opbrengst zonneboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door mro »

Ja, idd betonkernactivering, maar dat klinkt wel weer duur en complex :)

Even proberen mijn denkpiste concreet uit te leggen:

leefruimte met vv: 60 m², als ik meet met een ir-thermometer dan is de temperatuur van de vloer 23gr, zelfde als de temperatuur in de kamer volgens de thermostaat.

Ik heb een droog keldertje van 6m², daar is de temperatuur van de grond momenteel 18gr.

Stel nu dat ik in het keldertje een vv-circuit aanleg met daar een laag aangestampt zand over en daarop 10cm isolatie. Dmv bijvoorbeeld een warmtewisselaar en extra circulatiepompje kan ik de 'warmte' transporteren naar de keldervloer.

Hoeveel zou de vloer van de leefruimte dan zakken in temperatuur en hoeveel zou de temperatuur van de keldervloer stijgen?
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Joepie »

mro schreef:Ja, idd betonkernactivering, maar dat klinkt wel weer duur en complex :)

Even proberen mijn denkpiste concreet uit te leggen:

leefruimte met vv: 60 m², als ik meet met een ir-thermometer dan is de temperatuur van de vloer 23gr, zelfde als de temperatuur in de kamer volgens de thermostaat.

Ik heb een droog keldertje van 6m², daar is de temperatuur van de grond momenteel 18gr.

Stel nu dat ik in het keldertje een vv-circuit aanleg met daar een laag aangestampt zand over en daarop 10cm isolatie. Dmv bijvoorbeeld een warmtewisselaar en extra circulatiepompje kan ik de 'warmte' transporteren naar de keldervloer.

Hoeveel zou de vloer van de leefruimte dan zakken in temperatuur en hoeveel zou de temperatuur van de keldervloer stijgen?
Tja lastig uit te rekenen denk ik. UItgaande van een even dikke vloer in woonkamer als in kelder, dan is de woonruimte een factor 6 groter. Dan is die vloer snel opgewarmd toch? Want met 1 graad tempverschil in de kelder, heb je 1/6 tempverschil in de woonkamer gerealiseerd.

Accepteren dat het 20 dagen in het jaar warm is in huis, net als op het vakantieadres dus, is de eenvoudigste oplossing :wink:
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Ingir »

De buffercapaciteit van een betonvloer met betonkernactivering is wel uit te rekenen. Neem een betonvloer van 150mm dik op ruime isolatie en afgewerkt met een zandcement dekvloer van 50mm:
- ruimtetemperatuur 20°C en aanvoertemperatuur vloerverwarming 25°C, dus dT = 5°K
- soortelijke warmte van beton is ongeveer 900 J/kgK en het soortelijk gewicht 2.400 kg/m³
- warmtecapaciteit betonvloer 150mm en dT=5 is dan 900 x 2400 x 0,15 x 5 / 3,6E6 = 0,45 kWh
- soortelijke warmte van zandcement is ook 900 J/kgK en het soortelijk gewicht 2.000 kg/m²
- warmtecapaciteit van zandcement dekvloer van 50mm is dan 0,12 kWh

De totale buffercapaciteit van de vloer is dan 0,57 kWh per vierkante meter. In vergelijking met een waterbuffer is dat relatief laag, hetzelfde volume in water zou 0,20 x 1000 x 5 x 4186 / 3,6E6 = 1,16 kWh kunnen bufferen ofwel 2x zoveel. Desondanks is de vloer een zeer interessante buffer omdat de vloer er toch al moet komen en met de beschikbare vierkante meters een aardige buffer gemaakt kan worden. Neem een rijtjeswoning van 60m² grondoppervlakte, dan geeft BKA een buffercapaciteit van zo'n 30 kWh, als de verdiepingsvloer ook in BKA wordt uitgevoerd 60 kWh. Dit vervangt een waterbuffer met dT=40 ter grootte van 600 / 1.200 liter.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Ruuben »

jaarrekening binnen. dik 600m3 gas bespaard tov vorig jaar :fff
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Ingir »

Ruuben schreef:Jaarrekening binnen, dik 600m³ gas bespaard t.o.v. vorig jaar :fff
Hoeveel gas verbruikte daarvoor dan?
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door kockie »

Ruuben schreef:jaarrekening binnen. dik 600m3 gas bespaard tov vorig jaar :fff
Hier dit jaar precies evenveel gas gebruikt als vorig jaar...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door mro »

Proficiat, je hebt meer bespaard dan dat ik verbruik over een heel jaar :)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Ruuben »

5-10-2016... 53kwh. :D
Vanmorgen het huis er lekker warm mee gekregen.

conculega meer bij de kust en onder betere hellingshoek 73kwh...
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Sandman79 »

Zonneboiler opbrengst in December: 81,4 kWh.
Zonneboiler opbrengst in Januari: 72,6 kWh (grote zonneboiler op zonmon.com : 184,3 kWh)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Ruuben »

Zonmon grote systeem december 153
Ik december 164
Ik januarie 2017 254
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Sandman79 »

Merci voor de updates (mijn systeem is 60 heatpipes, dat van Ruuben en het grote op zonmon geloof ik alletwee 180 heatpipes?)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Ruuben »

Ruuben schreef:
Sandman79 schreef:60 heatpipes: 7,856 kWh voor vandaag, gemeten om 18.49 (bij mij)
12 vierkante meter vlakke plaat: 11.4 kWh (bij iemand anders)

Ruuben, hoeveel heatpipes heb jij liggen? :)
Nu nog in totaal 172, volgende week 183 daar blijft het bij.
Nog steeds 183 buizen, geen ribbelbuis maar louter glad koper (lang cirquit) en heel goed ontlucht. Wel 2 solarkringen met glycolmengsel. Zeer goed extra geïsoleerd dit najaar buiten en binnen. Ik meet bij mijn buffer de oogst in het secundaire watercirquit na de water/glycol warmtewisselaar. Blij dat zon weer flink los kan gaan binnenkort.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Ruuben »

Vandaag 365 dagen inzicht; 8mwh en 362 kWh daadwerkelijk in de buffer gestopt.
Vandaag 14kwh ontvangen.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Sandman79 »

Ik had gisteren met 60 heatpipes 4,8 kWh.
Afgelopen jaar (15 januari -15 januari had ik 1934 kWh (niet optimaal tov zuiden, ik kan 15% winst te behalen door wel correcter op het zuiden te oriënteren) en ook nog een negatief effect door boomschaduw wat ook minder zou zijn bij een kleine heroriëntatie van de vacuumbuizen. (nu niet meer tot April, maar in zomermaanden wel, niet erg, nu heb ik elke kWh opbrengst nodig, dan niet meer )
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Ruuben »

Collega in het westen van het land vandaag 52kwh in zijn zonneboiler geladen. :shock:
Ik door andere hoek van instraling maar 38.
Maar met deze heerlijke zonnige vorstperiode....wordt hier geen gas verbruikt! Dit zijn de allerbeste dagen.
Plaats reactie