weckken

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Peterke
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 mar 2008, 22:06
Locatie: België
Contacteer:

weckken

Bericht door Peterke »

Vandaag voor de eerste keer boontjes uit de moestuin ingemaakt, we konden ze niet allemaal op en een diepvriezer hebben we niet.

Afbeelding

Deze moet ik nog opknappen voor het grote weck werk, heb plannen om de moestuin nog wat uit te breiden en de fruitbomen staan er pas een 3 tal jaar.
Als er iemand tips of een verwijzing naar websites heeft, laat maar komen, een beginneling als ik kan nog heel wat bijleren.

Afbeelding
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: weckken

Bericht door Dutch John »

Peterke,

Wees zuinig op jouw wasketel. Er zijn er maar bitter weinig meer over. Laat hem niet kapotvriezen.

Ben ook geïnteresseerd in alternatieve conserveermethodes. Wil van de diepvriezers af. We hebben deze week snijbonen op zout gezet en zuurkool gemaakt. Zout en suiker zijn goede conserveermiddelen. Drogen (vlees, bonen) trouwens ook. Houd me aanbevolen voor websites met uitgebreide kennis hierover.

Handige tip voor pekelen: Keulse potten zijn duur en zeldzaam. Maar de meeste vrouwen hebben een enorme collectie sierplantpotten, waarvan de helft ongebruikt. Neem die potten die aan de binnenzijnde geglazuurd zijn. Een ontbijtbord om de massa aangedrukt te houden.

Bonen wecken schijnt nogal nauw te komen. Ze gaan vlug gisten is onze ervaring.

Het beetje kennis wat we ervan hebben komt van oma's en oude kookboeken. Alhoewel de meeste oma's tegenwoordig de diepvries op hun knieën danken.... "Wecken? Jong, ge zijt nie wijs!"

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: weckken

Bericht door Albert van WdJ »

Peterke,

Zelf weck ik al zo'n 20 jaar met enige regelmaat. Vooral boontjes (sperzie en snij) en wortelen komen bij mij daarvoor in aanmerking.
Ik zie dat je de oude type weckglazen gebruikt. De nieuwere versie is dunner en makkelijker te sluiten met clips. Nadat de glazen zijn afgekoeld kunnen de clips er natuurlijk af. Want je moet zo'n pot aan z'n deksel kunnen oppakken zonder dat het deksel los komt.

Even wat uit mijn stokoude kookboek met weck-info:

Zorg dat het kookvocht tot ca 2 cm onder de rand staat.

Gewone bonen (bruine en witte), capucijners en erwten moet je 2x wecken. De volgende dag na afkoelen nog een keer een half uur (tussen 24 en 48 uur na de eerste keer). Met sperzieboontjes hoeft dat niet, maar als ze wat dikker zijn (dus meer boon in de peul) dan kunnen sommige potten na enige dagen open gaan.

De meeste groente moet je 5 minuten voorkoken en dan met kookvocht (incl. zout en/of suiker) in een weckfles doen. In het algemeen 1 uur wecken, maar sperzieboontjes 1 uur en een kwartier en asperges anderhalf uur.

Groet,

Albert
Change, before you have to.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: weckken

Bericht door Dutch John »

Ik vraag mij af of je zou kunnen wecken met de glazen potten met blikken deksel zoals je die, gevuld met fruit of groenten, in de supermarkt koopt. We gebruiken ze nu voor de jam en vullen ze dus met heet product. Maar zouden ze, net als weckflessen, druk aflaten en vacuum behouden? Of leer je de bonen dan in het diepe zwemmen?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: weckken

Bericht door Albert van WdJ »

Ik gebruik regelmatig potten met schroefdeksel. Dat gaat fantastisch. Je moet de deksel er licht handvast opdraaien, zodat overdruk tijdens het koken kan ontwijken.
Zelf maak ik de potten en deksels eerste schoon in de vaatwasser, en sla ze op met deksel er losjes opgedraaid.
Voor gebruik pot en deksel spoelen met kokend water.

Na een paar keer gebruik raken de deksel wel versleten. Mooiste zou zijn als je nieuwe deksels kon bijkopen. Tot op heden nog geen adres van kunnen vinden (voor kleine aantallen).

Albert
Change, before you have to.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: weckken

Bericht door Blijfhopen »

Dutch John,
Ben je niet bang dat de voor de sierpottenindustrie gebruikte glazuren schadelijke bestanddelen bevatten die door de zuren en zouten in het voedsel terecht kunnen komen ?
GdeJ denkt met u mee.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: weckken

Bericht door Dutch John »

@ Blijfhopen

Ik sluit het niet uit, maar je zou zeggen dat glazuur niet aangetast wordt door zuren en zouten. Als het oppervlak zijn glans behoudt, valt het mijn inziens wel mee.

@ Albert,

Draai je na het wecken de deksels nog vast? Hier vind je een adres met allerlei toebehoren, ook losse deksels. Per stuk of per honderd: http://www.brouwmarkt.nl/ Zoek in de webshop. Er zijn daar vele interessante artikelen te vinden voor de doet-het-zelver op voedsel en drank gebied.

Eigenlijk te gek voor woorden dat HAK potten opnieuw gesmolten moeten worden. Je koopt pot met inhoud voor 60 cent. Waarschijnlijk kost de pot meer dan de inhoud. En het duurste/duurzaamste gooien we weg...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: weckken

Bericht door Albert van WdJ »

@DJ,

Ik draai de deksels licht vast voor het wecken, niet erna, want dat lukt absoluut niet meer. Het kunststof aan de binnenzijde van de deksel zorgt dat de deksel vacuüm trekt op de glasrand.

Ik gebruik hoofdzakelijk hak-potten en deksels, en identieke potten van andere conservenfabrikanten. In het algemeen kan ik zeggen dat ze beter dicht blijven dan de originele weckpotten.
Nadeel vind ik wel de nauwe vulopening en kleine inhoud t.o.v. de normale weckpotten.

Het is inderdaad absurd dat de potten eenmalig gebruikt worden. Anderzijds kun je geen enkele beschadiging op de potrand hebben. Want dan sluit de boel al niet meer goed af.
Als ik de pot niet vertrouw, dan voel ik als eerste of de rand nog gaaf is. Anders is al je werk voor niets.

Bedankt voor de link naar de brouwmarkt. Als bier en wijnmaker had ik die zelf moeten kunnen vinden :oops:

Groet,

Albert
Change, before you have to.
Jos
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 sep 2009, 14:54

Re: weckken

Bericht door Jos »

Mooi, mooi, mooi :) .

Hallo allen,


Ik weck al zowat mijn ganse leven, weliswaar met onderbrekingen. Dit jaar "heb ik er weer goed van": Vandaag moeten 20 kg appelmoes, wat rabarber en een tiental rode kolen in potten.

In tegenstelling tot de meeste andere "weckers" maak ik ook vlees in. Ik gebruik daarvoor een grote snelkookpan, waarin ik tegelijkertijd zo'n 20 bokalen van 0,5l kan steriliseren. Dergelijke pannen zijn hier niet te vinden, maar in de VS zijn ze makkelijk te krijgen en spotgoedkoop. Reken op de prijs van een gewone snelkookpan van een goed merk hier. Bekende merken van dergelijke amerikaanse "Canners" zijn American Canner, Festo en Mirro.

Wie daarin geïnteresseerd is doet er goed aan eens op Ebay te zoeken: tweedehandswaar uit de VS is vrijgesteld van invoerrechten...

Het inmaken van vlees gebeurt bij 116°C of 121°C.

Voor fruit weck ik nog in een gewoon heetwaterbad, pasteurisatie bij zo'n 80°c-90°C, maar groente -en zeker weinig zure groente- weck ik onder druk i.v.m. het gevaar voor botulisme.

Nadeel: groente wordt zo wel erg slap en ik denk er dan ook aan om met het wecken van bepaalde zaken (bonen ondermeer) te stoppen.

De foto van "Peterke", van dat fornuis, voert me meteen 40 jaar terug in de tijd: mijn grootouders, keuterboeren in Limburg, hadden er zo ook eentje. Het werd gebruikt voor de was, maar als er een varken geslacht werd, werd het uitgeschrobt en diende het voor de bereiding van hoofdvlees, paté enzomeer.

Zie een paar foto's over mijn weckactiviteit (later breng ik weleens wat meer structuur in de pagina): http://picasaweb.google.com/inmaken .
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: weckken

Bericht door Albert van WdJ »

@Jos,

Mooie foto's op picasaweb!

Zo'n Amerikaanse drukpan zou ik ook graag hebben. Zal eens op ebay snuffelen.

Ik zie dat je de boontjes aan beide kanten afhaalt (puntjes eraf).
Zelf breek ik het steeltje bij het plukken er af, komt er dan geen draad mee, dan gaan ze daarna direct de pan in (wel even wassen :D ). Bij het koken breken de eindpuntjes er vanzelf af. En anders eet je ze gewoon met de boon mee op.
De enige reden om ze eraf te halen, is om de evt. draad te kunnen verwijderen. Daarom kweek ik ook alleen bonen die daar geen last van hebben.

Wat ook weinig geweckt wordt zijn krielaardappeltjes. Zeker wanneer je zelf aardappels kweekt, kun je er wel eens erg veel van hebben. Even schrappen in een keukenmachine, en verder net zo wecken als sperziebonen. Wanneer je dan gebakken aardappeltjes wilt, heb je ze zo op tafel.

Groet,

Albert
Change, before you have to.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: weckken

Bericht door Dutch John »

Jos,

Ik ben jaloers op jouw steriliseerketel. Zou zoiets ook makkelijk in houtgestookt af te regelen zijn? Bijvoorbeeld door druk af te laten om de temperatuur constant te houden?
Ik vraag dat, omdat ik uiteindelijk elektriciteit alleen wil gebruiken voor noodzakelijke toepassingen. Diepvriezers eruit of op minimaal niveau en tegelijkertijd toch voor het winterseizoen te kunnen conserveren en bewaren. Wecken doen we met een wasketel zoals eerder in deze topic te zien is. Valt niet mee om een dergelijke ketel op 80 graden te houden. Maw. het valt niet mee om een heel klein houtvuurtje aan de gang te houden.

Vlees laat zich ook zeer smakelijk drogen. Zoek maar eens op Beef Jerky. Weer zoiets dat lang bewaard kan worden, maar zo verrukkelijk is dat het een vegetariër doet watertanden. En dus voortijdig geconsumeerd.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jos
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 sep 2009, 14:54

Re: weckken

Bericht door Jos »

Hallo Dutch John,

T° regelen door variatie van de druk is absoluut te vermijden: door drukdaling in de ketel wordt de druk binnenin de bokalen te hoog ten opzichte van de druk in de snelkookpan, waardoor de bokalen leegspuiten...

Een iets te hoge warmetetoevoer is niet zo'n probleem, omdat de drukregeling de overdruk "afblaast", maar dat mag toch ook niet al te lang duren, omdat anders de snelkookpan leegkookt. Er wordt immers slechts een paar liter water toegevoegd (een cm of 5 - 6), sterilisatie gebeurt in zuivere stoom.

Voor dit soort inmaken is een goed regelbare warmtebron dus onontbeerlijk, helaas. Aan de ander kant: zo gesophisticeerd moet het nu ook weer niet wezen. Ik gebruik regelmatig een zgn. "stalbrander" op butaangas, zoals de boeren die destijds gebruikten voor het koken van varkensvoer (wat we hier in B/VL "varkensbras" noemen). Dergelijke branders zie je wel vaker op rommelmarkten. Doorgaans kosten ze niet veel (een Euro of 10 - 15).

Er zijn grosso modo 2 types: een type met naaldventiel dat een erg nauwkeurige regeling toelaat en een type waarbij 2-3 branders samengebouwd zijn. Regeling gebeurt dan door in-/uitschakelen van de verschillende branders. Ik heb er eentje van het tweede type, die ik destijds gebruikte voor het weken van kippen in heet water, voorafgaand aan het pluimen en het ding voldoet goed voor het inmaken.

Overigens: dergelijke branders zijn ook uitmuntend voor het wokken.

Jos.
Jos
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 sep 2009, 14:54

Re: weckken

Bericht door Jos »

Voor de geachte mede-weckers heb ik nog een paar tips die mogelijk van nut zijn:

- Goedkope potten en flessen allerlei: http://www.eflessen.be en http://www.eflessen.nl

- Goedkope potten en flessen allerlei en vooral Weck (reken op ca. de helft van de normale prijs hier verzendingskosten etc. inbegrepen, prima service, snelle levering): http://glaeserundflaschen.de/

Voor wie de aanschaf van een nieuwe All American Canner overweegt: de firma exporteert niet naar EU, maar aankopen kan wel via ondermeer The Spore Works, http://www.sporeworks.com .

Voor wie prijzen wil: #930 Pressure Cooker/Canner: $289.95, Shipping cost: $135.50, douane- en administratiekosten (voor B): 25,78 Euro, Invoerrechten, BTW etc: 69.91 Euro.
Peterke
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 mar 2008, 22:06
Locatie: België
Contacteer:

Re: weckken

Bericht door Peterke »

Vandaag een bokaal boontjes opengedaan die we geweckt hadden op 18 Juli (dezelfde die je kan zien in men openingspost)
groot was de teleurstelling dat ze muf ruikten, een tweede bokaal open gedaan, idem....
naar de volgende..... blijkt allemaal muf te ruiken, alsook de tomaten en de gourgette.
De potten waren goed dicht want ik moest soms zo hard aan de nieuwe sluitingsring trekken dat ik ze kapot trok.

Nochtans zo moeilijk is dat niet denk ik wecken, en alles komt uit de moestuin onbespoten, de bokalen hebben wel niet donker gestaan.
De buurvrouw haar potten stonden in de kelder koel en donker, ze had hetzelfde voor, haar groenten had ze gekocht.
weet iemand hoe dat kan gebeuren?
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: weckken

Bericht door Albert van WdJ »

Heb je ze opgewarmd en geproefd?

Ik heb het nl. nog niet meegemaakt dat ze muf waren. Als je zo'n pot opentrek is de geur wel sterk, maar de smaak prima.

Dus niet gelijk weggooien!

Groet,

Albert
Change, before you have to.
Plaats reactie