olievaten als buffer voor de hout-cv

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

olievaten als buffer voor de hout-cv

Bericht door Albert van WdJ »

Bij het stoken van mijn hout-cv bleek mijn buffer van ca. 1000 l eigenlijk te weinig om aan de warmtevraag van een hele dag te kunnen voldoen (cv en warm tapwater).

Dus op zoek naar een grotere buffer van zo’n 2000 l of meer. Ik kan echter geen vat kwijt dat in totaal breder zou zijn dan één meter.

Voor het vergroten van de buffer staan ons gelukkig diverse mogelijkheden ter beschikking.
De meeste oplossingen zijn echter behoorlijk prijzig.

Het is altijd weer een hele uitdaging om dit zo goedkoop mogelijk te doen. Ik heb eerst gedacht aan ibc vaten van hdpe van 1000 l. Atlas heeft daar eens een onderzoekje naar gedaan. Die draad vind je hier. http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... =ibc#p8717
Er is echter niet zo heel eenvoudig aan te komen, en ze nemen nog een behoorlijke ruimte in. Daarnaast is niet duidelijk wat het materiaal op langere termijn doet.

Een andere mogelijkheid is om olievaten in te zetten als buffervaten.
Ze zijn gratis, makkelijk te verkrijgen, en je kunt ze redelijk compact tegen elkaar aan zetten. Desnoods graaf je ze in, ze zijn maar zo’n 85 cm hoog. Bij 10 stuks heb je gelijk ruim 2000 l buffer.
Schoonmaken is even een klus, maar met een hoge drukspuit en wat garageshampoo is het goed te doen.
Ook aansluitingen is geen probleem, want de twee beschikbare openingen zijn duims en 2-duims.
Roesten zullen ze maar heel weinig, want het water in het systeem is zo goed als zuurstofarm.

Er zijn echter twee vragen waar ik nog mee zit, misschien heeft iemand op dit forum er al ervaring mee:
1. Blijft zo’n vat vloeistofdicht bij opwarming naar max 95° celsius?
2. Wat is de beste manier om meerdere vaten aan te sluiten? In serie of juist paralel?

Albert
Change, before you have to.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: olievaten als buffer voor de hout-cv

Bericht door Pigion »

Corrosie zal je plannen aardig in de war sturen. De vaten zijn van dunne metalen plaat en onbehandeld. Vroeger waren de vaten van dikker materiaal, doch de trend is deze van steeds dunner materiaal te maken.
Ik ben niet zo bang voor lekkage tijdens het opwarmen. Ik vroeger menigmaal een kijkje kunnen nemen in van Leer Vaten Fabriek, zowel op de Raff. te Pernis als op Curacoa. De einddeksels worden erop gezet door omfelsen. Ik geloof niet dat ze met een rol-las worden afgewerkt.

Ik zie weinig heil in de olievaten en zou liever serieus kijken naar een stevig vat van 3 - 4 mm plaat.
Pigion
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: olievaten als buffer voor de hout-cv

Bericht door Albert van WdJ »

@Pigion,

Ik heb een half olievat in gebruik als open expansievat. Daar heeft nu ruim een driekwart jaar lang water in gestaan, op vanzelfsprekend wisselende hoogten. Zo'n vat roest natuurlijk, maar van doorroesten is absoluut (nog) geen sprake. Ik had verwacht dat ik dit vat jaarlijks moet vervangen, maar het kan nog zeker een jaar mee zonder problemen.

In de vaten die ik wil gebruiken voor buffervat komt geen verse lucht. Hoogstens wat zuurstof dat opgelost is via het open drukvat. Maar dat is miniem. Wanneer mijn buffervaten dan toch doorroesten na bijv. 5 jaar, kan ik het systeem zo maken dat vervanging eenvoudig mogelijk is.

Wat betreft het vloeistofdicht zijn. Ik meen bij het slopen van zo'n vat wel eens gezien te hebben dat er ook een soort rubberstrip in de omgefelste rand zit. Maar mogelijk gebruikt men die tegenwoordig niet meer, of alleen bij opslag voor bepaalde vloeistoffen.

Albert
Change, before you have to.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: olievaten als buffer voor de hout-cv

Bericht door mark »

Hoi zijn kunstof vaten van 200 liter een mogelijke optie. Dan heb zeker geen roestvorming.

groet Mark
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: olievaten als buffer voor de hout-cv

Bericht door Albert van WdJ »

@Mark,

Ik ben bang dat de kunststof vaten van 200 l niet vormvast blijven bij hogere temperaturen. Mogelijk gaat het kunststof ook verweren door de constante temperatuurschommelingen en hoge temperatuur.

Daarbij zijn er mensen (waaronder ikzelf) die toch een beetje zenuwachtig worden van een bovengronds kunststof vat(en) met hete vloeistof.

Ook verwacht ik dat het corrosieprobleem heel beperkt zal zijn. Ik kan het systeem toch zo maken dat ik de vaten simpel kan vervangen na een bepaalde periode.

Ik herinner me dat ik het halve olievat (wat ik vandaag in een eerdere post noemde) wat nu in gebruik is als open expansievat, al een jaar gebruikt heb als regenton. Zo'n vat roest echt niet 123 door.

Albert
Change, before you have to.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: olievaten als buffer voor de hout-cv

Bericht door JantjeV8 »

Denk er ook aan dat je met dergelijke vaten drukloos moet werken. Is je buffer gewoon onder 'cv' druk, dan praat zo over 2,5 bar, dan kunnen die vaten dat niet hebben zonder te vervormen, of zelfs te lekken.
Heb je al eens aan een oude melktank gedacht?
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: olievaten als buffer voor de hout-cv

Bericht door Blijfhopen »

Heb je al eens een bezoek gebracht aan een inzamelaar van oude metalen ? Daar zijn soms verrassende dingen te koop. Ik kocht er onlangs twee rvs buizen om te gebruiken als trapleuning buiten. Kosten een paar euro, d.w.z. € 1.50 per kg. De inkoop is € 0.80/kg. Dus voor de ondernemer een leuke winst en voor mij ook leuk.
Er zijn ook handelaren hier in RVS melktanks, zijn daar geen kleintjes bij ? Zal wel duurder zijn dan de oud-ijzerboer.
Succes.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: olievaten als buffer voor de hout-cv

Bericht door Albert van WdJ »

De olievaten worden drukloos gebruikt.
Ondanks alle veiligheidssystemen die er bestaan, zie ik het niet zitten om het systeem onder druk te gebruiken. Als het een keer toch mis gaat...... :shock:
Met drukloos is de ellende dan nog te overzien.

Vanzelfsprekend is een melktank ook in de picture geweest.
Maar daar betaal je gewoon €0,50 per liter voor.
Bij Attack in Belgie kost een buffer van 2000 l incl. isolatie zo'n €950,- Zitten er gelijk ook een aantal goede aansluitingen aan.
Wil je ze hebben met 2 spiralen erin, kost dat een paar honderd euro meer.

Tenzij je natuurlijk een rvs tank tegen komt bij de oud ijzerhandel. Maar ja, daar loop ik ook niet ieder dag rond.

Albert
Change, before you have to.
Plaats reactie