Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

Bericht door Bufferboost »

Mensen,
aankomend weekeinde is gereserveerd voor de "grote" proef. Het buffervat is dan aangesloten op de houtvergasser en kan worden afgevuld met ca. 7 kuub water. Installatietechnisch is de buffer via een spiraalwarmtewisselaar nu aangesloten op de CV met regelingen en alles er op en er aan. Bijgaand enkele fotoos van het zelf pijpfitten van 2-duims buizen. Mooie klus. Kapitaal aan kranen geinstalleerd waarbij van de winter ook nog een aparte 500 liter tapwaterboiler kan worden verwarmd. Zoals ik al eerder in andere discussies heb aangegeven kan dat alleen rendabel zijn wanneer er energie "over" is. Tapwaterverwarmingsapparatuur in rechtstreekse combinatie met lage temperatuursystemen is m.i. kolder, daarnaast typisch Nederlands omdat we met elkaar gas moeten stoken. Maar dat terzijde :) .

Ander essentieel ding wat ik bij mijn installatie heb proberen na te streven is zoveel mogelijk regelingen primair mechanisch te regelen. Parallel daaran ga ik wel monitoren met een computer zodat analyse gepleegd kunnen worden. Zodra ik interessante prestatiegegevens heb ga ik dat met jullie delen. Ik ben zelf namelijk erg benieuwd naar stilstandverliezen i.r.t. isolatimaatregelen en het energetisch rendement van verschillende (CV)stooktemperaturen.

Bijgaand dus wat fotoos met korte omschrijvingen:
IMG_3467 (Small).jpg
Het pijpsnijden en het bepalen van de pijplengten vergt veel tijd. Juist ook omdat dat in de werkplaats moet gebeuren en niet op het werk.
IMG_3489 (Small).jpg
IMG_3490 (Small).jpg
Het oude vertrouwde hennep en kitvet garandeert dat in het werk bochtjes "nog een tikkie teruggezet" kunnen worden.
Laatst gewijzigd door Bufferboost op 19 aug 2009, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

Bericht door Bufferboost »

IMG_3501 (Small).jpg
Het draadsnijden op 2-duims materiaal is pittig klusje. Flink wat snijolie toevoegen!
IMG_3506 (Small).jpg
De flensen worden waterzijdig (in de buffer) met bouten voorgelast.
IMG_3518 (Small).jpg
Aan bufferzijde worden de pakkingen geplaatst.
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

Bericht door Bufferboost »

IMG_3510 (Small).jpg
Speciaal rubber (hittebestendig) waar de pakkingen uit worden geklopt.
Materiaal : EPDM, Kleur : zwart, S.g. (gr/cm3) : 1,20, Hardheid (°Shore) : 65 A
Treksterkte (N/mm2) : 7, Rek bij breuk (%) : 300, Druk max. (bar) : 10
Temperatuurbereik (°C) : -30/max. +130, Geschikt voor : drinkwatersystemen,
IMG_3513 (Small).jpg
IMG_3538 (Small).jpg
In de buffertank is het met deze dagen behoorlijk warm :oops: . Helemaal boven je macht werken vergt veel inspanning.
Laatst gewijzigd door Bufferboost op 24 aug 2009, 07:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

Bericht door Bufferboost »

IMG_3543 (Small).jpg
Onderste aanvoerbuis naar houtvergasser moest voorzien worden van extra bochtje. Om tegenwerkende thermosyphonwerking tegen te gaan klein gaatje bovenin de bocht geboord. Systeem is zo gedimensioneerd dat houtvergasser kan doordraaien op basis van thermosyphon.
IMG_3545 (Small).jpg
Thermostatisch mengventiel (blauwe knop) aan CV zijde warmtewisselaar (hier waar ie de buffer in- en uitgaat).
IMG_3552 (Small).jpg
Aansluiting op Laddomat 21 temperatuurregelaar.
Laatst gewijzigd door Bufferboost op 19 aug 2009, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

Bericht door Bufferboost »

IMG_3553 (Small).jpg
Aansluiting heetwaterzijde houtvergasser.
IMG_3555 (Small).jpg
Apart geprepareerde tankdoorvoernippels voor temperatuurmetingen en expansievataansluiting. Deze laatste loopt overigens via onderste koudwateraanvoerlaag.
IMG_3559 (Small).jpg
Werkplanning inplaatsing warmtewisselaar in CV-systeem (alleen even als kladje gemaakt voor pomp- en driewegkleppenmontage).
Laatst gewijzigd door Bufferboost op 23 aug 2009, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

Bericht door Bufferboost »

IMG_3581 (Small).jpg
Warmtewisselaar via dubbele driewegkleppen aangesloten op CV-ketel. Worden (actief) geschakeld wanneer bovenste waterbufferlaag op temperatuur is (> 40 graden). Wel met "vertraging" om te voorkomen dat CV-ketel elementen met hun restwarmte de afgesloten CV-ketel qua temperatuur zou opdrijven. CV-ketel wordt dus ook "actief" met relais uitgezet.
Extra CV-pomp "buiten" ketel geplaatst zodat voorverwarmd water dat via de warmtewisselaar uit de buffer is opgenomen niet onnodig door ketelelementen hoeft te lopen.

Jullie horen meer van mij, zo niet ... dan ben ik een veiligheidsklepje vergeten ... :) :evil:

Grout'n Hans
Laatst gewijzigd door Bufferboost op 23 aug 2009, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

Bericht door kockie »

Ziet er prachtig uit. Leuk dat je de tijd hebt genomen voor alle foto's. Hou ons op de hoogte!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

Bericht door Bufferboost »

Vulling afgelopen weekeinde prima verlopen! Slechts één tankdoorvoernippel lekte een beetje, was nog niet geheel aangedraaid.
IMG_3596 (Small).jpg
De lange koperen leiding is de inlaatleiding voor de "koude" expansie die buiten de buffer naar boven in het expansievat uitkomt. Leiding bovenop de buffer is alleen voor ontluchting (komt natuurlijk ook hevelvrij uit in het expansievat). Het kleine koperen pijpje is een voeler voor temperatuur. Mangat afgesloten en inmiddels is er zo'n 6.500 liter water in de buffer gezet en een grove 200 liter in het expansievat. In de laatste kan 1000 liter.
Omdat we de dakdoorvoer van het schoorsteenkanaal nog moeten aanleggen nog niet "de échte proef" :shock: kunnen nemen. Bij goed weer gaat ie volgende week zondag aan. Hou jullie op de hoogte.

Grout'n Hans
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

Bericht door Bufferboost »

Dit keer zonder fotoos. Gisteren en vandaag de Orlan 80 voor het eerst opgestookt. Daarbij tegelijkertijd via warmtewisselaar het hele huis eens lekker warm gestookt :oops: , was iedereen heel blij mee ... :lol: . Nee zonder gekheid, de boiler gedroeg zich prima en laadde vanochtend op slechts twee kruiwagentjes stammenhout (eerst maar eens voorzichtigjes proberen ... :? ) toch zo'n dikke 2.500 liter buffer naar 60 graden. Ben erg tevreden en denk met een volle vulling (0,3 kuub) met gemak de 7.000 liter op te stoken.

Ik ben blij dat ik een extra kraan op de boileruitlaat heb gezet, want in het begin als de boilerpomp nog niet aan is geslagen, zuigt de thermosyphon (door de 3 meter lange 2-duims stijgbuis) toch aardig wat water door de ketel waardoor ie moeilijk op temperatuur komt. Die heb ik dus dicht tijdens het opstoken. Wanneer de ketel op ca. 70 graden staat en de manometer is opgelopen van 0,3 naar 0,8 kan de kraan open en functioneert het systeem.

Hoe dan ook, een ruim half jaar werk bekroond. Komende tijd (veel!) isoleren en alles netjes wegwerken. Gegevens komen nog.

Grout'n Hans
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

Bericht door mark »

Met recht een kroon op je werk. Petje af. En als de prestaties ook nog aan de berekeningen en verwachtingen voldoen of meer dan is het helemaal goed voor het zelfvertrouwen.

groet Mark
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

Bericht door Dutch John »

Geweldig! Complimenten, Hans!

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

Bericht door JantjeV8 »

Sjonge jonge wat een karwei, petje af hoor!

Ik las wel dat jede lekkages pas zag toen je het zaakje met water gevuld had.

Toen ik mijn systeem bouwde, heb ik op de waterinlaat eerst een slangpilaar geplaatst en de compressor er eerst maar eens op aangesloten. Tot een bar of 6 op laten lopen en dan met het plantenspuitje wat zeep op alle aansluitingen spuiten. Een dag onder druk laten staan en pas daarna met water gevuld. Dat had je (is gelukkig niet gebeurd) mogelijk een paar kuub water gescheeld in geval van.

Wat ik nog niet helemaal begrijp, je moet wel gigantisch wonen met zo'n installatie. Of verwarm je er een bedrijfsruimte mee o.i.d.??
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

Bericht door Dutch John »

Grote volumes aftesten met perslucht is bloedlink. Kleine trouwens ook. Nooit doen! Ik wordt liever nat van een lekkage, dan dat perslucht mij via een slechte las de de kleren van het lijf blaast.

Klopt het dan hier in Nederland vaak veel kleinere buffers gebruikt worden dan in Duitsland? Onder de paar kuub doen die Freunde niets. Terwijl hier vaak over slechts honderden liters gesproken wordt. M.i. kun je nooit teveel buffer hebben.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

Bericht door Albert van WdJ »

@Hans,

Wat betreft je kachelpijp schreef je in een eerdere post:
Mocht het rendement van de kachel hinder ondervinden van de 180 mm. kan ik dat altijd nog vervangen.
Heb je bij je eerste stookbeurt iets van problemen rondom de trek in de schoorsteen ondervonden?



Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

Bericht door Bufferboost »

Jongens, wat een leuke reacties allemaal! En we gaan door.

@Albert,
nee Albert, de trekonderbreker staat bij goed lopende ketel zelfs nog net open en compenseert goed. Nou waaide het afgelopen zaterdag en zondag wel stevig door. Ik verwacht geen problemen (ook op basis van mijn ervaringen met andere lange schoorsteenkanalen in ons huis waar we hout stookten).

@JantjeV8
ik heb de lekkage direct kunnen voorkomen, gewoon de spanring verder aangedraaid en klaar. En dus gewoon kunnen doorvullen. Het mangatdeksel (rond 850) is met 24 bouten met 50 Nm aangezet, ook lekvrij. En ja JantjeV8, we wonen redelijk :? groot, oude Oldambster boerderij met dubbel woonhuis. Dus gauw veel geld besparen met isoleren en houtstook.
En nog wat dat ik graag wil gaan uitproberen in de praktijk: hoe lang kan ik met deze grote buffer vooruit en onze woningen verwarmen? Daar vinden we eigenlijk heel weinig gegevens over. Ik hoop daar binnenkort een belangrijke bijdrage aan te leveren.

Interessant is dat de retourtemperatuur van de warmtewisselaar uit de buffer ca. 58 graden was en dat de thermostatische klep het "CV-water" richting de ruimten keurig op 42 graden hield. De terugkoeling met CV-retour functioneert dus naar behoren. Helemaal goed meten gaat nog niet omdat nog geen enkele leiding goed geïsoleerd is. Komende tijd stevige klus nog.

Grout'n Hans
Plaats reactie