreemd zijn in Belgi?? In NL eigenlijk alleen agri?rs die op de been moeten worden gehouden. Dus particulier weinig kans.
brownie
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 mar 2006, 15:20
Contacteer:

Bericht door brownie »

kees schreef: In NL eigenlijk alleen agri?rs die op de been moeten worden gehouden. Dus particulier weinig kans.
Als particulier is het heel moeilijk inderdaad. Maar ook als agrarier kan je er niet zomaar een plaatsen. Steeds meer gemeentes willen geen windmolens meer ivm landschapvervuiling. Buiten Flevoland zijn er maar weinig gemeentes die het nog toestaan.

Toch jammer. Begin jaren tachtg was Nederland nog een voortrekker op dit gebied, momenteel lopen we achter tov omringende landen. De enige mogelijkheden in Nederland, en dat vind ik een goed idee, zijn denk ik windmolenparken in zee. Of we maken van de Flevoland een groot windmolenpark. Dat lijkt me ook niet zo'n gek plan. Er staan er daar al zoveel, weinig kans op meer landschapsvervuiling. :wink:
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

brownie schreef:...Of we maken van de Flevoland een groot windmolenpark. Dat lijkt me ook niet zo'n gek plan. Er staan er daar al zoveel, weinig kans op meer landschapsvervuiling. :wink:
Het lijkt erop dat de meeste mensen windmolens wel interessant vinden... zolang ze maar ver genoeg van hun eigen woning geplaatst worden!

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Dirk Bauwens schreef:Het lijkt erop dat de meeste mensen windmolens wel interessant vinden... zolang ze maar ver genoeg van hun eigen woning geplaatst worden!

Dirk
Dat is nou de werelberoemde "nimby" politiek.

Ik zou hier best een windmolen neer willen zetten. Ook nog wel op eigen grond. Minimaal 200 meter van m'n huis lijkt me geen probleem (voor een grote dan).
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kockie schreef:Ik zou hier best een windmolen neer willen zetten. Ook nog wel op eigen grond. Minimaal 200 meter van m'n huis lijkt me geen probleem (voor een grote dan).
Kan men in Nederland als particulier electriciteit leveren aan het net ? Tegen een interessante prijs ?

Dirk
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Dirk,

Dat ligt aan de leverancier. Voor mijn zonnestroom die terug in het net gaat krijg ik ? 0,24 per kWh. Maar dat was maar tijdelijk, zijn ze snel vanaf gestapt. In NL is men verplicht te salderen volgens het amendement Samson (Alleen: dit verhaal gaat volgens mij alleen maar op voor PV, zal ik eens nakijken, misschien is het gedefinieerd als duurzame energie achter de meter). In het kort komt het er op neer dat een Feraris meter door terug te draaien automatisch saldeert, en via een digitale verrekend moet worden met het energiebedrijf (alleen: krijg dat maar eens voor elkaar :cry: ). Sommigen geven nog een kleine bonus. Verder kun je nog voor de MEP in aanmerking komen. Als je je er hobby van maakt formulieren in te vullen dan moet je dat vooral doen....het kost dus veel moeite voor weinig. Als je alle details wil weten moet je eens in de nieuwsbrieven van de ZPV kijken. In een van deze nieuwbrieven staat ook de situatie in Belgie beschreven.

Patrick
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Dat verbaast me niet Patrick. In Belgi? wordt in dit opzicht, door sommigen gezegd dat het gratis leveren van groene energie moet aanzien worden als een vorm van gratis maatschappelijk dienstbetoon. In geldstroom heeft men blijkbaar ook een diode ingebouwd.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Het volgende nieuws werd vermeld op verschillende Belgische websites en in verschillende Belgische kranten:
Oxfam-windmolen officieel dood

Na een pijnlijk en lang afscheidsproces heeft Oxam eindelijk vaarwel kunnen zeggen aan het windmolenproject in de Ververijstraat.
De 37 meter hoge windmolen die electriciteit moest leveren aan de Oxfam-gebouwen, heeft exact 4 dagen gewerkt.
Het idee was anders best leuk. Een ecologisch verantwoord gebouw, met een laag energieverbruik, en wat er toch zou verbruikt worden kon opgewekt worden door een eigen windturbine op het dak.
Zowat 75.000 euro had Oxfam voor die molen veil.
De buurt vond het idee minder leuk, vreesde voor schaduw en geluidsoverlast en sleepte Oxfam voor de rechter.
Na een jarenlange strijd mocht Oxfam z'n molen dan toch installeren in de zomer van 2001, maar het ding werd pas aan de praat gekregen in januari 2002.
Na vier dagen liep de turbine vast, en raakte nooit meer hersteld. En nu, vier jaar later, ziet ook Oxfam in dat het toch niks zal worden met die molen. Ze slepen de leverancier voor de rechter en hopen een deel van de kostprijs terug te winnen. Of het ding nu ook wordt afgebroken, is niet duidelijk. Maar Oxfam zal voorlopig geen windmolen-experimenten meer houden.
Op de offici?le Oxfam-site http://www.oxfam.be wordt er, volgens mijn bevindingen, met geen woord over gesproken.

Dirk
Plaats reactie