Wanneer is hout droog?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Droge stoom :?: Leg uit :!:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Trouwens ook nog een controle voor droog hout of verder te laten drogen.
Als je tegelkachel of fin oven uit gebrand is en lekker warm is weer vullen met hout. Kan dan lekker drogen. Je ruikt dan gelijk of je hout droog is of niet. Die muffe lucht van nat hout is goed te herkennen.
Nu een landing hout er in zitten van 3 dagen in de zonne droger. Je ruikt de vochtigheid niet. En ik geloof dat ik een aardige goede tegelkachel heb dus met de raad van dirk(vers hout) zou hij goed moeten branden.

Dirk

Ik ga goed de temperatuur in de gaten houdenvan de droger en niet de denneappels met direct zonlicht in contact laten komen. Bedankt voor de tip want een tweede droger bouwen omdat de eerste is afgebrand hoetft voor mij ook weer niet.

groet mark
Gerbe Ouwehand
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 feb 2006, 13:04
Locatie: Twello

Bericht door Gerbe Ouwehand »

Droogmethode Dirk toegepast op eigen voorraad 3 jaar oud hout.
ca 1kg hout 5 uur in oven bij 105 graden.
Berekend vochtpercentage 11,9%, conclusie, na 3 jaar mooi droog hout.
De in de methode aangegeven droogtijd van 1 tot 3 uur is eigenlijk aan de korte kant.
Niettemin, Dirk bedankt voor de goede tip.
Gerbe.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kockie schreef:Droge stoom :?: Leg uit :!:
De stoom die de meesten kennen, is de zichtbare "stoom" zoals die bijvoorbeeld van kokend water afkomt. Dit is geen echte stoom maar eerder een nevel van hele kleine, uit stoom gecondenseerde waterdruppeltjes. Dit wordt ook natte stoom genoemd.

Droge stoom, de echte stoom, is onzichtbaar en bevat enorm veel energie, minimaal 5 maal meer dan kokend water. Wanneer deze stoom doorheen een houtvoorraad geblazen wordt, zal deze gelijkmatig opgewarmd worden. Op een gegeven moment zal, net zoals in een oven, het water binnenin het hout gaan koken, verdampen en zich met kracht een weg naar buiten banen. Op die manier droogt het hout versneld.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mark schreef:Als je tegelkachel of fin oven uit gebrand is en lekker warm is weer vullen met hout. Kan dan lekker drogen.
Mark, dat is een hele goede tip! Deze methode werd/wordt ook in houtgestookte bakkersovens toegepast.

Dirk
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi,

Kockie ik weet niet of je het goed vind maar pas wel bij deze topic. Ik vond hem op marktplaats. Of het een goede meter is dat is de vraag.

http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... 79798.html

groet Mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Hallo Mark,

Zo'n meetapparaat zou ik ook wel willen kopen, voor allerlei toepassingen, want "meten is weten"!

Bij aankoop van een partij brandhout kan dit apparaat zichzelf terugverdienen.

Het uiteindelijke vochtigheidspercentage van "droog" hout wordt bepaald door de gemiddelde luchtvochtigheid van de omgeving. Na 2 jaar drogen, zal gekliefd hout in een gewone omgeving nauwelijks droger worden dan wat het op dat moment is.

Dirk
Laatst gewijzigd door Dirk Bauwens op 03 apr 2006, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Antwoord op bericht van Dirk van Do. 30 maart: Mijn houtopslag staat onder bomen omdat het ergens in een bos staat. Geen droge stoom (In NL heet dat: oververhitte stoom) beschikbaar helaas. Maar ik heb geduld.
Daar droogt het hout ook mee :lol:
Groeten van Hans
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mickenhans schreef:...Mijn houtopslag staat onder bomen omdat het ergens in een bos staat..
Even dit en waarschijnlijk niet op het hout van Hans van toepassing: hout mag nooit omhuld worden met plastic. Dan droogt het nooit, het zal op die manier alleen maar rotten. Hout moet om te drogen, goed verlucht, onder een open afdakje liggen.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Gerbe Ouwehand schreef:Droogmethode... toegepast op eigen voorraad 3 jaar oud hout.
ca 1kg hout 5 uur in oven bij 105 graden.
Berekend vochtpercentage 11,9%, conclusie, na 3 jaar mooi droog hout.
De in de methode aangegeven droogtijd van 1 tot 3 uur is eigenlijk aan de korte kant...
Gerbe,

Het feit dat je de methode hebt uitgetest, vind ik ronduit prachtig!
Niet iedereen kan dit of is daar aan toe. Praktische tests of ervaringen uit de praktijk vormen daarom de meest waardevolle bijdrage aan een forum.

Waar en hoe heb je het hout gedroogd ? Kun je ook nog zeggen hoe je de berekening gemaakt hebt ?

Dirk
Gerbe Ouwehand
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 feb 2006, 13:04
Locatie: Twello

Bericht door Gerbe Ouwehand »

Dirk Bauwens schreef:
Waar en hoe heb je het hout gedroogd ? Kun je ook nog zeggen hoe je de berekening gemaakt hebt ?

Dirk
Dirk,
Het hout heb ik gedroogd in een heteluchtoven (merk Imperial) die ik voor dagelijks keukengebruik heb.
De instelling was iets boven 100 C (tussen 105 en 110) omdat je er dan pas zeker van kunt zijn dat het hout ook 100% droogt.
Gedurende ca 5 uur drogen heb ik 4 keer het gewicht met een keukenweegschaal gemeten, d.w.z. 1maal voor het drogen de rest tijdens en na het drogen, je krijgt dan nl. een goed beeld wanneer het hout droog is.
Voor de berekening gebruikte ik de formule die op de site http://www.woodgas.com stond.
Waaruit het volgende citaat "However it is easy to measure water content. Weigh a sample, then heat to 105 C for 1-4 hours, depending on sample size to find bone dry weight. (I use my wife's oven.) The moisture content wet basis (MCWB) is given by"

MCWB = 100 X (Initial Wt - Dry weight)/(Initial Weight)


In het nederlands dus: vochtpercentage= 100X( natgewicht- drooggewicht)/ natgewicht.

Het lijkt mij een goede methode die redelijk nauwkeurig is, graag had ik dit vochtpercentage met een eenvoudig elektonisch metertje gecontroleerd, maar dat heb ik niet.

Ik zal de meting zeker nog eens herhalen voor vers gezaagd Essenhout omdat dit vermoedelijk aanmerkelijk minder vocht bevat.
Helaas heb ik dat hout niet dus dat komt nog wel.

Gerbe.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Sorry Gerbe,

Ik heb me niet goed uitgedrukt. Ik had graag geweten hoe en waar je je houtvoorraad gedroogd hebt. Omdat je gemeten resultaat van 11,8 percent vochtigheid wel heel laag is. Ik dacht dat in onze streken minder dan 20 percent haast niet mogelijk is.

Ik zal proberen om morgen ook een "droog" stukje hout op deze manier te testen.

Dirk
Gerbe Ouwehand
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 feb 2006, 13:04
Locatie: Twello

Bericht door Gerbe Ouwehand »

Dirk,
Het hout ligt in een open houthok met betonmatten eromheen en aan 1 zijde een muur (westkant), het geheel is beschut tegen regen,en voorzien van een golfplatendak.
Ik heb geen kennis van het vochtpercentage van hout anders dan wat ik hier hoor en weet dus niet of 12% echt laag is.
Ook ga ik uit van de correcte berekeningsmethode (MCWB).
Wel is het zo dat ik de proef maar 1 keer heb uitgevoerd aan 3 stukken gekloofd hout van elk ca 300 gram (relatief kleine stukken dus) en ook de weegschaal is geen wonder van nauwkeurigheid, toch denk ik dat een meetfout binnen ca 20% zal blijven.
Wel kan ik mij voorstellen dat het percentage hoger wordt als niet wordt gedeeld door het natte- maar door het drogegewicht van het hout.
Wat is volgens jou een normaal percentage voor 3 jaar gedroogd brandhout?
Overigens vind ik het belangrijk dat wat gemeten wordt ook klopt en dat de berekening ook inderdaad de correcte is, het gaat hier om een voor het oog eenvoudig iets, echter het is geenszins de bedoeling appels met peren te vergelijken.
Gerbe.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Hallo Gerbe,

Gemiddelde waarden voor onze streken zijn 20 percent. Ik wist echter niet of dat vochtpercentage betrekking had tot het droog of het vochtig gewicht.

Ik vond deze informatie ook niet direct op het internet. Gelukkig vond ik het in een boekje: "Heizen mit Holz in alle Ofenarten" van Hans-Peter Ebert. Daarin staat dat het vochtpercentage voor brandhout berekend wordt ten opzichte van het droog gewicht.

Deze namiddag heb ik een stuk hout van 438,4 gram in de oven gelegd. Het stuk hout ligt al jaren beschut van regen in ??n van mijn ruimtes. De oventemperatuur was 11O graden. Na 4 uur in de oven en 15 minuten laten afkoelen, woog het stuk hout nog 376,4 gram. Het gewichtsverschil was dus 62 gram. 62 heb ik dan gedeeld door 376,4. Dat geeft 0,1647. Om het percentage te vinden, vermenigvuldigen met 100, geeft 16,47 percent. Wat afronden naar boven omdat waarschijnlijk nog niet alle water eruit was, geeft 17 percent vochtigheid.

Dirk
Gast

Bericht door Gast »

Hallo Dirk,

Helaas kan ik de eerdere berekening niet maken op basis van het drooggewicht daar ik het briefje met meetwaarden tussen m'n droge oude kranten heb gedeponeerd, ik dacht die niet meer nodig te hebben.
Het verschil zit hem overigens duidelijk in de berekeningsmethode daar je dan altijd hoger uitkomt.
Wel vraag ik mij nu af- wat is de standaard berekeningsmethode-
Op de site http://www.woodgas.com worden namelijk beide berekeningen besproken, er staat ook bij dat de aanbevolen methode is: MCWB en niet MCDB.
citaat:
The water content of biomass can be a major problem if it isn't recognized, and a wet log looks exactly like a dry one , so one can't judge "by eye".

Biomass is a complex fuel, composed of the volatile components (typically 70-90%), charcoal that results on heating (10-30%), some mineral/ash content (1-20%) and varying amounts of moisture. For this reason most analyses are given on a "dry ash free" (DAF) basis.

However, wood and other biomass are almost NEVER bone dry, and go up and down with the seasons. Worse yet, sometimes moisture content is reported on a wet basis (MCWB) and sometimes on a dry basis. When a tree is cut down in summer it can contain 50% moisture (wet basis) or 100% moisture (!) dry basis. These two standards can cause a lot of confusion unless understood.

However it is easy to measure water content. Weigh a sample, then heat to 105 C for 1-4 hours, depending on sample size to find bone dry weight. (I use my wife's oven.) The moisture content wet basis (MCWB) is given by

MCWB = 100 X (Initial Wt - Dry weight)/(Initial Weight)

However, since we are interested in the dry use of biomass and don't want to pay for the water, biomass moisture content is sometimes reported on a "dry" basis (MCDB) where

MCDB = 100 X (Initial Wt - Dry weight)/(Dry Weight)

MCWB would be the basis usually assumed, but if one is interested in the fuel or lumber properties, one is most interested in the MCDB.

Einde citaat.

Eerlijk gezegd, als je weet waar je het over hebt, maakt het niet veel uit welke methode je gebruikt, mits die maar gedefinieerd is.
Ik zal de meting nog eens herhalen met jouw ber. methode en neem aan dat de verschillen tussen onze metingen niet erg verschillen.
Ik laat het weten.
Gerbe
Plaats reactie