wilgenhout in de houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: wilgenhout in de houtkachel

Bericht door ritsaert snijder »

Teveel arbeid?
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: wilgenhout in de houtkachel

Bericht door JantjeV8 »

Ja, om de winter op wilg door te moeten komen zul je veel meer stukken moet zagen/kloven/sjouwen/vullen etc. Feitelijk zou wilg dus veel duurder stookhout/m³ zijn dan eik.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: wilgenhout in de houtkachel

Bericht door Pietje »

In elk geval een minder gunstige EROEI ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: wilgenhout in de houtkachel

Bericht door ritsaert snijder »

Ik stook zoveel mogelijk van eigen erf; wilg, berk en els en dat vul ik aan met pallets. Eik vind ik prachtig en gebruik ik alleen voor het maken van tafels, meubels en gebruiksvoorwerpen. Ik zal er niet eens aan denken om een stuk eik in de kachel te gooien.

Daarnaast;
* waarom zou het zagen meer werk zijn? Wilg zaagt veel sneller en je hoeft minder te slijpen. Je kan het deels ook prima elektrisch zagen....
* wilg hoef je niet te kloven
* sjouwen en vullen, het is meer volume maar wat betreft gewicht scheelt het niets

En vervolgens loop ik met mijn kruiwagen naar mijn wilgen.....vanaf dertig meter vanaf de kachel.... en breng ik het daarna naar mijn opslag. De wilg brengt drie a vier keer op aan hout dan een eik. Dat stukje land om die boom op te zetten moet ik ook kopen, dus dat scheelt ook weer veel arbeid. Binnen het jaar is het hout droog, dus je hebt een derde nodig aan grond voor opslag. Die grond en de opslag moet ik ook betalen met arbeid.

Tsja het kan vast veel efficiënter, maar ik geloof niet dat het stoken op eik minder arbeid kost. Tot slot; als het minder arbeid zou kosten zou ik zelf nog steeds geen eik in de kachel gooien.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: wilgenhout in de houtkachel

Bericht door nck »

Ik kan bovenstaand alleen maar beamen.
Ondanks dat ik hoofdzakelijk wilg stook in gehakselde vorm is de ervaring hetzelfde.
Het verwerkt bijzonder licht, vraagt aanmerkelijk minder vermogen om te verhakselen dan de hardere inlandse soorten hout.
Op de droogvloer is het in twee weken droog genoeg voor opslag, dat heet broei en schimmel vrij.
De opbrengst is, samen met populier de hoogste in kilo per jaar.
Ik heb liever wilg dan populier, laatste geeft op mijn erf nogal wat opslag. Wilg niet.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: wilgenhout in de houtkachel

Bericht door JantjeV8 »

benthuis schreef:In Dld verketteren bosbouwers alles wat geen eik oid is.
Gekgenoeg willen ze het wel graag ophalen....
Zou het iets met de handelsprijzen voor biomassa te maken hebben....?
"Hat kein Brennwert" zeggen ze dan :fff
@Rits:
Hier was mijn uitleg op gebaseerd, niet op jouw eigen individuele situatie. Je hebt je er helemaal op ingericht.

Voor wat betreft dat eik: Ik moet bekennen dat er ook wel eens met weemoed een eik de kachel ingeschoven wordt, ik wil dat ook nog wel eens apart houden. Nu ligt er ook een stapel eiken planken, uit een oude koeienstal. Planken van 350 x 40mm kopmaat. Behoorlijk deel kats versleten, maar de uiteinden van ca. 80cm zaag ik er af, die gaan nog een keer door de vandikte bank en op de 'zuinig op zijn'stapel.

Ook mooi is de Amerikaanse eik. Dat klooft nog mooier als inlands eik. Stukken van 65cm die open klappen en een prachtig rode tekening hebben van binnen.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: wilgenhout in de houtkachel

Bericht door Ernest Dubois »

Je gaat geen kist of tafel van eiken kroonhout maken, nou de bootbouwer kan zijn weg vinden met een mooi krommer maar er is eiken genoeg wat de kachel in mag wat anders in de papierfabriek in Duitsland eindigt. Ook dat Amerikaans eik die een dood saai hout is kan beter de kachel in.
Werken, das leuk.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: wilgenhout in de houtkachel

Bericht door Erikvr »

Heb jaren wilg gestookt maar het is niet mijn favoriete hout, nat evenveel werk als hardhout en droog weegt het bijna niets. Volgens mij lijkt wilg ook slechter te branden als je het langer dan 2 jaar laat liggen. Sowieso is het goed om alle hout te kloven, ook wilg.
groet,
Erik
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: wilgenhout in de houtkachel

Bericht door ritsaert snijder »

@ Jantje,
klinkt als een paar hele mooie planken!

@ Ernest
Niet alle stukken hout zijn bruikbaar. Kroonhout wordt toch zelden gebruikt als timmerhout? Ik heb mijn keuken gemaakt van eiken en daar zit ook bepaald niet foutloze stukken in. Ik vind dat mooi.

@ Erik
Waarom zou je hout kloven als het al de juiste dikte heeft?
groet!

Ritsaert
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: wilgenhout in de houtkachel

Bericht door Ernest Dubois »

20140606_104523.jpg
Van deze stapel, gered van de papierfabriek in Duitsland heb ik ongeveer twee stukken apart kunnen leggen die ik gebruik van kon maken, een krommer
P6091435.jpg
als timmerhout en een die een balk wordt. Voor enig ander gebruik anders dan als brandhout kunnen je beter opties vinden ben ik zeker.
Werken, das leuk.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: wilgenhout in de houtkachel

Bericht door Sandman79 »

Hoeveel hout levert een wilenplantage nu in praktijk op? :)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: wilgenhout in de houtkachel

Bericht door jwardenier »

Ooit eens in een oud landbouw boekje gelezen ,7x7 wilgen om de 7 jaar 7 knotten dus hout van 7 jaar ,dit zou genoeg mutsaard hout leveren voor een kleine boeren bedoening .
Ik heb er wat meer geplant ,deze zijn nog maar 3 jaar dus nog geen opbrengst .
Een collega wonende in een nat gebied heeft 50 bomen staan en oogst daar het hout van om de 3 jaar ,heeft genoeg dik brandhout voor eigen gebruik , de takken brand hij ongebruikt op of /verkoopt ze voor vlechtwerk of stekmateriaal .
Je kan er manden korven en windschermen me vlechten .
Voor dit doel heb ik kleur wilgen aangeplant .
Heb nu een paar stekken van een zeer trage wilg gevonden ,komt laat in blad heeft wel gebloeid ,worteling duurt wel een maand langer dan de andere wilgen ,komen uit een oude bos wal .
Heeft iemand een idee ,zijn er rassen ,ik kan me een oude imker herinneren die een
Ha met verschillende soorten wilg had .
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: wilgenhout in de houtkachel

Bericht door Ernest Dubois »

En je kan je muren vlechten maar eerlijk gezegd ik heb hier ook liever gespleten hazelaar takken voor.
foto 1-1.jpg
Werken, das leuk.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: wilgenhout in de houtkachel

Bericht door Erikvr »

ritsaert snijder schreef:
@ Erik
Waarom zou je hout kloven als het al de juiste dikte heeft?
Dan droogt het beter als dat je het in de schors laat zitten.
groet,
Erik
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: wilgenhout in de houtkachel

Bericht door Ernest Dubois »

Oh ja Ritseart, nou ik die foto bekijken weet ik dat ook de fitsen zijn van eik uit dat stapel.
Werken, das leuk.
Plaats reactie