uitval door leiding weerstand

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: uitval door leiding weerstand

Bericht door nck »

Er is nog een punt van aandacht wat je misschien nog niet kent.
Men noemt het "cloudy edge effect" dit is wanneer de zon achter de wolken vandaan komt en de rand van de wolken dan kort als een spiegel gaat werken.
In deze korte pieken kan het vermogen dat van de panelen afkomt tot grofweg 120% van het nominaal vermogen oplopen.
Mijn installatie meet nominaal 10260 wP (36 x 285) en daar hangt een 12,5 kW inverter aan.
Ik registreer vrij regelmatig piekvermogens tot net onder de 13 kW.

Het is ook maar net hoe je inverter met dergelijke pieken omgaat, mede omdat hij al krap bemeten is.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: uitval door leiding weerstand

Bericht door kockie »

Een van mijn omvormers had ook dit probleem. Deze gaf een hogere spanning aan dan ik met drie verschillende multimeters kon meten. Deze is onder garantie vervangen. Controleer ook evt stekkers; daar heeft een van onze forumleden ook eens last van gehad (1 ader was niet goed aangedraaid).
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
tvw
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:07
Locatie: zuid holland

Re: uitval door leiding weerstand

Bericht door tvw »

kleine update.

omvormer is dichter bij de meterkast opgehangen. er zit nu meter of 10 6mm2 tussen. tussen de zonnepanelen en de omvormer zit nu ook een 6mm2 kabel.
ik heb geen hoge spanning meer gezien. zit op 50% vermogen op 235v ofzo.

helaas is het probleem niet verholpen. omvormer gaat als deze rond de 50% komt nog steeds uitvallen. grote vermogens schommelingen in 2 sec, daarna uitval van 60 seconden, en begint dan weer opnieuw met opbouwen van vermogen en weer uitvallen.

conclusie: de hoge spanning die we gezien hebben is niet de oorzaak van het uitvallen. ik had ook een error melding dan verwacht. deze staat wel in de handleiding, en heb ik wel eens in het verleden gezien, maar nu niet.

ik denk dat de omvormer kapot is. we hebben snel opgezocht of we nog garantie hebben. ik heb in oktober 2012 alles aangeschaft, en zou 5 jaar hebben.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: uitval door leiding weerstand

Bericht door nck »

Wanneer je moet vervangen zou ik proberen om een zwaardere omvormer los te praten met eventueel wat meerkosten.
Iets in de geest van 3600 w max vermogen en dan een meerfasige uitvoering.
scheelt heel veel narigheid.

In veel gevallen is de omvormer onderbemeten, bij nieuwe installaties om de kosten te drukken.
Op papier klopt het allemaal wel. In de echte wereld gaat het vaak net iets anders.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
tvw
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:07
Locatie: zuid holland

Re: uitval door leiding weerstand

Bericht door tvw »

bedankt voor de tip.

hoe zou ik kunnen testen om mijn zonnepanelen uit te sluiten? andere omvormer hier testen om te kijken of deze het wel doet?
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: uitval door leiding weerstand

Bericht door nck »

Is geen vreemd idee, en paar weken een andere (misschien wat zwaardere) omvormer te leen voor een paar weken.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: uitval door leiding weerstand

Bericht door JantjeV8 »

Dat zou je met je leverancier moeten overeenkomen. Weet je direct of het onder garantie valt of je alsnog wat anders moet uitsluiten.
Plaats reactie