Hout kloven, handmatig of machine

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hout kloven, handmatig of machine

Bericht door kockie »

ecobommel schreef:mn wat is een goede betrouwbare niet al te dure machinale klover.
Geen ervaring mee. Ik heb een (door iemand anders) zelfgebouwde klover staan...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hout kloven, handmatig of machine

Bericht door JantjeV8 »

Ik kan me situaties voorstellen om vanuit lichamelijk oogpunt een machinale klover te gaan gebruiken. Echter kort hout voor in de woonkamerkachel, dus ca. 20 a 25 cm lang doe ik het liefst handmatig. Gaat gewoon het snelst zonder je helemaal uit te putten.

Wat me tegenstaat van de machines is de 'loze beweging', de beweging vanuit de stilstand tot het hout vooraleer hij begint te persen of de beweging helemaal terug waarbij je vaak de bediening vast moet blijven houden.

Als ik zo met de hand kloof, leg ik ook niet iedere keer de stam op een hakblok, maar werk gewoon door de stapel heen. Staan de stammen gestapeld, dan begin je staand, slaat de stam in taartpuntjes en vervolgens de stam er onder. Ligt het op een hoop, dan ga ik op m'n knieen zitten, hakblok voor je en trekt de ene na de andere stam uit de stapel. Korte stammen sla je zo door, een uitzondering daar gelaten.

Laatst had iemand hier ook wat ervaring gedeeld over zijn 'kinetische klover'. Dat ging wel als een speer. Gewoon lekker mechanisch, geen geklieder met olie en gaan als de brandweer. Misschien is dat iets voor u.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Hout kloven, handmatig of machine

Bericht door Sandman79 »

Jantje, ik ben degene met de kinetische kliever en ik dacht er zelfs even niet aan, aangezien de mijne een 2000 euro kost, en wat overkill is voor 4 stere per jaar... Maar ze bestaan ook in veel kleinere modellen voor onder de 500 euro, en dat is in dit geval echt wel voldoende denk ik, die paar dikkere stammen, ga je dan even met de zaag door....



ik heb er nu een dikke 100 stere mee gekliefd en dus wat meer ervaring.
Kliefsnelheid: Erg goed. Alleen haal ik er 2stere per uur mee, met een helper 4. Met een derde persoon kan het nog meer zijn, Ik moet nog werken aan het efficiënter maken van aan en afvoer, want het ding klieft gewoon SNEL. Ik heb op de mijne nu een kloofkruis gezet, dat versnelt het klieven nog wel wat extra.

Betrouwbaarheid: tot nu toe tevreden van, het zwakke punt (na het toevoegen van het kliefkruis) is blijkbaar het ijzeren latje waar een wieltje onderzit en een veer boven om de tandheugel omhoog te drukken. Net gisteren een dikker stukje ijzer gelast.

De kleinere en veel goedkopere versies, vermoed ik dat net zo snel zijn. Wat mij betreft inderdaad een aanrader.

Edit, het filmpje laat zich precies niet makkelijk plaatsen -> https://www.youtube.com/watch?v=YsDDgDKURKg
Laatst gewijzigd door kockie op 07 jun 2017, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: v= verwijderd, nu werkt youtube wel
ecobommel
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 sep 2016, 19:15

Re: Hout kloven, handmatig of machine

Bericht door ecobommel »

Zeer bedankt voor de reacties,
Ik heb zeker wat weerstand tegen de mechanische houtkloof machines. Handmatig ben ik in principe ook een voorstander van. Daarom het zelfbouwen absoluut een aanrader, maar de tijd en de kennis is niet echt aanwezig.
Ik ben ook opzoek geweest naar een bijl en ik kwam deze tegen: De "Vipukirves Leveraxe 2" bijl https://www.youtube.com/watch?v=E9_9wmjK3j8 . Een vernuftige uitvinding lijkt me. Iemand hier ervaring mee?
Ik zie dat er in de you tube filmpjes een autoband wordt gebruikt, is dat handig? wat voor diameter van autoband is daarvoor het meest geschikt?

Dan het advies voor een kinetische kliever spreekt mij ook aan. En ik kom uit bij de Wematik turbo spalter, inderdaad rond de €500.

In ieder geval fijn met zoveel reacties.
thx
Peter
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Hout kloven, handmatig of machine

Bericht door Ernest Dubois »

Ik heb de verhaal van dat Finns bijl de laste jaren gevolgd, een stuk troep is het. Volgens mij kan die bedenker/maker ze nu zelfs niet weggeven. Doet het alleen op licht recht dradig hout die nul weerstand geeft tegen het splijten. Met de juist bijl kom je ver en het is ook aangenaam werk, het splijten. Met een machine neem je dat deel weg en het lastig werk is alles wat voor je overblijft met naam sjouwen en stapelen. Met een mooi bijl en hand sappie is het alleen een plezier om te kloven.
Werken, das leuk.
ecobommel
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 sep 2016, 19:15

Re: Hout kloven, handmatig of machine

Bericht door ecobommel »

Beste Ernest,
Wat bedoel je met Finns bijl? de Vipukirves Leveraxe 2 bijl of de Fiskars bijl.
Wat vind jij dan de juiste bijl?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hout kloven, handmatig of machine

Bericht door JantjeV8 »

Voor dat korte werk gebruik in Fiskars x11. Lekker handzaam, niks te zwaar, en iedere klap is raak.

De band er omheen is hartstikke handig, kan ook een spanbandje zijn. Maar ik gebruik het niet. Als je simpelweg door je stapel hout heen werkt maakt het niet uit of er eens een blokje naast valt. Die komt wel weer terug op het hakblok. Als je door je stapel heen werkt, heb je altijd wel wat voor je neus liggen wat een klap met de bijl nodig heeft, iedere klap is dus sowieso productief.

Sta je staand te werken: Stammetje door de helft slaan. Vervolgens met 1 hand zo'n helft goed leggen, klap geven, stukje draaien, klap geven en zo kluif je zo'n stammetje in mooie stookklare stukken. Gaat hartstikke snel. De knoesten gooi ik opzij voor de machine. Op deze manier werkt het met een band of riem zeker niet sneller.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Hout kloven, handmatig of machine

Bericht door Ernest Dubois »

Ik bedoel de vipukirves.
Ik probeer altijd het slechtste hout uit te zoeken voor in de kachel dus knoestig hout, kroonhout, takken enzovoorts, hout wat meestal moeilijk splijtbaar is en dus als ik gaan kloven heb ik altijd tenminste twee bijlen bij me een met dunne wangen voor het snijden van taai en getorst blokken een met een zwelling door het midden van de wangen en dan bedoel ik niet wat menige een kloofbijl noemen, een onnodig gereedschap wat komt op zoiets als een vlieg met een moker meppen. Of een Japanse kloofbijl, dik en smal maar ongeveer het zelfde gewicht and een standard bijl.
Hier is een oude Amerikaanse bijl wat ik een kloofbijl noemen
foto 2.JPG
heb ik vanuit Duitsland door e commerce gekocht.

Hier een enigszins standaard/niet bijzonder haakbijl die ik gebruik
P8220562.jpg
Hier een Japanse kloofbijl
Bijlagen
foto 3-2.jpg
Werken, das leuk.
ecobommel
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 sep 2016, 19:15

Re: Hout kloven, handmatig of machine

Bericht door ecobommel »

Beste Ernest,

Dank voor je toelichting.
Met al de informatie die ik heb gekregen ga ik er nu wel uitkomen, hoop ik.
Het liefst zou ik het willen uitproberen en zien wat voor mij het beste werkt.
Eerder was al geschreven over een praktijk dag, doch ik zou niet weten wanneer er weer zo iets is.

Zo'n Japanse bijl lijkt me ook wel wat, het heeft een langer bijlblad, hierdoor slaat het de bijl langer door het hout heen, lijkt me.

nogmaals allen mijn dank

Met vriendelijke groet,
Peter
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hout kloven, handmatig of machine

Bericht door JantjeV8 »

Dat is toch veel te zwaar voor uw kloofwerk. U had het over stukken van 25cm. Daar heb je zo'n lange steel niet bij nodig.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Hout kloven, handmatig of machine

Bericht door Ernest Dubois »

P1020624.jpg
P1020621.jpg
Dan is deze een fijn bijl. Ook van Finns makerij maar dan mooi en past mooi ook in de hand.
Werken, das leuk.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Hout kloven, handmatig of machine

Bericht door Ruuben »

kockie schreef:
ecobommel schreef:mn wat is een goede betrouwbare niet al te dure machinale klover.
Geen ervaring mee. Ik heb een (door iemand anders) zelfgebouwde klover staan...

heeft je paps de bijl neergelegd?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hout kloven, handmatig of machine

Bericht door kockie »

Nee hoor, hij bedient (al jaren) de kloofmachine.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Hout kloven, handmatig of machine

Bericht door Ernest Dubois »

JantjeV8 schreef:Dat is toch veel te zwaar voor uw kloofwerk. U had het over stukken van 25cm. Daar heb je zo'n lange steel niet bij nodig.
Ik gebruik ook de Japanner zelfs om takken te kloven die ik in mijn vuist kan omhullen.
Werken, das leuk.
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Hout kloven, handmatig of machine

Bericht door MatthiasD »

Ik verstook ook ongeveer 3-4 kuub per jaar en kloof zo veel mogelijk met de hand, voor de echt lastige stukken kan ik bij de buren een kloofmachine lenen maar die komt er dan meestal ook al niet meer door...
Ik heb een Fiskars en 2 bijlen van de Lidl (geen kloofhamer, veel te lomp) en dat gaat prima. Ik zorg er wel voor dat de bijlen goed scherp zijn en heb een hakblok met een fatsoenlijke hoogte (90-100cm), werkt heel prettig! Op het hakblok een oude autoband geschroefd om het hout wat bij elkaar te houden, volstapelen en hakken maar. Daar kan geen kloofmachine tegenop, zeker niet met het kleinere spul zoals jij wilt gebruiken.
Plaats reactie