Geld, tijd en duurzaamheid

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door Pietje »

pelletpower schreef:Arbeidsongeschiktheid is er ook zo een. Hier heb ik uitgebreid over gediscussieerd met verschillende mensen. De meningen liepen ook sterk uiteen. Toch heb ik besloten deze buiten te trappen. Om de reden dat als ik iets wil claimen er toch weinig of niets uitgekeerd wordt.
Als je de eerste tijd (twee jaar?) de uitgespaarde premie op een spaarrekening zet, denk ik dat je goed bezig bent. :D
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door pelletpower »

Klopt, doen we met alles dat er bespaard wordt. Gaat als een jekko.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door mro »

Verzekeringen vind ik ook wel een moeilijke. Te weinig is niet goed en teveel ook niet. En het is nog maar de vraag met wat voor uitvluchten ze gaan afkomen om toch maar niet te moeten betalen.

Iets anders: ik zie hier regelmatig passeren dat men zelf 'een appeltje voor de dorst moet opbouwen' maar wat met de 'gewone' spaarrekening?
Is die wel zo veilig als men beweert?

Zijn er andere manieren om iets op te bouwen?

Mijn eerste ideeën:
- sociaal kapitaal
- goed gereedschap, fiets,...
- opleiding
... nog andere ?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door Dutch John »

De acht vormen van kapitaal:


Afbeelding

http://www.peakprosperity.com/podcast/8 ... ms-capital

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door kockie »



Deze liet een kennis van me mij gisteren lezen....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door Dutch John »

Tsja, wat zullen we zeggen.... Ik heb het T-shirt? Gelukkig inmiddels wel ritueel verbrand.....

De consumptiemaatschappij heeft geleid tot een verarming en vervlakking wat betreft de overige 7 vormen van kapitaal. Alles ten gunste van financieel kapitaal, dat de middenklasse zachtjesaan richting een kleine bovenklasse schuift. Zo langzaam, dat we zelf niet beseffen steeds harder te moeten rennen om stil te blijven staan. Terwijl we teren op het door marketing verzonnen woord "beleving", waar eigenlijk "illusie" een betere omschrijving is.

Nog boven de acht vormen van kapitaal schaar ik gezondheid met direct daarna tijd. Nietsdoen is nu eenmaal een belangrijke bezigheid. Maar vraagt wel veel tijd.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door Joepie »

Pietje schreef:
pelletpower schreef:Arbeidsongeschiktheid is er ook zo een. Hier heb ik uitgebreid over gediscussieerd met verschillende mensen. De meningen liepen ook sterk uiteen. Toch heb ik besloten deze buiten te trappen. Om de reden dat als ik iets wil claimen er toch weinig of niets uitgekeerd wordt.
Als je de eerste tijd (twee jaar?) de uitgespaarde premie op een spaarrekening zet, denk ik dat je goed bezig bent. :D
Of gebruiken als aflossing op je hypotheek. Weinig inkomsten hebben is niet erg. Hoge kosten wel.
Ik heb van dichtbij gezien hoe de vriendelijkheid van de verzekeraar verandert als de klant overgaat van betalend in halend. Voor mij de reden om de AOV te beëindigen.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door pelletpower »

Joepie, zo zie en hoor ik het ook. Alleen gaat het hier in een apart potje. De hypotheek is bijna boven water, maar nog lang niet afgelost. De bank zoekt t maar uit en potje blijven ze vanaf. Daar is genoeg voor te verzinnen. Huis is voor ons toch niet te houden.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door JantjeV8 »

Dus de bank is bijna risicovrij, maar jij zelf nog lange na niet...
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door Pietje »

pelletpower schreef:... en potje blijven ze vanaf.
Dan moet je dat potje niet op een bankrekening laten staan... ;-)

(Bedenk dat "geld" op een bankrekening geen echt geld is. Het is slechts een aanspraak op echt geld. Als er iets met de bank gebeurd, kan je aanspraak vervallen. Deposito-garantiestelsel is leuk voor een enkele omvallende bank, maar de misere kan ook een keer groter worden dan het deposito-potje...)

(Bedenk ook dat bij een omvallende bank de tegoeden in de vorm van uitstaande hypotheken heel graag overgenomen worden door schuldeisers: je geld ben je kwijt, maar je schulden zullen blijven).
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door pelletpower »

Tja. Als t zover komt is een papiertje ook niets meer waard. Baar goud is wat dan telt.

Ja jantje. Elk nadeel heb zijn voordeel. De maandlasten zijn ook aardig gedaald.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door Pietje »

pelletpower schreef:Tja. Als t zover komt is een papiertje ook niets meer waard. Baar goud is wat dan telt.
Dat denk ik niet. Als geld volledig ontwaard wordt, dan zijn de schulden die mensen hebben, ook niets meer waard. De schuld-verstrekkers (=machthebbers) zullen er alles aan doen dat te voorkomen.

Daarbij blijft er een geld-soort nodig om samenwerken te organiseren. contanten zullen dat prima kunnen overnemen. Maar het kan ook zijn dat er @ndere soorten geld gaan ontstaan.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door JantjeV8 »

Nou hang je 2 dingen aan elkaar Pietje: Een omvallende bank is niet direct dat ook het geld ontwaard is.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door Dutch John »

Volgens insiders is het garantiedepositostelsel weinig waard. Alleen als er een klein bankje omvalt, werkt het. Dus Kockie's gevonden uitspraak klopt wel: als je alleen geld hebt, sta je op de rand van het ravijn van de armoede. Dan kun je beter leren vliegen of een parachute samenstellen via de 7 andere vormen van kapitaal.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door Pietje »

JantjeV8 schreef:Nou hang je 2 dingen aan elkaar Pietje: Een omvallende bank is niet direct dat ook het geld ontwaard is.
Geld heeft an sich geen waarde. Wij kennen er waarde aan toe, omdat dat handig is. Maar als het vertrouwen in een geldsysteem vervalt, en er een alternatief is, heb je kans dat dat geldsysteem waardeloos wordt.
Het omvallen van een bank kan zo'n vertrouwensbreuk kunnen veroorzaken. Maar nogmaals, de overheid en de banken zullen er alles aan doen om het vertrouwen in het geldsysteem voldoende hoog te houden. De algemene desinteresse in het functioneren van ons geldsysteem maakt dat voor hen een helaas heel makkelijk...

(Zo schrijft de NOS over goede cijfers van de Griekse economie om te suggereren dat het goed gaat met Griekenland, en met de Euro. Het gaat er in als zoete koek. (http://nos.nl/artikel/2169983-europa-be ... schot.html. Maar er blijkt eenvoudig met cijfers gerommeld te zijn, zo blijkt uit http://925.nl/archief/2017/04/23/grieke ... overschot/. )
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie