grijswaterrecuperatie : duur ?

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
nihao
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 sep 2009, 20:49

grijswaterrecuperatie : duur ?

Bericht door nihao »

Kleine berekening van mijn toekomstige hemelwateropbrengst leert dat die niet zal volstaan. Ik wil namelijk (behoorlijk gefilterd) regenwater gebruiken voor alle toepassingen waar niet echt drinkwater voor nodig is.
Ik dacht een aanvulling te vinden in het recupereren van grijswater voor de grote slokop : het toilet. Maar volgens mijn architect is dat peperduur...
Klopt dat ?
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: grijswaterrecuperatie : duur ?

Bericht door Albert van WdJ »

nihao,

waar komt je grijs water vandaan dan?
wat kan er in zitten, dus globaal de samenstelling.

En je kunt natuurlijk ook de grote slokop verwijderen, en een composttoilet plaatsen. Aanpak bij de bron. :mrgreen:


Albert
Change, before you have to.
nihao
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 sep 2009, 20:49

Re: grijswaterrecuperatie : duur ?

Bericht door nihao »

Grijs water is dat regenwater dat al eens gebruikt is : langs vaatwas, wasmachine, douche of gootsteen gepasseerd.
Ik denk niet dat wat zeepresten een probleem vormen voor een toilet.
(Ik denk dat ik eens zo'n systeem heb gezien in een publicatie van VIBE, zonder prijsopgave...)
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: grijswaterrecuperatie : duur ?

Bericht door Albert van WdJ »

Dat grijs water heeft een grote hoeveelheid zuurstofbindende stoffen in zich. Als dat water een poosje stilstaat (opslaat) krijg je rotting met bijbehorende gasvorming en geur.
Je wil niet weten hoe dat ruikt als je daarmee het toilet doorspoelt :shock:

Tenzij je het water gaat beluchten, maar dan krijg je zo'n lucht rondom je woning zoals bij grote waterzuiveringsinstallaties.
Je moet het water dus een beetje zuiveren voor hergebruik en dat zal waarschijnlijk het systeem nou zo duur maken.

Maar misschien zijn er forumleden die een dergelijk systeem zelf gemaakt hebben?

Albert
Change, before you have to.
max.enschede
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 nov 2008, 23:29
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: grijswaterrecuperatie : duur ?

Bericht door max.enschede »

Nihao,

Misschien bedoel je een systeem als op http://www.ecoplay.nl (http://www.youtube.com/watch?v=1t3OVLwt-rg) waar grijswater zonder te filteren voor toilet beschikbaar is, incl. snufjes om te voorkomen dat het te lang in het reservoir blijft?
Dat kost -meen ik- even onder de 2000 euro.

Je kunt ook bij de bouw alleen zorgen dat de afvoer leidingen op strategische punten toegankelijk (van riool af te koppelen) zijn en waterleiding waar nodig dubbel wordt uitgevoerd zodat je 2 takken hebt waarvan je er een kunt herbestemmen voor regenwater voor wasmachine, wc enz. en dan later zelf dmv een helofytenfilter het grijswater filteren zodat je het samen met het regenwater kunt opslaan.

Mijn regenwater oogst ligt op ongeveer 20-25 m3 per jaar terwijl ik 45 m3 verbruik. Dat lukt doordat zowel regen- als grijswater via helofytenfilter naar de tank gaat en dan via een pomp weer het huis in. Rendabeler dan zo'n ecoplay systeem en goedkoper dankzij 2e hands materiaal. Ik gebruik dat water voor alles incl. douchen. Alleen voor consumptie nog leidingwater.

Max
"De apparaten om dingen sneller te kunnen doen waren verdwenen. Wat we overhielden, was tijd.."
Peet
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 nov 2009, 01:57

Re: grijswaterrecuperatie : duur ?

Bericht door Peet »

Een discussie waarvan de ecologische zin mij ontgaat. Door de grootschalige aanpak in onze waterfabrieken kunnen we beschikken over perfect water, voor een lage prijs aan huis bezorgd. Er is genoeg water in ons land, besparingen zijn niet nodig. Bij sommige fabrieken ligt dat overigens anders, maar dan praten we over heel andere volumes.

Waterrecirculatie en -hergebruik leidt wel tot een lagere belasting van het rioolstelsel en de zuiveringsinstallatie.

Peet
max.enschede
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 nov 2008, 23:29
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: grijswaterrecuperatie : duur ?

Bericht door max.enschede »

We hebben wel voldoende water, maar het moet wel allemaal tot drinkwaterkwaliteit gezuiverd worden wat energie kost en natuurlijk ook afval (slib) produceert. Huishoudens gebruiken jaarlijks 700 miljoen m3, industrie en landbouw 400 miljoen m3, dus besparingen in het huishouden zijn geen druppel op de gloeiende plaat.
Verder inderdaad minder belasting van het riool en waterzuivering, 60 euro minder waterrekening, ik doe ruim een half jaar met een doosje waspoeder, twee maal zo lang met afwasmiddel, allesreiniger, shampoo e.d., geen kalkaanslag op de badkamer en kranen en bovendien is mijn installatie (tegenwoordig) energiezuiniger dan die van het waterleidingbedrijf (per m3).
Dus er is wel degelijk milieu en financieel voordeel. Los daarvan is zo'n eigen water fabriek ook nog leuk en leerzaam :-)

Max
"De apparaten om dingen sneller te kunnen doen waren verdwenen. Wat we overhielden, was tijd.."
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: grijswaterrecuperatie : duur ?

Bericht door Tim »

Hey,

Er is helemaal niet voldoende water. Veel van het gebruikte grondwater verzilt al langzaam doordat de pompstations er te hard aan trekken. Ze trekken ook water mee uit zoutere lagen die eronder zitten. Ook is er steeds meer verdroging in Nederland. Er wordt steeds meer oppervlakte gecultiveerd waardoor het gevallen water versneld wordt afgevoerd en niet infiltreert. Regenwater of grijs water gebruiken voordat het in het riool of sloot komt, helpt wel degelijk dit probleem te verminderen.

En waarom zou je betalen voor water als het gratis op je dak valt?

Tim
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: grijswaterrecuperatie : duur ?

Bericht door recumby »

Heeft iemand hier al zo'n systeem in gebruik?
Ik zou dit graag doen in mijn nieuwe woonst, maar dan erg kleinschalig. Vlak achter het toekomstig toilet heb ik nl een kleine ruimte (200 liter) beschikbaar, en de badkamer-afvoer loopt daar ook vlak langs. Dus een ideale situatie dus...
Ik ben op zoek naar een low tech oplossing.
Iemand een suggestie?
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: grijswaterrecuperatie : duur ?

Bericht door omweg »

Zoek eens op helofyten filter (rietfilter) de twaalf ambachten heeft hier ook veel informatie over.
The planet of my dreams is bulging at his seems
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: grijswaterrecuperatie : duur ?

Bericht door recumby »

Thx, maar ik zoek echt een kleinschalige oplossing. Gewoon het tijdelijk stockeren van enkele tientalen liter bad-water om onmiddellijk te gebruiken voor de eerstkomende toiletspoelingen...
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: grijswaterrecuperatie : duur ?

Bericht door omweg »

Dan zou je toch het kamer filter kunnen gebruiken (twaalf ambachten)
Bijlagen
kamerfilter.jpg
The planet of my dreams is bulging at his seems
Plaats reactie