Vloerverwarming; dikke afdekvloer in combinatie met hout-cv?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Vloerverwarming; dikke afdekvloer in combinatie met hout-cv?

Bericht door bonkelaar »

Hallo Atlas,

Mooi geworden!

Nu nog afwerking, tegels, hout?

groeten Jos.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Vloerverwarming; dikke afdekvloer in combinatie met hout-cv?

Bericht door Atlas »

Dag Bonkelaar,

We zijn op plavuizen van 1 cm dikte uitgekomen.
Ook linoleum hebben we overwogen. Dat schijnt ook redelijk goed samen te gaan met vloerverwarming. Met deze bedekking hadden we heel goede ervaringen vandaar de overweging. Uiteindelijk vielen we voor een mooi(ere) tegel. De warmtegeleiding hiervan is net iets beter.

We richtten ons nu op het plafond en de wanden van het oude gedeelte zodat de kamer een wat warmere jas krijgt

Atlas
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Vloerverwarming; dikke afdekvloer in combinatie met hout-cv?

Bericht door Atlas »

En dit ook nog:

Het doorspoelen van de leidingen en het op druk brengen ging goed.
Dit alles natuurlijk uitgevoerd voordat de afwerkvloer er op zou komen. Na een poosje op druk gestaan te hebben van een ca 3-4 atm. ben ik de leiding op het oog nagelopen om te kijken of er ergens een lek zou zijn. Alles zag er goed uit.

Voor de zekerheid er een dag later (toen lag de vloer er wel al op) maar een manometertje op de VV-verdeler geplaatst. Groot was dan ook mijn verbazing dat de meter toch - zij het met een tiende van een bar- terugliep. Dit in ca een uur tijd.

Alle koppelingen gecontroleerd: geen noemenswaardige lekkage. Men kan mijn ongerustheid voorstellen; lekkage in een leiding in de vloer? Niet dat dat nu het einde van de wereld is en ook zou ik misschien wel een groep van de drie af kunnen sluiten, maar dit was natuurlijk niet de bedoeling.

De andere dag bleken toch aan twee koppelingen een klein drupje water te hangen.
Een lekkage van niets natuurlijk. Toch was dit de oorzaak van het zakken van de meter met een paar tienden van Bar's. Het bewijst maar weer eens dat vloeistof nauwelijks samendrukbaar is: Zo zonder lucht in de leiding heeft een paar druppels verlies direct effect op de druk.

Alles in orde dus blijkt nu.
Bijlagen
DSC00852jpg.jpg
DSC00832jpg.jpg
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Vloerverwarming; dikke afdekvloer in combinatie met hout-cv?

Bericht door Atlas »

Voor wie er interesse in heeft:

"Vele handen maken licht werk" zegt men. Maar soms ook tegen-werk. Bij het beton storten stonden er opeens een man of 5 het beton naar binnen te werken. Zoveel mensen op een dergelijke kleine ruimte maakt dat je niet al te veel overzicht hebt en dat je toch ook teveel naar die meningen van die 5 anderen gaat luisteren.
Het geval was n.l. dat er eigenlijk een halve kuub beton teveel geleverd was en de manschappen hadden dit om mij een plezier te doen zoveel mogelijk naar de kachel geroerd. wat ik dacht te zien "loopt het daar niet iets op?" werd afgedaan met een "ja dat klopt misschien wel maar dat is hooguit een centimeter, misschien twee. Trouwens heb je een biertje? "
Biertje gedronken en na een uurtje of wat was het beton hard en beloopbaar. Toen bleek dat er maar liefst 5 cm verschil in de vloer zat. Hier viel dus echt niets meer aan te doen.

Vervolgens heb ik de vloer uitgevlakt met de isolatieplaten (harde persing 2e hands) door ze aan erkerkant 12 cm te laten zijn en bij de kachel 6-8cm.

Drie weken na het aanbrengen van de afwerkvloer begon deze kleine scheurtjes te vertonen. Na 5 weken bleken dit toch redelijke scheuren te zijn. De vloerenlegger zei dat dit zeker geen probleem was en dat de tegels er rustig op gelegd zouden kunnen worden. Voor de zekerheid heeft hij de scheuren gerepareerd met een matje en een zeker substantie van BasF. Dit moest afdoende zijn en de tegels zijn er na een week vervolgens opgeplakt met een dikbedlijm, flexibel geschikt voor vloerverwarming.
DSC01466jpg.jpg
DSC01478jpg.jpg
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Vloerverwarming; dikke afdekvloer in combinatie met hout-cv?

Bericht door Atlas »

Nog iets:

Tijdens het inwerken van de afwerkvloer kon ik de vloerenlegger er niet van overtuigen dat het staalmatje toch boven in de vloer aangebracht zou moeten worden...toch?
Welnee zei hij. mooi op de buizen laten liggen. zo deden ze het altijd en nog nooit een klacht gehad. "maar dit is geen vloer van 4-6 cm dik maar eentje van 12 cm" probeerde ik nog. (ik had immers gehoord dat bij een keldervloer waar door het grondwater de druk van onder komt het matje onder in de vloer komt en dat in een gewone vloer de mat zo hoog mogelijk moet komen te liggen) Hij keek me stoïcijns aan het zei nogmaals "zo doe ik het altijd, nooit geen klachten"
Ik ga ervan uit dat dat de reden is waarom de vloer is gaan scheuren.
Al met al niet zo erg denk ik: de spanning is er nu af en het is met de reparatie en de tegels erover heen weer een geheel geworden. in de tegels althans heb ik niets kunnen ontdekken. Of die spanning er ook af was geweest wanneer de tegels een week na het aanbrengen van de afwerkvloer gelegd waren? Gevoelsmatig denk ik dat het goed is geweest dat we geen drukte hadden pas na een week of 5 de tegels hebben aangebracht.

Deze zaterdag liggen ook de tegels 6 weken en begin ik met het inregelen van de vloerverwarming. ja ik weet het; langzaam aan dan breekt het lijntje (tegeltje) niet.

wordt vervolgt
DSC01689jpg.jpg
DSC01690jpg.jpg
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Vloerverwarming; dikke afdekvloer in combinatie met hout-cv?

Bericht door Atlas »

Belofte maakt schuld ik zou de resultaten nog melden had ik beloofd:

Mijn VV is verdeeld over 3 groepjes op een oppervlakte van ca 32 m2 . De VV zit in een vloerdikte van 10-12 cm afwerkvloer. Deze is gestort op 12 cm harde persing isolatieplaat, hieronder zit de betonvloer van ca 12-15 cm dik gestort op zand. Alles is vrijdragens van de funderingsmuuren die er aan alle kanten rondom heen zitten. Op deze manier kan de vloer niet alleen uitzetten wanneer hij warmer wordt maar ook gaan zakken wanneer het dikke pakket isolatie nog iets mocht inklinken.
(haar-)Scheuren zijn er niet in de tegels. Dit vonden we nog wel even spannend. gezien de scheurtjes in de afwerkvloer voordat de tegels gelegd werden. Deze lieten zich een paar weken na het aanbrengen van de cement zien. Achteraf is dit alleen maar goed geweest; doordat de vloer hier en daar gebarsten was heeftie zich kunnen zetten en was alle spanning er af voordat de tegels gelegd werden. Direct leggen van tegels op de afwerkvloer had in dit geval wel eens nare gevolgen kunnen hebben denk ik.

In de 9m2 erker liggen de leidingen 10cm hart op hart. De rest van de kamer 15 cm afstand. De pijpen liggen aan de onderkant van de afwerkvloer en doordat ze op een mat geknoopt zijn ca. een halve tot 1 cm boven de isolatie. Wel hebben we gezorgd dat het cement goed aangestampt werd rondom de buizen zodat ze zoveel mogelijk direct contact maken hiermee.
Ik niet alleen maar ook vrouwlief is er zeer tevreden over. 's ochtends is het altijd aangenaam warm. (18-21c. afhankelijk van het weer) s'nachts stoken we niet, ook geen CV. De hele kamer is wel goed geïsoleerd nu; HR++ glas en buiten de 12 cm vloerisolatie ook alle buitenmuren (Rc-waarde 2,67 heeft Jantje V8 voor mij uitgerekend hier:http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=888) en tevens de zolder geïsoleerd.

De vloer is een pracht van een accumulator. Opwarmen duurt weliswaar iets langer (met de CV-ketel ca 1-1,5 uur; redelijk normaal eigenlijk als ik dat vergelijk met onze vorige woning en met vrienden en kennissen) maar een extra radiator maakt de zaak direct toch aangenaam.
Die extra groep was niet nodig geweest maar heb ik er ingedaan om de opwarmtijd wat te verkorten. Gevoelsmatig en in vergelijk met andere VV's is dat gelukt.

Atlas
Plaats reactie